Test SEAT Leon X-PERIENCE – briceagul elvețian

SEAT Leon X-PERIENCE e genul de mașină pe lângă care poți trece foarte relaxat fără să bănuiești măcar de ce e în stare. Nu este, însă, genul de mașină pe lângă care să poți trece nepăsător, pentru că arată cel puțin la fel de bine ca un SEAT Leon ST obișnuit.

Primul contact cu Leon X-PERIENCE nu are cum să fie rău pentru că are la bază Leonul ST, acel break despre care în momentul lansării SEAT a spus, fără urme de falsă modestie, că e cel mai frumos din segment. Pentru X-PERIENCE au fost adăugate niște panouri de plastic pe spoilere, praguri și aripi care nu doar că nu-i fac rău, ci reușesc chiar să-i dea un aer și mai interesant.

Aspectul, însă, e un pic înșelător. Din experiența de până acum, mașinile cu panouri de plastic pe afară s-au dovedit a fi niște vehicule mai degrabă inutile care, luate la bani mărunți, cu greu își puteau justifica existența, și nu niște modele capabile care să îmbie la aventură, așa cum și-ar fi dorit producătorii să fie percepute. După primii kilometri în SEAT Leon X-PERIENCE mi-e foarte clar că mașina asta nu are mai nimic în comun cu altele care-i împărtășesc convingerile vestimentare.

În primul rând că Leon X-PERIENCE are un comportament dinamic demn de un hot-hatch. Cei 27 de milimetri pe care modelul ăsta îi primește în plus la garda la sol nu se simt nicio clipă pe asfalt, Leon tăind virajele cu o naturalețe pe care n-ai aștepta-o de la un break, păstrând o traiectorie curată și o ținută previzibilă. Orice scăpare e anunțată din timp fie prin intermediul direcției foarte precise, fie prin scaunele confortabile, dar și cu un excelent sprijin lateral. Corecțiile, atunci când sunt necesare, pot fi aplicate și ele cu ușurință, iar răspunsurile mașinii sunt rapide și lipsite de emoții.

x-perience - autoexpert.ro (24)

Responsabil pentru atingerea vitezelor pe care Leon X-PERIENCE le gestionează cu atâta ușurință este motorul TDI de doi litri și 184 de cai putere, cuplat unei cutii DSG cu șase trepte și padele pe volan. În modul Sport, motorul e lăsat să atingă turații înalte, ocazie cu care poți observa că sunetul nu e nici pe departe atât de deranjant cum te-ai aștepta de la un diesel. În modul Eco, însă, treptele sunt schimbate încă dinainte să se dezmeticească, astfel că te poți trezi cu acul turometrului în dreptul valorii de 1.000 și cu niște vibrații deranjante în interior. Celelalte două moduri de condus disponibile sunt Normal (probabil cea mai bună alegere atunci când nu vrei să mergi sportiv) și Individual, unde poți pune ce setări vrei tu.

x-perience - autoexpert.ro (1)

Pipăind interiorul, ai senzația că în cazul unei apocalipse nucleare s-ar număra printre puținele lucruri de pe Pământ rămase intacte. Este solid, nimic din ce n-ar trebui să se miște nu se clintește, iar materialele sunt dure (cu excepția părții superioare a planșei bordului), dar oneste. Leon X-PERIENCE poate veni echipat cu cele mai noi tehnologii de care dispune Grupul VW, de la pilotul automat adaptiv și până la sistemul de navigație prin satelit cu mod off-road. Meniurile sistemului de infotainment sunt intuitive, ușor de navigat, chiar dacă pot părea un pic încâlcite la prima vedere. Designul bordului, însă, poate fi trecut la punctele slabe, fiind tern și o idee prea discret.

Ținuta mașinii e subliniată și de suspensia foarte maleabilă, care reușește cu egală naturalețe să mențină mașina pe trasa impusă de șofer, dar și să amortizeze denivelările cu efecte minime resimțite în habitaclu.

Tot mai bine

Fiind un break, Leon X-PERIENCE nu avea cum să nu ofere suficient de mult spațiu la interior, având un ampatament de 2.630 mm și un portbagaj de 587 litri. În plus, bancheta se rabatează formând o suprafață care, în absența unui poloboc, poate trece drept plată, iar întregul proces poate fi comandat din spatele portbagajului cu ajutorul a două leviere. Locurile din spate nu sunt o revelație, dar după ce am stat pe ele pot extrapola că niște oameni normali ar putea călători acolo confortabil.

x-perience - autoexpert.ro (19)

Tracțiunea integrală a lui SEAT Leon X-PERIENCE (un sistem Haldex de a cincea generație cu ambreiaj multi-disc și acționare hidraulică) nu e un lucru de care să fii conștient în permanență, făcându-se simțită doar atunci când ai nevoie – fie că e vorba de prea mult avânt în viraje, fie că ai părăsit asfaltul și ai dat peste suprafețe cu aderență scăzută.

Așadar, SEAT Leon X-PERIENCE oferă mult spațiu, un design reușit, dotări excelente, o calitate indestructibilă a interiorului, tracțiune integrală și performanțe dinamice foarte bune. Încearcă să găsești ceva care lipsește. Scrie-ne când te dai bătut.

Verdict AutoExpert

 „Mașina completă” a fost dintotdeauna ceva asemănător sfântului Graal – un lucru pe care toată lumea a încercat să-l găsească, însă fără prea mult succes. Nu o să spun despre SEAT Leon X-PERIENCE că este o mașină completă, dar… nici nu o să spun că nu este. Cu siguranță, însă, e o mașină bună la toate, polivalentă, versatilă și, peste toate, extrem de frumoasă. 
Date tehniceSEAT Leon
ModelX-PERIENCE 2.0 TDI DSG
Motor/nr. CilindriL4/turbodiesel
Cilindree (cmc)1.968
Putere maximã/turație (CP/rpm)184/3.500-4.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)380/1.750-3.000
Transmisieintegralã
Cutie de vitezeautomatã, 6 trepte
L/l/h (mm)4.543/1.816/1.481
Ampatament (mm)2.630
Masã la gol/sarcinã utilã (kg)1.529/531
Volum portbagaj/banchetã rabatatã (l)587/-
Accelerație 0-100 km/h (s)7,1
Vitezã maximã (km/h)224
Consum urban/extr./mixt (l/100 km)5,6/4,5/4,9
Normã de poluare/emisii CO2 (g/km)Euro 6
Preț (euro cu TVA)28.050

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top