Test Dacia Duster TCe100 cu măsurători complete: Minimal dar decent

test Dacia Duster TCe100

De zece ani, Dacia Duster  joacă perfect rolul SUV-ului pragmatic, spațios și cu un raport preț/calitate fără concurență. Acum, cu noul motor turbo de 1 litru cu trei cilindri, este și mai ieftin. Test cu Dacia Duster TCe100 Comfort. 

Când a apărut pe piață în aprilie 2010, Dacia Duster a devenit rapid un fenomen conservând foarte bine calitățile care au impus marca românească: un preț atractiv, echipamente reduse doar la strictul necesar, spațiu interior generos, tracțiune integrală și bune aptitudini off-road.

În acest fel, Duster a reușit să câștige încrederea unui mare număr de clienți și să ajungă unul din cele mai bine vândute SUV-uri de clasă mică din segment în Europa. Au fost și luni când a fost chiar și înaintea lui Renault Captur și Peugeot 2008.

Duster a fost apreciat de toți cei care căutau o mașină robustă, nepretențioasă și care văd mașina ca un simplu mijloc de transport.

Iar pentru cei care nu călătoresc mult pe an și nu mai doresc un diesel au la dispoziție un motor turbo modern în trei cilindri de 1 litru cu 101 CP și 160 Nm.

Acest motor înlocuiește vechiul 1.6 aspirat de 115 CP SCe 115 care a fost disponibil la vechea generație dar și la debutul noii generații în decembrie 2017.

test Dacia Duster TCe100

Prima veste proastă: noul motor turbo de 1.0 litru în trei cilindri nu mai este disponibil și cu tracțiune integrală cum era cel aspirat ci doar cu tracțiune față.

A doua veste proastă: deși este un motor modern și consumul nu e prea mare pentru un motor turbo pe benzină, totuși consumul este mai însemnat decât la dieselul 1.5 dCi de 115 CP cuplat cu tracțiune integrală.

Astfel, Dacia Duster TCe100 a consumat în medie 7,51 l/100 km, comparativ cu 6,1 l/100 km pentru Duster dCi115 4WD iar pe autostradă la 130 km/h unde se resimte cilindreea mică pe un SUV cu rezistență mai mare la înaintare, consumul versiunii pe benzină TCe 100 a fost de 9 l/100 km față de 7,2 l/100 km la dieselul 4×4.

Fiind un motor de la baza gamei și adresat celor care nu au foarte mari pretenții Dacia Duster TCe100 poate fi configurată doar cu primele două echipări Essential (13.550 euro) și Comfort (14.600 euro) în timp ce aceeași versiune cu GPL este disponibilă doar cu echiparea Comfort pentru numai 300 euro în plus (14.900 euro).

Dar să terminăm cu veștile proaste și să vedem ce poate acest motoraș modern.
Noi am prezentat de curând un test cu versiunea Dacia Duster TCe100 GPL.

Să vedem cum se comportă versiunea dacia Duster TCe100 fără GPL. Propulsorul de 1 litru în trei cilindri face parte dintr-o nouă familie de motoare cu 3 și 4 cilindri a Alianței Renault Nissan.
Practic, cel de 1 litru este derivat din cele de 1,3 litri în patru cilindri prin renunțarea la un cilindru.

Este un motor modern cu turbină integrată în colectorul de evacuare, tratare specială a suprafețelor cilindrilor (vezi caseta de mai jos), distribuție cu lanț care nu necesită întreținere dar are doar injecție indirectă de benzină la versiunea de 100 CP.

test Dacia Duster TCe100

Avem și o veste bună. Față de vechiul motor aspirat de 1,6 litri pe care îl înlocuiește, consumul oficial este mai mic cu 15%: 6,2 l/100 km oficial (7,51 l/100 km măsurat) față de 7,1 l /100 km oficial SCe 115 (nu am avut la test acest motor pentru a face măsurători), ambele valori oficiale fiind conform WLTP.

E adevărat însă că motorul aspirat avea 15 CP în plus însă cuplul motor era inferior, fiind de 156 Nm/4.000 rpm față de 160 Nm/2.750 rpm la motorul turbo.

În mers, micul motor în 3 cilindri pare de pe altă planetă comparativ cu vechiul 1.6 aspirat. Am spus asta nu neapărat din punctul de vedere al performanțelor pentru că accelerația de la 0 la 100 km/h este inferioară pe hârtie: 12,5 secunde (tot 12,5 secunde măsurat) față de 11,9 secunde la 1.6 aspirat, ci din punctul de vedere al plăcerii în conducere.

test Dacia Duster TCe100

În timp ce 1,6 aspirat trebuia turat pentru a obține performanțele promise, având cuplul maxim foarte sus, 1.0 Turbo este mai vioi în plaja inferioară de turație și din punctul acesta de vedere este mai plăcut de condus mai ales în oraș.

Totuși, dacă vreți să scoateți maximum din cei trei cilindri trebuie să retrogradați mai frecvent deoarece reprizele nu sunt chiar un punct forte mai ales dacă vorbim de repriza de la 70 la 120 km/h care durează destul de mult.

Motorul este cuplat cu o transmisie manuală cu numai 5 trepte însă se manevrează ușor și forța în pedala de ambreiaj este redusă, oferind mult confort în oraș.

Sigur, cine dorește mai mult poate opta pentru versiunea de TCe 130 cu motorul turbo de 1,3 litri care este cu 2.210 euro mai scumpă și vine și cu transmisie manuală cu 6 trepte.

Parcursul urban evidențiază confortul bun al suspensiei la trecerea peste șine de tramvai și denivelări scurte. iar poziția mai înaltă de condus oferă o vizibilitate bună a drumului. Ar fi fost și mai bună dacă montanții față ar fi fost mai subțiri deoarece aceștia creează un unghi mort destul de important.

Și mai trebuie să notăm că în materie de siguranță activă se vede politica unui preț scăzut și a unei liste de opționale scurte. Nu poți să comanzi nici cu bani frânare automată de urgență, pilot automat adaptiv asistent de bandă cu menținerea activă a direcției.

Configurează dacia Duster TCe100 Comfort

Poți să comanzi în schimb asistent de unghi mort (200 euro) și camera multiview (250 euro) dar dopar la versiunea de top Prestige care nu se poate combina cu acest motor de 1 litru.

Se poate comanda de asemenea sistem de navigație Media Nav (300 euro) și harta Europei (100 euro) dar aerul condiționat este doar manual.

La drum întins, Duster TCe se mișcă decent dar nu vă așteptați la o dinamică spectaculoasă mai ales dacă mașina este încărcată. În plus ruliul este destul de prezent însă parcă la versiunea TCe100 nu e atât de important acest aspect cumeste de exemplu la TCe150 de la care aștepți altă dinamică și pentru trenul de rulare.

Nivelul de izolare fonică e în progres față de vechea generație la viteze uzuale dar pe la 130 km/h zgomotul începe să crească. Ca și la versiunea TCe 130 ne-am fi dorit mai mult feedback la direcție.

Pentru un SUV de clasă mică, Duster oferă mult spațiu însă avantajul față de principalii rivali din clasă nu mai este așa de evident. Noul Renault Captur cu bancheta culisantă și spațiu în creștere în spate are valori comparabile în ceea ce privește dimensiunea interiorului și volumul portbagajului. Dar versiunea de bază Captur TCe 100 Life este cu 1.300 euro mai scumpă.

Tehnică de la Renault-Nissan
Familie de  motoare modulară de 1 litru/3 cilindri și 1,3 litri/4 cilindri

Cele două motoare, de 1 litru în trei cilindri și 1,3 litri în patru cilindri beneficiază de tehnologia de la Nissan GT-R  care este utilizată prima oară în producția de serie foarte mare. Nu mai există practic cămăși de cilindru care se fac de obicei din fontă și măresc greutatea.

Pe suprafața cilindrilor se realizează în prima fază niște striații care facilitează depunerea oțelului, iar apoi se depune oțel lichid prin pulverizare. În final se realizează o honuire tip oglindă astfel că suprafața finală a cilindrilor este perfect lucioasă, ca o oglindă, reducându-se astfel la minimum frecările. Prin eliminarea cămășilor de cilindri s-a redus masa cu 1,05 kg și s-a îmbunătățit și răcirea motorului prin eliminarea barierei termice.

Pentru reducerea masei, turbina este integrată în colectorul de evacuare și e dotată cu supapă wastegate cu acționare electrică. Distribuția este cu lanț.

Versiunea TCe 100 a motorului de 1 litru în trei cilindri are injecție indirectă de benzină în timp ce versiunea TCe 130 a motorului de 1,3 litri în patru cilindri are injecție directă de benzină.

Există și o versiune TCe 117 a motorului de 1 litru în trei cilindri care are injecție directă. Aceasta se află pe noul Nissan Juke.

test Dacia Duster TCe100

Versiunea TCe100 de la Duster se regăsește și la Nissan Micra, Renault Clio, Renault Captur și va echipa și noua generație dacia Sandero/Logan de la finalul acestui an înlocui actualul TCe90.

Motorul TCe 130 de 1,3 litri în patru cilindri se află sub capota lui Renault Clio, Captur, Nissan Qashqai, Renault Kadjar, Renault Megane dar și la unele modele Mercedes-Benz din gama compactă în versiuni de 136 și 163 CP. 

Verdict

Dacia Duster TCe100 permite accesul în lumea SUV-urilor de la un preț competitiv de numai 13.550 euro. Motorul turbo în trei cilindri consumă mai puțin decât fostul1.6 aspirat, este rafinat și funcționează rotund oferind multă plăcere în conducere. Pentru o versiune de bază este decent. Ca și la alte versiuni Duster, sistemele de asistență cam lipsesc și de pe lista de opționale. față de vechiul 1.6 aspirat, 1.0 Turbo nu poate fi comandat cu 4×4.

  • Motor rafinat și cu funcționare rotundă
  • Motor vioi
  • Consum mai mic decât la fostul 1.6 aspirat
  • Spațiu interior generos
  • Confort bun al suspensiei
  • Reprize relativ slabe
  • Consum mai mare pe autostradă
  • Lipsă 4×4 cu 1.0 Turbo
  • Lipsă sisteme de asistență moderne
DATE TEHNICE Dacia
ModelDuster TCe100 Comfort
Motor/ nr. cilindri L3, turbo
Cilindree (cmc)999
Putere maximă/turaţie (CP/rpm)101/5.000
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm)160/2.750
Transmisiefață
Cutie de viteze5 trepte, manuală
L/l/h (mm)4.341/1.804/1.693
Ampatament (mm)2.674
Volum portbagaj (l)445-1.478
Masă la gol (kg)1.191
Acceleraţie 0-100 km/h (s)12,5
Viteză maximă (km/h)168
Consum mixt (l/100 km)6,2
Emisii CO2 WLTP (g/km)140
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE
Accelerații
0-60 km/h (s) 5,6
0-100 km/h (s)12,5
0-130 km/h (s)22,4
0-140 km/h (s)27,5
1 km cu start de pe loc (s)34,5
Reprize
Repriză 70-90 km/h (s)9,5
Repriză 70-120 km/h (s)25,7
Frânare de la 100 km/h
La gol, rece (m)41
Consum
Consum la 90/100/130 km/h (l/100 km)5,49/6,37/9,5
Consum oraș/drum național/autostradă (l/100 km)7,14/6,49/9,0
Consum în test (l/100 km)7,51
Masă
Masă măsurată (kg)1.374
Distribuția maselor (%)58/42
Zgomot interior
la 50 km/h (dBA)58,6
în accelerare maximă76,2
Preț (euro cu TVA)14.600

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top