Notează în carnețel mașina asta, pentru că marchează niște premiere. Este primul model Alfa cu încărcare la priză. Este, de asemenea, primul care se adresează, în egală măsură, clienților particulari și – atenție! – flotelor companiilor! Și, în final (și, poate, cel mai important), este primul care atacă adversarii germani cu propriile lor arme. În situația asta, în care Alfa a intrat în tabăra matematicienilor, câtă poezie se mai ascunde în modelul italian? Aveam să aflu, conducând noul Tonale Plug-In Hybrid Q4. Foto: Alfa Romeo
Cerebral, sau emoțional? Cu ochii la portofel, sau cu capul în nori? Milimetru sau bătăi pe minut? Inginerii italieni s-au dat peste cap și, poate, pentru prima dată-n viață, n-au mai ales. Au apropiat capetele intervalului, până au încorporat tot segmentul în cei 4528 mm ai caroseriei. Asta înseamnă că mașina asta este foarte complexă, și că are drept scop atragerea clienților SUV-urilor compacte premium consacrate. Includ aici Audi Q3, BMW X1, Mercedes GLA. Însă, pe lângă nemți, pare că toate națiile lumii s-au adunat în acest segment. Britanicii (Range Rover Evoque, Jaguar E-PACE și Mini Countryman), suedezii (Volvo XC40) și japonezii (Lexus UX). Și, dacă ieșim din granițele conceptului ”premium”, dăm și de francezii de la Peugeot, cu 3008, și de coreenii de la Kia, cu Sportage. Toate au versiuni plug-in. Am ratat vreun popor? Nu, deci trec la ce ”ne doare” pe noi: Tonale Plug-In Hybrid Q4.
Sistem de propulsie și de tracțiune
Tot insist cu particula asta, Q4. Ce treabă are ea în numele lui Tonale? În primul rând, e un motiv de fală pentru Alfa Romeo. Prima dată a folosit-o în 1992, la emblematicul 155 Q4. Și atunci, simboliza fix ce indică și azi: tracțiunea integrală. Dar, dacă în cazul lui 155 Q4, un cardan și trei diferențiale lucrau pentru a transmite aderența la asfalt (unul normal pe față, unul central cu visco-cuplaj și un autoblocant Torsen pe spate), la Tonale e extrem de simplu. Puntea față este antrenată de un benzinar turbo, iar cea spate de un motor electric. Deci, o tracțiune integrală electrică.
Motorul termic are 180 de cai și 270 Nm, iar cel electric – 122 CP și 250 Nm. Are și o baterie produsă de CATL, de 15,5 kWh brut, care se încarcă la priză, la decelerare și folosind motorul termic. Chargerul on-board suportă maxim 7,4 kW, deci, la priza corectă, încarci în 2,5 ore până la 100%. Dacă-l pui la 220 V, încarci în 8 ore, deci peste noapte sau la serviciu e perfect.
Cât ține bateria lui Tonale Plug-In Hybrid Q4?
Teoretic, peste 80 km în oraș și peste 60 în afara lui. Practic, eu am pornit prin zona Balocco – Torino cu 96% curent, am mers în toate modurile de rulare și fără să menajez consumul, și am trecut de 48 km, cu climatizarea pornită. A fost simplu de verificat, pentru că pe bord apar defalcat distanțele parcurse cu benzină și curent. Însă, pe ecranul central, deși funcționarea pe benzină sau curent e afișată dinamic, în timp real, cu o grafică impecabilă, nu apare grafic nivelul de curent din baterie, ci pare că aceasta e mereu încărcată full. Apropo de ecrane, e greu să găsești ceva mai atractiv, prin suprafață și rezoluție, la SUV-urile compacte.