Moda Plug-In Hybrid a prins perfect în segmentul premium unde SUV-urile Plug-In Hybrid promit câțiva zeci de kilometri cu emisii zero și consumuri ireal de mici. Pentru a vedea care este realitatea, am pus față în față Mercedes GLE 500 e cu Audi Q7 e-tron. Foto: Bogdan Paraschiv.
Mercedes a dat tonul Plug-In Hybrid în segmentul premium. Acum trei ani, producătorul din Stuttgart anunța cea mai mare ofensivă din istorie cu nu mai puțin de zece modele Plug-In Hybrid în 3 ani. Deja, șase dintre ele rulează pe șosele: C 350 e, GLC 350 e SUV și coupe, E 350 e, S 500 e și GLE 500 e. Toate combină un motor termic pe benzină cu unul electric integrat între cutia de viteze automată și motorul termic. La S 500 e și GLE 500 e motorul termic este cunoscutul V6 bi-turbo de 3 litri și 333 CP combinat cu un motor electric de 116 CP. Această schemă de propulsie motor pe benzină – motor electric este utilizată de toți producătorii premium – Volvo, BMW, Mercedes – cu o excepție. Aceasta se numește Audi Q7 e-tron care combină un motor turbodiesel cu unul electric. Am vrut să vedem care este mai eficient dar și mai rafinat.
Caroserie și interior
Înainte de a face aprecieri despre interior, trebuie să spunem că noul Q7 este mai lung cu 24 cm și are un ampatament mai mare cu 8 cm decât GLE, dispunând și de opțiunea de șapte locuri. Mercedes are în acest segment două modele – GLE cu cinci locuri și GLS cu opțiune de șapte locuri. De asemenea, noul Q7 a fost dezvoltat încă din faza de proiectare cu ideea că va avea și o versiune Plug-In Hybrid, în timp ce la Mercedes acest tip de propulsie a fost adaptat din mers la facelift. De aici rezultă niște diferențe semnificative.
Deși are capacitate mai mare și ocupă mai mult loc, Audi a găsit un loc mai potrivit pentru a amplasa bateria sub podeaua portbagajului. Da, e adevărat că nu se mai poate configura cu șapte locuri și nici nu mai există spațiul de sub podeaua portbagajului existent la versiunea convențională dar avem la dispoziție un portbagaj practic cu o formă regulată care oferă un volum respectabil de 650 litri chiar dacă acesta este mai mic cu 240 litri decât la versiunea convențională. În schimb, Mercedes oferă un portbagaj de doar 480 litri, mai mic cu 170 litri decât la Audi și cu 190 litri decât la un GLE cu propulsie convențională, pentru că bateria este montată în portbagaj reducând mult din înălțimea portbagajului. Și la interior, modelul din Ingolstadt este mai spațios la genunchi în spate în timp ce înălțimea interioară în spate este comparabilă. La Audi, rabatarea spătarului banchetei spate generează o suprafață perfect plană în timp ce la Mercedes trebuie scos șezutul și abia apoi rabatat spătarul însă acesta coboară mai jos decât podeaua portbagajului.
Faptul că din punct de vedere conceptual Audi este mai nou se observă și la ergonomia interiorului și spunem acest lucru nu doar pentru că Audi ne-a încântat cu indicatoarele de bord digitale, standard la versiunea e-tron și care nu pot fi comandate nici opțional la GLE. Însă cu siguranță vom vedea noile displayuri uriașe de la Clasa E și S pe viitoarea generație GLE în 2018. De asemenea, centrala MMI este mai intuitivă chiar dacă și Mercedes a upgradat sistemul multimedia Comand și l-a înnobilat cu un ecran de 8 inch.
Din punct de vedere al materialelor, ambele modele fac cinste segmentului premium cu precizarea că Mercedes este mai conservator în timp ce Audi are un aer mai high-tech. Însă chiar și la acest nivel înalt există diferențe și Audi oferă o finisare ceva mai bună. Audi este întruchiparea perfecțiunii în materie de finisare, dar și Mercedes oferă o calitate foarte bună.
Dinamică și confort
În acest segment, clienții au multe pretenții de confort pentru că plătesc sume amețitoare. Ambele modele de test au trenuri de rulare adaptive care reglează răspunsul cutiei de viteze, direcției și al suspensiei pneumatice ,dacă aceasta din urmă se comandă opțional. Atât Mercedes cât și Audi au fost configurate cu suspensie pneumatică, aflată pe lista de opțiuni și care oferă mult confort, însă au reglaje diferite.
Pe modul Comfort, ambele modele sunt foarte confortabile însă la Mercedes apare un ușor tangaj longitudinal din cauza faptului că suspensia este destul de soft. Deși Audi este puțin mai ferm pe modul Comfort, acesta absoarbe cel puțin la fel de bine denivelările scurte. La fel, pe modul Dynamic, Audi este mai rigid decât Mercedes pe modul Sport, atributul Sport fiind înțeles diferit de cei doi producători. Pe Dynamic, Audi este mai incisiv decât Mercedes pe modul Sport și are un ruliu mai mic în viraje, iar acest lucru se datorează și faptului că Audi este mai scund și are un centru de greutate mai coborât. Deși are o masă mai mare cu 55 kg decât Mercedes, Audi e-tron se conduce extrem de incisiv și nu arată niciun moment că face parte din categoria grea.
Însă surplusul de masă al lui Audi este justificat pentru că SUV-ul din Ingolstadt are sub capotă un V6 diesel mai greu decât V6 pe benzină de la Mercedes, iar bateria lui Audi are o capacitate aproape dublă față de cea a lui Mercedes, de 17,3 kWh față de 8,8 kWh la GLE 500 e. De aici rezultă alte avantaje pentru Audi, care comunică o autonomie electrică oficială de 56 km față de doar 30 km la Mercedes. În realitate, e-tron poate merge în regim pur electric în oraș 34 km, în timp ce GLE 500 e reusește să parcurgă doar 20 km în regim pur electric.
Ne-am putea gândi că o baterie mai mare înseamnă și timpi de încărcare mai lungi. Este doar pe jumătate adevărat pentru că – într-adevăr – de la o priză normală, Mercedes se încarcă în 4,1 ore, iar Audi în 8 ore. Însă încărcarea se poate face și de la prize publice de curent alternativ de 22 kWh și aici timpul de încărcare este identic deși Audi are o baterie cu capacitate aproape dublă. Explicația e simplă. Mercedes poate trage din priza de mare putere de curent alternativ doar 3,6 kWh pe când Audi poate încărca cu 7,2 kWh. Și în ceea ce privește modurile de funcționare sunt diferențe. Mercedes poate comuta între modurile E-Save (se conservă energia din baterie), E-Mode (doar motorul electric propulsează mașina), Charge (motorul termic funcționează și ca generator propulsând în același timp mașina) și Hybrid (ambele motoare sunt în funcțiune). La Audi există doar trei moduri: EV (similar lui E-Mode de la Mercedes), Battery Hold (similar lui E-Save, se conservă energia din baterie) și Hybrid în care funcționează ambele motoare dar se și încarcă și bateria. La prima vedere, Mercedes este avantajat pentru că are un mod Charge dedicat care permite o încărcare rapidă integrală a bateriei pe o distanță foarte scurtă de numai 35-40 km. Însă consumul de combustibil crește semnificativ și nu e eficient să încarci 8,8 kWh care costă 3 lei consumând 3-4 litri de combustibil. Audi nu are un mod Charge dedicat bateria încărcându-se în modul Hybrid. În acest caz consumul de combustibil nu crește semnificativ dar încărcarea se face foarte lent. Morala: dacă vreți să utilizați eficient acești uriași Plug-In Hybrid încărcați bateriile la priză.
Ambele modele sunt eficiente atât timp cât au bateria încărcată. Beneficiind de o autonomie electrică mai mare, Audi parcurge primii o sută de kilometri cu bateria încărcată cu un consum măsurat de 4,27 l/100 km. În aceleași condiții, Mercedes consumă 6,15 l/100 km deoarece V6 bi-turbo pe benzină consumă mai mult, iar autonomia electrică este mai mică. Cu bateria descărcată, avantajul propulsiei Plug-In Hybrid dispare și consumurile cresc substanțial, la 9,17 l/100 km pentru Audi și 11,20 l/100 km pentru Mercedes.
Surprinzător pentru ce știam din trecut, Audi este și ceva mai silențios. În ciuda prezenței unui motor diesel sub capotă, acesta este extrem de liniștit chiar și atunci când se apasă accelerația la podea. La Mercedes, la accelerații puternice, motorul V6 bi-turbo își face simițită prezența însă nu este o prezență deranjantă deoarece ne încântă cu un sound superb.
Din punct de vedere dinamic, Audi este mai incisiv așa cum spuneam mai sus dar Mercedes este mai rapid la accelerații pentru că cei 333 CP ai motorului V6 bi-turbo (442 CP în total) reușesc să miște mai alert o masă puțin mai mică, decât cei 258 CP ai motorului V6 diesel de la Audi (374 CP în total). În schimb la reprize, unde cuplul maxim joacă un rol mai important, ambele modele sunt la fel de rapide deoarece Audi beneficiază de un cuplu de 700 Nm, cu 50 Nm mai mare decât al lui Mercedes. Totuși, pe drumuri virajate, cutia automată cu 8 trepte a lui Audi schimbă mai intuitiv mai ales pe retrogradare decât cutia automată cu 7 trepte de la Mercedes. Însă în viitor, și Mercedes va primi pe versiunile hibride cutia automată cu 9 trepte care a fost adaptată și pentru propulsie hibridă, și această versiune producându-se tot în uzina Mercedes de la Sebeș.
COSTURI
Tehnologia Plug-In Hybrid este foarte scumpă prin complexitatea ei. În cazul celor două modele, această tehnologie este combinată și cu sistemele sofisticate de tracțiune integrală. Audi este mai scump cu 11.000 euro decât Mercedes, dar există o mică consolare pentru că vine în standard cu sistem de navigație și sistem audio Hi-Fi care la Mercedes costă extra 3.768 euro.
Pe de altă parte, Mercedes vine cu sistemul de faruri cu LED inteligente ILS în standard. Și Audi are standard faruri cu LED dar cele Matrix costă extra 2.926 euro. Trăgând linia la prețul comparat, diferența se micșorează puțin însă Mercedes rămâne mai ieftin cu circa 10.000 euro.
CONCLUZII
Combinația diesel-electric și bateria mai mare au sens pentru că Audi este cel mai economic și are cea mai mare autonomie electrică. Conceptul Plug-In Hybrid nu a afectat prea tare volumul portbagajului, iar calitatea de fabricație este excepțională. Surprinzător, îl întrece ușor pe Mercedes și la confort în condițiile în care și GLE oferă mult confort. e-tron este însă exagerat de scump.
Mercedes are meritul că a dat tonul în ceea ce privește tehnologia Plug-In Hybrid și are un sistem de propulsie foarte performant. Oferă mult spațiu, mult confort și o calitate foarte bună chiar dacă Audi este cu o idee mai bun. Dar Mercedes este sensibil mai ieftin și diferența de preț în favoarea sa este semnificativă.
Verdict AutoExpert
Tehnologia Plug-In Hybrid oferă un compromis combinând posibilitatea de a te deplasa cu emisii zero prin orașele aglomerate cu acești mastodonți cu parcurgerea unor distanțe lungi pe autostrăzi. Însă autonomia electrică este încă prea mică mai ales în cazul lui Mercedes. O autonomie reală de 70-80 km ar da mai mult sens acestor mașinării sofisticate. Rămâne de văzut ce ne va rezerva viitorul pentru că atât Audi cât și Mercedes vor lansa în maximum doi ani SUV-uri 100% electrice care promit să parcurgă 4-500 km între două încărcări.DATE TEHNICE | Audi Q7 | Mercedes GLE |
---|---|---|
Model | e-tron 3.0 TDI quattro s-tronic | 500 e |
Motor termic/nr.cilindri | V6, turbodiesel | V6, bi-turbo |
Cilindree (cmc) | 2.967 | 2.996 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 258/3.250-4.500 | 333/5.250 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 600/1.250-3.000 | 480/1.600-4.000 |
Motor electric | ||
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 128/2.600 | 116/3.500 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 350/2.550 | 340/2.000 |
Putere totală ansamblu (CP/rpm) | 374 | 442/5.250-5.500 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 700 | 650 |
Transmisie | integrală | integrală |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte | automată, 7 trepte |
L/l/h (mm) | 5.051/1.968/1.741 | 4.819/ |
Ampatament (mm) | 2.996 | 2.915 |
Masă la gol (kg) | 2.52 | 2.465 |
Volum portbagaj (l) | 650-1.835 | 480-1.800 |
Capacitate baterie (kWh) | 17,3 | |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 6,2 | 5,3 |
Viteză maximă (km/h) | 230 | 245 |
Consum mixt (l/100 km) | 1,8 | 3,3 |
Emisii CO2 (g/km) | 48 | 78 |
Volum rezervor (l) | 75 | 80 |
Măsurători QuatTroruote | ||
Accelerații | ||
0-60 km/h (s) | 2,8 | 2,6 |
0-100 km/h (s) | 6,1 | 5,6 |
0-130 km/h (s) | 9,9 | 8,5 |
1 km cu start de pe loc (s) | 26,3 | |
REPRIZE | ||
Repriză 70-90 km/h | 2,6 | 2,4 |
Repriză 70-120 km/h | 5,9 | 5,5 |
PERFORMANȚE DINAMICE | ||
Viteză maximă (km/h) | 227,2 | 245,7 |
Frânare de la 100 km/h | ||
La gol, rece (m) | 42,9 | 42,6 |
Consum | ||
Consum în test baterie încărcată (l/100 km) | 4,27 | |
Autonomie baterie încărcată (km) | 1.756 | |
Consum în test baterie descărcată (l/100 km) | 9,17 | |
Autonomie baterie descărcată (km) | 817 | |
Autonomie electrică oraș/drum național (km) | 34/37 | 17/20 |
Masă și dimensiuni | ||
Masă măsurată (kg) | 2.708 | 2.61 |
Volum portbagaj (l) | 479 | |
COSTURI&GARANȚIE (lei cu TVA) | ||
Impozit anual (lei/an) | 107 | |
Interval revizii (km) | ||
Costuri revizii pentru 60.000 km | ||
Garanție | 2 ani fără limită de km | 2 ani fără limită de km |
Garanție împotriva coroziunii | 12 ani | 12 ani |
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | ||
Preț de bază | 85.829 | 74.7 |
Airbaguri frontale/laterale/cortină | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Airbag genunchi | - | serie |
Climatizare automată | serie (1) | serie (5)/804 |
Sistem audio Hi-Fi | serie | 1.008 |
Sistem de navigație | serie | 2.76 |
Indicatoare bord digitale | serie | - |
Pilot automat/inteligent | serie/2.143 (2) | serie/1.158 |
Cameră marșarier | 511 | 480 |
Asistent bandă/unghi mort | (2)/965 | 936 |
Senzori parcare față/spate | serie/serie | serie/serie |
Scaune reglabile electric | serie | serie |
Scaune încălzite față | serie | serie |
Tapițerie de piele | 1.021 | 1.5 |
Banchetă fracționabilă 40/20/40 | serie (3) | serie (6) |
Hayon electric | serie/serie | 624 |
Suspensie adaptivă | 2.325 | 2.052 |
Jante aliaj 18/19 inch | -/serie | -/serie |
Faruri LED/LED adaptive | serie/2.926 (4) | -/serie |
Vopsea metalizată | 1.056 | |
Preț comparat (euro cu TVA) | 95.72 | 87.078 |
(1) 3 zone; (2) pachet Asistență Tour; (3) 35/30/35%; (4) faruri LED Matrix; (5) două zone; (6) 40/60% |