Într-un segment în care noutățile au apărut precum ciupercile după ploaie în ultimul an se înfruntă două modele care au cunoscut deja succesul comercial: Range Rover Evoque și Volvo XC40, mașina anului în Europa în 2018. Test cu versiunile pe benzină, tracțiune integrală și cutie automată: Range Rover Evoque P250 AWD SE vs Volvo XC40 T4 R-Design.
Foto: Bogdan Paraschiv
Paradoxal, dar acest segment nici nu exista acum 10 ani. L-a inventat BMW la final de 2008 cu o mașină impusă de sindicatele mărcii, primul X1 bazat pe Seria 3 Touring cu transmisie spate fiind mai mult un break supraînălțat decât un SUV. Au urmat apoi Audi Q3 bazat pe VW Tiguan și Range Rover Evoque ambele în 2011.
De atunci încoace, mulți ani a fost pace și liniște. A mai încercat Mercedes să tulbure apele în 2014 cu crossover-ul GLA construit pe baza fostei generații A-Class, iar în 2015 a apărut a doua generație X1, cu o platformă având la bază tracțiunea față. Adevăratul boom a avut loc în ultimele 12 luni când au apărut nu mai puțin de trei modele noi care nu au avut vreodată un predecesor, Jaguar E-Pace, Volvo XC40, Lexus UX plus noile generații Range Rover Evoque și Audi Q3.
În testul nostru se înfruntă Volvo XC40, mașina anului 2018 în Europa, lansat primăvara trecută, și a doua generație Range Rover Evoque, prezentată în această primăvară. Ambele au sub capotă motor turbo de 2 litri și vin standard cu tracțiune integrală și cutie automată.
Caroserie și interior
Amândouă sunt modele compacte măsurând în jurul a 4,40 metri lungime și amândouă au un ampatament comparabil, de 2,68 metri la Evoque (+20 mm față de vechea generație) și 2,70 metri la Volvo. Teoretic, aceste cifre ar trebui să ne ducă cu gândul la interioare comparabile. Dar nu este așa.
Cel puțin în spate, Volvo oferă mult mai mult loc la genunchi și măsurătorile confirmă acest lucru (15-51 cm la XC40 față de numai 9-37 cm la Evoque). În Evoque este puțin mai mult loc la cap, dar în ambele mașini înălțimea interioară în spate este suficientă și pentru persoane care depășesc 1,80 metri înălțime. În XC40 se stă puțin mai jos în spate, iar ambele oferă banchete foarte bine profilate și au un tunel median scund care permite chiar și sederea în spate al celui de-al treilea pasager mai ales că lățimea interioară este generoasă, cu un plus pentru Evoque care are o banchetă mai lată.
XC40 are și un portbagaj cu 100 litri mai mare, iar prin rabatarea banchetei, la XC40 se obține o suprafață perfect plană în timp ce la Evoque este ușor înclinată.
Ambele au hayon electric standard și posibilitatea de a rabata electric segmentele banchetei spate, dar ultima opțiune e standard la Evoque și costă 650 euro în pachetul Versatility Pro la XC40.
Surprinzător, în Evoque se stă mai puțin mai jos decât în XC40 cu vreo 5 cm și am spus surprinzător pentru că Evoque este mai orientat spre off-road și Range Rover e renumit pentru poziția înaltă de conducere.
Interioarele celor două modele respectă standardele premium, dar interiorul lui Evoque este mai spectaculos. Ergonomic este greu să reproșezi ceva lui Volvo pentru că, după ce m-am obișnuit cu tableta lui XC40,
totul pare foarte familiar. Stilul gen Tesla a fost rafinat și organizat mai bine de Volvo. Pe tableta portret de 9 inci se pot răsfoi meniurile ca la o tabletă normală trecând cu degetul peste ecran și totul este foarte clar.
Toate sistemele de siguranță sunt grupate pe un ecran, indiferent de meniul ales ai tot timpul la baza tabletei comenzile pentru climatizare (pentru reglaje mai fine trebuie să intri în meniul tabletei, dar e simplu și intuitiv), iar butonul de volum rotativ clasic este foarte practic.
De la Momentum în sus sunt standard și indicatoarele de bord virtuale cu patru moduri de afișaj, fiecare cu trei configurații afișate pe ecranul de 12,3 inci.
Același ecran este standard și la echiparea SE de la Evoque și are tot 12,3 inci putând afișa indicatoarele de bord în format „două indicatoare”, „un indicator” sau „navigație”.
Range Rover vine cu noul concept Touch Pro Duo cu două ecrane tactile de 10 inci, dintre care cel de sus poate fi reglat electric sub diferite unghiuri. Ecranul de sus este destinat sistemului multimedia, iar cel de jos afișează modurile de rulare ale sistemului Terrain Response2 sau meniurile de reglaj pentru scaune și pentru climatizare.
De apreciat sunt și cele două mini joystick-uri de pe volan care te ajută să operezi facil prin meniul indicatoarelor de bord. Ambele modele au un sistem performant de camere la 360 grade, standard la Evoque și opțional contra 990 euro la XC40. În plus de asta, Evoque mai are două camere revoluționare: ClearSight View cu afișaj în oglinda retrovizoare interioară a imaginilor din spatele mașinii cu un unghi lărgit la 50 grade și ClearSight GroundView care afișează pe ecranul sistemului multimedia imagini de sub mașină din partea frontală, foarte utilă în off-road.
Dinamică și confort
Între cele două mașini există o diferență de masă oficială de 176 kg și măsurată de 214 kg, noul Evoque fiind cel mai greu. Masa suplimentară a lui Evoque afectează atât agilitatea cât și consumul și performanțele dinamice. De aceea, diferența de 59 CP pe hârtie între cele două modele nu mai este atât de evidentă pe stradă.
Una din explicațiile masei suplimentare a lui Evoque ar putea fi faptul că vine cu un sistem mild-hybrid format din starter generator integrat, rețea de 48V și o mică baterie Li-Ion care alimentează un motoraș electric ce sprijină motorul termic la accelerații. Bateria se încarcă din energia obținută la frânare dar cu toate măsurile de reducere a consumului (sistemul start&stop oprește motorul la viteze sub 17 km/h), consumul este mare, de 12,2 l/100 km în medie.
Masa mare este principalul inamic și nici cutia automată de viteze cu raport mare de demulitplicare între treapta întâi și a noua sau sistemul 4×4 cu decuplare a punții spate la mersul pe asfalt în condiții normale nu pot face minuni. Prin comparație, XC40 T4 a consumat 10,8 l/100 km, în condițiile în care diferențele la reprize și accelerații sunt sub o secundă în favoarea lui Evoque.
Înainte de a judeca aspectul dinamică să spunem că Evoque vine cu jante de aliaj de 20 inci standard la SE în timp ce la XC40 R-Design acestea costă 1.120 euro și erau prezente pe mașina de test.
Mai ușor, Volvo este mai agil, se strecoară mai rapid prin succesiunile de viraje, subvirează mai puțin și
inerția este mai mică. În plus, direcția lui XC40 este mai comunicativă și nu este la fel de indirectă și de asistată ca la Range Rover ceea ce favorizează dinamica.
La Range Rover, din cauza masei și inerției mari, sistemul ESP intră mai repede în acțiune și taie cuplul motor mai repede, dar afectează și direcționalitatea. Trebuie să mai spunem că R-Design vine cu o suspensie sport, mai fermă decât a lui Evoque. Există la ambele modele pe lista de opțiuni o suspensie adaptivă, dar aceasta nu era prezentă pe mașinile de test (1.178 euro la Evoque, 840 euro la XC40).
În schimb, Evoque este mai confortabil indiferent de suprafața de rulare Dacă pe asfalt nu se simte o diferență prea mare, în off-road diferențele sunt evidente, suspensia mai fermă a lui XC40 nefiltrând la fel de bine gropile și drumurile de macadam și pietriș.
În off-road Evoque rulează ca pe pernă de aer, exact ca marele Range Rover. Are și aptitudini off-road mai bun datorită sistemului Terrain Response care adaptează sistemele electronice la suprafața de rulare, dar și datorită diferențialului blocabil pe spate și sistemului de camere foarte util în off-road. Nici XC40 nu se ferește de off-road deoarece garda la sol și unghiurile de trecere sunt similare cu ale lui Evoque.
Pe hârtie, Evoque are un avantaj de 59 CP, dar în practică acesta nu este la fel de evident din cauza masei mari. Evoque are reprize și accelerații ceva mai bune dar nu semnificativ. Cutia cu 8 trepte a lui XC40 este mai bine etajată și reacționează mai spontan în timp ce cutia lui Evoque este mai lentă la pornire și când trebuie să retrogradeze înainte de intrarea în viraje.
De asemenea, motorul lui Volvo răspunde mai bine la apăsarea pedalei de accelerație. Amândouă modelele sunt silențioase la drum întins cu un ușor plus pentru Evoque care este puțin mai bine antifonat.
Costuri
Ca și generația trecută, Evoque este foarte scump. Este adevărat că are un standard care ar face invidios orice rival german. Scaunele reglabile electric pe 14 direcții, tapițeria de piele, sistemul multimedia cu navigație, indicatoarele de bord virtuale, jantele de 20 inci, farurile cu LED premium, camerele la 360 grade sunt standard. Volvo XC40 nu are același standard bogat, dar R-Design este mai bine echipat decât rivalii germani și este cu 16.000 euro mai ieftin decât Evoque. Iar la preț comparat se păstrează o diferență de aproape 12.000 euro.
Verdict AutoExpert
Este clar că segmentul SUV-urilor compacte este în ascensiune dacă luăm în calcul avalanșa de modele noi. Evoque și XC40 au meritul că au adus în clasa compactă luxul de la SUV-urile de clasă mai mare. Din acest punct de vedere, aceste SUV-uri compacte oferă toate facilitățile de la XC90 sau Range Rover. Evoque este un mic Range Rover prin finisare, materiale și echipare îndeplinind așteptările clienților de Range Rover. Marea surpriză vine de la Volvo care a reușit să construiască pe o platformă total nouă un SUV compact extrem de practic, de agil și de spațios care este oferit la un preț extrem de atractiv raportat la echipare și care câștigă al doilea test comparativ într-un an într-un segment extrem de concurențial.Volvo XC40 T4 AWD R-Design
XC40 este mai spațios, are un portbagaj mai mare și este mai practic. Este mai agil și consumă mai puțin, iar din punct de vedere al performanțelor este doar cu puțin mai lent deși are 59 CP mai puțin. În plus, are un preț comparat mult mai mic, care îi aduce victoria. Nu este la fel de confortabil ca Evoque.
Range Rover Evoque P250 AWD SE
Noul Evoque impresionează prin finisarea și echiparea luxoasă ca și prin dotarea standard fără rival. Evoque a dus în clasa compactă luxul lui Range Rover, dar și confortul absolut senzațional pe orice suprafață. Este mai mic, mai greoi și mai scump decât XC40.
DATE TEHNICE | Range Rover | Volvo XC40 |
---|---|---|
Model | Evoque P250 AWD SE | T4 R-Design |
Motor/nr.cilindri | L4, turbo, mild hybrid | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.999 | 1.969 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 249/5.500 | 190/4.700 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 365/1.300-4.500 | 300/1.400-4.000 |
Transmisie | integrală | integrală |
Cutie de viteze | 9 trepte, automată | 8 trepte, automată |
Pneuri | Pirelli Scorpion Zero All season | Pirelli PZero |
235/35 R20 | 245/45 R20 | |
L/l/h (mm) | 4.371/1.904/1.649 | 4.425/1.863/1.652 |
Ampatament (mm) | 2.681 | 2.702 |
Masă la gol (kg) | 1.893 | 1.717 |
Volum portbagaj (l) | 472-1.156 | 460-1.336 |
Unghiuri de atac/ventral/ieșire (grade) | 22,2/20,7/30,6 | 21,7/21,9/30,4 |
Gardă la sol (mm) | 212 | 210 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 7,5 | 8,5 |
Viteză maximă (km/h) | 230 | 210 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 9,8/6,8/7,9 | 8,8/5,8/6,9 |
Emisii CO2 (g/km) | 180 | 161 |
Volum rezervor (l) | 67 | 54 |
MĂSURĂTORI | ||
Accelerații | ||
0-60 km/h (s) | 3,6 | 3,8 |
0-100 km/h (s) | 7,8 | 8,5 |
0-130 km/h (s) | 14,1 | 14,9 |
1 km cu start de pe loc (s) | 29,4 | 30,5 |
Reprize | ||
70-90 km/h (în D) (s) | 3,7 | 3,9 |
70-120 km/h (în D) (s) | 9,1 | 9,6 |
Frânare de la 100 km/h | ||
De la 100 km/h la gol, rece (m) | 42,8 | 40,5 |
Consum | ||
Consum în test (l/100 km) | 12,2 | 10,8 |
Autonomie (km) | 549 | 500 |
Mase | ||
Masă la gol (kg) | 2.096 | 1.882 |
Distribuție mase | 57/43 | 58/42 |
COSTURI & GARANȚIE (lei cu TVA) | ||
Impozit anual (lei/an) | 180 | 180 |
Interval revizii (km) | 34 | 30 |
Costuri revizii 60.000 km (lei) | 1.814 | 3.094 |
Garanție | 3 ani sau 100.000 km | 4 ani sau 150.000 km |
PREȚURI (euro cu TVA) | ||
Preț de bază | 58.429 | 42.675 |
Airbaguri frontale/laterale/cortin? | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Cutie automată | serie | serie |
Climatizare automată 1 zonă/2 zone | -/serie | serie/240 |
Sistem audio Hi-Fi | 821 | 750 |
Sistem multimedia/navigație | serie/serie | serie/serie |
Pilot automat/adaptiv | serie/1.333 (1) | serie/1.530 (3) |
Asistent de bandă/unghi mort | (1)/(1) | (3)/540 |
Cameră marșarier/360 grade | serie/serie | 450/990 |
Scaune față reglabile electric/memorie | serie/602 (2) | 700 |
Scaune încălzite față | -2 | 240 |
Tapițerie piele | serie | 570 |
Jante aliaj 18/20 inci | -/serie | serie/1.120 |
Suspensie adaptivă | 1.178 | 840 |
Faruri LED/LED adaptive | -/serie | serie/950 (4) |
Hayon electric | serie | serie |
Vopsea metalizată | 952 | 720 |
Preț comparat (euro cu TVA) | 63.315 | 51.865 |