Atât BMW cât și Mercedes se laudă cu ofensiva electrică/ Plug-In Hybrid întrecându-se în declarații cine va lansa mai multe modele cu propulsie neconvențională. BMW anunță 25 modele electrice și Plug-In Hybrid din care 12 pur electrice, în timp Mercedes vorbește de 50 modele în următorii 4 ani, din care 10 pur electrice, dar a inclus aici și modelele hibride simple. Oricum, sunt foarte multe într-un orizont de timp nu foarte îndepărtat.
Deocamdată, fiecare producător are în gamă câte un model pur electric (i3/B-Class ED), iar în segmentul Plug-In Hybrid, BMW are șapte modele, iar Mercedes șase. În acest test comparativ, atenția noastră se îndreaptă spre clasa mare (business), unde Mercedes E 350 e înfruntă BMW 530e.
Ambele sunt propulsate de un motor turbo cu 4 cilindri de 2 litri cu 184 CP la BMW și 211 CP la Mercedes, combinate cu un motor electric de 113 CP/250 Nm la BMW și 88 CP/340 Nm la Mercedes intercalate între motorul termic și cutia automată cu 8 trepte la BMW și 9 trepte la Mercedes.
Caroserie și interior În primul rând, prezența bateriei are cel puțin structural două dezavantaje: crește masa și reduce volumul portbagajului. Sunt două lucruri pe care nu ai cum să le eviți la un Plug-In Hybrid. Pe hârtie, BMW este mai ușor cu 80 kg, iar conform măsurătorilor colegilor de la Quattroruote, avantajul lui BMW este și
mai mare, de 106 kg.
Față de versiunile cu propulsie convențională, BMW are un portbagaj mai mic cu 120 litri, care măsoară 410 litri, iar Mercedes dispune de 450 litri, cu 90 litri mai puțin decât versiunile cu propulsie clasică. Mercedes pierde mai puțin la portbagaj din simplul motiv că bateria lui E 350 e este mai mică, având doar 6 kW față de 9,2 kW la 530e.
Din cauza bateriei montată sub podeaua portbagajului, în partea din spate a acestuia, până în bancheta spate, podeaua este mai înaltă la ambele modele. Însă compartimentul de sub podea este mai practic la BMW pentru că are o formă mai regulată.
În plus, BMW oferă standard banchetă spate fracționabilă 40/20/40% în timp ce la Mercedes aceasta costă extra 518 euro. Spațiul interior nu este afectat de prezența bateriei, pasagerii din spate stând la fel de jos ca și în modelul cu propulsie convențională. Și ergonomia planșei de bord este identică, dar, în plus, avem două butoane suplimentare amplasate aproximativ în aceeași poziție, în spatele selectorului (Mercedes) sau butoanelor (BMW) pentru reglajul trenului de rulare.
La Mercedes se pot selecta modurile Hybrid, E-Mode, E-Save și Charge, la pornirea motorului mașina intrând automat în modul Hybrid. Pe Hybrid funcționează ambele motoare, în E-Mode merge doar motorul electric, pe E-Save se prezervă energia din baterie pentru o utilizare ulterioară, iar Charge permite încărcarea bateriei în mers cu ajutorul motorului termic.
La BMW există trei moduri: MAX eDrive, Auto eDrive și Battery Control. MAX eDrive favorizează condusul pur electric, în Auto eDrive mașina funcționează în modul hibrid, în timp ce Battery Control arată starea bateriei și se poate programa un anumit nivel de încărcare a bateriei. În acest mod nu se încarcă însă bateria, acest lucru fiind posibil doar comutând pe modul Sport al trenului de rulare.
Ambele modele au priză de încărcare pentru baterie amplasată pe bara spate în dreapta la Mercedes și pe aripa stânga față la BMW. Însă doar cablul de încărcare la rețeaua de 220V este standard, cel pentru încărcare la curent alternativ mai puternic este opțional, la ambele modele. Și la ambele se blochează ștecherul în priza de la mașină pentru a preveni furtul lui, la BMW atunci când se închide mașina, în timp ce la Mercedes trebuie blocat/deblocat separat din cheie indiferent dacă mașina este închisă sau deschisă.
Dinamică și confort Prea multe nu s-au schimbat față de ceea ce știam în mod tradițional despre Seria 5 și Clasa E. BMW este mai incisiv și mai dinamic în timp ce Mercedes are o suspensie mai moale însă nu se poate spune niciun moment că Mercedes este mai confortabil decât limuzina bavareză.
BMW își păstrează avantajul în ceea ce privește agilitatea chiar dacă la 530e, din cauza bateriei, nu pot fi comandate opțional direcția integrală și barele stabilizatoare active. Sunt însă și particularități ale propul- siei mixte. Teoretic, un motor electric are un cuplu mare la turație mică ceea ce ajută la pornirile mai rapide de pe loc. BMW are motor electric mai puternic cu 25 CP și motor termic mai slab cu 27 CP.
În practică însă, senzația este că BMW pleacă mai vânjos de pe loc însă de la 0 la 60 km/h, accelerația arată aceleași valori pentru ambele modele. Cert este că ansamblul motor termic-motor electric-cutie automată este mai rafinat și reacționează mai spontan la BMW. Cutia automată mai intuitivă a lui 530e joacă și ea un rol crucial în crearea acestei impresii.
Dar în ceea ce privește cifrele privind dinamica, avem egalitate aproape perfectă la toate disciplinele, deși puterea totală a lui 530e este cu 34 CP mai redusă decât la E 350 e. În acest caz, masa mai mică compensează diferența de putere, dar contribuie și la o eficiență mai bună pentru modelul bavarez. Cu bateria încărcată, BMW parcurge indiferent că e vorba de oraș sau drum național, o distanță aproape dublă.
Cel puțin în oraș, cei doar 15 km conferiți de bateria de 6 kW a lui Mercedes sunt prea puțini pentru a te deplasa într-o zi întreagă cu emisii zero. În schimb, bateria de 9,2 kW a lui BMW oferă o autonomie dublă în oraș, de 30 km.
Situația se schimbă după ce se descarcă bateria pentru că atunci consumul crește substanțial, dar BMW își păstrează în continuare avansul, fiind mai economic în medie cu 0,7 l/100 km și cu peste 1 l/100 km în oraș. Costuri Diferența de preț dintre cele două modele este neașteptat de mare, de 7.000 euro în condițiile în care în ultimul timp, Mercedes a avut o politică de prețuri destul de agresivă.
Faptul că BMW este mai ieftin ține și de politica bavarezilor care oferă versiunea Plug-In Hybrid la un preț apropiat de al versiunii pe benzină cu putere echivalentă 530i, în timp la Mercedes, versiunea Plug-In Hybrid este mai scumpă, fiind la nivelul lui E 400 4Matic cu motor V6 de 333 CP.
La prețul comparat, diferența crește și mai mult pentru că BMW oferă sistemul de navigație de top la un preț mai mic. În plus, ca la toate modelele, BMW are pachetul de întreținere gratuit Basic Service Inclusive pentru 5 ani sau 100.000 km. Mai trebuie menționat că ambele versiuni au emisii oficiale sub 50 g/km CO2, ceea ce le califică pentru bonusul de 20.000 lei de la programul Rabla Plus.
VERDICT
Versiunile Plug-In Hybrid sunt o alternativă interesantă deoarece combină în aceeași mașină avantajele unei propulsii electrice cu ale uneia convenționale. Teoretic, poți merge în oraș cu emisii zero și în weekend pe distanțe lungi cu motorul termic. În cazul nostru însă, autonomia electrică a lui E 350 e este relativ mică și nu justifică prețul suplimentar cerut. Cu o baterie mai mare și implicit o autonomie electrică mai mare, 530e se dovedește mai util în oraș pentru condusul cu emisii zero.