Test drive – BMW i3s

Test drive - BMW i3s

Test drive – BMW i3s! BMW turează motoarele… electrice și lansează o versiune sportivă a bestseller-ului i3, numită i3s. Scopul său: să combine costurile minime de utilizare cu performanțe de supercar urban. Scopul nostru: să vedem câtă sportivitate încape într-o citadină electrică.

Vine vara, bine-mi pare! Am tras husa peste mașinile cu motoare termice și am devenit eco, iar dacă vă simțiți atrași de propulsoarele cu combustibil fosil, nu v-ați găsit ziua bună să-mi explicați câtă distracție pierd. Timp de trei zile am mers fără să cheltuiesc un leu, alimentând de la stațiile gratuite de curent electric, așa că, teoretic, distracția poate să aștepte! Doar teoretic, pentru că în practică, noul i3s este un amestec greu de definit între senzații tari și cheltuieli mici.

Test drive – BMW i3s

 

Da, i3 merită toată atenția din partea BMW, pentru că este cel mai bine vândut model electric mic premium, atât în Europa (21.010 unități în 2017, cu 40% peste 2016), cât și pe întreg globul. Mai mult, trendul ascendent continuă și în primele trei luni din 2018, vânzările pe bătrânul continent înregistrând un nou maxim istoric, de 2.278 unități (+374 unități față de aceeași perioadă din 2017). Succesul modelului i-a determinat pe nemți să-l transforme într-un sportiv șic, indiferent de versiune, iar totul începe de la exterior: odată cu recentul facelift, toată jumătatea superioară a fost vopsită în negru, atât la versiunea ”civilă” i3, cât și la sportivul i3s, iar cum electrica noastră era vopsită în noua nuanță metalizată Melbourne Red (660 euro), contrastul cromatic a fost de mare efect.

Barele de protecție au fost redesenate, iar pe hayon a apărut o dungă cromată orizontală care adaugă stil. Mai mult, dacă la versiunea anterioară faza lungă avea blocuri optice ovale încastrate în bara de protecție, acum acestea au migrat în faruri, iar locul lor în bară a fost luat de noile semnalizări zvelte. Iar dacă până acum, faza lungă se baza pe becuri cu halogen, faceliftul a adus tehnologie full-LED în dotarea standard. În plus față de i3, sportivul i3s are suspensie sport, coborâtă cu 10 mm (13,1 cm garda la sol), rulează standard pe roți cu jante de 20 inci (nu, n-am greșit!) și are ecartamentul mărit cu 40 mm: îți faci două cruci în gând și te gândești că nu-i lucru curat cu mașina asta!

Deschid ușa și intru într-o lume a viitorului, unde bavarezii au folosit plastic reciclat, materiale regenerabile, fibre naturale și lemn de eucalipt pentru a crea artă pură. Celula habitaclului se numește Life și este confecționată din plastic ranforsat cu fibră de carbon (CFRP). Dedesubt, se află al doilea modul, numit Drive, în fapt o structură din aluminiu care include motorul, bateriile și trenul de rulare.

 

 

Stau sus la volan, ca într-un SUV mic, înconjurat de habitaclul minimalist, dar deloc spartan: deși interiorul se află în al doilea nivel de echipare Loft (1.500 euro), mă însoțesc display-ul de 10,25 inci al sistemului de operare iDrive, am climatizare automată, cotieră centrală și tapițerie mixtă piele sintetică/textil, toate incluse în pachetul standard Loft, precum și mochetă din velur cu inscripție i3s (100 euro) și sunet Harman/Kardon (800 euro).

Ca să intru pe banchetă, deschid micuțele uși din spate în sens invers (obligatoriu numai după ce le deschid pe cele din față) și mă bucur de lipsa montantului central. Ce-i drept, dacă pe scaunul din față ar sta cineva, ar trebui să-și decupleze centura de siguranță (care este fixată în ușile din spate), dar măcar nu trebuie să coboare, ca la mașinile cu două uși. Spațiul pe banchetă este bun, aproape la nivelul unui hatchback compact, pentru că proiectanții au profitat de forma de monovolum și au înălțat șezutul banchetei. Cât despre portbagaj – cei 260 litri sunt suficienți pentru oraș, dar pentru vacanțele scurte în patru fac față mai greu. Totuși, bancheta fracționată 50/50% se poate rabata, formând o podea plană și asigurând un volum maxim de 1.100 litri.

În trafic, BMW i3s se dovedește o adevărată plăcere: 184 CP (față de 170 CP la i3) și 250 Nm disponibili pe toată plaja de turație produc o plăcere fabuloasă la volan! Mașina trage incredibil de rapid, ajutată de puntea spate motoare (0-100 km/h în 6,9 s), iar dacă este cuplat noul program Sport (sunt disponibile, ca și până acum, Comfort, Eco Pro și Eco Pro +), i3s permite chiar și ușoare drifturi perfect controlate! Are grijă să nu mă răsucesc pe șosea noul sistem de control al tracțiunii, mai rapid de 50 de ori decât precedentul, atât de performant încât va fi preluat și de viitoarele modele BMW și Mini cu propulsie clasică.

Suspensia este reglată mai tare, de aceea nu filtrează foarte bine denivelările scurte, însă în combinație cu centrul de greutate scăzut (bateriile Li-Ion de 94 Ah/33,2 kWh se află în podea), îl transformă pe i3s într-un mare kart. Foarte importantă, mai ales în trafic urban, se poate dovedi vizibilitatea excelentă, datorată botului scurt al mașinii și suprafețelor vitrate mari: parchez rapid și mă strecor ușor prin spații strâmte, ajutat și de diametrul de bracaj de numai 10,3 m.

O precizare legată de baterie: capacitatea brută este de 33,2 kWh, dar cea netă măsoară 27,2 kWh, valoare pe care BMW, spre deosebire de alți producători, o publică în fișa tehnică. De aceea, pentru a calcula autonomia reală, mă voi raporta la valoarea netă. În oraș, însoțit de un soare cu dinți și o temperatură exterioară de 6°C, folosind setarea Eco Pro, consumul urban s-a stabilizat la 13,1 kWh/100 km (autonomie aproximativă 207 km).

Ieșind din București pe DN1, am testat consumul la viteză constantă: la 60 km/h, i3s consumă 10,5 kWh (260 km autonomie), la 70 km/h – 12,1 kWh (225 km) iar la 100 km/h – 18,5 kWh (147 km). Doar că în realitate nu poți merge doar cu viteză constantă, așa că, pentru un consum extern mai realist, am setat pilotul automat adaptiv la 100 km/h și am rulat câteva zeci de km lăsând sistemul să frâneze și să accelereze în locul meu. Rezultatul a fost un consum de 13,5 kWh, rezultând o autonomie de 201 km.

Secretul acestor autonomii constă în regenerarea extrem de eficientă a curentului, care în regim urban se simte ca o puternică frână de motor, iar la drum întins scade în intensitate, lăsând mașina să ruleze mai liber. Dacă ajungeți să-i anticipați bine reacțiile, puteți circula fără a utiliza pedala de frână! Iar dacă autonomia vă îngrijorează, aflați că BMW oferă în continuare posibilitatea echipării modelului cu range extender, un motor cu doi cilindri pe benzină, menit să-i crească autonomia cu aproximativ 130 km. 

Verdict AutoExpert

Noul BMW i3s reprezintă un amestec între agilitate, costuri scăzute și sportivitate, dozate cu precizie farmaceutică. Fiecare secundă petrecută cu accelerația apăsată te face să trăiești intens, cu costuri de rulare minime. Doar suspensia relativ tare și jantele de 20 inci necesită atenție la trecerea peste denivelări.

  • Performanțe dinamice bune
  • Poziție înaltă la volan
  • Costuri de rulare infime
  • Spațiu interior mare
  • Preț relativ ridicat
  • Suspensie reglată tare

 

DATE TEHNICEBMW
Modeli3s
Motorelectric, sincron
Putere maxima/turatie (CP/rpm)184/4.800
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm)270/de la 0 rpm
Transmisiefata
Cutie de vitezeautomata, 1 treapta
L/l/h (mm)4.006/1.791/1.570
Ampatament (mm)2.570
Volum portbagaj (l)260/1.100
Baterie brut/net (kWh)33,2/27,2
Masa la gol (kg)1.340
Acceleratie 0-100 km/h (s)6,9
Viteza maxima (km/h)160
Consum mediu (kWh/100 km)14
Pre_t(euro cu TVA)41.769

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top