În sfârșit, avem și prima Dacie cu sistem de propulsie hibrid! Este celebrul E-TECH de la Renault și Nissan. Am fost invitați în Portugalia, pentru a conduce, în premieră, noua versiune Jogger Hybrid. Iată ce am descoperit! Foto: Dacia
Zi cinstit: te gândeai acum 10 ani că Dacia poate ajunge atât de bine? Adică pe locul 12 la vânzări, în Europa, și cu două modele în Top 10? Da, ai citit bine: Sandero a fost a doua cea mai cumpărată mașină din Europa în 2022. Duster – a noua. Apropo, să rămânem la Duster. Ai fi zis acum ceva timp că un model Dacia va primi motor turbo cu 4 cilindri, de 150 CP, și transmisie automată cu dublu ambreiaj? Întrebările sunt retorice și, oricum, nu se referă la subiectul nostru de azi. Dar creează o imagine. Aceea a unei mărci care a muncit ca să ajungă aici.
Azi, vorbim despre o nouă premieră. Primul sistem de propulsie full-hybrid montat pe o Dacie. Este celebrul E-Tech dezvoltat de Renault și plasat deja sub capota mai multor modele. Printre ele – Clio, Captur și Arkana (Renault), Juke (Nissan) și chiar ASX (Mitsubishi). Dintre acestea, Clio și Jogger au 140 CP, restul având 143. Diferența este la nivelul motorului termic, care, deși este identic construit, dezvoltă 91 CP la Clio și Jogger și 94 CP la restul. Oops, am intrat în pâine fără să-ți prezint sistemul de propulsie!
Jogger Hybrid – sistemul de propulsie
Deci, încep: hibridul este alcătuit din trei motoare. Cel de mai sus (termic) și două electrice, toate cu o concepție simplă. Termicul, de origine Nissan, are 1.6 l și ar trebui să țină o viață. E aspirat, deci n-ai grija turbinei. Are injecție indirectă, în poarta supapei, cu injectoare cu duze mari, care nu se înfundă. Asta, spe deosebire de injecția directă, care lucrează la presiuni mari și ale cărei injectoare au duzele mici, ca să împrăștie cât mai controlat benzina în camera de ardere. Apoi, are distribuție pe lanț, ca să nu-ți mai bați capul cu schimbarea curelei. Una peste alta, e un motor ”cum se făceau odată”.
Citește pe autoexpert.ro ➡ A început producția lui Jogger Hybrid la Mioveni! 💡
Acesta este secondat de două motoare electrice. Cel principal, numit E-Motor, are 49 CP. Rolurile sale: să propulseze mașina (singur sau împreună cu cel termic) și să încarce bateria la decelerarea mașinii, folosindu-se de inerție. Cel secundar nu propulsează mașina. El încarcă bateria, folosind motorul termic și inerția, și ține loc de ambreiaj. Pentru că, da, ai auzit bine, Jogger Hybrid nu are nici ambreiaj, așa că nu mai cheltuiești bani nici cu schimbarea kitului. În locul său ”lucrează” motorul electric, care sincronizează viteza vilbrochenului cu cea a arborelui principal al cutiei de viteze. Și, iată-ne ajunși și la cel mai complex angrenaj din lanțul cinematic.
Cutia de viteze este descrisă de oficiali drept ”multimodală”. Eu o să dezvolt, simplificând la maximum explicațiile. Pe scurt, sunt două cutii găzduite în aceeași carcasă. Prima, cu 4 trepte, deservește motorul termic. A doua, cu două trepte, pe cel electric. Dacă mai adaugi încă două trepte, aferente punctului mort pentru fiecare motor, și le combini între ele, ajungi să numeri 15 moduri de rulare. E complexă cutia asta. Atât de complexă, încât înglobează 160 de omologări tehnologice.
Ca la orice hibrid, există și o baterie. Una mică, de 0,85 kWh utilizabili. Partea bună e că nu confiscă spațiu din portbagaj. E montată în locul roții de rezervă a versiunii TCe, respectiv în locul rezervorului de GPL de la ECO-G.
Hibrid vs convențional
Sunt câteva diferențe de aspect între versiunea hibridă și cele convenționale. La exterior, sigla Jogger Hybrid este singura. La interior – selectorul schimbătorului de viteze și instrumentarul de bord. Pe lângă programele P, R, N și D, există și un B, de la Brake. Selectându-l, maximizezi recuperarea energiei electrice și activezi și frâna de motor a propulsorului termic. Astfel, când ridici piciorul de pe accelerație, mașina nu mai ”curge”, ci decelerează mai puternic. Subiectiv, suficient de puternic încât să apeși frâna rar la drum întins. Dar nu e ca un E-Pedal de la Nissan, deci vei frâna des din pedală în oraș.
Dacă Joggerul convențional are cadrane de bord analogice, cel hibrid are instrumentarul digital preluat de la Clio. Nu e configurabil. Totuși, poți selecta informațiile legate de sistemul de propulsie, folosind tastele cu săgeți de pe volan.
Citește pe autoexpert.ro ➡ Test Dacia Jogger 100 Eco-G 💡
Deci, sintetizând, Jogger Hybrid oferă spațiu fix cât Joggerul convențional. În schimb, e mai grea. Cele 134 kg în plus față de ECO-G (181 față de TCe) sunt concentrate mai mult pe puntea față, pentru că greutatea bateriei este atenuată de cea a rezervorului GPL și a roții de rezervă la celelalte versiuni. Dar, nu dispera! Chiar și cea mai dotată versiune, cu 7 locuri, e mai ușoară cu 50 kg decât Arkana de top. Ca să înțelegi că se comportă onorabil.
De fapt, n-o să prea simți diferența față de un Jogger cu 3 cilindri. Direcția are aceeași demultiplicare și cere o forță identică de învârtire a volanului, frânele sunt reglate la fel. Singura diferență este la nivelul suspensiei. Inginerii au reglat-o de așa natură, încât să facă față greutății mai mari. Ruliul pe viraje nu trădează plusul de greutate. Per total, Jogger Hybrid se simte mai ”așezat”, mai matur. Poate un pic, pe față, suspensia să se simtă mai tare la denivelările scurte. Dar, subiectiv, nu e o diferență mare.
Sistemul de propulsie este remarcabil de fluent în funcționare. Nu induce șocuri când schimbă treptele sau când face trecerile dintre termic și electric și viceversa. A fost reglat impecabil, și, dacă înțelegi că, ocazional, algoritmul de funcționare îl mai turează din senin la 2400 rpm (și ține turația constantă), atunci o să trăiești fericit cu el. De ce la 2400? Pentru că acolo produce 90% din cuplul maxim. Deci, poate încărca bateria și propulsa mașina simultan în cel mai eficient mod.
Citește pe autoexpert.ro ➡ Test compatariv hibride – Clio vs Jazz, Yaris 💡
Firește, dacă culci pedala, se duce și în turația la care dezvoltă puterea maximă. E fâșneț la accelerări și se simte mai matur, mai rafinat decât propulsoarele cu 3 cilindri, pentru că nu vibrează. Și trage mai bine decât ECO-G și TCe, clar. Nu are moduri de rulare. Are doar butonul Eco, care domolește un pic forța de rulare. Dar poate fi folosit fără probleme și la drum întins, pentru că nu anesteziază mașina.
Baterie răcită cu lichid
Ar mai fi ceva. La sistemele E-Tech, identice construciv cu cel de pe Jogger, cutia schimbă la 120 km/h treptele motorului electric. Deci, între 120 și 125 km/h, accelerarea se domolește un pic. Ei bine, în Portugalia, exemplarul nostru a accelerat fără a-și lua pauză, în timp ce alte exemplare au accelerat mai lent în proximitatea a 120 km/h. Apoi, și-au recâștigat suflul.
Chiar dacă dezvoltă 140 CP, sistemul de pe Jogger este mai apropiat de cele de 143 CP, decât de cel de pe Clio. Asta, pentru că la modelele din afara clasei mici, precum Jogger, Captur și Arkana, bateria este răcită cu apă. Sunt mai grele, deci solocită mai mult bateria la accelerare. La Clio, răcirea bateriei e cu aer.
Consumuri și prețuri
Las la sfârșit consumul. În testul din Portugalia, la drumul dus, cu un stil echilibrat de mers, am obținut un consum mediu de 4,6 l/100 km. La returul către hotel, condus în forță pe viraje (și Portugalia e plină de șosele virajate în pantă și rampă), consumul a fost de 5,3 l/100 km. Oricum ai merge, mașina asta este economică. Mă hazardez să fac un pronostic, după ce am mers cu alte hibride E-Tech prin București și prin țară. Vara, în orașele aglomerate din România, vei avea un consum afișat de aproximativ 5 l/100 km. Iarna – puțin peste 7. La drum întins, sub 5, iar pe autostradă peste 6. Acolo ”văd” eu valorile reale de consum ale lui Jogger Hybrid pe plaiuri mioritice.
Cât despre prețuri, hibridul pornește de la 23.750 euro. Adică, cu 5200 euro peste ECO-G 100 dotat similar. Poți vedea toată lista de prețuri aici.
➡ Poți să-ți configureazi propriul Jogger Hybrid aici! 💡
Verdict AutoExpert
Merită să plătești mai mult pentru hibrid? Absolut, dacă iei în calcul toți factorii. Adică nu doar calculezi matematic amortizarea diferenței față de TCe-ul de 1.0 l. Pentru că Jogger Hybrid îți aduce în plus cutie automată și o rulare net mai rafinată. Se simte matură și puternică. Și-ți place! Deci, dacă pui toate aspectele în balanță, atunci o să înțelegi de unde diferența de preț.- Consum mic
- Motor electric puternic
- Schimburi termic-electric line
- Ținută de drum corectă
- Spațiu identic cu Joggerul convențional
- Singura cutie automată din gama Jogger
- Cutie de viteze complexă
- Diferență de preț însemnată față de Joggerul convențional
- Motorul termic se turează cam tare uneori
Date tehnice | Dacia |
---|---|
Model | Jogger Hybrid 140 |
Motor termic | |
Nr. cilindri | L4, aspirat |
Cilindree (cmc) | 1598 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 91/nc |
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm) | 144/nc |
Motoare electrice | |
Putere maximă (CP) | 49+20 |
Cuplu maxim (Nm) | 205+50 |
Putere totală ansamblu (CP) | 140 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | nc |
Transmisie | multimodală, 15 programe |
L × l × h (mm) | 4547 x 1784 x 1632 |
Ampatament (mm) | 2897 |
Masă la gol (kg) | 1432 |
Volum portbagaj (l) | 607 - 1819 |
Baterie utilizabil (kWh) | 0,85 kWh |
Accelerație 0–100 km/h (s) | 9,8 |
Viteză maximă (km/h) | 167 |
Consum mixt (l/100 km) | 4,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 108 |
Preț (euro) | de la 23.750 |
2 thoughts on “Test Dacia Jogger Hybrid”
Un consum care nu ma da pe spate. Daca ar fi pus motorul diesel de 115, cel de pe duster ar fi obtinut acelasi consum, cu multi K euro mai putini si ar fi si mai puternic cand ar conta (gen faza cu 120 mentionata)
De acord, dieselul ar fi fost o soluție excelentă pentru drum întins. Totuși, în oraș, hibridul e o soluție mai bună. Dieselul ajunge greu la temperatura ideală de funcționare, iar drumurile scurte și fragmentare îl chinuie tare. Dincolo de asta, motivul pentru care n-au pus diesel pe Jogger este scăderea vânzărilor acestui tip de motor. Din păcate, o să-l tot vedem dispărând din oferta producătorilor, de la clasa mică, progresiv, până la cea de lux, date fiind costurile mari de adoptare a noilor sisteme de depoluare necesare pentru a îndeplini viitoarele norme de poluare.