Prezentat oficial la Sinaia, paralel Concursului de Eleganță, noul BMW X4 s-a lansat într-o companie selectă, având ca partener de joacă modelul i8 Roadster dar, despre acesta vom vorbi cu altă ocazie. X4 este un model nou, nu doar un facelift. Pentru că l-am văzut printre atâtea frumuseți clasice, voi spune delicat că designul ține foarte mult de gusturi. FOTO: Bogdan PARASCHIV.
Știu că are linia umerilor coborâtă pentru a sublinia centrul jos de greutate, dar rezultatul final cu stopurile coborâte asemănător unui sedan și acea cocoașă specifică unui coupe este discutabilă din punctul meu de vedere. Dar probabil că avea succes și nu va mai conta atât de mult. Generația anterioară s-a vândut în peste 200.000 de unități.
Am condus motorizarea diesel cu patru cilindri care oferă 231 CP la BMW X4 xDrive25d. Toate motorizările respectă standardul de emisii EU6d, versiunile pe benzină vin echipate cu filtre de particule, iar cele diesel dispun cu sistem catalitic dublu, care include şi un sistem SCR cu injecţie de AdBlue. Standard, toate variantele livrează puterea prin transmisia Steptronic cu opt trepte şi sistemul de tracţiune integrală BMW xDrive. De-a lungul anilor, pe măsură ce conduceam o generație nouă BMW echipată cu o cutie automată de viteze aveam impresia că treptele se schimbă telepatic, iar superlativul era la ordinea zilei. Acum, modelele testate păreau că au ezitări în schimbarea treptelor, iar la plecatul din pantele mai serioase trebuia să mă ajut de frână pentru un control precis. Există, evident, funcția Auto Hold, dar nu la ea mă refeream.
În rest, orice neajuns e completat de ținuta de drum. Deși are o pleiadă de sisteme electronice care te țin pe linia corectă și îți dau impresia că știi să conduci, BMW X4 respectă imaginea sportivă a mărcii bavareze plecând de la tehnică. Direcția sport variabilă alături de suspensia M Sport şi funcţia Performance Control a sistemului DSC vor fi direct răspunzătoare pentru zâmbetele celor care le conduc. Pentru că am condus-o pe tot felul de viraje și soiuri de asfalt, am rămas impresionat de agilitatea afișată. Spre exemplu, la coborârea în virajele strânse cu diferență de nivel notabilă nu-ți vei încurca mâinile în volan datorită demultiplicării direcției, iar atunci când pare că ar interveni subvirarea, frânele lucrează independent pentru a păstra controlul.
X4 este mai ușor cu 50 kg decât generația anterioară grație unei combinații inteligente a materialelor utilizate, atât la subansambluri tehnice cât și la construcția caroseriei. Nu pot spune că simt atât de mult această diferență. Totuși, ce pare îmbunătățit semnificativ e nivelul insonorizării. La viteze de autostradă poți vorbi în șoaptă și te vei înțelege cu pasagerul. Până și ronțăitul acelui diesel pare acoperit la viteze mici de deplasare când nu intervin alte zgomote și ar fi putut deveni deranjant. Calitatea materialelor e specifică BMW, adică îi va mulțumi și pe cei pretențioși. Plasticul aeratoarelor pare o alegere neinspirată dar, e prea mică să supere.
Sistemul de afişare şi operare iDrive ale noului BMW X4 include un monitor de control independent, care este disponibil opţional în versiune de 10,25 ţoli (26,04 cm) cu funcţionalitate touchscreen. Sistemul de control vocal a trecut prin îmbunătăţiri suplimentare şi acum poate urma instrucţiuni formulate liber. Controlul prin gesturi BMW, afişarea multifuncţională a instrumentelor şi cea mai nouă generaţie a BMW Head-Up Display sunt şi ele disponibile ca opţiuni.
Ca spațiu, patru adulți pot călători în perfect confort. Eu am 1.80 m înălțime și m-am simțit bine pe banchetă. Poate că forma caroseriei e interpretabilă în materie de design din exterior, dar la interior lucrurile au sens. În privința laturi practive, portbagajul are 525 l, iar bancheta se rabatează 40:20:40.
BMW X4 xDrive25d accelerează în 6,8 s până la 100 km/h, iar asta este la nivelul unui hot hatch. Totuși, pentru cei pasionați de mașini în general, fără o predilecție pentru BMW, concluzia simplă pe care am tras-o este că e nevoie de o motorizare ceva mai puternică ca să atașeze rapid de această mașină.