Mercedes revine după 12 ani la configurația cu 6 cilindri în linie și construiește un super diesel. Test comparativ Mercedes S 400 d 4Matic vs BMW 740 d xDrive.
Text: Răzvan Măgureanu
Foto: Bogdan Paraschiv
Într-o vreme în care Elon Musk se tot căznește să crească producția lui Tesla Model 3 și se înmulțesc stațiile de încărcare electrice prin Europa, Mercedes ne dă un mesaj: dieselul nu este mort cel puțin în segmentul limuzinelor de lux.
Constructorul de lux din Stuttgart revine după 12 ani la configurația cu 6 cilindri în linie dar nu pentru că un șase cilindri în linie este mult mai bine echilibrat decât un V6 cum spune BMW și teoria echilibrării motoarelor ci pentru că această configurație permite montarea catalizatorului SCR mai aproape de motor, reducându-se astfel emisiile mult blamate.
BMW are de mulți ani dieseluri cu 6 cilindri în linie cu una, două sau trei turbine. Dar revenirea lui Mercedes la aceeași configurație a aprins din nou lupta dintre cei doi giganți. Hai să vedem ce arme are fiecare.
Dinamică și confort
Cele două motoare au multe similitudini: 3 litri cilindree, două turbine în serie, șase cilindri în linie. Noul motor Mercedes (nume de cod OM656, din aceeași familie cu OM654 cu 4 cilindri de la E-Class) este o construcție complet nouă, cu bloc de aluminiu, pistoane de oțel și distribuție variabilă Camtronic în premieră la diesel. Mă urc dis de dimineață pe o temperatură de vreo 8 grade la bordul lui S 400 d și apăs butonul de start ascuns sub gemuleț de sticlă. Liniște totală! Orice diesel se aude la rece dar nu și acesta care toarce la 700 rpm într-o liniște de catedrală. Ies afară din mașină și ciulesc urechea. Nimic!. Apropii urechea de capota motorului și nu simt nicio vibrație. Și suvb capotă lucrează un motor diesel, nu un motor electric. Ok, S-Class e burdușit cu vreo 150 kg de materiale fonoabsorbante și asta poate fi o explicație pentru atenuarea zgomotului. Dar vibrațiile? Mercedes a avut o baghetă magică și probabil că și configurația cu șase cilindri în linie a contribuit la eliminarea vibrațiilor.
Dar BMW? Ultima evoluție a motorului cu 6 cilindri în linie se numește B57 și datează de vreo doi ani. La pornirea la rece se aude un ușor zgomot dar nu e acel ciocănit de diesel ci un sunet mai plin și mai rotund. Iar dacă apropii urechea de capotă, simți o ușoară furnicătură în ureche.
Concluzia: Mercedes este o idee mai rafinat dar nici BMW nu e departe. Cele două motoare sunt un exemplu de motoare diesel nobile cum nu mai există astăzi pe piață.
Pe măsură ce motoarele se încălzesc și la viteze mai mari, ambele motoare devin o mare de liniște și doar la accelerații puternice își mai fac simțită ușor prezența.
Mercedes dezvoltă 340 CP/3.600 rpm și 700 Nm disponibili deja de la 1200 rpm în timp ce BMW pune la dispoziție 320 CP/4.000 rpm și 680 Nm începând de la 1.750 rpm. În practică însă, nu se simte vreo diferență între reprize și accelerații, ambele modele fiind la fel de rapide. Apare însă o diferență între turațiile la care funcționează pentru că Mercedes utilizează o cutie automată cu 9 trepte cu un raport foarte mare între treapta I si IX în timp ce BMW se bazează pe cutia automată cu 8 trepte. Motorul lui Mercedes toarce lin cu numai 1.400 rpm la 130 km/h în treapta a noua în timp ce motorul lui BMW are nevoie de 200 rpm mai mult în treapta a opta la aceeași viteză de 130 km/h.
Incredibil dar adevărat este și consumul. Aceste superlimuzine de lux cu tracțiune integrală, peste 300 CP și 2 tone, cutie automată nu au nevoie în realitate de mai mult de 8 l/100 km: 7,7 l/100 km pentru Mercedes, respectiv 8l/100 km pentru BMW. Așa economic nu a fost niciodată un diesel bi-turbo de superlux.
Dacă Mercedes stabilește noi standarde de rafinament și nivel de zgomot și dacă la performanțe dinamice avem o egalitate aproape perfectă, BMW este cel care dă tonul în privința ținutei de drum. Ambele mașini de test aveau tracțiune integrală dar BMW are în plus și direcția integrală (1.486 euro) care îi conferă o agilitate fenomenală. Pe virajele dinspre barajul Paltinul spre valea Doftanei, BMW pare ca tras pe șine și puntea spate nici nu crâcnește. Parcă ai fi la volanul unui hot hatch Seria 2. Ambele mașini au un tren de rulare adaptiv care reglează de asemenea și suspensia pneumatică la toate roțile a celor două modele. BMW are în plus modul Adaptive care reglează suspensia după stilul șoferului și este mai incisiv pe viraje grație și barelor stabilizatoare active (incluse în pachetul Executive Drive Pro 3.024 euro). Pe drumurile proaste, trenul de rulare al lui BMW este ceva mai silențios și mai ferm, în timp ce Mercedes are un ruliu mai pronunțat dar amortizează mai confortabil cariile din asfalt.
Caroserie și interior
Mercedes a renovat și sistemul din operare din S-Class. Cele două ecrane de 12,3 inch ascunse sub un singur geam arată spectaculos și cele două touchpad-uri de pe volan lansate la E-Class în 2016 au fost prefecționate și funcționează foarte bine, nemafiind nevoie să iei mâinile de pe volan. Ne-a încântat și noua organizare a meniurilor în centrala Comand, iar programele de masaj și reglaj ale scaunelor dinamice sunt foarte intuitive. O singură modificare nu s-a făcut însă prea inspirat: direcțiile de distribuție ale aerului nu mai au butoane fizice directe și acestea au fost integrate într-un meniu destul de complicat. Vorbim de reglaje destul de uzuale care nu mai sunt așa de ușor accesibile.
De partea cealaltă, sistemul iDrive nu pare atât de extravagant dar ergonomia este perfecta și spre deosebire de Mercedes poate fi comandat atât tactil cât și prin gesturi.
La interior, Mercedes este mai somptuos, mai extravagant, în timp ce BMW e mai high-tech și mai clasic. Ambele modele sunt foarte bine dotate, cu sistem de navigație, climă automată, scaune cu reglaje electrice, tapițerie de piele, suspensie pneumatică adaptivă. Mercedes este mai scump la prețul de bază cu peste 7.000 de euro dar vine cu pachetul de asistență la conducere și farurile cu LED inteligente standard. La BMW acestea costă aproape 4.000 de euro dar bavarezii oferă standard head-up display. Astfel, la prețul comparat, BMW rămâne cu peste 5.000 euro mai ieftin. Dacă adunăm însă cei 4.500 euro pentru sistemele dinamice ale trenului de rulare care nu există la Mercedes, diferența se reduce.
Verdict AutoExpert
Mercedes a construit cel mai silențios și rafinat diesel din lume confirmând încă o data tradiția și expertiza în domeniul diesel. Răspunzând și normelor Euro 6c, acest motor dă peste nas și celor mai înverșunați ecologiști. BMW răspunde cu un motor aproape la fel de rafinat, și la fel de performant și de economic. Mercedes este regele confortului dar BMW oferă oferă o agilitate și o plăcere în conducere de neegalat și este puțin mai ieftin.Mercedes S 400 d 4Matic
Un diesel mai rafinat ca unul pe benzină și fără vibrații, motorul lui Mercedes este o minune a tehnicii, fiind și foarte curat și economic. Confortul este de primă clasă. Nu la fel de sportiv ca BMW și puțin mai scump.
BMW 740 d xDrive
Cu sistemele dinamice, este sportive, agil și incisiv ca un hothatch. Nimeni nu poate face asta mai bine. Dieselul este la fel de performant și de economic ca al lui Mercedes dar nu la fel de rafinat. Însă diferențele sunt mici.
DATE TEHNICE | BMW | Mercedes |
---|---|---|
Model | 740d xDrive | S 400 d 4Matic |
Motor/nr.cilindri | L6, bi-turbodiesel | L6, bi-turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2,993 | 2,925 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 320/4.000 | 340/3.600-4.400 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 680/1.750-2.250 | 700/1.200-3.200 |
Transmisie | integrală | integrală |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte | automată, 9 trepte |
Pneuri față/spate | 245/40 R20-275/35 R20 | 245/40 R20-275/35 R20 |
Tip pneuri | Bridgestone Potenza S001 | Pirelli PZero |
L/l/h (mm) | 5.098/1.902/1.478 | 5.125/1.899/1.493 |
Ampatament (mm) | 3,070 | 3,035 |
Masă la gol (kg) | 2,020 | 2,060 |
Volum portbagaj (l) | 515 | 510 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 5.2 | 5.2 |
Viteză maximă (km/h) | 250 | 250 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 6,6/4,5/5,3 | 6,9/5,0/5,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 139 | 150 |
Volum rezervor (l) | 78 | 70 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | ||
Accelerații | ||
0-100 km/h (s) | 5.3 | 4.9 |
0-130 km/h (s) | 8.3 | 7.8 |
0-160 km/h (s) | 12.7 | 11.7 |
Reprize | ||
60-100 km/h (s) | 2.9 | 2.9 |
80-120 km/h (s) | 3.5 | 3.6 |
Frânare de la 100 km/h | ||
La gol, rece (m) | 35.8 | 35.5 |
Consum | ||
Consum în test (l/100 km) | 8 | 7.7 |
Autonomie (km) | 975 | 905 |
Masă și dimensiuni | ||
Distribuție mase (%) | 52/48 | 54/46 |
Zgomot interior | ||
La 130 km/h (dB(A)) | 66 | 65 |
COSTURI&GARANȚIE (lei cu TVA) | ||
Impozit anual (lei/an) | 2,155 | 2,106 |
Interval revizii (km) | cf. computer de bord | |
Costuri revizii 60.000 km (lei) | 0 | |
Garanție | 2 ani fără limită km | 2 ani fără limită km |
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | ||
Preț de bază | 100,496 | 107,992.50 |
Airbaguri frontale/laterale/cortină | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Airbag genunchi | - | serie |
Cutie automată | serie | serie |
Climatizare automată | serie | serie |
Sistem audio Hi-Fi | 1,034 | 1,309 |
Radio/Bluetooth | serie/serie | serie/serie |
Sistem de navigație | serie | serie |
Asistent frânare de urgență | serie | serie |
Pilot automat/adaptiv | 1.958 (1) | -/serie |
Asistent de bandă/unghi mort | -1 | serie/serie |
Cameră marșarier | serie | serie |
Senzori parcare fa??/spate | serie/serie | serie/serie |
Head-up display | serie | 1,392.30 |
Keyless acces | serie | serie |
Scaune încălzite/ventilate față | serie/830 | serie/839 |
Scaune reglabile electric față | serie | serie |
Banchetă fracționabilă | serie | serie |
Suspensie pneumatică adaptivă | serie | serie |
Jante aliaj 19 inch | serie | serie |
Faruri LED/LED adaptive | -/1.794 | -/serie |
Vopsea metalizată | 1,128 | 1,178.10 |
Preț comparat (euro cu TVA) | 107,240 | 112,710.90 |