Au în comun bena pe care o cară-n spate, dar în anumite privințe sunt diametral opuse. Americanul e glorios și dur, japonezul este rațional și practic. În ambele cazuri însă, o inimă de modă veche pompează motorină. Jeep Gladiator vs Toyota Hilux: aici, motoarele electrice nu au dreptul la cuvânt! Text: Andrea Rapelli. Adaptare: Bogdan Grigorescu. Foto: Quattroruote
Mamuții ăștia sunt perfect echipați pentru a ajunge la capătul lumii, cu tot cu lemne de foc, provizii alimentare, plăci de surf și orice alte lucruri necesare supraviețuirii. Asta e, în principal, menirea tuturor pick-up-urilor. Sigur, un SUV mare, cu motor V8, o arie de operă și un traseu prin munți, cu asfalt și viraje largi, creează o imagine mult mai romantică.
Dar perechea de azi ucide orice urmă de poezie. Iar dacă ești interesat de substanță, te vei orienta spre un pick-up. Și, de ce să n-o spunem, când îl vei parca între două SUV-uri, nu-ți vei mai încăpea în piele de mândrie.
Concurenții
În colțul roșu este Jeep Gladiator – 5,59 m de aroganță tipic americană, cu stele și dungi tatuate pe egoul său imens. În testul nostru, e antrenat de motorul V6 Multijet de 3,0 litri, cu 264 CP și 600 Nm. S-a născut din coasta lui Wrangler și arată la fel de dur ca acesta. Știe să fie original – îl poți dezbrăca de acoperiș și vei rămâne cu un pick-up targa. Sau poți cumpăra versiunea Sport, cu plafon din pânză, care îl poate transforma într-un pick-up decapotabil.
În colțul opus, avem o piesă crucială din istoria Toyota, Hilux, aflat acum la a opta generație. De-a lungul vremii, a fost protagonistul unor fapte legendare – a ajuns la Polul Nord magnetic și s-a cățărat pe un vulcan cu nume nepronunțabil, islandezul Eyjafjallajökull. Acum, a fost substanțial transformat. Dacă nu ar avea protecțiile evazate din plastic negru, Hilux 2.8 D4-D ar arăta evident mai mic decât rivalul său. De fapt, citind fișa tehnică remarci că îi despart doar 30 cm în lungime.
Jeep Gladiator vs Toyota Hilux – chestiune de utilitate
Dincolo de dimensiuni, care au totuși o importanță majoră în acest segment, cel mai important aspect este mărimea benei. Pe verticală nu prea sunt limite de dimensiune, așa că nu are sens să-i măsurăm volumul. Drept urmare, ne vom concentra pe lungimea și lățimea sa (foto în dreapta), dar și pe sarcina utilă. Și aflăm că Gladiator nu poate căra decât 565 kg, în timp ce Hilux poate duce 937.
Pick-up-ul american își ia revanșa din plin prin echipare. Poți primi și o priză de 220 V în benă, protejată de umezeală, care poate fi activată de la bord. De asemenea, există și o ferestruică în lunetă, pe care o poți deschide ca să scazi turbulențele când mergi decapotat sau ca să cari obiecte lungi și înguste, precum undițe.
În cazul ambelor modele, poți comanda o husă din pânză sau un capac rigid pentru benă, bare pe plafon, cârlig de tractare, iar în cazul lui Hilux, chiar un hard top, o suprastructură care îl face să semene ca aspect cu un off-roader clasic.
Interiorul lui Gladiator
Cabina dublă adaugă o utilitate apropiată de a autoturismelor, limitată doar de dimensiunile interioare, dar asta nu anulează latura utilitară – garda la sol e uriașă, deci îți trebuie picioare lungi ca să urci la volan. Dacă ne referim la Gladiator, ajungi la bordul unui Jeep veritabil. Un bord masiv, garnisit cu butoane fizice mari, ușor de apăsat chiar și cu mănuși. Tot interiorul, de la tapițerie și fețe de uși până la podea, este lavabil. Astfel, noroiul și praful sunt ușor de îndepărtat.
Dar poate că piesa de rezistență este plafonul rabatabil, divizat în trei părți, care pot fi scoase și depozitate sub banchetă. În schimb, enervează lipsa footrestului, adică a suportului pentru piciorul stâng. Sistemul de infotainment e bine cunoscutul Uconnect, ajuns la a patra generație. Are un ecran tactil de 8,4 inchi și un meniu intuitiv, ambele clar mai bune decât ale sistemului de la Toyota cu display de 8 inchi.
Interiorul lui Hilux
Bine, nici la Hilux nu lipsesc butoanele. Chiar și scaunul șoferului este electric, spre deosebire de al lui Gladiator, complet mecanic. Poziția la volan, la 80 cm deasupra șoselei, e minunată. Tot traficul se observă perfect, chiar mai bine decât din Gladiator, unde stâlpul stâng al parbrizului și oglinda retrovizoare mare obstrucționează vizibilitatea. Deși ambele vin cu cameră de marșarier, americanul este singurul care oferă și camere laterale, și cameră frontală, ultima – nota bene! – cu autocurățare. Un real ajutor atât în off-road, cât și în strâmtorile urbane.
După cum e ușor de imaginat, orașul este cel mai dezavantajos scenariu pentru acești duri. Mai ales pentru Galdiator, care pe străduțele citadelei pare un elefant în magazinul de prezentare Swarowski. În ciuda dimensiunilor sale, are o manevrabilitate bună, dar riscul de a atinge diverse obstacole e real și cere atenție. Nu că Hilux ar fi mult mai mic. Este drept, cei 30 cm în minus la lungime pot fi utili la manevrele de parcare.
În afara orașului – Jeep Gladiator vs Toyota Hilux
Dincolo de granițele urbei, turbodieselul lui Jeep e liber să-și dezlănțuie cei șase cilindri – trage viguros și este suficient să mângâi accelerația ca să-ți răspundă cu promptitudine. Și la depășiri, cei 600 Nm sunt relaxanți. Cei patru cilindri ai japonezului se simt un pic mai munciți și, deși le lipsește dezinvoltura celor de la Gladiator și dezvoltă cu 60 CP mai puțin, nu suferă de complexe de inferioritate importante. Dimpotrivă, Hilux e mai silențios la viteze mari. La Gladiator, zgomotele aerodinamice încep să se audă de la 100 km/h, în zona parbrizului.
Deși suspensia spate preluată de la Ram 1500 nu suportă aceeași sarcină utilă ca a lui Hilux, este clar mai confortabilă. Însă niciunul dintre modele nu strălucește la frânare. Dacă pe uscat distanțele de oprire sunt acceptabile, pe pavaj Gladiator pierde mult, iar pe asfalt cu aderență redusă este rândul lui Hilux să sufere. Nici rezistența la oboseală nu e exemplară la niciunul dintre modele, pedala mărindu-și cursa și schimbându-și consistența la sfârșitul testului.
*prețurile erau disponibile în luna mai 2021, când a fost redactat articolul pentru revista Auto Expert