TEST COMPARATIV clasa mica diesel: Mazda2 versus Opel Corsa, Peugeot 208, Renault Clio. Dieselul este condamnat la dispariție în cazul mașinilor din clasele inferioare? Nici pe departe. Noile modele de clasă mică demonstrează că este încă loc destul pentru progres și nu doar în ceea ce privește consumul. © Quattroruote
Vin timpuri grele pentru motoarele diesel deoarece normele tot mai stricte pentru emisii impun introducerea de noi tehnologii scumpe în dezvoltarea și lansarea lor în producție de mare serie. Din acest motiv, a crescut numărul constructorilor care nu mai oferă versiuni diesel la modelele de clasă mini. Este cazul noii generații smart/Renault Twingo (fosta generație Twingo avea versiune diesel), a tripletei franco-japoneze Citroen C1/Peugeot 108/Toyota Aygo, dar și a lui Opel Adam. Un segment mai sus, în clasa mică, lucrurile stau încă diferit deși în acest segment se simte mai mult ca în orice alt segment diferența de preț între modelele diesel și cele pe benzină.
După ce anul trecut Mazda2 ne-a încântat cu motorul aspirat pe benzină de 1,5 litri în confruntarea cu motoarele turbo de la Fabia, Corsa și Fiesta, punem acum sub lupă motorul turbodiesel cu aceeași cilindree. Proiectat după noul concept Mazda cu raport de compresie redus și având ca țintă vibrații reduse și consum redus, noul motor oferă un răspuns spontan de la turații scăzute și liniaritate în funcționare. Numai că rivalii nu au stat pe loc. În toamna trecută, Peugeot a lansat faceliftul lui 208 care vine cu un motor 1.6 BlueHDI de 100 CP extrem de economic. Măsurătorile Quattroruote au indicat un consum în test sub 5 l/100 km, care reprezintă un adevărat record pentru un consum măsurat în viața reală. Am comparat cele două modele noi – Mazda2 și Peugeot 208 – cu două modele populare ale acestui segment: Corsa 1.3 CDTI și Clio 1.5 dCi. Care este cel mai eficient din punct de vedere al consumului? Care oferă cele mai mari satisfacții la condus? Care este cel mai confortabil? Citiți în cele ce urmează.
Caroserie și interior
Putem spune că tehnologiile de avangardă au devenit o obișnuință în acest segment: sistemul multimedia s-a democratizat și nu este nicio surpriză să găsim un touch screen elegant care – concidență sau nu – are în toate cele patru cazuri aceeași diagonală, de 7 inch. Acesta diferă însă în ceea ce privește facilitățile oferite și poziționarea pe planșa de bord. Cel mai elegant și sofisticat sistem multimedia este cel din Mazda2, cu touchscreen-ul plasat în partea sus a bordului, direct în câmpul vederii și operabil din comutatorul rotativ multifuncțional de pe consola centrală, care îi conferă o ergonomie superioară față de rivali.
Și asta nu este tot. Japonezii oferă la versiunea de vârf Revolution Top chiar și un head-up display, care afișează viteza de deplasare și indicațiile de la sistemul de navigație direct în câmpul vederii șoferului.
Același obiectiv l-au avut și francezii cu 208 care au apelat la o soluție originală: volanul de diametru mai mic montat mai jos și indicatoarele poziționate deasupra volanului în câmpul vederii șoferului. Nu toți sunt convinși de viabilitatea acestei soluții în special cei de înălțime mai mică, la care partea superioară a volanului poate obtura zona de la baza indicatoarelor.
O planșă de bord ergonomică are Corsa cu singura critică că displayul centralei Intellilink este plasat cam jos. Mai bine poziționat este sistemul multimedia de la Renault Clio, surprinzător francezii oferind cea mai sportivă poziție de condus, scaunul fiind situat mai jos cu 2-4 cm decât la rivalii din test.
Clasa mică a progresat mult în ultimii ani și toate modelele oferă materiale bune și o finisare de calitate. Între ele excelează însă Mazda2, la care tapițeria de piele albă cu cusătură roșie prezentă pe mașina de test (600 euro extra) conferă o ambianță deosebită. Mazda e scumpă, dar prețul se regăsește în dotările foarte bune. Butoanele și gurile de ventilație sunt construite cu mare grijă pentru detalii și sunt de calitate. Și echiparea Allure de la Peugeot este peste media segmentului, 208 fiind singurul care dispune de climă bi-zonă, în timp ce celelalte modele au doar climatizare monozonă. Diverse alte echipamente în plus sau în minus nu înseamnă o calitate mai mare sau mai mică, dar pot oferi un confort superior. De exemplu, Mazda2 și Renault dispun de buton de start pentru motor, eliminând cheia de contact.
În ceea ce privește spațiul interior, toate cele patru modele oferă o bună accesibilitate grație celor cinci uși (trebuie să menționăm că Mazda și Renault au renunțat la versiunile cu trei uși). În față este mult loc în toate modelele însă trebuie notat că, deși Clio are cea mai joasă poziție de condus, înălțimea interioară este cea mai mică (99 cm față de 100-102 cm la celelalte trei modele). Și în spate este suficient loc, însă din nou Clio oferă cel mai mic spațiu la genunchi și cea mai mică lățime interioară în spate. Iar Peugeot este cel mai spațios în spate în condițiile în care este singurul din test sub 4 metri lungime. Persoanele mai înalte vor resimți înălțimea interioară în spate mai mică a lui Mazda, care are și cel mai mic portbagaj.
Dinamică și confort
Toate patru modelele sunt plăcute la condus, destul de agile și consumă moderat. Însă, bineînțeles, performanțele lor sunt diferite din motive diverse. Cilindreea este diferită, puterea variază de la 90 CP în cazul lui Clio la 105 CP la Mazda2, iar masele măsurate în test diferă și ele semnificativ, Corsa fiind cea mai grea cu peste 120 kg față de Mazda2. Și nu în cele din urmă și cutiile de viteze diferă. Mazda2 este singura care are transmisie cu 6 rapoarte, a șasea treaptă permițând rulajul la viteze de autostradă cu turații mai scăzute. Tot cu turații aproape la fel de scăzute rulează la viteze de autostradă și Peugeot 208 datorită treptei a cincea foarte lungi.
În ceea ce privește consumul, regele este 208 care dovedește încă o dată eficiența motoarelor diesel de la Peugeot. Acum câteva luni, un Peugeot 208 1.6 BlueHDI echipat cu pneuri cu rezistență redusă la rulare a obținut un consum de numai 2 l/100 km pe circuitul Peugeot Belchamp (atestat de autoritățile franceze). În viața reală, pe circuitul de la Vairano, consumul în test a fost de 4,9 l/100 km, fiind singurul din test care a realizat o medie sub 5l/100 km. Și celelalte modele au obținut rezultate bune: 5,1 l/100 km pentru Mazda, 5,2 l/100 km pentru Corsa și 5,4 l/100 km pentru Clio. Renault înregistrează însă cea mai mare diferență între ceea ce promite (3,3 l/100 km) și ceea ce consumă real (5,4 l/100 km). Rezultatul lui 208 este chiar mai bun decât cel al fostei versiuni 1.6 HDI de 92 CP (5,5 l/100 km) care dispunea de așa numitul sistem micro-hibrid. Sistemul start&stop inteligent oprea motorul la viteze sub 20 km/h și îl repornea apoi fără nicio vibrație. Acum, sistemul nu mai e disponibil, dar acest lucru nu a afectat consumul, dar a îmbunătățit dinamica. În plus, deși are 67 kg mai mult decât Mazda2, Peugeot 208 a fost cu 3 zecimi de secundă mai rapid decât Mazda și Clio pe circuitul de la Vairano. Clio nu a fost doar la fel de rapid ca Mazda pe circuit, dar motorul său 1.5 dCi îi conferă de departe cele mai bune reprize, diferențele față de rivali fiind semnificative. În schimb, masa suplimentară a afectat negativ dinamica lui Corsa.
În ceea ce privește confortul general, 208 1.6 HDI este cel mai silențios și cifrele demonstrează doar în mică măsură superioritatea lui 208. Este singurul în care poți să asculți muzică decent fără să dai la maxim radioul. La acest capitol iese în evidență și Mazda2, dar în sens negativ. Dacă versiunea pe benzină testată primăvara trecută a înregistrat o ușoară creștere de zgomot peste 120 km/h provenită mai ales de la zgomotul la vânt și la rulare, în cazul versiunii turbodiesel testate a apărut un zgomot la oglinda din stânga la viteze peste 60 km/h, care a crescut în intensitate la viteze de 90-100 km/h. Se pare însă că este vorba de o problemă a exemplarului de test deoarece după ce am rabatat oglinzile zgomotul a dispărut instant.
În ceea ce privește confortul suspensiei, Mazda2 este cea mai rigidă. Deși este cea mai ușoară din test, versiunea diesel cântărește totuși cu circa 60 kg mai mult decât cea pe benzină și amortizarea este mai slabă decât în cazul versiunii pe benzină. Dacă în cazul versiunii pe benzină doar puntea spate amortiza deficitar denivelările scurte, în cazul versiunii diesel și puntea față reacționează mai brutal la trecerea peste denivelări scurte (vezi graficul din dreapta cu accelerația transversală mult mai mare la Mazda2). Clio și Corsa sunt undeva la mijloc. Modelul german este o idee mai silențios în timp ce ambele sunt la egalitate în ceea ce privește capacitatea de amortizare. Astfel, sunt doi companioni potriviți pentru călătorii.
Peugeot 208 1.6 HDI Allure
Cel mai bun confort al suspensiei și cel mai silențios din test cu o clasă peste ceilați. Cel mai economic în test și cel mai agil pe circuit. E cel mai mic la exterior dar are cel mai mare loc în spate.
Mazda2 CD105 Revolution Top
Masa mai mică îi conferă o bună agilitate și este și economică. Echiparea standard e bogată și ambianța extrem de elegantă. Este mai mică la interior și confortul suspensiei este mai slab.
Opel Corsa 1.3 CDTI Cosmo
Oferă mult spațiu la interior, este destul de silențioasă și de confortabilă, fiind un companion plăcut la drum lung. Masa mare afectează însă dinamica, dar motorul este destul de economic.
Renault Clio 1.5 dCi Intens
Are un motor diesel flexibil și oferă un confort bun la drum lung. Portbagajul este spațios, dar spațiul în spate este mai mic, iar consumul este relativ mare. Preț atractiv, dar revizii foarte scumpe.
Verdict AutoExpert
Toate patru modelele merită felicitate pentru eficiența lor, cu un plus pentru Peugeot 208, care este cel mai economic. Cel mai economic s-a dovedit și cel mai agil, obținând cel mai bun timp pe circuit. Ca performanțe, cel mai puternic rival pentru 208 este Mazda2. Ușoară și cu un motor vioi, Mazda 2 este agilă și plăcută la condus. Sportivul Clio vine cu un motor diesel foarte flexibil și cu un portbagaj foarte încăpător, cu 44 litri mai mare decât al lui Mazda2. Dar, cea mai mare diferență se înregistrează la confort și aici 208 este deasupra tuturor, atât în ceea ce privește nivelul de zgomot, cât și confortul suspensiilor. Și acest lucru îi asigură victoria lui 208.© Quattroruote
DATE TEHNICE | Mazda2 | Opel Corsa | Peugeot 208 | Renault Clio |
---|---|---|---|---|
Model | CD 105 Revolution Top | 1.3 CDTI Cosmo | 1.6 HDI Allure | 1.5 dCi Intens |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.499 | 1.248 | 1.56 | 1.461 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 105/4.000 | 95/3.750 | 100/3.750 | 90/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 220/1.600-2.500 | 190/1.500 | 254/1.750 | 220/1.750 |
Transmisie | față | față | față | față |
Cutie de viteze | manuală, 6 trepte | manuală, 5 trepte | manuală, 5 trepte | manuală, 5 trepte |
L/l/h (mm) | 4.060/1.695/1.495 | 4.021/1.746/1.481 | 3.973/1.829/1.460 | 4.062/1.732/1.448 |
Ampatament (mm) | 2.57 | 2.51 | 2.538 | 2.589 |
Diametru de bracaj (m) | 9,4 | 11,0 | 11,2 | 10,6 |
Masă la gol (kg) | 1.04 | 1.199 | 1.165 | 1.146 |
Volum portbagaj (l) | 280-950 | 280-1.090 | 285-1.076 | 300-1.145 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 10,1 | 11,9 | 10,7 | 11,6 |
Viteză maximă (km/h) | 178 | 182 | 187 | 178 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 3,8/3,2/3,4 | 3,8/3,1/3,4 | 3,8/3,2/3,4 | 3,5/3,1/3,3 |
Emisii CO2 (g/km) | 87 | 89 | 87 | 85 |
Volum rezervor (l) | 44 | 45 | 50 | 45 |
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | ||||
Preț de bază | 19.390 | 17.140 | 16.708 | 14.500 |