A sosit timpul ca agentul 007 să renunțe la smoching și să îmbrace sacoul din lână – marca sa preferată intră în lumea SUV-urilor. DBX a păstrat ținuta de drum Aston Martin pe asfalt și a adăugat ușoare aptitudini de off-roader. Text: Alessio Viola, Bogdan Grigorescu. Foto: Quattroruote
În cei 108 ani de istorie, Aston Martin a trecut prin crize mai grele decât în telenovelele cu sute de episoade. Azi, marca britanică reușește să ocolească clișeul sportivității pline de compromisuri, cauzat de cele două uși. Iar definiția actuală a acestei eschive este, fie că ne place, fie că nu, SUV-ul. Acum, că DBX este realitate, mai lipsește din horă doar Purosangue, care va ajunge în oferta Ferrari anul viitor.
Și acum, când mă gândesc la SUV-ul căluțului cabrat, DBX îmi pare foarte apropiat de el. Nu este o chestiune de putere, pentru că această caracteristică nu le lipsește nici rivalilor Bentley Bentayga, Lamborghini Urus și Rolls-Royce Cullinan.
E vorba despre spiritul de GT cățărat pe roți de 22 de inchi (o premieră în cazul lui Aston Martin), care creează ceea ce ar putea deveni cel mai popular model realizat vreodată de britanici.
Cinci metri? Unde?
Conceput inițial ca un model pur electric, DBX s-a născut pe fundații originale, precum platforma realizată din aluminiu și suspensiile nou-nouțe. Cât despre motor, acesta provine de la Daimler și are posibilitatea de a-și crește cota în gama Aston Martin de la 2,6% acum la 20% în 3 ani.
Cu toate astea, stilul rămâne cea mai importantă trăsătură a lui DBX. Înțelegi imediat că este un Aston – clasa, eleganța, originalitatea, toate răzbat din tușele „tensionate“ precum corzile de vioară. E totuși clar că un SUV nu poate fi la fel de sexy ca un coupé, așa că la DBX frumusețea răpitoare rezidă și în proporții.
Marek Reichman și echipa sa au reușit să deseneze o siluetă elegantă ca a unui Macan într-o caroserie mai lungă decât a unui Range Rover. Iar coada de rață, care amintește de coupé-ul Vantage, creează o unitate stilistică în gama britanicilor. DBX este frumos și mai ușor de digerat decât o Bentayga sau Cullinan.
DBX: tradiții aduse la zi
Urcarea la bordul unui Aston înseamnă izolarea de lumea înconjurătoare, iar DBX nu face excepție. Profund diferit de cea mai recentă creație cu patru uși a casei britanice, Rapide, care a reprezentat un coupé cu două uși suplimentare, DBX este un SUV practic, cu patru locuri cu adevărat confortabile. Unde mai pui adevărul utopic că are cinci locuri în talon… Spațiul mare, asigurat de ampatamentul lung, nu e susținut de uși largi, ci mai degrabă de unghiul generos de deschidere a acestora.
La volan se stă suficient de sus pentru a avea o vizibilitate bună și o plăcută senzație că deții controlul. Volanul are înclinarea ideală, pedalele sunt așezate unde trebuie, iar scaunul este confortabil, deși reținerea pe viraje nu e cea mai bună. Restul elementelor se află la punctul de întâlnire dintre stil și ergonomie, începând cu butoanele de pornire și ale cutiei de viteze postate în „vârful“ consolei centrale. Nu sunt comod de utilizat, mai ales că cele din dreapta te obligă să ridici spatele de pe spătar, dar la fiecare apăsare îți amintesc că nu ți-ai ales un Aston la întâmplare.
➡ Aston Martin va produce modelele electrice în Marea Britanie 💡
În mijlocul unui stil care reinterpretează tradiția, fără a i se dedica întru totul, nu lipsesc deschiderile către modernitatea digitală – de exemplu, instrumentarul virtual de bord, cu turometrul care se deplasează invers. Acesta lasă spațiu în centru, dar, deși toți producătorii afișează acolo harta de navigație, DBX are doar niște meniuri plictisitoare. Poți afișa harta doar în locul turometrului, dar este mică, mică, de parcă ai privi-o prin gaura cheii. Așa se afișa și pe Mercedes-Benz până acum câțiva ani, iar sistemul multimedia e la fel de vechi și reprezintă punctul slab al interiorului.
Mai recent decât cele de la DB11 și Vantage, acesta este totuși dezvoltat anterior lui MBUX. Pentru tocilari, vorbim despre sistemul Comand, versiunea Star 2.3, care permite accesul la meniuri folosind combinația rotiță-touchpad. În sfârșit, să terminăm cu criticile legate de înrudirea cu Mercedes-Benz, amintind de maneta din stânga volanului, care acționează, atipic, ștergătoarele. Totuși, butoanele fizice au fost păstrate pe bord și asigură un control minunat.
Clasic înseamnă charismatic
În așteptarea unei variante mai puternice, V12, și a hibridului plug-in „verde“, ne-am mulțumit cu clasicul motor Mercedes-AMG de 4 litri și 550 CP. Se simte suveran, cu tonurile sale baritonale, chiar și în GT, cel mai „moale“ dintre modurile de rulare. Acest mod evocă dorințele ascunse ale echipei de dezvoltare – combinarea sângelui fierbinte al lui Vantage cu caracterul de granturismo al lui DB11. Asta e aproape imposibil, dar, când accelerezi pe viraje, te întrebi unde sunt cei peste 5 metri lungime, 2 lățime și ampatamentul mai mare de 3 m. Sau ce s-a întâmplat cu greutatea de 2433 kg pe care a determinat-o cântarul nostru.
Pentru că DBX este un mix minunat de precizie și delicatețe, care pune roțile exact acolo unde-ți dorești, fără efort și fără rugăciuni. Nu-ți petreci timpul luptându-te cu legile fizicii, și fix asta e frumusețea. E un comportament natural, instinctiv, deloc deranjat de intervenția sistemelor de stabilitate. Căpcăunul V8 twin-turbo trage cu aceeași vehemență la turații scăzute și la 7000 rpm, evidențiind permanent calitățile platformei. Doar cutia cu nouă trepte de origine Mercedes-Benz, excepțională în viața de zi cu zi, când o duci la limită pare că îți face o favoare schimbând vitezele, dar asta se schimbă în Sport și Sport+.
➡ Urus vs Cayenne Turbo, Stelvio Quadrifoglio, F-Pace SVR și Grand Cherokee Trackhawk 💡
Barele antiruliu active cu acționare electrică la 48 V, numite eArc, cresc incisivitatea pe viraje și te fac să uiți de lipsa direcției integrale. Există doar un diferențial spate cu alunecare limitată, care face ca DBX să nu se teamă de Urus pe viraje. Știe să trimită între 53 și 100% din cuplu în spate, fapt care îi aseamănă comportamentul cu al lui Cayenne Coupé GTS. Uneori chiar și cu al lui Macan.
Turul de circuit
Forța fie cu tine!
Pentru prima dată, aripile emblemei Aston Martin alunecă prin noroi. Iar britanicii sunt mândri de potențialul de off-roader al lui DBX. De aceea, l-am supus testelor pe care le aplicăm off-roader-urilor adevărate. Totuși, ca să judecăm corect situația, să spunem că jantele de 22 de inchi și anvelopele Pirelli P Zero nu îl ajută mult pe DBX prin noroaie. Deși poate să se ridice 45 mm și are două moduri off-road, Terrain și Terrain+, DBX este, în esență, un SUV. Suspensia ridicată la maximum devine foarte rigidă.
Pe de altă parte, cutia de transfer Active Center distribuie fin cuplul între punți, dar nu mai mult de 47% pe față. O sesiune de spălare sub presiune, și DBX e gata să ia în piept cei 2560 m ai circuitului de la Vairano. Aici, platforma și motorul se completează bine, oferind un echilibru optim între siguranță și distracție. Virajele sunt atacate cu un ușor comportament subvirator, care devine supravirator la degajare, în cel mai plăcut și controlabil mod. Doar rezistența frânelor suferă puțin la utilizarea intensă. E inevitabil, la o asemenea masă.
DATE TEHNICE | Aston Martin |
---|---|
Model | DBX |
Motor/ nr. cilindri | V8, turbo |
Cilindree (cmc) | 3982 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 551/6500 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 700/2200-5000 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | automată, 9 trepte |
L x l x h (mm) | 5039 x 1998 x 1680 |
Ampatament (mm) | 3060 |
Volum portbagaj (l) | 632 |
Masă la gol (kg) | 2320 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 4,5 |
Viteză maximă (km/h) | 291 |
Consum mixt (l/100 km) | 14,3 |
Emisii CO2 (g/km) | 325 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0-60 km/h (s) | 2,1 |
0-100 km/h (s) | 4,3 |
0-130 km/h (s) | 6,6 |
0-200 km/h (s) | 15,3 |
1 km cu start de pe loc (s) | 22,8 |
Reprize | |
70-90 km/h | 2,2 |
70-120 km/h | 4,3 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 40,0 |
Consum | |
La 90/100/130 km/h (l/100 km) | 10/10,53/13,51 |
În oraș/drum național/autostradă (l) | 20,83/12,82/12,99 |
Consum în test (l/100 km) | 15,87 |
Autonomie (km) | 548 |
Masă | |
Masă măsurată (kg) | 2433 |
Distribuție masă pe punți f/s (%) | 53/47 |
Zgomot interior | |
La 50 km/h (dBA) | 56,4 |
În accelerare maximă | 82,6 |
Preț (euro cu TVA) | 196.350 |