”Francezul” Opel Crossland X își atacă la baionetă conaționalul Renault Captur într-un duel cu iz de telenovelă: divorțuri, căsătorii cu forța, copii adoptați, toate pe fondul sumelor fabuloase provenite din vânzările SUV-urilor mici. Foto: Bogdan Paraschiv
Nu, nu s-au strecurat nici greșeli, nici exagerări în pasajul introductiv: Crossland X este francez până-n măduva oaselor, iar scurta sa viață este atât de zbuciumată, încât pare desprinsă din filme. Apărut pe piață inițial ca rod al colaborării dintre Opel și PSA, micul SUV a fost apoi cumpărat cu totul de către francezi, odată cu preluarea mărcii germane. Astfel, Opel încheia mariajul de 88 de ani cu americanii de la GM, începând o viață nouă în sânul familiei franceze. Prima decizie a noilor proprietari a fost să nuu dezvolte un urmaș pentru modelul Mokka X, un Opel veritabil, renunțând totodată la imensul succes pe acesta l-a avut pe piața din Europa: locul 2, la egalitate cu modelul grupului PSA, Peugeot 2008. Fiecare dintre ele a fost vândut în peste 138.000 unități în primele 9 luni din 2017, dar Mokka X a avut un progres mai mare decât 2008 (9% vs 3%), de aceea ar fi putut depăși modelul francez în următoarele luni. Acum Mokka X e istorie, iar Crossland X, 2008 și Citroen C3 Aircross își împart platforma, propulsoarele și, implicit, vânzările în urma liderului incontestabil al segmentului, Renault Captur. Cu aproape 155.000 unități vândute în primele 9 luni din 2017, francezul conduce detașat clasamentul, deși a pierdut un pic din succesul din 2016 (-5%). Francezii s-au mobilizat și ”i-au dat o față nouă”, fără să se atingă de partea tehnică. Acum, Captur are un calandru redesenat, faruri Pure LED Vision, semnătură luminoasă în forma literei C și două culori noi pentru caroserie (Ocean Blue și, cea a exemplarului nostru, Orange Atacama).
Caroserie și interior
De îndată ce urc la volan simt diferențele dintre cele două modele: deși în ambele se stă la fel de sus (la aproximativ 60 cm de sol), în Captur gambele stau mai flexate, o poziție tipică SUV-urilor, scaunul este mai bine conturat, iar plafonul se află mai sus, creându-mi o senzație accentuată de spațiu. În plus, volanul are reglaje mai ample, de aceea îmi găsesc mai ușor poziția la volan. Captur are mai puține butoane și cel mai încăpător torpedo din segment, 11 litri, iar plasticele au devenit în mare parte mai moi, făcând uitat interiorul ieftin al versiunii pre-facelift. Aici se încheie atuurile best-sellerului, pentru că modelul Opel, deși aflat în echiparea intermediară Innovation, mă întâmpină cu o atmosferă mai primitoare, un design mai elaborat, inspirat de Astra și Insignia și cu materiale la același nivel cu cele din Captur. Mă încântă scaunele certificate AGR, cu tapițerie stofă/vinil (600 euro), care îmi oferă suport lombar reglabil electric și șezut cu lungime variabilă, mai comode decât cele standard de la Captur și mă bucur de sistemul de infotainment RF 900 Navi (550 euro), cu display de 8 inci superioară sistemului de top R-Link de pe Captur (500 euro), care, deși este la fel de plăcut în utilizare, are ecran de numai 7 inci, o singură mufă USB (două la Crossland X) și nu oferă nici posibilitatea încărcării prin inducție a telefonului (125 euro la Crossland X), nici un sistem de consiliere on-line precum OnStar de la Opel.
Atât lungimea habitaclului (190-204 cm la Opel, 190-206 cm la Renault), cât și ampatamentul (260, respectiv 261 cm) sunt foarte asemănătoare la ambele modele, fapt valabil și pentru spațiul mediu la genunchi (aproximativ 21 cm).În realitate însă, bancheta cu șezutul mai lat cu 6 cm a lui Captur este clar mai comodă. Și spațiul la cap este superior cu 1 cm, de aceea două persoane călătoresc mai confortabil pe bancheta sa, cu mențiunea că nu primesc cotieră centrală, precum în Crossland X (care se formează, de fapt, prin rabatarea locului central, deci nu este o cotieră propriu-zisă). Dacă însă în ecuație intră și al treilea pasager, spațiul la umeri, mai mare la Opel cu 8 cm, modifică radical datele problemei, bancheta crossoverului Opel transformându-se într-un loc mai primitor. Dacă interioarele ”se luptă” umăr la umăr, portbagajele sunt cum nu se poate mai diferite. Captur pune la dispoziția călătorilor minimum 203 litri (cu podeaua ridicată și bancheta glisată în spate), în timp ce Crossland X oferă, în aceleași condiții, 276 litri. Dacă coborâm podeaua falsă, volumul crește la 319 litri la Captur, respectiv la 348 litri la Crossland X. În sfârșit, cu bancheta glisată maximum în față, spațiul pentru bagaje măsoară 436 litri la Captur și 494 la Crossland X, cu mențiunea că la ultimul poate fi înclinat și spătarul în patru unghiuri, în timp ce la SUV-ul Renault este doar rabatabil. Totuși, deși pare complet depășit de situație, Captur are un as important în mânecă: bancheta glisează individual 33/66%, fapt care permite folosirea în condiții maxime de confort a unuia sau a două locuri de pe banchetă, concomitent cu creșterea spațiului pentru bagaje, pe când la modelul Opel bancheta glisează cu totul.
Dinamică și confort
Trag linie și sunt ușor confuz: niciunul dintre modele nu punctează decisiv în parcare, de aceea le scot la o plimbare spre munte în condiții de test. Mă așteaptă două configurații asemănătoare: motoare turbo, de 1,2 litri, cu injecție directă, cuplate la transmisii automate. Aparent, și aici pare că ne îndreptăm spre scor egal, însă un mic detaliu face diferența: propulsorul lui Captur are patru cilindri, față de trei la Crossland X. Diferențele se simt încă de la relanti, unde SUV-ul Renault toarce mult mai liniștit și mai rotund decât noul crossover Opel. Diferența de rafinament rămâne evidentă indiferent de sarcină turație: pur și simplu, Captur se simte mai matur, fiind mai silențios și mai bine echilibrat. Ceva mai rafinat era motorul în trei cilindri de origine Opel și care încă mai echipează modelul Corsa, decât acesta, ce origine Peugeot, dar preluarea nemților de către francezi l-a scos din schemă. Dacă însă în cazul lui Captur, versiunea de 120 CP este cea mai puternică variantă pe benzină, fiind oferită atât cu transmisia manuală, cât și cu cea automată cu dublu ambreiaj, Opel oferă și o versiune mai rapidă a motorului de 1.2 litri, de 130 CP, însă numai în combinație cu transmisia manuală în 6 trepte.
La depășiri, propulsorul lui Crossland X este penalizat de transmisia automată mai lentă și de greutatea ceva mai mare a mașinii, dar funcționează mai mult timp la turații joase (transmisia schimbă mai jos, profitând de cuplul maxim atins la 1.500 rpm, față de 2.000 rpm la Captur), rezultatul fiind un consum real mai mic cu aproximativ 0,5 l/100 km, chiar și cu modul Eco activat la modelul Renault (aproximativ 7 l/100 km în oraș și 5 l/100 km la drum întins, în litera legii). În regim urban, Crossland X este avantajat de suspensia mai confortabilă, de diametrul de bracaj mai mic (11,2 vs 11,4 m) și de volanul mult mai ușor de învârtit (forță de acționare 1,4 kg, vs 1,8 la Captur), însă de îndată ce orașul este lăsat în spate, Captur preia conducerea: este mult mai stabil, iar direcția transmite informații cu mult peste cea a lui Crossland X. Și frânele sunt, paradoxal, mai eficiente la Captur, care este echipat cu tambure pe puntea spate (discuri la Crossland X).Totuși, pe suprafețele cu indice de frecare diferit, frânele lui Crossland X se dovedesc mai echilibrate și mai eficiente, distanța de oprire de la 100 km/h pe asfalt acoperit cu apă și gheață măsurând 104 m, față de 119 m la Captur.
În niciunul dintre cazuri nu există sistem de tracțiune integrală, însă Captur oferă cunoscutul sistem electronic X-Mod (350 euro), cu trei programe de funcționare, care, împreună cu garda la sol de 17 cm (15,7 la Crossland X), modifică modul de comportare a ESP-ului și promite să treacă cu bine prin zăpezi și noroaie…moderate.
Costuri
În versiunea de top Intens testată de noi, Captur costă 18.400 euro, în timp ce Crossland X costă în echiparea intermediară Innovation 17.350 euro. Captur justifică însă diferența de 1.050 euro prin prezența farurilor full-LED (750 euro la Crossland X), a camerei marșarier, a senzorilor de parcare spate și a jantelor de 17 inci (doar 16 inci la Crossland X). De aceea, la preț comparat, Captur ajunge să fie chiar mai ieftin decât Crossland X, care însă recuperează parțial la costul reviziilor pe 60.000 km, mai mic cu 200 euro.
Concluzii
Renault Captur
Best sellerul SUV-urilor mici câștigă încă o luptă: marile sale atuuri sunt ținuta de drum sigură, combinația dintre propulsorul rafinat și transmisia rapidă, și sistemul de tracțiune X-Mod. Este spațios, are interior configurabil, dar portbagaj mai mic.
Opel Crossland X
Extrem de confortabil, economic și spațios. Iar peste toate, accesibil și cu interior extrem de modular. Singurele capitole la care Crossland X rămâne în urmă sunt incisivitatea, rafinamentul motorului și transmisia lentă.
Verdict AutoExpert
Doi concurenți cum nu se poate mai diferiți. Renault Captur este rapid, grație transmisiei EDC, a suspensiei echilibrate și a sistemului de direcție comunicativ. De partea cealaltă, Opel Crossland X se integrează mai bine în peisajul urban, datorită suspensiei confortabile, a direcției ușor de acționat și a consumului mai scăzut. Dacă sunteți în căutarea unui vehicul urban, nu greșiți alegând modelul Opel, însă trebuie să țineți cont că motorul în trei cilindri transmite vibrații la relanti. Nu este cazul propulsorului lui Captur, rafinat și puternic, care îl ajută pe francez să câștige testul de azi.DATE TEHNICE | Opel Crossland X | Renault Captur |
---|---|---|
Model | 1.2 Turbo 110 CP Innovation AT S/S | Energy TCe 120 Intens EDC |
Motor/nr.cilindri | L3, turbo benzină | L4, turbo benzină |
Cilindree (cmc) | 1.199 | 1.197 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 110/5.500 | 120/5.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 205/1.500 | 205/2.000 |
Transmisie | față | față |
Cutie de viteze | automată, 6 trepte | automată, 6 trepte |
L/l/h (mm) | 4.212/1.765/1.605 | 4.122/1.778/1.556 |
Ampatament (mm) | 2.604 | 2.606 |
Masă la gol (kg) | 1.289 | 1.184 |
Volum portbagaj (l) | 410-1.255 | 455-1.235 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 11,8 | 10 |
Viteză maximă (km/h) | 187 | 192 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 6,5/4,8/5,4 | 7,0/4,7/5,5 |
Emisii CO2 (g/km) | 123 | 125 |
Volum rezervor (l) | 45 | 45 |