Am alăturat două modele nou-nouțe, care nu se duelează doar în volumul portbagajelor, ci ne-au surprins cu sisteme de asistență de top și o dinamică nesperat de bună. Coreeanul, însă, se detașează la majoritatea capitolelor.
Ce viață lungă au compactele break! Mai ales modelele din testul nostru, Ford Focus și Kia Ceed, care, după evoluția perpetuă de câteva generații, au atins niveluri de dezvoltare greu de imaginat. Dacă break-ul coreean a ajuns la a treia generație, longevivul american se află la a noua iterație (din care cinci generații sunt ale strămoșului Escort).
Totuși, variantele de azi nu mai au nimic în comun cu break-urile de odinioară, ci reunesc, pe lângă spațiul și spiritul practic tipice conceptului, niveluri tehnologice, stilistice și dinamice uimitoare. Mai exact, break-urile compacte au atâtea avantaje în fața SUV-urilor compacte, încât „decăderea din drepturi” în favoarea acestora este greu de înțeles.
Am pus, deci, față în față un clasic american cu un challenger asiatic – ce-i drept – proiectat și asamblat în Germania. Ambele au luat naștere pe platforme noi (C2 la Ford, K2 la Kia), și oferă o mare varietate de motoare și echipamente. Să începem cu a patra generație de Focus break, care preia o bună parte din elementele de stil ale hatchback-ului: umeri proeminenți, plafon descendent, spoiler generos și evacuare dublă. Față de generația anterioară, dimensiunile au crescut simțitor: lungimea cu 11 cm (de la 4,56 m la 4,67 m), iar ampatamentul cu 5 cm (de la 2,65 m la 2,70 m). Focus oferă opțional și hayon electric (650 euro), iar dacă patru persoane își pot transporta fără probleme bagajele, obiectele voluminoase nu sunt totuși pe gustul lui Focus.
Cum se prezintă Kia? Ceed Sportwagon este per total mai prietenos și mai puțin agresiv decât Focus, dar Kia a lăsat aceste atribute în seama lui Proceed care, peste câteva luni, va deveni primul shooting brake din segment. Consola spate este mai lungă – o dovadă clară a volumului mai mare al portbagajului decât la Focus, și asta în pofida unei lungimi totale mai mici a coreeanului (4,60 m lungime, 2,65 m ampatament). Totuși, raportat la fosta generație, Ceed este mai lung cu 9 cm. Pe șosea, Focus nu dezamăgește, ci rămâne ușor de controlat, deși are 70 kg în plus față de Ceed.
Exemplarul nostru, aflat în echiparea ST Line, are suspensia coborâtă cu 10 mm, de aceea, în oraș, pasagerii sunt scuturați mai serios decât în Ceed (accelerația verticală maximă a caroseriei 3,2 m/s2 vs 2,3 m/s2). Surprinzător, chiar dacă este echipat cu suspensia sport, cu anvelope late și cu jante de 18 inci, puntea spate a lui Focus derapează puțin mai repede decât la Ceed, mai ales la schimbarea dublă de bandă pe șosea umedă (87 vs 88 km/h). Deci, în final, în afară de aspectul mai agresiv, suspensia versiunii ST nu oferă niciun avantaj.
Totuși, nu induce zgomot suplimentar în habitaclu, de aceea ambii adversari se laudă cu valori apropiate atât pe drum cariat, cât și în accelerare maximă, cu o diferență infimă, de aproximativ 1,4 dB(A) în favoarea americanului. În aglomerația urbană, cu sistemul Stop/Start activat, propulsorul lui Ceed pornește mai lin (vibrația în scaun 0,12 m/s2 vs 0,24 m/s2 la Focus), iar la drum întins trage de la turații scăzute și se înțelege de minune cu transmisia DCT cu 7 trepte.
Îl ajută și direcția ușoară (forță de învârtire a volanului 1,5 kg, vs 1,8 kg la Focus), și diametrul de bracaj mai bun cu 0,5 m decât al yankeului. Focus compensează, însă, prin transmisia cu 8 trepte, ultima foarte lungă, care asigură o rulare mai relaxată pe autostradă (2.200 rpm vs 2.600 rpm la Ceed, la 130 km/h). Însă cei 10 CP în plus nu se simt. Dimpotrivă, Ceed accelerează mai viguros indiferent de viteză și încărcătură, asigurând depășiri mai sigure. Și asta fără a influența negativ consumul: dimpotrivă chiar, în testul nostru, Ceed s-a mulțumit 6,76 l/100 km vs 8,06 l/100 km pentru Focus.
Verdict AutoExpert
Break-urile compacte au rămas simboluri ale utilității, dar au virat puternic spre dinamică. În testul nostru, Focus se străduiește prea mult să nu-i dezamăgească pe proprietarii sportivi, cu prețul renunțării la confort și la spațiul pentru bagaje, iar asta îl penalizează. De aceea, Ceed, modelul mai rafinat și mai echilibrat, câștigă detașat comparativul de azi.
Concluzii
Kia Ceed Sportswagon 1.4 T-GDI 7DCT Star
Mai confortabilă, mai spațioasă, mai economică, mai dinamică și, peste toate, mult mai ieftină: Ceed are prea multe atuuri pentru a rata victoria. Coreenii și-au făcut bine temele, reușind să dezvolte un model extrem de echilibrat, superior nu numai lui Focus, ci multor adversari de top din segment.
Ford Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150 CP A8 ST Line Business
Cu un design agresiv și o suspensie sport coborâtă, Focus este o prezență impresionantă. Totuși, strădaniile americanilor de a realiza un model sportiv se repercutează asupra principalelor calități pe care ar trebui să le aibă un break compact: suspensia confortabilă, portbagajul spațios și consumul scăzut. În plus, nici nu-și dovedesc eficiența la limita aderenței, fapt care îl penalizează pe american.
Text: Andrea Stassano; Adaptare: Bogdan Grigorescu; Foto: Quattroruote
DATE TEHNICE | Ford | Kia |
---|---|---|
Model | Focus Wagon 1.5 EcoBoost 150 CP A8 ST Line Business | Ceed Sportswagon 1.4 T-GDI 7DCT Star |
Motor/nr.cilindri | L4, turbo benzina | L4, turbo benzina |
Cilindree (cmc) | 1.496 | 1.353 |
Putere maxima/turatie (CP/rpm) | 150/6.000 | 140/6.000 |
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm) | 240/1.600 | 242/1.500 |
Transmisie | fata | fata |
Cutie de viteze | automata, 8 trepte | automata, 7 trepte |
Dimensiuni pneuri | 235/40 ZR18 95W | 225/45 R17 91W |
Tip pneuri | Michelin Pilot Sport 3 | Michelin Primacy 3 |
L/l/h (mm) | 4.668/1.825/1.469 | 4.600/1.800/1.465 |
Ampatament (mm) | 2.700 | 2.650 |
Masa la gol (kg) | 1.445 | 1.382 |
Volum portbagaj (l) | 608-1.653 | 600-nc |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 9,1 | 9,2 |
Viteza maxima (km/h) | 206 | 205 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 7,6/5,0/5,9 | 6,7/5,0/5,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 134 | 129 |
Volum rezervor (l) | 52 | 50 |
MASURATORI QUATTRORUOTE | ||
Acceleratii | ||
0-100 km/h (s) | 9,8 | 9,3 |
0-130 km/h (s) | 16,5 | 15,3 |
0-150 km/h (s) | 24 | 20,7 |
Reprize in d | ||
70-90 km/h (s) | 3,7 | 4 |
70-120 km/h (s) | 9,4 | 9,1 |
Frnare de la 100 km/h | ||
La gol, rece (m) | 38,8 | 38,3 |
La gol, asfalt+pavaj (m) | 44,6 | 45,5 |
La gol, asfalt+gheata (m) | 93,8 | 121,5 |
Consum | ||
La 90/100/130 km/h (l/100 km) | 5,38/5,92/8,13 | 4,53/5,08/7,04 |
In oras/drum national/autostrada (l/100 km) | 9,43/6,90/7,69 | 7,30/6,17/6,71 |
Consum in test (l/100 km) | 8,06 | 6,76 |
Autonomie (km) | 645 | 740 |
Masa si dimensiuni | ||
Masa masurata (kg) | 1.599 | 1.532 |
Distributie mase (%) | 57/43 | 57/43 |
Zgomot interior | ||
La 50 km/h (dB(A)) | 59,7 | 61,1 |
La accelerare maxima (dB(A)) | 75,2 | 74,2 |
COSTURI&GARANTIE (lei cu TVA) | ||
Impozit anual (lei/an) | 58 | 50 |
Interval revizii (km) | nc | 15.000 |
Costuri revizii 60.000 km (lei) | nc | 2.638 |
Garantie | 2 ani f_r_ limit_ km | 7 ani sau 150.000 km |
PRETURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | ||
Pret de baza | 24.400 | 18.013 |
Airbaguri frontale/laterale/cortina | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Geamuri electrice f/s | serie/serie | serie/108 |
Cutie automata | serie | serie |
Climatizare automata | 1.950(1) | 309 |
Sistem audio Hi-Fi | 450(2) | - |
Radio/Bluetooth | serie/serie | serie/serie |
Sistem de navigatie | -2 | 650 |
Asistent franare de urgenta | serie | serie |
Pilot automat/adaptiv | serie/- | serie/387 |
Asistent de banda/unghi mort | serie/serie | 160/387 |
Camera marsarier | 280 | 46 |
Senzori parcare fata/spate | serie/serie | -/180 |
Head-up display | 450 | - |
Keyless start | serie | 387 |
Scaune fata incalzite/ventilate | 150/- | 186(3)/387 |
Bancheta rabatabila fractionat | serie | 154 |
Jante aliaj 16/17/18 inci | -/serie/(1) | 294/402/- |
Suspensie adaptiva | 800 | - |
Faruri LED/LED adaptive | (1)/- | 464/- |
Vopsea metalizata | 500 | 89 |
Pret comparat (euro cu TVA) | 27.730 | 21.535 |
1) pachet ST Line Business, care include climă automată cu două zone, geamuri fumurii, jante aliaj 18 inci, faruri full-LED, keyless entry, oglinzi pliabile electric, seznori de ploaie, oglinzi electrocromatice; (2) pachet audio ICE, include display touch de 8 inci cu navi, sunet B&O, voice control, Android Auto/Apple CarPlay, Emergency Assist, DAB; (3) include și banchetă încălzită