Test drive – BMW X4 xDrive25d M Sport

Test drive - BMW X4 xDrive25d M Sport X

Test drive – BMW X4 xDrive25d M Sport X! Prima generație BMW X4 a mizat pe latura sportivă, neglijând-o ușor pe cea practică. Odată cu a doua generație, însă, bavarezii par a fi îndreptat lucrurile. Test cu versiunea xDrive 25d.

 

Test drive – BMW X4 xDrive25d M Sport X!

Test drive - BMW X4 xDrive25d M Sport X

În ce lume ciudată trăim: coupe-ul pierde teren, sedan-coupe-ul și coupe-SUV-ul sunt în plin avânt. Concluzia: clientul își dorește utilitate împachetată într-o formă plăcută. Prima generație X4 s-a axat preponderent pe formă și n-a greșit: BMW a reușit să comercializeze aproximativ 200.000 de unități (din care 572 în România) până la sfârșitul lui 2017.

A doua generație însă, urmează îndeaproape tendințele pieței: virează spre latura practică și promite un spațiu interior mai mare, precum și un acces îmbunătățit în spate.

Cum s-au gândit nemții să obțină o mașină mai practică? Simplu: i-au mărit caroseria. Senzația este evidentă când urci la volan și devii ușor confuz, pentru că, privind colțurile, nu știi dacă te afli într-un X4 sau într-un X6. Lungimea a crescut cu 81 mm, până la 4.752 mm, iar lățimea este superioară cu 37 mm (1.918 mm).

Ciudat, dar privit din exterior nu pare mai mare, pentru că designerii au mascat creșterea în dimensiuni sub câteva artificii stilistice: zona frontală a devenit mai amplu profilată și afișează un aspect tridimensional accentuat, grila frontală a crescut în dimensiuni, farurile sunt mai mici și s-au separat de calandru, iar proiectoarele de ceață nu mai sunt rotunde, ci au o formă orizontală care accentuează stabilitatea vizuală.

 

 

În spate – același tratament: stopurile și-au pierdut forma senzuală de la prima generație și au devenit două lamele orizontale, iar luneta nu mai este la fel de generos dimensionată și coboară mai brusc.

 

 

 

 

 

Schimbări importante a suferit și silueta, cu plafonul care nu mai are curbura unui arc de cerc, se prelungește mai mult spre spate și se temină cu luneta mai înclinată, favorizând accesul pe banchetă. Per total, X4 a renunțat la curbe în favoarea liniilor drepte, care, împreună cu jantele între 20 de inci ale exemplarului meu (2.101 euro) disimulează bine gabaritul crescut.

La interior, saltul stilistic și calitativ față de prima generație este evident: plastice moi, piele de calitate și aluminiu natur, display-uri de înaltă fidelitate, meniuri intuitive și butoane dispuse ergonomic – atmosfera premium plutește în aer. Ajută și materialul Sensatec cu care este îmbrăcat bordul exemplarului meu (605 euro), un fel de piele artificială fină. Singurul lucru care i-ar putea deranja pe amatorii de exclusivism: elementele de design din habitaclu sunt identice cu cele ale lui X3.

 

BMW X4 xDrive25d M Sport X – când optezi pentru un SUV-coupe știi la ce să te aștepți

Din punctul meu de vedere, este ideal că BMW nu a operat modificări unui interior exemplar. Nici nu sunt de mirare similitudinile, din moment ce X4 este versiunea coupe a lui X3 și împarte cu acesta și platforma, și motoarele. Nu și locurile din spate, însă: plafonul plonjat nu promite un acces simplu la prima vedere. Nimic mai fals: doar capul trebuie aplecat ușor spre față, însă nici vorbă de contorsionism sau lipsă de comoditate. Iar în interior se stă chiar comod, fără să atingi plafonul cu capul, cel puțin nu dacă ai sub 1,80 m înălțime. Mai degrabă m-a intrigat bancheta neprofilată, în antiteză cu spiritul sportiv al mașinii, dar am apreciat utilitatea soluției, care permite pasagerului din mijloc să călătorească ceva mai comod.

Claustrofobii ar putea fi ușor jenați de plafonul negru care coboară spre laterale, în detrimentul suprafeței vitrate, dar să fim cinstiți: când optezi pentru un SUV-coupe știi la ce să te aștepți. Iar noul X4 este peste așteptările fanilor acestui concept de caroserie. Cât despre portbagaj – numai cuvinte de laudă: 525 de litri (cu doar 25 litri mai puțin decât la X3!), banchetă rabatabilă 40/20/40%, șine pentru montarea plasei de fixare a bagajelor și podea plană la rabatarea spătarului banchetei sunt semnul că utilitatea nu este dictată de formă în cazul lui X4. 

 

Mă întreb dacă înclinația spre latura practică ”a mușcat” din dinamica noii generații și urc la volan. Poziția de conducere este excelentă: se stă sus, ca într-un SUV, dar gambele sunt înclinate ca într-un sedan. În plus, pentru comoditate pot fi comandate opțional scaune reglabile electric, cu memorie pentru cel al șoferului (1.230 euro), încălzite (379 euro), precum și cu suport lombar (256 euro).

Primele acorduri la pornirea motorului sunt discrete, senzație care se păstrează inclusiv la viteze de autostradă, dovadă a izolării fonice de top și a celui mai bun coeficient aerodinamic din segment (CX 0,30). E drept că am beneficiat și de geamurile laterale față laminate (154 euro). Singurele momente în care realizezi că motorul are patru cilindri sunt la accelerare, când sunetul său devine sesizabil.

 

 

În rest – rafinamentul propulsorului aproape că îl atinge pe cel al unuia cu șase cilindri. Trage viguros la orice turație și, ajutat și de greutatea în scădere cu 50 kg față de a primei generații, reușește să sprinteze până la 100 km/h în 6,8 secunde! În modurile Eco Pro și Comfort însă, de la apăsarea mai decisă a accelerației și până la răspunsul motorului trece cam mult timp, fapt care nu se întâmplă în modul Sport, unde motorul este ținut mai sus în ture, iar turbinele sunt deja amorsate. Transmisia Steptronic Sport, aflată în echiparea standard, este exemplară și schimbă cu un rafinament dezarmant.

La fel de bine se armonizează suspensia adaptivă (615 euro) cu tracțiunea integrală xDrive (standard), pentru că, la abordarea la limită a virajelor, țin ruliul sub control și duc aderența la cote maxime, asigurând o agilitate greu de imaginat la un SUV de peste 1.800 kg, cocoțat la 20,4 cm deasupra șoselei. O bilă albă și pentru frâne, cu care m-am împrietenit instantaneu. Pe modul Comfort, suspensia devine comodă, limita fiind doar jantele de 20 de inci. Nu scutură, dar pentru un confort deosebit trebuie să vă mulțumiți cu jante mai mici (sunt disponibile de la 18 la 21 inci). Consumul în regim extraurban s-a limitat la 6,6 l/100 km. În oraș, deși vizibilitatea față și cea laterală sunt excelente, spatele masiv, cu lunetă mică și înclinată îngreunează manevrele de parcare, dar sistemul de camere 360° și senzorii de proximitate rezolvă neajunsul.

Verdict AutoExpert

Și dinamic, și practic: noul BMW X4 este un talent incontestabil. Spațiul interior și atmosfera din habitaclu fac un salt important, iar motorul este rafinat și economic. Doar golul turbo și vizibilitatea spre spate dezamăgesc.

  • Spațios și practic pentru un SUV coupe
  • Performanțe și incisivitate excelente
  • Economic
  • Poziție de conducere foarte bună
  • Gol turbo sesizabil
  • Vizibilitate spate slabă
DATE TEHNICEBMW X4
ModelxDrive25d M Sport X
Motor/ nr. cilindriL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.995
Putere maxima/turatie (CP/rpm)231/4.400
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm)500/2.000
Transmisieintegrala
Cutie de viteze8 trepte, automata
L/l/h (mm)4.752/1.918/1.621
Ampatament (mm)2.864
Masa la gol (kg)1.830
Volum portbagaj (l)525-1.430
Acceleratie 0-100 km/h (s)6,8
Viteza maxima (km/h)230
Consum mixt (l/100 km)5,7
Emisii CO2 (g/km)149
Pret cu TVA (euro)61.404

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top