Noul Audi A1 a rămas practic singurul competitor al iconicului Mini, mai ales că la actuala generație MINI există și o versiune hatch cu cinci uși. Test comparativ între MINI Cooper cu 136 CP și Audi A1 Sportback 30 TFSI cu 116 CP.
Foto: Bogdan Paraschiv
Dacă am judeca aceste mașini doar după criterii subiective și emoționale, probabil că acest comparativ nu ar mai avea sens deoarece MINI ar fi un câștigător detașat. Însă astăzi lumea este mai pragmatică și pe lângă aspectele emoționale mai intră în calcul și o mulțime de alți factori. Deși la prima vedere par atât de diferite, cele două mașini sunt foarte apropiate din toate punctele de vedere: au motoare turbo în trei cilindri combinate cu transmisii automate cu dublu ambreiaj și 7 trepte, dar și dimensiuni apropiate. De aceea, comparația dintre ele are sens.
Un MINI mare dar nu la fel de practic ca Audi A1
MINI nu mai e demult mini cum îl știam. De la generație la generație, varianta modernă a lui Mini a crescut în dimensiuni, iar la ultima generație a apărut și verisunea cu cinci uși care se apropie de 4 metri lungime. De aceea, spuneam la început că, la prima vedere, acest comparativ nu ar avea sens, dar pe hârtie, noul Audi A1 este cu doar 4 cm mai lung, iar între ampatamente nu este aproape nicio diferență.
În realitate însă, operațiunea de alungire a lui MINI cu 3 uși nu a reușit pe deplin pentru că la același ampatament, A1 oferă mai mult loc la genunchi în spate (spațiu la genunchi cuprins între 6-41 cm față de 4-32 cm la MINI). În plus, spătarul banchetei lui MINI este în poziție aproape verticală și de aceea nu e practică la drum lung. În schimb însă, bancheta este bine profilată și șezutul este generos dimensionat, fiind cu 1 cm mai lung decât la Audi. Versiunea cu cinci uși e derivată direct din cea cu trei uși și se observă că ușa spate este destul de îngustă, astfel că accesul în spate nu este cel mai facil posibil.
Prin comparație, Audi A1 are formatul lui VW Polo fiind construit pe platforma MQB A0, ceea ce conferă numeroase avantaje de spațiu. Senzația noastră a fost că MINI 5 uși este mai mic la interior decât o mașină clasică de clasă mică fiind mai degrabă un model de clasă mini cu dimensiuni alungite. Acest lucru este întărit și de volumele portbagajelor între care există diferențe destul de mari.
Și portbagajul lui MINI e mic
Conform măsurătorilor colegilor de la Quattroruote, Audi oferă un volum de 276 litri față de numai 174 litri la MINI. În plus, la MINI, prin rabatarea segmentelor banchetei se obține un prag nepractic la încărcare în timp ce Audi A1 beneficiază de soluția de la Polo cu podea dublă la portbagaj care permite obținerea unei suprafețe plane. MINI oferă însă o vizibilitate mai bună, Audi fiind penalizat de vizibilitatea slabă treisferturi spate datorată montantului spate foarte lat.
MINI: planșă de bord high tech cu accente retro
La interior, este greu să nu fii impresionat de MINI. BMW a reușit atât de bine să integreze elemente retro într-o ergonomie modernă. Planșa de bord a lui MINI combină elemente retro cu unele moderne. Acest contrast dintre vitezometrul și turometrul clasic, comenzile în stil de comutatoare și schimbătorul futurist sau ecranul cu rezoluție foarte bună de 8,8 inci al sistemului multimedia creează o ambianță unică.
Față de generația trecută, MINI a făcut și un important salt de calitate pentru că aproape peste tot sunt materiale de calitate foarte bună și ne-a plăcut de asemenea și cromatica interiorului cu planșa de bord în două culori – plastic negru moale în partea superioară a bordului și roșu, de asemenea moale în zona inferioară, între care este intercalată o inserție imitație de fibră de carbon.
Scaunele sport cu reglaj pentru lungimea șezutului îmbrăcate în combinație de stofă neagră și piele roșie pe margini conferă o susținere foarte bună și sunt plasate foarte jos.
Audi: consolă centrală orientată spre șofer, sistem multimedia de top
La Audi cuvântul de ordine este high-tech, designul interior fiind în nota tipic germană. Audi încearcă să atragă clienții de MINI cu o consolă centrală orientată spre șofer și cu gurile de ventilație amplasate total asimetric care conferă un look interesant. Ca și la alte modele Audi, atrage atenția calitatea finisării planșei de bord cu plastice moale în zona superioară a bordului și o inserție cu conotații sportive sub displayul sistemului multimedia.
Însă în zonele mai puțin vizibile am regăsit plastic tare, semn că s-au făcut unele mici economii. Audi plusează însă la echipare și vine standard cu ecranul de 10,25 inci al sistemului multimedia, dar fără funcție touch (la MINI ecranul standard este de 6,5 inci) și cu indicatoare de bord digitale afișate pe un ecran de aceeași dimensiune, 10,25 inci.
Însă pentru Virtual Cockpit trebuie plătit un mic extrapreț de 171 euro, iar sistemul multimedia cel mai ieftin cu ecran tactil color de 8,8 inci costă 517 euro. Un astfel de sistem este standard la MINI, care oferă și un sistem de navigație mult mai ieftin decât cel de la Audi. A1 de test avea ca și MINI scaune sport (387 euro) foarte bine configurate și amplasate la fel de jos pentru o conducere sportivă.
De la MQB A0 utilizată la Polo, T-Cross și Ibiza la UKL utilizată la BMW X1 și Seria 2 Active Tourer
Tehnic, se înfruntă două platforme foarte diferite: MQB A0 utilizată de grupul VW pentru toate modelele și SUV-urile de clasă mică ale concernului VW și structura modulară UKL folosită de BMW pentru toate modelele ce au la bază tracțiunea față de la MINI la Seria 2 Active Tourer, X1 și viitoarea Seria 1.
Ambele modele au un reglaj mai sportiv al trenului de rulare și sunt disponibile cu selector pentru trenul de rulare (Audi Drive Select 194 euro și Mini Driving Modes 182 euro) și cu suspensie adaptivă (505 euro la MINI, prezentă pe mașina de test și 1.081 euro la Audi).
MINI e mai sportiv, Audi mai confortabil
Totuși, există și diferențe. MINI chiar și în versiunea cu cinci uși se conduce ca un kart, cu un ruliu aproape inexistent pe modul Sport al suspensiei adaptive. Și pe modul Normal, MINI este în continuare ferm și încordat și în combinație cu jantele de 17 inci acest lucru se simte la trecerea peste denivelări.
Prin comparație, Audi oferă mai mult confort pe suprafețe cariate beneficiind de un tren de rulare cu un compromis mai moderat: se înclină puțin mai mult în viraje dar trece mai elegant peste denivelările scurte. Audi A1 are o ținută de drum optimă îmbinând ambele deziderate de confort și sportivitate în mod egal. Nu îți dă senzația unui kart dar se conduce agil și plăcut. De aceea, e puțin mai family oriented luând în calcul suspensia reglată nu atât de ferm și spațiul interior mai mare.
Trei cilindri la ambele, dar MINI are 500 cmc, 20 CP și 20 Nm în plus
În ceea ce privește motorizările, ambele apelează la soluția eco cu trei cilindri turbo însă între capacitățile celor două motoare este o diferență importantă de 500 cmc care se traduce prin 20 CP și 20 Nm. De aceea, nu este o surpriză că MINI Cooper accelerează mai repede, are reprize mai bune și atinge o viteză maximă mai mare.
Însă trebuie să remarcăm că motorul de numai 1 litru al lui Audi face o figură foarte frumoasă oferind performanțe foarte bune raportate la cilindreea mult mai mică decât a motorului lui MINI. Surprinzător, în mod real, motorul lui MINI consumă cu 0,1 l/100 km mai puțin, MINI Cooper probând încă o dată eficiența deosebită a motoarelor BMW.
La drum întins, MINI se simte mai puternic mai ales în domeniul mediu de turații, dar diferențele nu sunt majore pentru că motorul lui Audi are un cuplu foarte bun, de 200 Nm, cu doar 20 Nm mai mic decât al motorului lui MINI. În schimb, Audi este mai silențios decât MINI la viteze de autostradă deoarece are o aerodinamică mai bună. La MINI, parbrizul vertical conduce la un dezavantaj aerodinamic dar dacă nu ar fi mai așa de vertical, nu ar mai fi un MINI ci o mașină de clasă mică oarecare.
Ambele modele au cutii de viteze automate cu dublu ambreiaj și 7 trepte care oferă mult confort în utilizare și la nevoie, pe modul Sport, reacționează spontan. Notăm doar că la Audi schimbarea de trepte se face în mod invers decât este natural, adică se retrogradează trăgând levierul spre înapoi.
Mici dar scumpe
Mici, dar premium. Și acest lucru se reflectă în preț pentru că dacă adăugăm mai multe opțiuni din lunga listă disponibilă la ambele modele sărim de 30.000 euro. Și vorbim totuși de mașini de clasă mică! Însă este nevoie să bifăm opțiuni din listă pentru că la ambele modele lipsesc din standard câteva lucruri uzuale cum ar fi pilotul automat sau clima automată.
Fără pachetul John Cooper Works, MINI ar fi mai ieftin cu câteva mii de euro pentru că la Audi sistemul de navigație este mult mai scump și majoritatea opționalelor sunt mai scumpe decât la MINI. În plus, MINI se poate personaliza în mai multe feluri decât Audi cu numeroase pachete simpatice care oferă o anume doză de exclusivitate.
Verdict
MINI e la fel ca Porsche 911. Va arăta așa și peste 100 ani și va atrage în continuare prin moștenirea istorică. Dacă vrei o mașină exuberantă și spiritul practic nu este în prim plan chiar și pentru această versiune cu cinci uși, atunci MINI este alegerea perfectă. Dacă însă vrei să te rupi de trecut și judeci cu mai multă rațiune atunci vei găsi în Audi A1 o mașină mai practică, mai spațioasă, foarte bine construită, la fel de scumpă, dar nu la fel de exclusivă.
Model | Audi 30 TFSI S-Tronic Advanced | MINI Cooper 5 u?i John Cooper Works |
---|---|---|
Motor/nr.cilindri | L3, turbo | L3, turbo |
Cilindree (cmc) | 999 | 1.499 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 116/5.000 | 136/4.500-6.500 |
Cuplu maxim/tura?ie (Nm/rpm) | 200/2.000 | 220/1.480-4.200 |
Transmisie | față | față |
Cutie de viteze | 7 trepte, automată | 7 trepte, automată |
Pneuri | Bridgestone Turanza | Dunlop Wintersport |
Dimensiuni pneuri | 215/45 R17 | 205/45 R17 |
L/l/h (mm) | 4.027/1.740/1.433 | 3.982/1.727/1.425 |
Ampatament (mm) | 2.563 | 2.567 |
Masă la gol (kg) | 1.200 | 1.295 |
Volum portbagaj (l) | 335-1.090 | 278-941 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 9,4 | 8,3 |
Viteză maximă (km/h) | 203 | 207 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 5,8/4,2/4,8 | 6,5/4,6/5,2 |
Emisii CO2 (g/km) | 108 | 119 |
Volum rezervor (l) | 40 | 40 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | ||
Accelerații | ||
0-60 km/h (s) | 4,5 | 3,6 |
0-100 km/h (s) | 9,7 | 7,9 |
0-130 km/h (s) | 16,5 | 13,3 |
1 km cu start de pe loc (s) | 31,5 | 29,1 |
Reprize | ||
70-90 km/h (în D) (s) | 3,8 | 3,5 |
70-120 km/h (în D) (s) | 9,6 | 8,8 |
Performanțe dinamice | ||
Viteză maximă (km/h) | 191,5 | 208,7 |
Frânare de la 100 km/h | ||
De la 100 km/h la gol, rece (m) | 38,7 | 41,5 |
Consum | ||
În D, la 90/100/130 km/h (l/100 km) | 5,0/5,5/7,3 | 4,8/5,3/7,3 |
În oraș/drum național/autostradă (l/100 km) | 7,15/6,09/6,95 | 7,4/5,5/6,9 |
Consum în test (l/100 km) | 6,75 | 6,67 |
Autonomie (km) | 592 | 600 |
Mase | ||
Masă la gol (kg) | 1.302 | 1.312 |
Distribuție mase | 62/38 | 62/38 |
Zgomot interior | ||
La 50 km/h (dB(A)) | 61,7 | 61,3 |
La accelerare maximă (dB(A)) | 78,6 | 76,1 |
COSTURI & GARANȚIE (lei cu TVA) | ||
Impozit anual (lei/an) | 40 | 60 |
Interval revizii (km) | nc. | cf. computer de bord |
Costuri revizii 60.000 km (lei) | nc. | 3.653 |
Garan?ie | 4 ani/120.000 km | 2 ani f?r? limit? de km |
PRE?URI (euro cu TVA) | ||
Preț de bază | 24.26 | 25.948 |
Airbaguri frontale/laterale/cortin? | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Cutie automată | serie | 1.818 |
Climatizare manuală/automată | serie/455 | serie/374 |
Sistem audio Hi-Fi | 289 | 798 |
Radio/Bluetooth | serie/serie | serie/serie |
Sistem multimedia/naviga?ie | 517/2.216 | serie/808 |
Pilot automat/adaptiv | 319/626 | 252/404 |
Asistent de band?/unghi mort | serie/- | -/- |
Cameră marșarier | 399 | 343 |
Senzori parcare spate | 421 | 354 |
Scaune sport | 387 | serie |
Scaune încălzite față | 340 | 303 |
Banchetă fracționabilă | serie | serie |
Jante aliaj 16/17 inci | serie/907 | -/serie |
Suspensie adaptivă | 1.081 | 505 |
Faruri LED | 1.114 | 859 |
Vopsea metalizată | 312 | 505 |
Preț comparat (euro cu TVA) | 32.807 | 33.019 |