Am condus în premieră în România a treia generație BMW X6 în una din cele două versiuni MPerformance. Primele impresii despre BMW X6 M50d echipat cu motorul quad turbo diesel de 400 CP și 760 Nm.
Foto: Răzvan Loghin
Se spune că originalul este întotdeauna mai bun decât copiile. BMW X6 este inventatorul segmentului SUV-coupé fiind lansat în 2008 și a ajuns acum la cea de-a treia generație, în timp ce Mercedes-Benz abia a lansat a doua generație GLE Coupé la salonul de la Frankfurt, iar Porsche Cayenne Coupé și Audi Q8 sunt la prima generație. 443.000 unități X6 a vândut BMW în 11 ani fiind de departe best-sellerul categoriei. Noi am luat contact cu una din cele două versiuni de top MPerformance echipată cu motorul quad turbodiesel de 3 litri cu 400 CP și 760 Nm.
Mai masiv dar și mai mult loc în spate
La prima vedere, a treia generație X6 pare mai masivă decât cea pe care o înlocuiește. Și impresia nu este dată de creșterea dimensiunilor deoarece noul X6 este cu doar 26 mm mai lung, cu 15 mm mai lat, dar cu 6 mm mai scund, în timp ce ampatamentul s-a mărit 42 mm.
Însă grila radiatorului mult mai mare, spatele mai înalt și luneta care coboară mai lin spre spate conferă senzația de volume mai mari. Din punct de vedere stilistic, stilul acesta masiv nu este chiar în linia tradițională BMW, dar în schimb pasagerii din spate se vor bucura acum de mai mult spațiu la cap.
La cei 1,82 metri ai mei, mai am încă o palmă până la plafon, ceea ce înseamnă că și cei din spate se vor bucura de mult confort, mai ales că și spațiul la genunchi s-a mărit considerabil grație ampatamentului sensibil mai mare. Bancheta excelent profilată oferă o susținere foarte bună și patru persoane vor călători în deplin confort.
Și portbagajul de 580 litri, cu 30 litri mai mult decât în trecut, și bancheta fracționabilă 40/20/40% disponibilă standard, oferă facilități pentru călătorii pe distanțe lungi.
Incredibil de agilă în ciuda masei mari
Aspectul masiv este oarecum în contradicție cu dinamica mașinii care impresionează realmente în ciuda masei mari de 2.335 kg. Noi am condus versiunea MPerformance X6 M50d care vine standard cu suspensie adaptivă M, diferențial blocabil M pe puntea spate, cutie Steptronic Sport și în plus mașina de test era configurată cu direcția activă integrală (1.281 euro).
Pentru impresia artistică, X6 M50d vine standard și cu un sistem de sunet al motorului. În aceeași idee, trebuie să mai spunem că la BMW evacuările cromate nu sunt doar de decor ca la unii dintre rivali. Șoferul poate alege între patru moduri de rulare: EcoPro, Adaptive, Comfort și Sport. EcoPro poate fi configurat standard sau individual, iar Sport vine cu trei subprograme: Standard, Plus și Individual.
Pe modul Comfort, X6 se conduce ca un SUV de familie. Oferă mult confort în ciuda jantelor uriașe de 22 inci (diametrul maxim care se poate comanda) încălțate cu pneuri cu talon extrem de îngust de 275/35 R22 pe față și 315/30 R22 pe spate și în virajele rapide are un anume ruliu.
Dacă se comută însă modul Sport și din acesta se selectează sub modul Sport Plus, lucrurile se schimbă radical. Suspensia se întărește vizibil, ruliul devine aproape zero, direcția activă integrală are un răspuns incredibil, iar diferențialul blocabil M pe spate contribuie enorm la dinamica spate în virajele strânse. Trebuie să spunem că este nevoie de puțină obișnuință pentru a te familiariza cu direcția activă integrală din două motive.
– O dată, pentru că este o direcție activă, adică la viteze mai mici raportul de demultiplicare este mai mic și numărul de ture de volan pentru o rotație completă este mai redus.
– Apoi, la viteze mai mici, de până la 60-65 km/h, cum sunt cele din virajele strânse, roțile spate se orientează în sens invers față de cele față scurtând raza de bracaj și ajutând la înscrierea mai rapidă pe traiectoria ideală.
Astfel, la parcurgerea mai agresivă a unor viraje strânse, o mișcare scurtă din volan asigură negocierea rapidă a virajului, răspunsul fiind practic instantaneu. În modul Sport Plus, senzația noastră este că BMW X6 a păcălit legile fizicii pentru că a trece atât de rapid prin viraje cu o mașină de aproape 2,4 tone și fără aproape niciun ruliu este într-adevăr o realizare de excepție.
Apoi, la limită, spre deosebire de noul Cayenne Coupé, X6 nu subvirează aproape deloc și spatele este mult mai activ fiind controlat perfect cu ajutorul diferențialului blocabil și al sistemului ESP, permisiv și progresiv în acțiune (în Sport Plus, este activ DTC-ul care permite ușoara derapare a spatelui). Fără îndoială, noul X6 este din nou referința sportivă a segmentului fără niciun dubiu. Este mai plăcut la condus decât rivalii, mai incitant și mai angajant.
Iar motorul turbodiesel cu patru turbine este de asemenea un unicat din mai multe puncte de vedere. În primul rând, este singurul motor cu patru turbine din lume, iar cuplul motor este omniprezent. E adevărat că maximul de 760 Nm este atins pe o plajă relativ îngustă, între 2.000 și 3.000 rpm, dar deja de la 1.000 rpm sunt 450 Nm, iar la 5.000 rpm sunt încă peste 550 Nm.
Mai în clar, pe la 4.000-4.500 rpm, acolo unde majoritatea motoarelor diesel își pierd din suflu, motorul lui X6 M50d se dezlănțuie ca un turbo pe benzină și are multă vigoare până începe zona roșie la 5.000 rpm (vezi caseta). Practic, ai tot timpul la dispoziție o putere impresionantă și o forță de tracțiune colosală.
Poate nu e același spectacol ca la un turbo pe benzină care are o liniaritate și o progresivitate deoarece motorul qvadriturbodiesel împinge totdeauna aproape la fel de viguros. Un consum de 7,2 l/100 km este optimist pentru că este greu să te deplasezi cu mai puțin de 9 l/100 km. Iar în conducere sportivă consumul ajunge la 11 l/100 km.
Cum funcționează cele patru turbine
Turbinele compacte de înaltă presiune 1 și 2 sunt preluate fără schimbări de la versiunea anterioară tri-turbo a modelului. Acestea au geometrie variabilă și sunt găzduite de aceeași carcasă. Turbinele de joasă presiune 3 și 4 înlocuiesc turbina mai mare de pe precedenta generație și, fiind mai mici, răspund mai prompt la accelerări. Funcționarea ansamblului quad-turbo este coordonată de ultima generație a sistemului Digital Diesel Electronics (DDE). În utilizarea normală, turbinele 1, 3 și 4 funcționează permanent, iar turbina 2 intră în funcțiune după 2.500 rpm. La accelerațiile puternice de la relanti, turbinele de joasă presiune 3 și 4 sunt scoase din funcțiune de un by-pass, fapt care crește presiunea mult mai rapid în sistem, antrenând instantaneu turbinele de înaltă presiune 1 și 2.
Verdict
Așa cum am scris și în titlu, X6 M50d este o uzină de forță. Cuplul cu valori impresionante pe o plajă largă, de la 1.000 la 5.000 rpm, neobișnuită pentru un diesel, îi asigură lui X6 M50d o polivalență extraordinară și o forță de tracțiune colosală. La acestea se adaugă o dinamică de excepție a trenului de rulare, noul X6 fiind referința în materie de conducere sportivă a SUV-urilor coupé de clasă mare.
- Forță de tracțiune colosală
- Dinamică de excepție pe Sport/Sport Plus
- Confort la rulare bun
- Spațiu interior în spate în progres
- Preț mare
- Aspect masiv în ușoară contradicție cu spiritul mărcii
DATE TEHNICE | BMW |
---|---|
Model | X6 M50d |
Motor/ nr. cilindri | L6, quad turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.993 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 400/4.400 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 760/2.000-3.000 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | automată, 8 trepte |
L/l/h (mm) | 4.935/2.004/1.696 |
Ampatament (mm) | 2.975 |
Gardă la sol (mm) | 216 |
Volum portbagaj (l) | 580-1.530 |
Masă la gol (kg) | 2.335 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 5,2 |
Viteză maximă (km/h) | 250 |
Consum urban/extr./mixt (l/100 km) | 8,0/6,3/6,9 |
Emisii CO2 (g/km) | 181 |
Preț (euro cu TVA) | 95.676 |