Test drive BMW 420d xDrive Coupé – Par și impar

BMW 420d xDrive Coupe autoexpert.ro

Astăzi mai mult decât niciodată, coupé-ul din München se distanțează mai clar de berlina din care derivă. Nu numai printr-un design extrem de original, dar și printr-un caracter mai bine definit. Iar dieselul de 2 litri primește un sistem mild hybrid. Test cu BMW 420d xDrive Coupé. Foto: Bogdan Paraschiv

Nu, nu e vorba de filmul Par și Impar, cu Bud Spencer și Terence Hill, ci de numerologia BMW. Ideea de par și impar a lui BMW a fost puțin confuză la început. Cel care a fost dintotdeauna – sau, mai precis, din 1992 – recunoscut ca BMW Seria 3 Coupé a devenit brusc, în 2012, Seria 4. Cifrele pare voiau să delimiteze clar gama sport de cea tradițională și să exprime faptul că este vorba de ceva diferit. Cifrele s-au schimbat, însă în rest nu era nimic foarte diferit. BMW a numit M4 un model care, în mintea mea, va fi întotdeauna M3 Coupé.

420d autoexpert.ro

Schimbare de optică

Însă lucrurile s-au schimbat radical, iar numerologia de la München este perfectă astăzi, noua Serie 4 fiind cea mai clară manifestare a acestui lucru. Nicio altă generație anterioară nu s-a distanțat atât de clar de limuzina din care derivă și, în anumite privințe, chiar de caracteristicile stilistice consolidate ale mărcii: de la reinterpretarea curburii geamului în zona montanului spate, mult mai ascuțită acum (așa-numitul „Hofmeister kick“) și până la noua grilă a radiatorului, care a dat naștere la multe comentarii pro și contra încă de la apariția lui BMW Concept 4, toamna trecută, la Salonul de la Frankfurt.

Mă refer, desigur, la celebrul rinichi dublu, care s-a dezvoltat pe verticală (omagiu pentru diferite modele iconice BMW, de la 328 până la 3.0 CSL) și a devenit elementul distinctiv atât față de familia Seriei 3, cât și față de restul gamei actuale BMW.

BMW 420d xDrive Coupé – diferit de sedan

Pe scurt, Seria 4 păstrează o parte din habitaclu și scheletul de bază al sedanului, însă, pe de altă parte, vine cu câteva modificări detaliate, care afectează atât sfera dimensională, cât și cea tehnică. Ecartamentul spate mai lat cu 23 mm față de al Seriei 3 Sedan, centrul de greutate mai coborât cu 21 mm față de al sedanului (Seria 4 este cu 57 mm mai joasă față de Seria 3), suspensia mai joasă cu 10 mm (8 mm la versiunile xDrive), unghiul de cădere cu o valoare negativă mai mare, suspensia mai fermă și elementele de rigidizare suplimentare pentru suspensie diferențiază Seria 4 de sedan. Coupé-ul are standard suspensie cu amortizoare controlabile, care generează forțe de amortizare progresive proporționale cu cursa arcurilor. În același timp, și rigiditatea caroseriei a fost îmbunătățită față de a limuzinei.

420d autoexpert.ro

Dimensiuni în creștere

Dacă ne raportăm la primul coupé Seria 3, din 1992, Seria 4 nu este deloc o mașină mică. Cu 4,77 metri, Seria 4 e cu 6 cm mai lungă decât limuzina Seria 3 și, surprinzător, cu doar 8 cm mai scurtă decât Seria 8 Coupé, care, teoretic, este o mașină cu două clase mai sus. Cum în Seria 8 nu am stat grozav în spate, lucru pe undeva de înțeles, pentru că este un coupé de performanță cu 2+2 locuri, mă așteptam ca lucrurile să nu difere prea mult nici în Seria 4. Însă coupé-ul mai compact oferă patru locuri veritabile și un spațiu în spate pentru genunchi la nivel de Seria 3 Sedan sau Touring.

Spațiul interior

În schimb, la cap, înălțimea din spate este mai restrânsă cu 6 cm decât în limuzină, din cauza lunetei înclinate. Dar persoane înalte de 1,75 metri pot lua loc pe banchetă fără să atingă plafonul cu capul. În plus, pasagerii din spate se bucură de climatizare separată, iar dacă se comandă scaunele electrice (1230 de euro, prezente pe mașina de test), acestea culisează automat înainte cu totul, când vrei să rabatezi spătarul ca să intri în spate. Nici latura practică nu a fost neglijată, pentru că portbagajul are exact același volum real ca și sedanul, 407 litri, la care se adaugă și bancheta fracționabilă 40/20/40%.

420d autoexpert.ro

Interiorul este similar cu cel de la Seria 3, singura diferență fiind brațul automat care îți apropie centura de siguranță când urci în mașină, un detaliu de lux inventat acum mulți ani, de către Mercedes. Bineînțeles, așa cum ne așteptam, trebuie să remarcăm și poziția foarte joasă de condus, care, în cazul Seriei 4, e cu încă 25 mm mai joasă decât în sedan, practic șoferul stând aproape pe podea.

420d autoexpert.ro

Tehnologizat

Planșa de bord, cunoscută de la Seria 3, este o combinație reușită de design, calitate și funcționalitate. În ciuda tendinței digitalizării, BMW nu a renunțat la sistemul iDrive, pe care l-a îmbunătățit până la perfecțiune. În epoca touchpad-urilor, controllerul iDrive este încă soluția cea mai ergonomică, la care se alătură controlul vocal cu un asistent alert și inteligent, ce poate activa multe lucruri, de la reglarea temperaturii până la găsirea celui mai apropiat hotel, dar și gestionarea apelurilor, deoarece este compatibil cu Skype pentru Business și cu Office 365. Bineînțeles, ecranul sistemului multimedia e tactil și mai există și comanda prin gesturi, care funcționează foarte bine. Iar de câteva luni, BMW s-a gândit și la cei care au alte telefoane decât iPhone și oferă, pe lângă Apple CarPlay, și Android Auto.

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top