Europenii sunt abia la început în tehnologia hibridă, dar japonezii o comercializează deja de mult. Mai mult, japonezii au democratizat-o și o oferă deja și în clasa mică. Test comparativ Toyota Yaris Hybrid vs Honda Jazz Hybrid.
Toyota și-a făcut un renume din tehnologia hibridă. Ei au meritul că au transferat această tehnologie sofisticată și scumpă de la Prius către clasele populare și ne referim aici la clasele compactă și mică unde oferă versiuni hibride pe același principiu constructiv cu Prius pentru Yaris și Auris. Da, Yaris este un full hibrid, adică un model la care motorul electric are și rol de propulsie nu doar de sprijin la accelerare a motorului termic. Lui Yaris Hybrid Honda îi opune un mild hybrid sau hibrid parțial, la care un mic motor electric integrat între motorul termic și cutia de viteze ajută motorul Otto la accelerații. Așadar, la prima vedere, Yaris are avantaj în ceea ce privește tehnologia hibridă. Testul nostru vrea să răspundă la întrebarea ce se întâmplă în viața reală. Este tehnologia Toyota la fel de eficientă pe cât este de sofisticată?
Dinamică și eficiență
Punem contactul la Yaris Hybrid și nu se aude nimic. Doar indicatorul ”ready” aprins în bord ne arată că mașina este gata de pornire. Yaris pornește lin de pe loc și în liniște deplină. Dacă se comută modul electric, Yaris poate merge circa 1,5 km atunci când bateria este încărcată după care intră în funcție motorul termic. Motorul termic cu doar 75 CP nu este foarte vioi dar în combinație cu motorul electric cu putere mult mai mare decât la Honda (61 CP față de 14 CP) îi conferă lui Yaris Hybrid accelerații mai bune decât lui Jazz Hybrid. Însă Yaris este construit cu eficiența ca obiectiv principal. Cutia automată CVT are și un mod B în afară de Drive (D) care permite recuperarea mai eficientă a energiei la frânare.
Reversul este că atunci când iei piciorul din gaz, mașina frânează mai mult ceea ce unora nu le va plăcea. Însă nu poți să ai și plăcere și economie în același timp. Cu cutia cuplată în D și cu modurile Eco (inclusiv start&stop) și EV (Electric), Yaris a reușit un consum excepțional în oraș pe traseul Auto Expert* de numai 4,4 l/100 km. Este un rezultat mai bun decât al oricărui alt model de clasă mică chiar dacă luăm în considerare și versiunile diesel. Iar într-o țară ca România în care motorina e mai scumpă decât benzina și mai scumpă chiar decât în Germania sau Franța eficiența hibridului de la Toyota este și mai clară.
Pe același traseu de test Honda a consumat 5,5 l/100 km (sistemul start&stop este de asemenea standard, dar nu se poate decupla și funcționează automat) , care este de asemenea un rezultat bun. Butonul Econ de la Honda nu poate face minuni în absența unui mod full electric. Acesta înverzește zona din jurul vitezometrului când se merge economic și o albăstrește cînd nu se merge prea economic. În afara orașului unde managementul sistemului hibrid și recuperarea energiei la frânare nu influențează la fel de mult ca în oraș, avansul lui Toyota a fost mai mic dar s-a păstrat. Yaris Hybrid a consumat 3,9 l/100 km, iar Jazz Hybrid, 4,2 l/100 km.
Honda nu a fost construită doar pentru economie și am ajuns la această concluzie după evaluarea cutiei de viteze. Acesta nu are mod separat pentru recuperarea mai energică a energiei obținută la frânare. În schimb, are un mod ”Sport” și padele pe coloana volanului cu care se pot schimba șapte rapoarte prestabilite. Iar pe modul ”Sport” răspunsul motorului este clar mai sportiv decât în cazul lui Yaris Hybrid.
De altfel, comportamentul celor două modele este ușor contradictoriu. Jazz Hybrid are un motor pe benzină vioi care se turează plăcut, iar pe modul ”Sport” condusul devine chiar plăcut în ciuda direcției supraasistate și a suspensiei boeme care generază un ruliu evident pe viraje. În schimb, motorul termic al lui Toyota este destul de leneș când vine vorba de urcarea în ture dar pe hârtie, datorită contribuției motorului electric, obține valori mai bune la accelerații decât Jazz. De asemenea, direcția mai incisivă și suspensia mai fermă a lui Yaris conferă un comportament mai dinamic, Yaris fiind mai agil decât rivalul său japonez.
Caroserie și interior
Dacă Toyota dovedește și în cazul lui Yaris Hybrid superioritatea tehnologiei hibride în fața rivalilor de la Honda, în ceea ce privește interiorul Jazz Hybrid este în avantaj. Jazz este mai mult decît un vehicul de clasă mică, oferind facilitățile unui volum de clasă mică. Nu doar volumul portbagajului mai mare cu 14 litri decât la Yaris (300 de litri față de 286 litri) este decisiv, ci și modularitatea interiorului.
Sistemul Magic Seats de la Honda face diferența și în acest caz. Rezervorul de benzină este plasat sub scaunul șoferului și nu sub bancheta spate ca la majoritatea mașinilor. De aceea, șezutul banchetei se poate ridica la verticală și se creează o înălțime interioară foarte mare. Apoi, prin rabaterea spătarului banchetei spate, șezutul coboară și se creează o suprafață perfect plană de încărcare la care adăugăm și o margine de încărcare joasă și un spațiu generos în spate. Și Toyota are podea dublă la portbagaj iar suprafața de încărcare este aproape plană.
În schimb, prin montarea rezervorului sub scaunul șoferului, poziția de condus în Honda este prea înaltă, în schimb ce în Toyota se stă mai convenabil și mai jos. De asemenea, scaunele din echiparea Sol de la Toyota conferă o susținere mai bună decât cele de la Honda.
Cu sistemul Touch&Go cu ecran tactil de 7 inch, Toyota este și ceva mai modernă, dar ergonomia nu este superioară celei de la Honda, la care toate butoanele și comutatoarele sunt în câmpul vederii. În schimb, Honda are multe plastice la interior iar la prețul afișat ne-am fi dorit mai multe materiale de calitate.
Costuri
Surprinzător, cele două modele au aproape același preț de listă și aceeași promoție, cu un ușor avantaj pentru Toyota, care este cu 200 euro mai ieftină. Ne așteptatm ca Honda să fie mai ieftină având în vedere că sistemul său hibrid nu este la fel de sofisticat și mai ales de eficient ca și cel al lui Toyota. Yaris Hybrid este și puțin mai bine echipată având standard sistemul multimedia Touch&Go cu ecran tactil, airbag de genunchi și acces fără cheie în timp ce Honda are trapă panoramică.
Yaris este clar mai economică în oraș
Cu posibilitatea de a funcționa și în mod pur electric, Yaris Hybrid este mai economică cu 1,1 l/100 km în oraș, beneficiind și de grade diferite de recuperare a energiei la frânare. În afara orașului, avantajul tehnologic al lui Yaris Hybrid se estompează dar totuși acesta este mai economic cu 0,3 l decât Honda Jazz Hybrid.
Este mai ieftină decât Honda, dar are un sistem hibrid mai sofisticat și mai eficient în viața reală. De asemenea, trenul de rulare este mai incisiv. Nu are însă modularitatea lui Honda.
Locul 2: Honda Jazz Hybrid 3,5 stele
Modularitatea este o referință în clasă, iar modul Sport conferă plăcere în conducere. Eficiența sistemului hibrid este inferioară lui Toyota și surprinzător, nu este mai ieftină decât Toyota.
Verdict AutoExpert
Toyota dovedește clar superioritatea tehnologiei sale full hibrid. Este mai sofisticată și mai eficientă dar, surprinzător, și mai ieftină. Prin tehnologia hibrid Toyota a reușit să facă uitată eficiența dieselului oferind Yaris Hybrid la un preț comparabil cu al unui VW Polo diesel. Honda Jazz Hybrid este de asemenea un model economic, fără a ajunge la nivelul lui Toyota. În schimb, Jazz pune accentul pe un interior mai mare și mai modulabil.
DATE TEHNICE | Honda | Toyota |
---|---|---|
Model | Jazz Hybrid | Yaris Hybrid Sol |
Motor/Nr. cilindri | L4, electric | L4, electric |
Supape/Axe cu came | 4/2 | 4/2 |
Cilindree (cmc) | 1.339 | 1.496 |
Putere maxima/Turatie (CP/rpm) | 88/5800 | 75/4.800 |
Cuplu max./Turatie (Nm/rpm) | 121/4.500 | 111/3.600-4.400 |
Putere motor electric (CP) | 14 | 61 |
Cuplu motor electric (Nm) | 78 | 169 |
Putere totala (CP) | 98 | 100 |
Cuplu maxim (Nm) | nc | nc |
Transmisie | fa?? | fa?? |
Cutie de viteze | CVT | CVT |
Tip anvelope | Michelin Energy Saver | Kleber Krisalp HP2 |
Dimensiuni anvelope | 175/65 R15serie | 185/60 R15 |
Sistem de frânare fata/spate | discuri ventilate/discuri | discuri ventilate/discuri |
L/l/h (mm) | 3.900/1.695/1.525 | 3.950/1.695/1.510 |
Ampatament (mm) | 2.500 | 2.510 |
Diametru de bracaj (m) | 9,4 | 9,6 |
Masa la gol/sarcina utila (kg) | 1.162/438 | 1.160/1.565 |
Volum portbagaj (l) | 300-1.320 | 286 |
Acceleratie 0-100 km/h | 12,6 | 11,8 |
Viteza maxima (km/h) | 186 | 165 |
Consum urban/extraurban/mixt (l/100 km) | 4,6/4,2/4,4 | 3,3/3,6/36 |
Norma poluare/Emisii CO2 (g/km) | 101 | 82 |
COSTURI&GARAN}IE (lei cu TVA) | ||
Impozit anual (lei/an) | 54 | 60 |
Interval revizii (km) | 20.000 | 15.000 |
Costuri revizii pentru 60.000 km | 2.138 | 2.704 |
Garantie | 5 ani sau 160.000 km | 5 ani sau 160.000 km |
Garantie Impotriva coroziunii | 12 ani | 12 ani |
PRETURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | ||
Pret de baza | 19.456 | 18.898 |
Pret promotional | 17.596 | 17.398 |
Airbaguri frontale/laterale/cortin` | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
ESP | serie | serie |
Aer conditionat/climatizare | -/serie | -/serie |
Radio CD/navigatie | serie/- | serie/- |
Geamuri electrice fata/spate | serie/serie | serie/serie |
Oglinzi reglabile electric | serie | serie |
Bancheta spate fractionabila | serie | serie |
Proiectoare ceata | serie | serie |
Pilot automat | serie | serie |
Jante aliaj 15 inch | serie | serie |
Vopsea metalizata | 360 | 350 |
Pret comparat promotional | 17.956 | 17.748 |
2 thoughts on “Test de consum: Toyota Yaris Hybrid versus Honda Jazz Hybrid”
Oricare varianta hybrid e mai convenabila decat oricare varianta diesel, atat din punct de vedere a fiabilitatii cat si a consumului
Un test comparativ foarte bine realizat, profesionisti