Fă-te comod și lasă prejudecățile deoparte. Pentru că azi îți povestesc despre o mașină electrică halucinantă. e-Soul arată ca și când nu i-ar păsa de canoanele designului auto, dar, anul trecut, a condus Campionatul Național de Îndemânare. Totuși, dacă îi vorbești frumos, te duce peste 500 km în oraș cu o singură încărcare. Foto: Bogdan Paraschiv
Asta nu e o mașină oarecare. S-a născut diferită de oricare alta. Iar când a văzut lumina zilei în variantă complet electrică, în 2018, a înființat un club exclusivist, al electricelor cu autonomie urbană de peste 500 km. Între timp i s-au alăturat și alte modele, dar e-Soul a rămas la fel de proaspăt la trup și la spirit ca în prima zi.
Și și-a găsit o nouă vocație. Aceea de mașină de curse. Da, cutiuța asta cu aspect bățos și caracter jovial s-a dus cu buletinul în mână la Federația Română de Automobilism Sportiv și s-a înscris la Campionatul Național de Îndemânare. După trei etape, îl conducea. E o dovadă a dinamicii excelente pe care o are și care m-a însoțit în tot testul. Dar nu pentru asta a fost gândit e-Soul. Alta-i este menirea, așa cum ai să remarci citind mai departe.
Dacă mergi mult prin oraș, ai face bine să alegi modelul de bază, cu 136 CP și baterie de 39,2 kWh. Astfel, plătești 42.365 de euro sau, dacă ai rable de dat în schimb, 30.896. Pentru cei comozi sau care o iau inclusiv ca să evadeze în weekend, versiunea Long Range cu motor de 204 CP și baterie de 64 kWh e ce trebuie. E drept, mai trebuie decartate niște hârtii. Fix 47.020 de euro, sau cât o fi când s-o decide Guvernul asupra primei programul Rabla Plus.
Teoria, ca teroria…
La volanul său, am reușit să străbat 367 km cu o singură încărcare, în medie. În București, am trecut de 500 km fără probleme, la un mers legal în Eco. Și, cinstit vorbind, n-ai nevoie s-o scoți din Eco, pentru că, în oraș, e un mod perfect de rulare. Pleacă lin, dar hotărât de la semafor și consumă puțin. De cele mai multe ori, până-n 14 kWh/100 km.
Iar recuperarea energiei a stat mereu pe nivelul maxim, 3, pe care l-am selectat din padelele aflate în spatele volanului. Așa am putut-o conduce fără a folosi pedala de frână la viteze mai mari de 20 km/h. Sub limita asta, trebuie să folosești frâna, pentru că mașina nu se oprește, ci decelerarea se domolește până dispare de tot. Deci nu e chiar One Pedal de la Nissan.
Deși aleargă în campionatul de îndemânare, suspensia este extrem de comodă. Și n-am aruncat gratuit superlativul în frază. E clar că a fost reglată pentru familii, deoarece lucrează silențios și absoarbe fin denivelările. În special pe piatră cubică, mașina se simte închegată și comodă, fapt lăudabil la o electrică, unde zgomotele parazite sunt accentuate de silențiozitatea motorului, iar suspensia e mai tare, ca să suporte greutatea mașinii.
Pătrățoasă, cu un scop
Spațiul interior este mare. De exemplu, patru pasageri de 1,80 m nu au nicio problemă să circule lejer pe orice distanță, mai ales că cei din spate se bucură de spațiu mare la cap, grație plafonului orizontal.
E drept, or să prefere sensul spre mare, în defavoarea drumului care-i duce la munte, pentru că portbagajul e micuț. Observi asta privindu-l, iar cei 276 l măsurați de Quattroruote susțin afirmația. Dar are și părți bune. De exemplu, hayonul stă deschis la 1,80 m, deci cei mai mulți dintre noi n-o să dăm cu capul în el. Există și o podea dublă, care poate fi montată fie jos, pentru a maximiza volumul, fie sus, formând o suprafață plană la rabatarea spătarelor banchetei.
e-Soul – suflet cald, sânge rece
Dacă totuși vor la munte, vor savura comportamentul bun pe viraje, dat de distribuția 55/45% a maselor pe punți. Doar dacă te dai tare, cele 1832 kg or să alunece spre exterior sesizabil, dar mereu progresiv. Dacă pui și-o muzică bună în sistemul Harman Kardon, ai un grup de pasageri fericiți. În tot timpul ăsta, șoferul nu trebuie să-și bată capul cu nimic.
Nici cu comenzile ușor de folosit, nici cu meniul simplu de pe ecranul central de 10,25 de inchi și nici măcar cu a ține mașina pe bandă. Sistemul de conducere semiautonomă corectează tot, de la distanța față de mașina antecesoare până la centrarea mașinii pe banda de rulare.
Caroserie
- Design atipic
- Acces simplu
- Vizibilitate bună
- Portbagaj mic
Motor
- Putere mare, livrată instantaneu
- Frânare regenerativă impresionantă când este selectat cel mai mare nivel
Confort
- Zgomot la interior cu adevărat redus până la 130 km/h
- Suspensie bine reglată
- Dotări interioare complete
- Scaune reglabile electric, bine profilate
Conducere
- Ruliu mic pe viraje
- Spontană la schimbarea direcției
- Volan poziționat un pic cam jos
Costuri
- Consum mic, deci costuri mici de utilizare
- Prețul de achiziție escaladează la adăugarea opționalelor