Pe rețeta Q8, Audi ne propune aceeași formulă, dar la o scară mai mică, Audi Q3 Sportback. Modelul nu se numește însă Q4 din două motive: pe de o parte Audi a preferat să păstreze acest cod pentru viitorul model electric pentru această clasă din gama e-tron, iar în al doilea rând pentru că noul SUV coupe este o variantă a lui Q3 și nu un model în sine.
Foto: Audi
De fapt, ca să o spunem pe cea dreaptă, Sportback este un Q3 din toate punctele de vedere. Doar că designerii Audi au fost incredibili de pricepuți, reușind poate lucrul cel mai dificil pentru această meserie și anume, să diferențieze din punct de vedere stilistic cât mai mult între ele cele două modele. Rezultatul este rodul unui echilibru extrem de complex între dorința de a inova și marja avută la îndemână.
La fel, dar totuși diferit
În urmă cu un an, la prezentarea statică am aflat chiar de la echipa de designeri care au fost metodele aplicate: linia mediană foarte coborâtă, face ca pasajele roților să fie mai bine profilate, dar care în realitate sunt la fel d largi precum la Q3; lămpile spate sunt mai proeminente, ies în afară cu 3cm, deși lungimea lor este identică; linia plafonului este mai coborâtă, iar montanții spate sunt puternic înclinați.
Singurul element cu adevărat special este eleronul spate proeminent care face ca Sportback să pară mult mai mare decât Q3, deși dimensiunile celor două modele sunt practic identice (doar un plus de 16 mm pentru profilul parașocului spate la Sportback).
Pe scurt, rezultatul este unul mult mai dinamic, care nu a compromis spațiul interior, păstrîndu-se inclusiv același volum pentru portbagaj (530 litri) și același spațiu pentru ocupanții banchetei culisabile (13cm) și cu spătar reglabil.
Evident planșa de bord și ahitectura interioară a postului de condus sunt aproape identice, deși zona de infotainment are unele lucruri în plus: excelentul cockpit virtual este standard, iar în plus Q3 Sportback vine cu serviciul de comandă vocală oferit de asistentul vocal Amazon Alexa.
Agil și receptiv
Dacă aș spune că noul Q3 Sportback este mai dinamic pe drum decât fratele său Q3 nu ar fi decât pe jumătate adevărat. În sensul că, pentru a-l face mai agil, Audi nu a făcut nicio modificare tehnică, ci s-a limitat la reglajele sistemelor și la „joaca” cu sistemele: beneficiază standard de configurarea sportivă a spuspensiilor, direcția progresivă, trenul de rulare cu roți începând de la 18 și 19 inch în diametru (în funcție de echipare se poate opta până la 20”).
Acestea sunt lucruri ce pot fi prezente și pe Q3, într-o echipare de vârf, astfel că nu simt că Q3 Sportback ar fi radical diferit din punct de vedere dinamic față de Q3 bine echipat, chiar dacă vine cu un centru de greutate mai coborât, dar ale cărui beneficii reale sunt atât de fine că ar trebui măsurate științific.
Fără a știrbi nimic din talentul inginerilor, realitatea este că deja Q3 reprezenta o bază excelentă pentru un condus dinamic, și astfel lăsând gluma la o parte Q3 Sportback nu îi va dezamăgi în niciun caz pe cei care fac un up-grade, de exemplu de la A3 Sportback, și care vor regăsi aici aceeași poziție coborâtă de condus (deși mai sus față de sol), o direcție agilă și reactivă la manevrele rapide, senzația de stabilitate și lejeritate în momentul când este condus sportiv.
Sportiv și sub capotă
La startul vânzărilor, Q3 Sportback este oferit cu trei motoare, în mai multe variante de putere și transmisii.
Vârful de gamă îl reprezintă versiunea 45 TFSI (2 litri supraalimentat) de 230CP, care vine completat cu tracțiune integrală quattro și cutie de viteze S tronic cu 7 trepte. Același motor este declinat și în verisunea 4.0 TFSI de 190CP, cutie S tronic cu 7 trepte și tracțiune quattro.
Tot la capitolul benzină remarcăm prezența motorului pe benzină 1,5 TFSI de 150CP cu sistem de dezactivare pentru doi cilindri în regim de croazieră. Acesta din urmă reprezintă varianta de acces pe Q3 Sportback și beneficiază de o tehnologie mild-hybrid de 48V, cu starter-alternator acționat prin curea, care poate recupera până la 12kW pe care îi stochează într-o baterie cu litiu de 9,5Ah. Există două variante de transmisie pentru acet motor, ambele pentru tracțiune față, una cu cutie manuală și una cu cutie automată S tronic cu 7 trepte.
Avantajele acestui sistem sunt multiple, nu atât din punctul de vedere al consumului (constructorul declară o economie de 0,4 litri/100km) cât și a beneficiilor fiscale în funcție de regiune: de la scutirea plății taxei de drum până la accesul în zone cu trafic limitat.
Pentru fanii diesel gama de propulsoare începe cu 35 TDI cu 150CP 2.0 litri oferit cu cutie manuală și tracțiune integrală, sau transmisie cu dublu ambreiaj și tracțiune față. La volanul celui din urmă senzațiile trăite sunt deja cele experimentate pe Q3: motor cu răspuns fluid și progresiv, care oferă o relație ideală între performanțe și consum.
Mild Hybrid – alegerea ideală
La drum performanțele sale sunt remarcabile: elastic la turații scăzute și viguros pe măsură ce pedala este apăsată. Îți dai seama că este „pe jumătate hybrid” pentru că îndată ce poate, oprește motorul – la încetinire sau oprire (de la 20 km/h în jos) utilizând inclusiv radarul pentru a încetini sau reaccelera urmărind vehiculele din față. La rularea în regim de croazieră sistemul de decuplare a cilindrilor funcționează între 40 și 160kmh pentru a naviga și a stoca energie.
Hibrid ușor în curând. După lansare, vor fi introduse noi combinații de propulsii: 150 CP 2.0 TDI cu tracțiune integrală și cutie de viteze S tronic, motorina de 190 CP (întotdeauna cu transmisie automată și 4×4) și motorul pe benzină de 1,5 TFSI cu 150 de cai putere cu dezactivarea doi cilindri. Acesta din urmă, primul din Q3 Sportback, este disponibil și cu o tehnologie hibridă ușoară de 48 V, cu un dispozitiv de pornire cu alternanță, care poate recupera până la 12 kW și le poate stoca într-o baterie cu litiu de 9,5 Ah.
Avantajele sunt multiple, nu atât din punct de vedere al consumului (constructorul declară o economie de 0,4 litri / 100 km), cât și a beneficiilor birocratice în funcție de regiune: de la scutirea ștampilei până la accesul la zonele de trafic limitat, care se termină cu dungi albastre gratuite. Pe drum, performanțele acestui motor sunt remarcabile: elastic la turații scăzute și strălucitor pe măsură ce mâna se ridică, vă dați seama că este „pe jumătate hibrid”, deoarece de îndată ce poate opri motorul: aproape de încetinire sau de oprire (de la 20 km / h în jos), folosind și radarul pentru a înțelege când este timpul să opriți și să porniți din nou pe baza vehiculelor precedente. Sau dezactivați motorul în mișcare (între 40 și 160 km / h) pentru a naviga și a limita consumul.
Mai dotat decât Q3
Cele trei versiuni disponibile la lansare în România pornesc de la 37.875 euro cu TVA pentru 35 TFSI (Benzina / 1.5 / 110 kW (150 CP) și 41.400 de euro pentru 2.0 TDI 150 CP quattro cutie manuală.
Pentru 1000 de euro mai mult, puteți avea același motor cu cutie de viteze S tronic și tracțiune față, în timp ce în partea superioară a gamei 40 TFSI (2.0 TFSI 230 CP) quattro S tronic 7 trepte costă 47.645 de euro.
Comparativ, cu aceeași motorizare, Sportback costă cu 3.200 de euro mai mult decât Q3. Dar această cifră este compensată parțial de o echipare standard mai bogată, care, pe lângă opțiunile tehnice menționate mai sus, include climatizarea automată cu două zone, trapa cu deschidere electrică, volan multifuncțional îmbrăcat în piele și pachetul exterior cu detalii lucioase.
Verdict
Diferențele de spațiu interior față de Q3 practic nu există datorită unor mici artificii de design interior. SUV-ul Coupe este însă mai dinamic grație reglajelor suspensiei și a direcției active. În concluzie este destinat să atragă privirile și să cucerească simțurile /
- Dinamică sportivă
- Echipare superioară față de Q3
- Volum portbagaj similar Q3
- Vizibilitate mai mică pentru pasagerii din spate
- Preț mai mare comparativ cu Q3 echipat similar
Date tehnice | Audi Q3 Sportback |
---|---|
Model | 35 TFSI 150CP S tronic |
Motor/nr. cilindri | L4, supraalimentat benzină |
Cilindree (cmc) | 1.498 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 150/5.600-6.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 250/1.500-3.500 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | automată, 7 trepte |
L/l/h (mm) | 4.500/1.843/1.567 |
Ampatament (mm) | 2 680 |
Volum portbagaj (l) | 530/1.400 |
Masă la gol (kg) | 1.605 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 9,5 |
Viteză maximă (km/h) | 201 |
Consum mixt (l/100 km) | 6,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 154 |
Preț (euro cu TVA) | 40 076 |