Relația asta „scârțâie” un pic: toți partenerii vor să domine! Până acum, Passat și-a impus punctul de vedere, iar recentul facelift promite să-l păstreze în fruntea gintei. Însă leul și fulgerul îi atacă supremația. În test, versiunile turbodiesel cu motoare de 2 litri și transmisii automate Opel Insignia Grand Sport, Peugeot 508 și VW Passat .
Foto: Bogdan Paraschiv
Putere: 210 CP • Consum: 7,1 l/100 km • Preț: 32.850 euro
Peugeot 508 2.0 BlueHDI 180 CP GT
Putere: 180 CP • Consum: 5,9 l/100 km • Preț: 36.057 euro
VW Passat 2.0 TDI DSG 190 CP Comfortline
Putere: 190 CP • Consum: 5,7 l/100 km • Preț: 31.309 euro
Segmentul sedanurilor și breakurilor medii a trecut și prin zile mai bune: SUV-urile ajung să devoreze tot în cale, acaparând chiar și clientela acestora! Așa că modele cu istorie de câteva generații în spate ajung să se zbată pentru supraviețuire. În prima jumătate a anului 2019, segmentul mediu a vândut cu 21% mai puține mașini în Europa.
Totuși, producătorii iau acest declin drept o provocare și împrospătează gama de modele.
Cel mai nou sedan din grupul de azi este Peugeot 508, care a apărut pe piață la sfârșitul lui 2018 și a stârnit un val de entuziasm: vânzările au crescut în primele 6 luni cu 158%, ajungând la 18.809 unități, succes care l-a propulsat până pe poziția a cincea a clasamentului. Cu o precizare crucială: vânzările lui 508 nu au fost susținute și de versiunea break, care nu era lansată la jumătatea anului, ci au fost clădite doar pe umerii sedanului. Iar în curând vor apărea și variantele PHEV, care vor pune umărul la ridicarea vânzărilor, cu șanse reale de a-l urca pe 508 deasupra locului patru, Ford Mondeo, care este în declin cu 22% și de care îl despart 1.900 de unități.
Opel Insignia, un model aflat în „efectiv complet” (sportback, break și chiar o versiune mai dură, Country Tourer) nu-și face griji, ci îl privește de sus pe 508, la adăpostul celor 27.707 unități vândute în primele 6 luni din 2019. Totuși, și neamțul scade cu 32%, dar își păstrează fără emoții locul trei.
Departe de toți adversarii, Passat domină vânzările din segment, dar și aici, în stratosferă, sunt semne de îngrijorare: declinul de 30% (până la 65.051 unități) nu pică bine celui mai bătrân model din trio, lansat în 2014, așa că a fost supus recent unui facelift: bare de protecție, mască și lumini LED retușate ușor, LED Matrix opțional, instrumentar digital cu contrast mărit și o mulțime de funcții de asistență care îl „împing” în zona conducerii semi-autonome.
Caroserie și interior
Chiar și cu această restilizare a lui Passat, cel mai chipeș din grup rămâne 508. Galul sparge tiparele segmentului cu colții de felină, silueta de coupe și geamurile laterale fără ramă. Este, fără îndoială, cel mai frumos, agresiv și extrovertit design din grup. Îl ajută și roțile uriașe, cu jante pe 19 inci (18 inci la Insignia și 17 inci la Passat), deci tăticii cu „sangre caliente” și-au găsit jucăria!
Pe lângă el, Passat, chiar și cu pachetul exterior R-Line de 1.468 euro, ce include bare specifice, lumini de ceață LED și praguri cu inserții de crom, pare blând și conformist. Dar fix aceste caracteristici sunt vânate de familiști, de aceea nimeni nu-l poate detrona din poziția de lider.
Insignia este la mijloc: eleganța atemporală de sportback incită, fără a epata ca la 508. Mai ales când e îmbrăcat în culoarea specială cu accente aurii, de 2.500 de euro. Liniile exterioare se răsfrâng decisiv și asupra habitaclului.
Passat are un interior foarte spațios
Datorită siluetei convenționale de sedan, cu plafon curbat precum o cupolă, Passat are cel mai spațios interior, cu o înălțime impresionantă atât în față (cu 4 cm peste Insignia și cu 8 cm peste 508), cât și în spate (cu 4, respectiv cu 5 cm peste Insignia și 508). Are cea mai moale banchetă, de aceea este o plăcere să călătorești în spate. Nu are, în schimb, mufe USB în spate (doar priză de 12 V), iar cele două mufe din față sunt USB-C. Spre deosebire de Passat, concurenții de azi au câte două mufe USB clasice pe fiecare rând, dar fără priză de 12 V în spate.
Insignia oferă mult loc în spate pentru trei persoane
În Insignia pot călători cel mai ușor trei persoane pe banchetă, pentru că are un habitaclu aproape la fel de lat ca al lui Passat, dar mai puțin restrictiv, datorită tunelului central mai mic. Pielea perforată Sienna II, crem, și bancheta încălzită (1.160 euro la pachet, împreună cu excelentele scaune AGR) adaugă un grad de rafinament pe care nu-l întâlnești la adversarii de azi.
508 are un design interior exuberant dar spațiul interior este mai mic
508 joacă în altă ligă: ca și la exterior, designul cu combinație piele/Alcantara și scaune profilate, inspirat din lumea coupe-urilor, entuziasmează. Din păcate, și spațiul se inspiră tot de acolo, iar asta nu entuziasmează deloc. Cât despre finisaje – asamblările sunt la fel de bune la toți cei trei adversari, iar plasticele moi sunt dispuse în aceleași zone, deci avem remiză. Totuși, plasticul texturat de pe bordul lui 508 este o chestiune de gust.
Bătălia portbagajelor este câștigată de Insignia. Neamțul cară în spate un rucsac de 490 litri are hayon ca 508, bancheta se rabatează în trei segmente individuale și are clapete de rabatat bancheta în portbagaj. E adevărat, Passat îl bate cu 96 litri la volum și are o margine de încărcare mai joasă cu 3 cm, dar marele dezavantaj este că nu are hayon, ci capac, care nu permite încărcarea obiectelor voluminoase. Permite, totuși, încărcarea obiectelor mai lungi cu 15 cm, iar dacă optezi pentru scaun rabatabil pentru pasager (99 euro), mai câștigi lungime extra.
508 are și hayon, ca Insignia, și capacitate asemănătoare (487 litri), dar nu are în portbagaj mânere de rabatare a banchetei, iar marginea de încărcare este cu 3 cm peste cea a lui Insignia. Mai mult, ca central rabatabil, ci doar o trapă, deci nu poți încărca obiecte lungi și groase simultan cu păstrarea celor două locuri laterale de pe banchetă.
Dinamică și confort
Inspecția statică se soldează cu remiză: 508 își surclasează adversarii la design, Passat la spațiu interior, Insignia la portbagaj. Lupta finală se dă pe șosea.
Peugeot 508 Blue HDI: poziție de condus sport
Încep cu 508, care mă încântă din prima clipă cu cea mai coborâtă poziție de conducere și cu cele mai agresiv desenate scaune. Totuși, sunt și cele mai tari și asta poate cauza disconfort pe distanțe lungi. Se stă cel mai sportiv, cu volanul jos, cu instrumentele în raza vizuală și cu consola centrală înaltă – o adevărată plăcere tipică coupe-urilor sportive.
Motorul nu se afirmă prin vreo virtute anume, dar nici nu deranjează în vreun fel. Cei 177 CP sunt cea mai mică valoare din test, dar asta nu-l depunctează decisiv față de concurenți, pentru că este bine dublat de transmisia automată cu 8 trepte, dar doar dacă „jonglezi” corect cu cele cinci moduri de rulare (Normal, Comfort, Eco și Sport).
De exemplu, alegerea modurilor Eco și Comfort poate cauza întârzieri mari la culcarea accelerației în oraș, pentru că transmisia are nevoie de puțin timp pentru a se dezmetici. În Normal situația se îmbunătățește, în timp ce Sport anulează orice întârziere la răspuns. În Sport, asistarea direcției scade ușor, dar chiar și așa, volanul minuscul al lui 508 este cel mai ușor de învârtit. Schimbă direcția prompt și are o progresivitate încântătoare, deși are cea mai mare demultiplicare dintre cele trei modele.
Doar ESP-ul intervine destul de repede și nici nu poate fi decuplat, așa că nu poți să storci totul din jantele de 19 inci și din suspensia sportivă. Prea sportivă, chiar, la trecerea peste denivelări, unde pasagerii sunt scuturați mai serios decât la adversari.
Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI 210 CP: cel mai echilibrat
Cea mai echilibrată abordare este cea a nemților de la Opel: Insignia este la mijlocul drumului dintre sportivitate și confort, cu o suspensie echilibrată și o direcție suficient de bine asistată, fără a-și rătăci feedback-ul. Se stă excepțional în scaunele certificate EGR, de duritate medie, iar vizibilitatea este clar mai bună decât în 508, dar puțin sub cea din Passat, care are stâlpii mai subțiri.
Cel mai puternic motor din test își dovedește repede superioritatea dinamică, pentru că trage mai bine decât ambii concurenți încă de la turații scăzute fără a-și sacrifica rafinamentul. De fapt, este chiar silențios și colaborează bine cu transmisia automată la depășiri, unde retrogradează prompt. În oraș, însă, este singura dintre cele trei la care simți când sunt schimbate vitezele.
Dus la limită, Insignia profită la maximum de tracțiunea integrală (singura variantă disponibilă pentru versiunea de 210 CP) și afișează un comportament neutru spre subvirator și, în același timp, are ruliu mai mic decât Passat. Singurul minus rămâne inerția mai mare decât la adversari, dată de greutatea în plus, pe care o simți în virajele rapide.
Dacă, însă nu vrei să depinzi de softul cutiei de viteze, ar fi bine să comanzi padelele, pentru că urcarea în trepte și retrogradarea se fac anapoda (+ în față, – în spate), la fel ca la Passat. Performanțele în plus costă extra: 6,3 l/100 km pe drum național, cu 0,8 l/100 km mai mult decât 508 și cu 1,1 l/100 km peste Passat.
VW Passat 2.0 TDI: orientat spre confort
Prima impresie de la volanul lui Passat: scaunul înalt și moale, dar la fel de comod ca cel de la Insignia îți dau de înțeles că neamțului nu-i stă gândul la sport. Totul este perfect aranjat pe bord, în cel mai tradițional mod, fără vreo sclipire de geniu.
Chiar dacă motorul se aude la exterior ca un diesel tradițional, de îndată ce închizi ușa se liniștește complet. Nici scaunul nu vibrează ca la concurenți. Fiecare accelerare este acompaniată de schimburi ultra-rapide ale cutiei cu dublu ambreiaj, mai prompte decât la concurenți. Și, foarte important, cu cel mai mic consum din test. În oraș schimbă aproape imperceptibil, dar sistemul Stop/Start intră în scenă mai târziu decât la 508, abia când mașina este complet în repaus.
Are și padele, ca 508, numai că sunt solidare cu volanul, deci soluția este mai comodă. Transmisia are mod Sport, dar chiar și în modul normal funcționează ca la carte, fără latență în retrogradări. În mers, jantele de 17 inci combinate cu suspensia reglată cel mai confortabil din grup, filtrează senzațional denivelările și, nota bene, nu compromite ținuta de drum.
E adevărat, ruliul se simte mai mult decât la ambii concurenți, dar nu afectează stabilitatea, iar aderența fabuloasă a anvelopelor Pirelli Cinturato P7 conlucrează perfect cu ESP-ul care intervine târziu. Pe scurt, cel mai confortabil și mai economic model, care sacrifică parțial incisivitatea, însă oferă o siguranță la rulare la nivelul celor mai buni din segment.
Costuri
La preț comparat, cel mai scump este Insignia, dar diferența la preț comparat îl complimentează: prezența tracțiunii integrale și a motorului mai puternic cu cel puțin 20 CP peste cele ale adversarilor ar fi putut să coste mult mai mult. La Passat, tracțiunea integrală este disponibilă doar la 240 CP, iar 508 vine doar cu tracțiune față.
Verdict
Trei modele de clasă medie cu trăsături diferite, care vor același lucru: să vândă cât mai mult! Fiecare țintește o categorie diferită de clienți, de aceea alegerea unuia dintre ele rămâne, în final, o chestiune de gust. Passat câștigă doar pentru că punctează la aspectele cele mai apreciate de familii. Altminteri, oricare dintre ceilalți doi concurenți poate reprezenta o alegere fericită!
VW Passat 2.0 TDI DSG 190 CP Comfortline
Neamțul câștigă testul de azi pentru că punctează fix unde trebuie: este spațios, confortabil, economic și are un portbagaj uriaș, fără să coste exagerat. Ori fix ăsta este marele atu al producătorului german: știe exact unde să puncteze ca să atingă coarda sensibilă a clienților.
Opel Insignia Grand Sport 2.0 CDTI 210 CP Innovation S/S
Foarte aproape de Passat, Insignia pierde la mustață din cauza spațiului interior ceva mai mic, greutății suplimentare și frecărilor din transmisia integrală, care cresc consumul și inerția pe viraje. Altminteri, dacă optați pentru versiunea cu transmisie față și motor de 170 CP, mai ieftină cu 4.900 euro, șansele la victorie erau mult mai mari.
Peugeot 508 2.0 BlueHDI 180 CP GT
Francezul are apucături de mascul alfa, deci capii de familie cu sânge sportiv îl vor iubi! Totuși, sportivitatea cere și sacrificii de spațiu interior și de confort la rulare, așa că restul familiei ar putea avea o altă părere.
DATE TEHNICE | Opel | Peugeot | Volkswagen Passat |
---|---|---|---|
Model | Insignia Grand Sport 2.0 CDTI 210 CP Innovation S/S | 508 2.0 BlueHDI 180 CP GT | 2.0 TDI DSG 190 CP Comfortline |
Motor/nr. cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.956 | 1.997 | 1.968 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 210/5.800 | 177/3.750 | 190/3.500-4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 400/1.750-2.500 | 400/2.000 | 400/1.900-3.300 |
Transmisie | integrală | față | față |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte | automată, 8 trepte | automată, 7 trepte |
L/l/h (mm) | 4.897/1.863/1.455 | 4.750/1.859/1.403 | 4.775/1.832/1.483 |
Ampatament (mm) | 2.829 | 2.793 | 2.786 |
Diametru bracaj (m) | 11,74 | 10,8 | 11,7 |
Tip pneuri | Continental SportContact | Michelin Pilot Sport 4 | Pirelli Cinturato P7 |
Dimensiuni pneuri | 245/45 R18 | 235/40 ZR19 | 215/55 R17 |
Masă la gol (kg) | 1.772 | 1.535 | 1.560 |
Volum portbagaj (l) | 490/1.450 | 487/1.537 | 586 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 7,8 | 8,3 | 7,9 |
Viteză maximă (km/h) | 233 | 235 | 236 |
Consum urban/extraurban/mixt | |||
(l/100 km) | 9,4/5,8/7,1 | 7,1/5,2/5,9 | 7,3/5,0/5,7 |
Emisii CO2 (g/km) | 188 | 156 | 150 |
Volum rezervor motorină (l) | 62 | 55 | 66 |
Măsurători AutoExpert | |||
Dimensiuni | |||
Înălțime interioară față/spate (cm) | 100/87 | 96/86 | 104/91 |
Lungime/lățime banchetă (cm) | 134/44,5 | 126/47 | 135/47 |
Spațiu genunchi spate (cm) | 13-38 | 9-34 | 15-40 |
Lungime/lățime șezut scaune (cm) | 48-53/33,2 | 49-54.5/30,5 | 51-53/30 |
COSTURI & GARANȚIE (lei cu TVA) | |||
Impozit anual (lei/an) | 190 | 190 | 190 |
Interval revizii (km) | 30 | 30 | nc |
Costuri revizii pentru | |||
60.000 km (lei) | 1.193 | 1.348 | nc |
Garanție | 2 ani fără limită de km | 4 ani sau 100.000 km | 4 ani sau 120.000 km |
PREȚURI (euro cu TVA) | |||
Preț de bază | 32.850 | 36.057 | 31.309 |
Climatizare automată/scaune încălzite | serie/2.050 (1) | serie/serie | 553/229(6) |
Banchetă/volan încălzite | (1)/250 | -/- | (6)/244 |
Trapă panoramică | 1.090 | 975 | 1.203 |
Radio/CD/sunet premium | serie/-/580 | serie/-/serie | serie/-/1.338 |
Sistem de navigație/head-up display/instrumentar digital | 2.400(2)/800/(2) | serie/-/serie | 914/533/- |
Pilot automat adaptiv/asistent activ de bandă | 2.400(3)/serie | 418/serie | serie/serie |
Senzori parcare/cameră marșarier/parcare automată | (3)/(3)/1.200 (4) | serie/serie/278 | serie/395/265 |
Tapițerie piele/suspensie adapt. | (1)/- | 1.562 (5)/serie | 2.401/1.091 |
Jante aliaj 17/18/19/20 inci | -/serie/-/500 | -/serie/232/- | serie/-/-/- |
Faruri LED/LED adaptive | -/(3) | serie/- | serie/2.265 |
Hayon (capac portbagaj) electric | 260 | 387 | 665 |
Vopsea metalizată/specială | 530/2.500 | 511/696 | 552/712 |
Preț comparat (euro cu TVA) | 40.960 | 40.188 | 40.357 |