SUV-urile sunt cele mai căutate autovehicule ale momentului. Iar noi ne-am conformat și am adunat toate SUV-urile și crossoverele mici pentru a le compara direct spațiul interior, sistemele de infotainment și de asistență, consumurile, dinamica și confortul. Desigur, am raportat totul la costurile de achiziție. Test comparativ SUV-uri mici. Foto: Quattroruote
Spirit de aventurier împachetat în trup compact, la preț accesibil: iată secretul SUV-urilor mici. O formulă care le facilitează gloria actuală și care le permite să fie alese în detrimentul hatch-urilor mici: arată mai agresiv și sunt mai puțin sensibile la obstacolele urbane.
Dacă simți la fel și-ți dorești un SUV mic, atunci ghidul nostru ți se va potrivi ca o mănușă! În paginile următoare am adunat cele mai noi modele de pe piață. N-a putut ajunge Mazda CX-3 (care așteaptă noua versiune aspirată de 2.0 l pe benzină), în timp ce Peugeot 2008 a fost disponibil doar cu motorul puternic, de 155 CP. Dar asta nu este o problemă majoră, pentru că dinamica este doar o mică parte din testul nostru comparativ. Pe locuri, fiți gata… SUV!
Habitaclu – test comparativ SUV-uri mici
Gabaritul poate înșela: nu întotdeauna spațiul interior este direct proporțional cu dimensiunile caroseriei, ci depinde mai degrabă de măiestria designerilor de a le exploata la maximum. De exemplu, Kamiq, deși nu este cea mai lungă (4,24 m față de cei 4,30 m ai lui 2008), afișează cea mai mare „măsură Giugiaro” din grup, adică lungimea totală a habitaclului: 2,09 metri, în timp ce restul „se învârt” în jurul valorii de 2 metri.
Trebuie ținut cont și de versatilitate: bancheta glisantă a lui C3 Aircross, Captur și T-Cross oferă posibilitatea alegerii între un habitaclu spațios și un portbagaj încăpător. Cea mai mare senzație de spațiu vine de la Kona, cu cel mai lat habitaclu, urmat de C3 Aircross și Renegade.
Cât despre înălțimea interioară – nici cea mai mică nu incomodează. Doar la genunchi Stonic și 2008 puteau fi mai mari, în timp ce cele mai ofertante sunt cele cu banchetă glisantă (plus Vitara, care are banchetă fixă).
Portbagaj – test comparativ SUV-uri mici
Aceeași banchetă culisantă face diferența și în cazul volumului portbagajului. Atenție, însă: în cazul valorii maxime a volumului portbagajului de la C3 Aircross, Captur și T-Cross, aceasta este măsurată cu bancheta reglată maxim în față, deci nu mai rămâne decât puțin loc pentru picioare.
Dacă vreți să călătoriți în patru, cu tot cu valize, trebuie să vă așteptați, mai degrabă, la un volum aflat la jumătatea intervalului. Nicio surpriză legată de modelele cu banchetă fixă: Vitara și Puma se evidențiază cu un volum de câte 363 l, modelul Ford oferind chiar și un compartiment numit Megabox și montat în podeaua portbagajului pentru obiectele care ar putea murdări mocheta.
De asemenea, un bun spațiu util oferă și Juke, 500X, 2008, Arona și Kamiq, ultima remarcându-se și prin adâncimea mare a portbagajului dar și prin spațiul cu spătarul banchetei pliat. Singurele sub 300 litri sunt cele două modele coreene și Renegade, care, cu 232 litri, încheie plutonul.
Multimedia – test comparativ SUV-uri mici
Sistemele de infotainment sunt, într-un anumit sens, un capitol total aparte, pentru că urmează dinamici complet diferite de cele ale ramurii auto și se apropie în mai mare măsură de electronicele de larg consum. Aici, regula este simplă: cu cât este mai nou SUV-ul, cu atât este mai avansat sistemul său multimedia.
Este o regulă valabilă aproape fără excepție, pentru că generațiile sistemelor multimedia se succed pe mașini de două ori mai repede decât modelele auto în sine. Deci diferențele calitative pot varia mult, chiar dacă între datele de apariție ale modelelor de mașini nu sunt decât, să zicem, 4 ani. Cel mai evident este la ecran, în special la dimensiunea sa, cu impact direct asupra lizibilității, dar și la viteza de răspuns (toate fiind tactile).
Cele mai proaspete modele vin cu diagonale importante, de la uriașele displayuri de 9 inci de pe Kamiq și Captur (pe ultimul așezat „portret”, cu o lizibilitate excelentă), până la cel de 10 inci din 2008. Celelalte se opresc la 8 inci, iar cele mai vechi, de pe C3 Aircross, 500X, Stonic și Vitara scad până la 7 inci, dar chiar și ele sunt compatibile cu Android Auto și Apple CarPlay: două soluții practice care permit integrarea inteligentă a telefonului și redarea direct pe sistemele mașinii a apelurilor hands-free, muzicii, aplicațiilor de radio online și navigației. În ultimul caz, rularea pe ecranul central a aplicațiilor Google Maps și Waze este de bun augur, mai ales că la cele mai multe sisteme navi integrate, informațiile despre trafic nu se updatează în timp real.
Conectivitatea cu smartphone-ul este standard la toate modelele, mai puțin la T-Cross. Totuși, Kamiq face un pas înainte și oferă contra cost Apple CarPlay wireless. Și iată-ne ajunși la un alt aspect: tipul și distribuția prizelor USB la bord. Dacă până de curând o singură mufă USB era suficientă, încearcă să-ți imaginezi azi patru tineri luptându-se pe aceasta. Drept urmare, cele mai recente modele, precum 2008, Captur și T-Cross oferă patru mufe USB-C. Unele modele din grup oferă chiar și încărcare wireless cu inducție.
În sfârșit, să discutăm și despre instrumentele de bord digitale reconfigurabile, o tendință tot mai întâlnită la modelele nou-lansate. Acestea creează un ambient spectaculos și pot aduce în atenția șoferului anumite informații selectabile din buton. Astfel, se evidențiază pentru ușurința în utilizare și pentru varietatea informațiilor afișate modelele Arona, Kamiq și T-Cross pentru că au o grafică sugestivă, care poate fi schimbată cu un simplu click. 2008, însă, este singurul care oferă un instrumentar digital 3D.
Pentru consumuri și prestații, apasă 2!