Nu întâmplător a dat BMW denumirea de SAV (Sport Activity vehicle) SUV-ului său X5 pentru că a patra generație stabilește noi standarde în materie de agilitate în acest segment de lux. Primele impresii despre versiunea de top X5 M50d, echipată cu exclusivistul motor cvadriturbodiesel de 400 CP.
Dacă a treia generație X5 din 2013 a fost mai mult un facelift pronunțat al celei de-a doua generații, a patra generație marchează o schimbare totală.
Este construită pe o platformă complet nouă, CLAR, utilizată și la marile limuzine Seria 5 și Seria 7, beneficiază de un interior complet nou, dar și de un nou concept ergonomic care deschide o nouă eră la BMW și de materiale noi.
Noi am avut la dispoziție pentru primul test modelul de top X5 M50d echipat cu motorul cvadriturbodiesel de 3 litri și 400 CP în echiparea M Sport (5.638 euro extra) care include suspensie adaptivă M, jante de 20 inci, frâne M Sport, pachet aerodinamic M, diferențial M Sport, transmisie Steptronic Sport și tapițerie de piele Vernasca. Un diesel ca versiune de top acum când toată lumea blamează dieselul? Da, pentru că V8-ul bi-turbo pe benzină nu este disponibil în Europa. Dar clienții nu trebuie să își facă niciun fel de griji pentru că toate motoarele inclusiv cel de top corespund celor mai stricte norme Euro 6d.
X5 este primul BMW care beneficiază de noul concept ergonomic Live Cockpit Professional. Ce înseamnă asta? Indicatoarele de bord sunt afișate pe un display digital de 12,3 inci, turometrul și vitezometrul fiind plasate pe marginile ecranului pentru a elibera zona centrală pentru diverse afișaje. De exemplu indicațiile de la computerul de bord nu mai sunt afișate la baza ecranului ci în zona din dreapta în interiorul turometrului fiind mult mai vizibile. Iar în stânga, în interiorul vitezometrului sunt afișate indicațiile de la pilotul automat adaptiv.
În funcție de reglajul pentru trenul de rulare, afișajul de la vitezometru și turometru se schimbă din roșu pe Sport în albastru pe Eco. Ecranul sistemului multimedia se prelungește până în dreptul indicatoarelor, dar suprafața efectivă de afișaj este una dreptunghiulară cu diagonala de 10,25 inci. Organizarea meniurilor este complet nouă. Acestea nu mai apar central pe display ci sub forma de iconițe în stânga ecranului. Șoferul își poate configura apoi cum și care meniuri să îi apară pe display.
Se pot afișa 1, 2, 3 sau 4 meniuri de la cel pentru radio, navigație, comunicații, displayurile sport sau starea vremii etc. În fața controllerului sunt aceleași submeniuri (radio, navigație, home, conectivitate etc), dar acestea nu mai sunt activate prin butoane fizice fiind amplasate pe o suprafață tactilă reactivă care îți transmite feedback când le apeși. Controllerul este mai elegant acum, suprafața lui fiind din cristal.
Butonul de start al motorului s-a mutat de pe bord din dreapta volanului pe tunelul median lângă schimbător, iar schimbătorul este disponibil opțional din cristale cu aspect de cuarț fumuriu ca la mașina de test (666 euro, pachet Crafted Clarity împreună cu suprafața controller-ului tot din cristal).
Noi sunt și comenzile climatizării. Spre deosebire de alte modele de lux la care afișajul climatizării este inclus în ecranul tactil al sistemului multimedia nefiind afișat întotdeauna, BMW a găsit o soluție ingenioasă cu un mic afișaj între gurile de ventilație, aflat perfect în câmpul vederii și cu comenzile plasate imediat sub el, foarte ușor de accesat.
Un pic inconsecventă este comanda pentru scaunele încălzite/ventilate (390/871 euro) și masaj (1.128 euro). Comanda pentru încălzire/ventilația scaunelor este pe consola centrală, iar cea pentru masaj pe ușă lângă butonul de memorie a poziției de condus. Din fericire, atât programele de masaj, 8 la număr, dar și gradele de încălzire și ventilație sunt afișate pe displayul sistemului multimedia. Ca și la Mercedes, există opțiunea Heat Comfort față (769 euro) care încălzește și cotiera centrală și cotierele ușilor.
Poziția de condus este ca și la fosta generație destul de înaltă pentru un BMW. Specialiștii de la BMW spun că cei care cumpără un SUV preferă această așa numită Comand position care oferă o vizibilitate foarte bună asupra drumului. Pentru sportivitatea care caracterizează BMW cred că o poziție de condus ceva mai joasă ar fi mai aproape de spiritul mărcii.
Scaunele față sunt însă ireproșabile mai ales dacă optezi pentru excelentele scaune Comfort cu reglaj electric al treimii superioare și al lungimii șezutului (1.322 euro). Oricum, standardul noii generații s-a îmbunătățit considerabil, orice X5 fiind livrat standard cu scaun reglabil electric cu memorie pentru șofer și scaune sport față.
În spate este mult loc și primul lucru care l-am remarcat este lățimea interioară în evidentă creștere. Noul X5 are cu 4 mm peste 2 metri fiind cu 66 mm mai lat decât vechiul model, astfel că în spate pot sta confortabil chiar și trei persoane. Este mult loc și la cap și genunchi în versiunea cu 5 locuri. Cea cu 7 locuri este disponibilă din decembrie împreună cu roloul acționat electric al portbagajului care coboară automat sub podeaua portbagajului.
Acesta are aproape același volum cu al predecesorului, dar are o formă perfect regulată fiind ușor de încărcat la capacitatea maximă mai ales că dacă se configurează suspensia pneumatică (2.153 euro), pentru că aceasta se poate coborî cu 40 mm pentru a încărca mai ușor obiecte grele. Și încă ceva: s-a păstrat hayonul din două părți, ambele acționate electric, parte a pachetului Comfort access (1.179 euro, standard doar hayonul superior este acționat electric). Bancheta fracționabilă 40/20/40% se poate rabate și de la manetele din portbagaj.
Pentru alegerea suspensiei trebuie să descifrați întâi un fișier excel pentru că BMW oferă patru configurații diferite pentru trenul de rulare pe lângă cea de bază clasică. Noi am avut la dispoziție suspensia adaptivă M Professional, o suspensie cu arcuri clasice și tărie reglabilă care vine și cu bare stabilizatoare active și diferențial blocabil M Sport (standard la pachetul M Sport).
Cu jantele de 22 inci prezente pe mașina de test, confortul este ușor afectat pe drumuri cariate însă pe modul Comfort, acesta este la un nivel foarte bun pentru o suspensie sportivă și jante atât de mari. Trebuie să remarcăm că nivelul general de zgomot este incredibil de redus pentru un SUV care prin definiție are o rezistență aerodinamică mare și implicit un zgomot la vânt mai mare decât la o limuzină. X5 rulează atât de liniștit la viteze de autostradă de 140-150 km/h încât mă întreb cât de silențios poate fi noul Rolls-Royce Cullinan.
Zgomotul la vânt este extrem de redus, pneurile late nu fac deloc zgomot, iar motorul cavdriturbodiesel nu se aude deloc la viteze stabilizate. Doar la accelerări se aude puțin un zumzăit de diesel, compartimentul motor fiind foarte bine antifonat, iar geamurile laminate duble izolează bine interiorul de zgomotele exterioare.
La condus acest mastodont de 2.350 kg la gol se simte ca o mașină compactă. Forța în direcție este atât de bine echilibrată, iar feedback-ul e superb. Mai ales pe modul Sport, direcția e incisivă ca la un M2, suspensia fermă nu induce decât un ruliu mic și în virajele rapide mașina nu se înclină aproape deloc deoarece barele stabilizatoare active își fac extraordinar de bine treaba. La limită, X5 alunecă puțin pe roțile din față dar apoi se transferă imediat cuplu spre spate și fenomenul subvirator e redus din fașă. În plus, aderența punții spate cu diferențialul blocabil M Sport este pur și simplu fenomenală și mașina trece prin viraje cu viteze foarte mari având o ținută de drum impecabilă. Subiectiv, nici Cayenne, echipat cu sistemele dinamice similare, nu are incisivitatea acestui fabulos X5.
Motorul cvadriturbodiesel nu are acel crescendo pe care îl întâlnești la un diesel cu un singur turbo. Practic, 90% din cuplul enorm de 760 Nm este disponibil încă de la 1.000 rpm. La condus, simți că motorul are aceeași vigoare și la 1.000 rpm și la 2.000 rpm. Nu este foarte elastic dincolo de 4.000 rpm dar în plaja 1.000-4.000 rpm este fabulos. Are un cuplu de tractor care este disponibil la cea mai mică apăsare a pedalei de accelerație. Iar cutia de 8 trepte este mariajul perfect pentru acest motor și electronica ei legată cu navigația știe să retrogradeze înainte de viraje. Deși BMW este renumit pentru eficiența sa, masa mare, tracțiunea integrală și cele 4 turbine își au prețul lor. Noi nu am reușit să coborâm sub 11 l/100 km. Cine vrea să meargă cu 8-9 l/100 km are la dispoziție dieselul de 3 litri cu un turbo de 265 CP.
Noul X5 nu e ieftin dar dieselul de bază pornește de la sub 70.000 euro cu un standard mai bogat decât înainte care include navigația de top, faruri și stopuri cu LED, scaun șofer full electric cu memorie, scaune față sport și un pachet de bază de sisteme de asistență foarte complet cu asistent de parcare cu Reverse Assistant (vezi codul QR cu filmulețul), iar versiunea M50d de test pleacă de la 92.582 euro. Cu pachetul M Sport, scaunele ventilate/încălzite și cu masaj și cu trenul de rulare sofisticat disponibil opțional, prețul trece de 100.000 euro. Cine dorește agilitatea tipică BMW pe un mastodont trebuie să plătească prețul. Deja 120 români au plătit avansul pentru noul X5, iar cine va dori și mai mult lux va putea alege de la anul și noul X7.
Verdict AutoExpert
A patra generație BMW X5 este noua regină a agilității în segmentul SUV-urilor de lux, iar dieselul cvadriturbodiesel impresionează prin forța disponibilă la orice turație. Noul concept ergonomic e un plus evident, iar materialele în net progres dovedesc că o nouă eră a început la BMW.
- Agilitate remarcabilă
- Cuplu motor omniprezent
- Cutie automată excepțională
- Ținută de drum foarte sigură
- Ruliu mic
- Ergonomie în net progres
- Calitate în creștere
- Masă mare
- Opționale scumpe
Test drive – BMW X5 M50d – galerie foto / Fotograf: Adrian Cobzașu
DATE TEHNICE | BMW |
---|---|
Model | X5 M50d |
Motor/nr.cilindri | L6, cvadri-turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.993 |
Putere maxim_/tura_ie (CP/rpm) | 400/4.400 |
Cuplu maxim/tura_ie (Nm/rpm) | 760/2.000-3.000 |
Transmisie | integrala |
Cutie de viteze | 8 trepte, automata |
L/l/h (mm) | 4.922/2.004/1.745 |
Ampatament (mm) | 2.975 |
Masa la gol (kg) | 2.350 |
Volum portbagaj (l) | 645-1.860 |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 5,2 |
Viteza maxima (km/h) | 250 |
Consum mixt (l/100 km) | 6,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 179 |
Pret (euro cu TVA) | 92.582 |