Test comparativ: Nissan Qashqai vs noul Jeep Compass și Kia Sportage! Nissan Qashqai, cel mai de succes SUV compact, trecut recent printr-un facelift stilistic și tehnologic cuprinzător, își dă întâlnire cu doi adversari de temut: noul Jeep Compass și robustul Kia Sportage. În test, cele mai accesibile motoare diesel, cu transmisii manuale și tracțiune față.
Test comparativ: Nissan Qashqai vs noul Jeep Compass și Kia Sportage
Nimeni nu poate face față succesului fulminant al lui Qashqai pe piața europeană: japonezul conduce în clasamentul vânzărilor SUV-urilor compacte, cu peste 194.000 unități comercializate în primele nouă luni din 2017, în creștere cu 8% față de aceeași perioadă a anului precedent. Faptul este cu atât mai lăudabil, cu cât această a doua generație se află pe piață de la sfârșitul anului 2013, fiind cel mai vechi model din test. La trei ani de la lansare, Nissan a decis să-i aplice un facelift cuprinzător, vizibil din prima clipă, datorită grilei V-Motion, jantelor noi de 19 inci, farurilor full-LED adaptive în viraj.
Lansată la sfârșitul lui 2015, a patra generație Kia Sportage nu a ajuns încă „la bisturiu” și ocupă locul 5 în ierarhie, cu peste 102.000 unități comercializate în aceeași prioadă. Aflat la a doua generație, cel mai proaspăt model din grup, Jeep Compass, a fost lansat la sfârșitul anului trecut, așa că nu ne putem pronunța încă asupra succesului său pe piață. Totuși, în ultima parte din 2016, americanul a fost comercializat în peste 3.100 unități lunar, valoare care, deși nu pare impresionantă, nu are precedent în istoria de 12 ani a modelului.
Caroserie și interior
Toate cele trei modele au în comun poziția înaltă de conducere. Șoferul din Sportage stă cel mai sus, la 66 cm deasupra șoselei, urmat de cel din Compass (65 cm) și Qashqai (63 cm). Toate asigură o poziție mai înaltă cu aproximativ 15 cm decât într-un sedan, de aceea șoferul are o imagine bună asupra drumului, limitată doar de montantul din stânga al parbrizului care, împreună cu oglinda masivă, formează un unghi întunecat mare, mai ales la Compass.
Per ansamblu, cel mai spațios habitaclu este cel al lui Sportage, unde pe banchetă pot călători trei persoane fără mari sacrificii, însă înălțimea interioară superioară a lui Compass face ca pasagerii mai înalți să călătorească mai comod. Înnobilată cu pachetul „Tapițerie din piele” (1.340 euro), americanul face o impresie puternică, scaunele reglabile electric oferind un suport lateral bun și un confort excelent.
Și Sportage oferă opțional tapițerie din piele (696 euro) și scaune reglabile electric (325 euro), în timp ce la Qashqai sunt dotări standard în echiparea de top, Tekna+. Dacă scaunele coreeanului sunt foarte confortabile, cele de pe Qashqai, introduse odată cu faceliftul de anul trecut, sunt bine profilate și oferă cea mai bună susținere laterală. Așezarea instrumentelor de bord este similară la cele trei modele, cu două cadrane mari – vitezometrul și turometrul – separate de un display multifuncțional și o consolă centrală dominată de ecranul sistemului multimedia.
În cazul lui Compass și Sportage, ecranul este poziționat sus, însă la Qashqai se află situat mai jos, fapt care distrage puțin atenția de la șosea. Toate cele trei sisteme multimedia au display-uri tactile, dar modurile de utilizare și funcționalitatea acestora diferă. Pe Compass, de exemplu, aproate toate comenzile sunt introduse folosind ecranul cu cea mai mare diagonală din test (8,4 inci). Este singurul sistem din test care oferă două mufe USB, concurenții având doar câte una. Pictogramele sunt mari, fapt care face ca navigarea prin meniuri să nu distragă excesiv atenția șoferului. Sub acesta (poate prea jos, ca să fim cinstiți) se află două controale rotative, unul pentru volum, altul pentru căutarea manuală a posturilor radio.
Sistemul are comenzi vocale care funcționează foarte bine. Mai mult chiar, puteți folosi comenzile vocale ale asistenților Siri și Google Now, datorită compatibilității cu protocoalele Apple CarPlay și Android Auto. Sistemul multimedia de pe Sportage este simplu și clar și, ca și în cazul lui Compass, ușor de utilizat, datorită iconițelor supradimensionate de pe ecranul de 8 inci. În plus, există un șir de butoane fizice poziționate în linie, la câțiva centimetri sub ecran, cu ajutorul cărora se pot alege rapid sursele și se pot căuta piese și posturi radio.
Ca și la Compass, conectarea la internet este posibilă numai folosind conexiunea de date a telefonului mobil. O notă bună primește și sistemul de pe Qashqai, a cărui funcționalitate este parțial știrbită de ecranul de numai 7 inci, aglomerat cu informații. Nu există comenzi vocale pentru telefon sau pentru navigație. Și sistemul de pe Qashqai se poate conecta la internet folosind smartphone-ul, dar numai după descărcarea aplicației Nissan Connect.
Restul butoanelor sunt așezate ergonomic la toate modelele, cu mențiunea că la Compass blocul de comandă al climatizării este prea jos. Volanele sunt aglomerate cu butoane, care controlează sistemul de sunet, afișajul multifuncțional și pilotul automat. Este nevoie de obișnuință pentru a le înțelege perfect, mai ales în cazul lui Compass, care mai are două butoane și în spatele volanului, dar odată prinse mișcările, totul devine simplu. Asemenea tuturor modelelor Jeep, Compass își tratează pasagerii cu un amestec perfect de lux și utilitate, în timp ce Sportage le oferă un interior frumos, bine gândit, nu la fel de spectaculos precum cel al americanului, însă departe de a fi banal. În sfârșit, habitaclul lui Qashqai emană sportivitate din toți porii, iar asta pare că prinde de minune la clienți!
Dinamică și confort
Pe șosea, cele trei SUV-uri se comportă diferit. În primul rând, Compass este indiscutabil cel mai masculin model din grup: turbodieselul său nu este cu mult mai vioi decât celelalte, dar are un cuplu debordant, fapt care îl face foarte plăcut în utilizare încă de la turații joase. Maneta cutiei de viteze se mișcă exact, dar ambreiajul are o cursă lungă și necesită o forță relativ mare de acționare, de aceea conducerea prin oraș, în special în ambuteiaje este o experiență mai puțin plăcută.
Motorul lui Sportage trage uniform și se achită bine de sarcini, însă fără entuziasm. Pe de altă parte, nu este zgomotos, de aceea este greu de sesizat, mai ales la viteză constantă. Nissan aduce alte atuuri: motorul său este vioi și extrem de eficient. Este cel mai simplu propulsor din grup, pentru că are doar opt supape și un singur arbore de distribuție (celelalte au 16 supape și doi arbori), dar funcționează ireproșabil și profită de caroseria compactă și ușoară a lui Qashqai (care cântărește cu peste 100 kg mai puțin decât celelalte modele), reușind un consum mediu extrem de redus: 5,88 l/100 km, față de 6,65 l/100 km la Jeep și 7,5 l/100 km la Kia. Sportage ripostează când vine vorba de confort: este cel mai silențios și amortizează excelent denivelările șoselei.
Am avut nevoie doar de câțiva kilometri la volan pentru a aprecia SUV-ul coreean: o mașină solidă, bine asamblată. Dacă vorbim despre manevrabilitate și dinamică, atunci Compass preia conducerea: suspensia mai rigidă decât la cei doi adversari garantează reacții previzibile și o stabilitate excelentă chiar și la viteze mari. Direcția răspunde prompt și are o progresivitate remarcabilă pentru un SUV compact: aproape că te face să uiți de centrul de greutate înalt.
Nissan Qashqai este cel mai incisiv model din grup, datorită suspensiei revizuite, barei stabilizatoare mai groase și sistemului Active Ride Control care reduce mișcarea de tangaj, toate primite odată cu faceliftul. Sportage se află la polul opus, pentru că are o oarecare inerție care nu lasă șoferul să se aventureze dincolo de o anumită limită. Doar că, în zilele noastre, la fel de importante sunt și sistemele de asistență.
Dintre cele trei modele, Jeep Compass dispune de cel mai cuprinzător arsenal. Standard, versiunea Limited dispune de frânare de urgență, asistență la păstrarea benzii de rulare și senzori de parcare spate, iar opțional de pilot automat adaptiv (1.160 euro, la pachet cu hayon acționat electric) și monitorizare unghi mort (893 euro, împreună cu cameră marșarier și asistent parcare paralelă și perpendiculară).
Pilotul automat adaptiv funcționează fin și precis și nu bruschează inutil nici atunci când distanța față de vehiculul din față este setată la minimum, de aceea poate fi folosit fără rezerve pe autostradă. Sistemul de asistență la părăsirea benzii nu este însă la fel de eficient, ci tinde chiar să bruscheze ușor direcția la apropierea de marcaj și nici nu menține traiectoria corectă singur. Are, totuși, un sunet de avertizare clar care alertează repede șoferul. Cât despre asistența la unghi mort, sistemul este sensibil și anunță chiar prea insistent posibilul pericol.
La nivelul de echipare Style, Kia Sportage nu oferă pilot automat adaptiv nici opțional, dar sistemul activ de menținere a benzii are funcții asemănătoare cu ale americanului, iar în practică se dovedește mai fin și mai puțin incisiv când repune mașina pe trasa corectă. Celelalte sisteme de asistență sunt disponibile opțional: senzori parcare față și spate (356 euro), monitorizarea unghiului mort (541 euro) și frânare automată cu detectarea pietonilor (774 euro).
Qashqai oferă, în echiparea de top Tekna+, tot arsenalul de siguranță în dotare standard. Există pilot automat clasic, care menține viteza constantă fără să păstreze distanța față de vehiculul din față, avertisment la părăsirea benzii și monitorizarea unghiurilor moarte care funcționează foarte corect, deși sunetul de avertizare este un pic cam discret. Sistemul de asistență la impact frontal recunoaște pietonii, grație camerei frontale, dar nu alertează suficient de puternic, ci scoate doar un beep ușor, acompaniat de aprinderea unui martor luminos pe bord.
Costuri
Prețurile celor trei modele diferă mult. Cel mai ieftin dintre ele, Kia Sportage, costă doar 21.854 euro, în timp ce pentru Jeep Compass și Nissan Qashqai trebuie să plătiți 29.310 euro, respectiv 29.450 euro. De unde diferența de 7.500 euro? Modelul coreean în versiunea 1,7 DSL nu este disponibil în echiparea de top GT Line, ci maximum în echiparea Style.
Totuși, și această echipare este bogată, la preț comparat păstrându-se o diferență de 3.873 euro față de Qashqai și de una uriașă, de 10.707 euro față de Compass. În plus, coreeanul este singurul care propune (opțional, ce-i drept) și transmisie automată la motorul diesel de bază. Qashqai pornește de la același preț ca și Compass, dar oferă totul standard (mai puțin vopseaua metalizată), astfel că prețul final crește cu doar 400 euro.
În sfârșit, cel mai scump model la preț comparat este Compass, însă acest lucru se întâmplă pentru că opțiunile nu pot fi selectate individual, ci doar în pachete. Astfel, deși prețul final pare mare, în realitate include mai multe dotări decât la concurenți. Sportage are și cele mai ieftine revizii, care costă 1.726 lei la 60.000 km, urmat îndeaproape de Compass, cu 2.377 lei.
Citește și Top 10: Cele mai populare SUV-uri compacte
Test comparativ: Nissan Qashqai vs noul Jeep Compass și Kia Sportage
Concluzii
Jeep Compass 1.6 M-Jet 120 CP M6 4×2 Limited
Cel mai spațios, cel mai rapid, cel mai dotat: Compass este impresionant, fiind tras în jos de prețul mare și de portbagajul modest.
Nissan Qashqai 1.5 dCi 2WD Tekna+
Bestseller-ul segmentului este cel mai economic, cel mai confortabil și cel mai agil, datorită greutății scăzute și suspensiei excelente. Dotarea standard este imbatabilă.
Kia Sportage 1.7 DSL Style MT 4×2
Robust și foarte accesibil, Sportage are cel mai încăpător portbagaj din test și rulează foarte silențios. O alegere perfectă pentru clienții atenți la buget.
Verdict AutoExpert
Azi nu avem un câștigător clar. Compass oferă cel mai mult, la un preț pe măsură. Ce-i drept, dotările suplimentare vin doar la pachet, de aceea, la preț comparat, americanul este și cel mai accesorizat. Qashqai este cel mai echilibrat și cel mai economic, la un preț decent, iar robustul Sportage rămâne în urmă la capitolul dinamică, dar punctează prin portbagajul mare și prețul scăzut.
DATE TEHNICE |
Jeep Compass |
Kia Sportage |
Nissan Qashqai |
Model |
1.6 M-Jet 120 CP M6 4×2 Limited |
1.7 DSL Style MT 4×2 |
1.5 dCi |
Motor/nr.cilindri |
L4, turbodiesel |
L4, turbodiesel |
L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) |
1.598 |
1.685 |
1.461 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) |
120/3.750 |
115/4.000 |
110/4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) |
320/1.750 |
280/1.250-2.750 |
260/2.500 |
Transmisie |
față |
față |
față |
Cutie de viteze |
manuală, 6 trepte |
manuală, 6 trepte |
manuală, 6 trepte |
L/l/h (mm) |
4.394/1.819/1.624 |
4.480/1.855/1.635 |
4.394/1.806/1.595 |
Ampatament (mm) |
2.636 |
2.670 |
2.646 |
Masă la gol (kg) |
1.505 |
1.425 |
1.379 |
Volum portbagaj (l) |
438 |
503-1.492 |
430-1.598 |
Accelerație 0-100 km/h (s) |
11,0 |
11,5 |
11,9 |
Viteză maximă (km/h) |
185 |
176 |
182 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) |
5,2/4,0/4,4 |
5,4/4,2/4,6 |
4,2/3,6/3,8 |
Emisii CO2 (g/km) |
117 |
119 |
99 |
Volum rezervor (l) |
60 |
62 |
55 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE |
|||
Accelerații |
|||
0-60 km/h (s) |
4,7 |
4,7 |
4,9 |
0-100 km/h (s) |
11,5 |
11,8 |
11,7 |
0-130 km/h (s) |
20,4 |
21,5 |
20,7 |
0-140 km/h (s) |
24,5 |
26,9 |
24,9 |
1 km cu start de pe loc (s) |
33,2 |
33,9 |
33,5 |
Reprize |
|||
70-90 km/h (în VI) (s) |
8,9 |
9,9 |
9,9 |
70-120 km/h (în VI) (s) |
20,1 |
25,9 |
22,4 |
performanțe dinamice |
|||
Viteză maximă (km/h) |
186,0 |
171,5 |
188,8 |
La gol, rece (m) |
41,6 |
41,1 |
40,6 |
Consum |
|||
În tr. VI, la 90/100/130 km/h (l/100 km) |
5,18/5,71/7,52 |
5,49/6,06/8,55 |
4,35/4,9/6,67 |
În oraș/drum național/ |
6,85/5,95/7,19 |
7,93/6,49/8,06 |
5,99/5,32/6,37 |
Consum în test (l/100 km) |
6,67 |
7,52 |
5,88 |
Autonomie (km) |
900 |
823 |
933 |
Masă și dimensiuni |
|||
Masă măsurată (kg) |
1.684 |
1.685 |
1.562 |
Distribuție mase (%) |
60/40 |
58/42 |
62/38 |
Volum portbagaj (l) |
305 |
465 |
436 |
Zgomot interior |
|||
La 50 km/h (dB(A)) |
56,5 |
54,1 |
57,3 |
La accelerare maximă (dB(A)) |
73,8 |
74,7 |
73,3 |
COSTURI&GARANȚIE (lei cu TVA) |
|||
Impozit anual (lei/an) |
58 |
137 |
53 |
Interval revizii (km) |
20.000 |
30.000 |
30.000 |
Costuri revizii 60.000 km (lei) |
2.377 |
1.726 |
4.368 |
Garanție |
2 ani fără limită de km |
7 ani sau 150.000 km |
3 ani sau 100.000 km |
PREȚURI/ECHIPARE (euro cu TVA) |
|||
Preț de bază |
29.310 |
21.854 |
29.450 |
Airbaguri frontale/laterale/cortină |
serie/serie/serie |
serie/serie/serie |
serie/serie/serie |
Cutie automată |
– |
2.259 |
– |
Climatizare manuală/automată |
-/serie |
-/serie |
-/serie |
Sistem audio Hi-Fi |
1.250(1) |
155 |
serie |
Radio/CD/Bluetooth |
serie/-/serie |
serie/-/serie |
serie/serie/serie |
Sistem de navigație |
(1) |
serie |
serie |
Pilot automat/adaptiv |
serie/1.160(2) |
serie/- |
serie/- |
Asistent de bandă/unghi mort |
serie/893(3) |
serie/541 |
serie/serie |
Cameră marșarier/panoramică |
(3)/- |
serie/- |
serie/serie |
Senzori parcare față/spate |
-/serie |
356(7)/(7) |
serie/serie |
Scaune încălzite față/spate |
625(4)/- |
serie/serie |
serie/ |
Scaune reglabile electric față |
1.340(5) |
325 |
serie (doar șofer) |
Tapițerie piele |
(5) |
696 |
serie |
Plafon panoramic sau trapă electrică |
– |
851 |
serie |
Hayon electric |
(2) |
464 |
serie |
Jante aliaj 17/18/19 inci |
serie/393/589 |
serie/-/387 |
-/-/serie |
Faruri xenon/LED |
893(6)/- |
448/ |
-/serie |
Vopsea metalizată |
714 |
0 |
490 |
Preț comparat (euro cu TVA) |
36.774 |
26.067 |
29.940 |
(1) Pachet Infotainment, include și sistem Navi cu display 8,4 inci; (2) Pachet Premium, include hayon electric; (3) Pachet Parking, include și asistență la parcarea paralelă și perpendiculară; (4) Pachet Winter, include și ștergătoare parbriz degivrate, volan încălzit, mochetă portbagaj cu două fețe; (5) Pachet tapițerie din piele, include și scaun șofer cu memorarea poziției; (6) Pachet Visibility, include faruri bi-xenon, fază lungă automată; (7) senzori parcare față/spate |