Noul Ferrari SF90 Stradale este al doilea hibrid al căluțului cabrat după LaFerrari, dar primul Plug-In Hybrid. Este cel mai puternic și rapid Ferrari din istorie. Colegii de la Quattroruote l-au condus și au fost impresionați pe lângă performanțele pure de adaptabilitatea la utilizarea de zi cu zi. Text Gianluca Pellegrini, foto: Quattroruote
Fix 1000 CP, atât dezvoltă noul Ferrari SF90 Stradale. Este un supercar cu motor central, tracțiune integrală și sistem plug-in hybrid. Atâta tehnologie modernă nu a avut niciodată un Ferrari.
SF90 a fost prezentat în 2019. Numele său este o aluzie la istoria de 90 de ani a diviziei sportive Scuderia Ferrari. Deși la prezentarea primelor fotografii am dedus că este un hypercar urmaș al faimoaselor LaFerrari, Enzo, F50 și F40, nu este așa. Este un model nou într-o clasă nouă. Este un hypercar, dar nu este urmașul modelelor amintite mai sus. SF90 umple golul dintre noul Ferrari F8 Tributo (urmașul lui 488 GTB) și hypercar-urile de genul lui LaFerrari. Și prețul susține acest lucru. Ferrari SF90 Stradale costă 417.000 euro, adică mai puțin de 40% din prețul lui LaFerrari și cu 50% mai ieftin decât Porsche 918 Spyder. Și da, nu va fi doar o serie limitată.
Iar la acest preț singurul rival este Lamborghini Aventador. Acesta atrage prin ușile tip fluture, celula din carbon și motorul V12. Însă nu are nici tehnica și nici performanțele lui SF90 Stradale.
Cine e SF90 Stradale?
O să simplificăm puțin poziționarea lui SF90 Stradale. Gândiți-vă că luăm motorul V8 bi-turbo de la Ferrari F8 Tributo, îl tunăm pentru a îi adăuga încă 59 CP și apoi adăugăm trei motoare electrice. Câte unul este la fiecare roată din față, în timp ce al treilea estemontat între motor și noua cutie automată cu 8 trepte și dublu ambreiaj, la fel ca la multe alte modele Plug-In Hybrid.
Această construcție sofisticată este cu atât mai de apreciat, cu cât Ferrari este încă un constructor de serie mică, care nu are resursele lui Porsche de exemplu (35.429 angajați și investiții de 2,2 miliarde euro în cercetare și dezvoltare în 2019).
SF90 Stradale este primul Ferrari plug-in
Un Ferrari Plug-In Hybrid este o experiență inedită. Pe lângă butonul manettino situat în locul tradițional în dreapta jos al volanului, în partea stângă este o zonă tactilă cu cele patru moduri de condus: eDrive (exclusiv electric), Hybrid (motorul electric funcționează în sinergie cu cele două motoare electrice din față), Performance (motorul V8 bi-turbo e mereu pornit și menține bateria de 7,9 kWh încărcată la maxim) și Qualify în care funcționează din plin toate motoarele. La punerea contactului, care este în fapt o suprafață tactilă în zona inferioară a volanului, SF90 Stradale intră în mod automat în modul Hybrid.
Și apăsând padela din dreapta și accelerația, pornește doar cu motorul electric, ceea ce înseamnă că nu face niciun zgomot la startul de pe loc. Cuplăm modul electric eDrive și liniștea se păstrează, deoarece SF90 Stradale este propulsat doar de cele două motoare electrice din față, care au și rol de torque vectoring. 25 km poate merge Ferrari în mod electric. Motorul termic nu pornește, oricât de tare ai apăsa pedala de accelerație, ceea ce este foarte bine. În acest mod, viteza maximă e limitată la 135 km/h și bateria se poate încărca ori în două ore de la o sursă AC exterioară, ori cu ajutorul motorului termic în câteva zeci de kilometri.
Modul Hybrid
Comutând din nou modul Hybrid, SF90 Stradale trece fără efort între sursele de putere și petrece surprinzător de mult timp în modul electric. Astfel, am petrecut prima jumătate de oră de test aproape integral în modul electric. Integrarea celor patru motoare, trei electrice și unul termic, în sistemul hibrid este excepțională. În orice situație este imposibil să realizezi când se comută de la motorul termic la cele electrice. Fluiditatea transferului între sursele de energie este extrem de lină. Iar când apasă accelerația, șoferul trăiește o bucurie pură. Aceasta rezultă din îmbinarea armonioasă a puterii brute a motoarelor electrice cu virilitatea celor 8 pistoane ale motorului termic. În ciuda prezenței sistemului hibrid, SF90 Stradale nu a pierdut niciun dram din personalitatea tipică mărcii. Și frânele se simt mult mai natural decât la orice alte hibride sau electrice.
În modul Hybrid, SF90 Stradale se simte ca un GT adevărat, camuflat într-un hypercar de 1000 CP. Dar nu se simte ca un model supersport din tradiția clasică Ferrari. Pentru asta ai nevoie să intri în modurile Performance sau Qualify.
Modul Performance
În modul Performance cu motorul V8 cuplat permanent și ajutat uneori și de motoarele electrice, turbo lag-ul nu este complet eradicat, dar este aproape de acest deziderat. Chiar și de la turații reduse, în treapta a patra și a cincea demarajul este colosal și cu toate roțile motrice tracțiunea este spectaculoasă. Și datorită tracțiunii integrale, poți să te bucuri de toți cei 1000 CP deoarece accelerația de la 0 la 100 km/h durează doar 2,5 secunde, iar până la 200 km/h ajunge în 6,7 secunde. Prin comparație, F8 Tributo are nevoie de 2,9 respectiv 8 secunde. SF90 este brutal de rapid.
Cel mai clar avantaj pentru care Ferrari a optat pentru tracțiunea integrală este abilitatea de a transmite la sol cei 1000 CP. Tracțiunea este absolut incredibilă. Dar acel cuplu transmis roților față, în special la ieșirea din virajele strânse necesită ceva timp de acomodare dacă ești obișnuit cu un Ferrari clasic cu transmisie spate.
Interior radical schimbat
Planșa de bord deschide noua eră digitală la Ferrari. Predomină comenzile tactile pentru climă, precum și pentru modurile de utilizare a propulsiei hibride și lumini. A apărut în premieră un display de 16 inci curbat pentru indicatoarele de bord, similar cu cel de la Porsche Taycan. Tot la fel ca la Taycan, pasagerul are și el un ecran de 8,8 inchi pentru a participa la experiența de condus. Head-up display-ul este de asemenea o premieră la Ferrari.
Pe circuit
Trecem acum pe drumuri rapide și pe circuitul de la Fiorano. Aici a avut loc o parte a test drive-ului internațional. Aici, Ferrari SF90 Stradale își arată geniul său. Pe circuit, fluxul de cuplu spre roțile față este mai puțin notabil. În schimb, simți precizia excepțională a direcției. Simți și felul în care trenul de rulare se descurcă cu cele 240 kg în plus față de Ferrari F8 Tributo. Creșterea de masă a fost inevitabilă, deoarece sistemul hibrid cântărește 270 kg și inginerii nu au putut face minuni. Cu 1645 kg la gol, SF90 Stradale nu este chiar ușor. În fapt, nici Porsche 918 Spyder cu pachetul Weissach nu este mai ușor, având 1634 kg. Totuși, raportul de 1,645 kg/CP îl încadrează pe SF90 Stradale în categoria hypercar-urilor.
Din butonul mannetino se pot cupla modurile clasice Wet, Sport, Race, CT off și ESP off. Pe modul Race, SF90 Stradale oferă acel echilibru de care ai nevoie pentru a te simți confortabil. Chiar și când te urci într-o mașină cu atât de multă putere pe un circuit pe care nu ai mai condus de câțiva ani. SF90 Stradale este liniar, precis, sigur. Fără a patina, fără reacții surpriză. Îți oferă o oportunitate excelentă de a experimenta performanța pe deplin.
Doar pilotul și 1000 CP
Dar CT-off (controlul tracțiunii decuplat) e și mai distractiv. Deși sunt două motoare electrice în față, este surprinzător de supravirator. Însă momentul în care rupe aderența devine progresiv, trenul de rulare este permisiv și nu te simți deloc intimidat. Nu trebuie să te gândești că are 1000 CP. Nu am găsit niciun alt exemplu de mașină cu motor central care să aibă aceeași abilitate de a-l face pe șofer să se simtă atât de confortabil aproape de limită și dincolo de ea.
➡ Un Ferrari F40 de… 20.000 de euro? 😯
Cum sună V8-ul bi-turbo? Ok, dar nu spectaculos. Cu cele două turbine care diluează muzica, sunetul este incitant dar nu încântător. Cel puțin, nu la nivelul lui V12 din 812 sau al fostului V8 aspirat din 458.
Una din problemele practice ale lui SF90 Stradale este portbagajul. Portbagajul relativ mare din față de la multe Ferrari clasice cu motor central era un punct forte pentru proprietarii care utilizau mașina pentru mai multe ore. Dar propulsia electrică a afectat dramatic acest spațiu. Față de cei 200 litri din F8 Tributo, în SF90 Stradale ai numai 74 litri. E suficient doar pentru un sac de golf, ceea ce e cam puțin. Dar nu le poți avea pe toate.
Sistem Plug-In Hybrid super potent și flexibil
SF90 nu este primul Ferrari hibrid de serie. Este, însă, primul Plug-In Hybrid, deoarece LaFerrari era un mild hibrid. SF90 Stradale are trei motoare electrice. Primul, de 150 kW, este amplasat între motorul termic și noua cutie automată cu 8 trepte și dublu ambreiaj. Este cunoscut sub numele MGUK (motor generator unit, kinetic) și este derivat din cel de la mașina de F1. De asemenea, sunt și două de 99 kW situate la fiecare roată din față. Teoretic, cele trei motoare ar livra 435 CP. Dar din cauza capacității limitate a bateriei de 7,9 kWh, puterea totală a motoarelor electrice este limitată la 220 CP. Cele două motoare electrice față cooperează între ele și asigură și funcția de torque vectoring.
Bateria de 7,9 kWh este amplasată în spatele scaunelor și în fața motorului termic. Cântărește 72 kg, fiind formată din 84 celule împărțite în 14 module de câte șase. Tot sistemul hibrid cu baterie, motoare electrice, unitate de putere cântărește 270 kg.
Motorul V8 bi-turbo aparține familiei F154 ca și cel de la F8 Tributo. Însă cilindreea a fost mărită de la 3.902 la 3.990 cmc prin mărirea alezajului la 88 mm în timp ce cursa s-a redus cu 1 mm. Chiulasa e complet nouă și injectoarele sunt amplasate central, presiunea de injecție fiind de 350 bar.
Maximum de tehnologie
Turbinele sunt de asemenea complet noi. Au wastegate cu comandă electrică și control electronic, care este mai rapid și mai precis. Conductele de admisie sunt mai scurte și sunt amplasate orizontal pentru a crea turbulență mai mare. Prin aranjamentul diferit al sistemelor auxiliare, înălțimea propulsorului a scăzut de la 676 la 600 mm. Și axa arborelui cotit este cu 15 mm mai jos decât la F8 Tributo, coborând centrul de greutate. Motorul V8 bi-turbo dezvoltă 780 CP, cu 59 CP mai mult decât în F8 Tributo. Împreună cu puterea limitată la 220 CP a motoarelor electrice, rezultă cifra fatidică de 1000 CP.
Noua cutie cu dublu ambreiaj în baie de ulei și 8 trepte suportă un cuplu de 900 Nm. Adică cu 20% mai mult decât la LaFerrari. Totuși, este cu 7 kg mai ușoară. Eleronul este format din două părți, una fixă și una activă. Împreună cu aerodinamica foarte bine studiată a caroseriei, generează o forță de apăsare de 390 kg la 250 km/h. Niciun alt model nu oferă o aerodinamică mai bună.
DATE TEHNICE | Ferrari |
---|---|
Model | SF90 Stradale |
Motor/ nr. cilindri | V8, bi-turbo |
Cilindree (cmc) | 3990 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 780/7500 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 800/6000 |
Motoare electrice | |
Motor electric spate | electric sincron |
Putere maximă (kW) | 150 |
Cuplu maxim (Nm) | 266 |
Motoare electrice față | electrice sincron |
Putere maximă/motor (kW) | 99 |
Cuplu maxim/motor (Nm) | 85 |
Putere totală ansamblu (CP) | 1 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 900 |
Transmisie | integrală |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată |
L x l x h (mm) | 4710 x 1972 x 1186 |
Ampatament (mm) | 2650 |
Volum portbagaj (l) | 74 |
Masă la gol (kg) | 1645 |
Capacitate baterie (kWh) | 7,9 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 2,5 |
Viteză maximă (km/h) | 340 |
Tur circuit Fiorano (s) | 79 |
Consum mixt (l/100 km) | nc |
Emisii CO2 WLTP (g/km) | nc |
Preț (euro cu TVA) | 417.000 |