Nu sunt prea multe astăzi, dar au mare tradiție, istoria căluțului cabrat fiind plină de coupé-uri. Ferrari revine în segmentul GT-urilor accesibile cu un model care îmbină dinamica și lifestyle-ul. Primele impresii din test drive Ferrari Roma. Foto: Quattroruote
Modelele Ferrari cu motor central sunt arhicunoscute. Dar puțini știu că fondatorul mărcii, Enzo Ferrari, nu era prea mare fan al layoutului cu motor central, preferând caii-putere în fața mașinii. Cu toate astea, modelele cu motor central din Maranello au devenit o referință, iar noile F8 Tributo și SF90 Stradale sunt o vitrină a potențialului tehnologic și artistic al mărcii, având și rolul de a face legătura între mașinile de stradă și Formula 1.
➡ Citește aici testul cu Ferrari SF 90 Stradale! 💡
Ferrari a avut modele GT cu motor frontal în ultimii ani, însă doar în segmentul high-end cu propulsoare V12. Iar 812 Superfast este mai mult o supermașină decât un GT. Pe de altă parte, Ferrari are în catalog coupé-cabrioletul cu hard top Portofino, care este cel mai ieftin Ferrari ce poate fi cumpărat. Însă între acesta și F8 Tributo era un gol prea mare, și Ferrari s-a gândit să îl umple cu un GT cu motor în față, poziționat puțin mai sus ca preț decât Portofino. Numit Roma, noul model din Maranello promite să fie atât GT, cât și mașină sport, dar reprezintă și primul exponent al unei noi generații de Ferrari, mai ușor de utilizat în viața de zi cu zi.
O treaptă peste Portofino
Întrebarea care se pune este dacă Roma e mai mult decât un Portofino cu acoperișul sudat. Structura din aluminiu este bazată pe cea de la Portofino, ampatamentul fiind același, dar Ferrari susține că 70 de procente din structură și caroserie sunt noi. Masa e mai redusă cu 94 kg decât a lui Portofino, iar centrul de greutate este mai coborât, pentru că nu mai există greul mecanism de rabatare a acoperișului rigid. Iar masa mai mică împreună cu centrul de greutate mai coborât au permis utilizarea acelorași arcuri pe față de la Portofino, în timp ce pe spate sunt mai moi cu 10%, dar, cu toate acestea, ruliul este cu 10% mai redus.
Apoi, Roma e primul GT de la Ferrari care primește selectorul manettino cu cinci poziții, de la Wet la ESC-Off, trecând prin Comfort, Sport și Race. De asemenea, ai și cel mai sofisticat sistem de control al dinamicii, SSC 6.0 (Side Slip Control), care, pe lângă E-Diff, integrează F1-Trac și Ferrari Dynamic Enhancer, ce te lasă să glisezi un anumit unghi cu puntea spate, dar fără a provoca un tête-à-queue.
Test drive Ferrari Roma – motorul și transmisia
Motorul V8 face parte din familia F154, fiind încununat cu titlul de motorului anului 4 ani la rând. Este același bloc de la California T și 488 GTB, care și-a demonstrat potențialul maxim la SF90 Stradale. Având came cu profiluri noi, un senzor care măsoară turația turbinei ce a permis ridicarea turației maxime a acesteia cu 5000 rpm și filtru de particule GPF, motorul dezvoltă 620 CP, la fel ca la Portofino M facelift.
Acesta este cuplat cu o nouă cutie de viteze, preluată de la SF90 Stradale. Are ambreiaj dublu și opt trepte. Este cu 6 kg mai ușoară decât fosta cutie cu șapte trepte de la Portofino. Față de SF90 Stradale, rapoartele din cutie sunt mai lungi. În plus, a apărut marșarierul (la SF90 Stradale, această funcție este preluată de un motor electric).
Cockpitul – test drive Ferrari Roma
La interior, Roma are o planșă de bord complet nouă. Un stil minimalist, cu multe linii curbe. Te vei bucura de un volan nou, ce dispune de un touchpad pe brațul drept. Cu acesta poți naviga prin meniurile instrumentarului de bord afișat pe un display curbat, de 16 inchi, ce a debutat pe SF90 Stradale. Pe consola centrală atrage atenția display-ul portret de 8,4 inchi al sistemului multimedia. Pasagerul dispune de un ecran separat, de 8,8 inchi, de la care poate interacționa cu navigația sau sistemul audio.
Scaunele și poziția de condus sunt confortabile pentru șofatul de zi cu zi. Ambianța de la bord este silențioasă pentru un GT, dar, bineînțeles, nu ca într-o Clasă S. Zgomotul evacuării e prezent tot timpul. Însă zgomotele rulării sunt reduse pentru un tren de rulare sport. Iar în modul Comfort, Roma este un model plăcut pentru a rula câteva sute de kilometri. Apple CarPlay și Android Auto vor fi și ele disponibile. În plus, formula „Ciao, Ferrari“, cu care te întâmpină sistemul de recunoaștere vocal, este, cu siguranță, mai cool decât „Hey, Mercedes“.
Cum se conduce
Rularea e lină pentru o mașină atât de sportivă. Dar, în același timp, trenul de rulare este extrem de precis. Mașina refuză să iasă de pe trasa ideală chiar și atunci când abordezi mai impetuos viraje rapide. Roma își demonstrează caracterul dual. Este confortabilă când ai de parcurs distanțe lungi, însă îți oferă și încredere când o împingi la limită prin succesiunile de viraje. Motorul V8 răspunde instantaneu. Golul turbo nu există, grație inovației Ferrari numite „Variable Boost Management“. Acesta este un software care reglează cuplul în funcție de treapta de viteză selectată.
La limită – test drive Ferrari Roma
Comutând în modul Race și turând motorul spre limita superioară, Roma se dezlănțuie. Impresionează prin cuplul omniprezent la regimuri medii și ptin ușurința cu care motorul urcă în ture. Depășirile pe traseele virajate sunt o joacă de copii. Schimbările de trepte se petrec parcă instantaneu, iar aderența pe ambele punți este fenomenală. Explicația constă în faptul că Roma generează o forță de apăsare cu 95 kg mai mare la 250 km/h decât Portofino. Asta se datorează unor generatoare de vortexuri în partea din față a podelei și a aerodinamicii active din spate.
Apoi, puntea spate parcă este lipită de șosea datorită eleronului mobil superb integrat la baza lunetei. Acesta are trei poziții. În Low Drag (LD), e ascuns complet în caroserie, în poziția High Downforce, (HD) face un unghi de 135 de grade cu suprafața lunetei, iar în Medium Downforce (MD), generează 30% din forța maximă de apăsare. La peste 300 km/h, eleronul este întotdeauna în poziția MD.
Pedala de frână fermă, cu o cursă scurtă oferă o încredere enormă, iar puntea față refuză să subvireze. Pilotul de teste Raffaele di Simone ne explică cum se simte, de fapt. Layoutul are motor frontal, combinat cu sisteme dinamice de asistență de la modelele cu motor central. Astfel s-a creat creat cel mai ușor de condus Ferrari cu care muritorii de rând se pot răsfăța. Pentru el, F8 Tributo este starul virajelor pe circuit, dar Roma e standardul pentru șosea fiind maleabilă, abordabilă și iertătoare.
Un GT tipic
Noul GT Ferrari nu doar oferă o experiență de condus ideală celor pentru care un motor central este prea mult. El atrage și prin designul său, care ne aduce aminte de liniile seducătoare și proporțiile lui 250 GT Lusso. Trebuie să recunosc că, de multe ori, am visat la un Aston Martin cu motor Ferrari. Dar, de data asta, Roma arată mai incitant decât Aston Martin Vantage, care a virat destul de mult de la GT spre sport.
Botul de rechin are grila radiatorului înclinată spre înapoi. Aripile sinuoase sunt mai înalte decât linia capotei. Toate conferă atât o imagine sportivă, cât și proporții tipice pentru un GT clasic cu motorul împins mult în spatele punții frontale. Acest design îi permite șoferului să stea mai aproape de puntea posterioară. În spate atrag atenția luneta cu marginile rotunjite în partea inferioară și integrarea elegantă a eleronului, ca și difuzorul responsabil cu aerodinamica.
Verdict AutoExpert
Cu Roma, Ferrari revine în era coupé-urilor GT mai accesibile ca preț, concurând cu Aston Martin Vantage, Bentley Continental GT și Mercedes-AMG GT. Este mai sportiv decât primele două și mai GT decât AMG GT. E mai dinamic decât Portofino. Iar dacă SF90 Stradale este un pas în viitor, Roma e o interpretare modernă a glorioaselor coupé-uri Ferrari din anii ’50–’60.DATE TEHNICE | Ferrari |
---|---|
Model | Roma |
Motor/ nr. cilindri | V8, bi-turbo |
Cilindree (cmc) | 3855 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 620/5750-7500 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 760/3000-5750 |
Transmisie | spate |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată |
L x l x h (mm) | 4656 x 1974 x 1301 |
Ampatament (mm) | 2670 |
Volum portbagaj (l) | 272-345 |
Masă la gol (kg) | 1645 |
Acceleraţie 0-100/0-200 km/h (s) | 3,4/9,3 |
Viteză maximă (km/h) | > 320 |
Preț (euro cu TVA, Italia) | 200.936 |