Fiat a decis să „înverzească“ gama. Popularul model 500 a primit o variantă mild hybrid. Colegii de la revista Quattroruote au pus-o deja la încercare. Iată concluziile testului cu Fiat 500 Hybrid! Foto: Quattroruote
Fiat 500 este, poate, cel mai popular model din actuala gamă a constructorului italian. Lansat în 2007, încă rezistă eroic pe o piață cu o concurență puternică. Cu aerul său retro, inspirat de clasicul Cinquecento, Fiat 500 a avut parte de un facelift important în 2016. Iar acum e gata pentru electrificare. Fiat a lansat deja o versiune electrică complet nouă. Până să publicăm testul cu aceasta, punem sub lupă noul Fiat 500 Hybrid.
Poate numele induce ideea că avem de-a face cu un tren de rulare hibrid. În realitate, însă, sub capota acestui model avem un motor pe benzină cu trei cilindri. Are un litru și, ajutat de un sistem mild hybrid, oferă 70 CP. Practic, noul propulsorul 1.0 GSE va înlocui clasicul motor aspirat 1.2 FIRE, care animă astăzi majoritatea versiunilor Fiat 500.
Noul Fiat 500 1.0 Hybrid 70 CP a ajuns și în România. Aici este comercializat alături de versiunea cu motor 1.2 aspirat, de 69 CP. Până când vom putea face un test drive cu noul model la noi în țară, le vom da cuvântul colegilor din Italia.
Un model nemuritor
Există anumite lucruri în viață care par destinate să dureze pentru totdeauna. Obiecte care nu suferă de pe urma trecerii timpului sau oameni care par a fi nemuritori. Unul dintre aceste obiecte este motorul 1.2 FIRE (acronim pentru Fully Integrated Robotised Engine). Sunt aproape 35 de ani de când și-a găsit loc sub aproape toate capotele mașinilor italiene de clasă mică. A fost și este apreciat pentru consum, fiabilitate și preț abordabil. Cu o asemenea carieră în spate e greu să te desparți de un simbol al industriei italiene de motoare auto. Totuși, a venit vremea ca acest propulsor să iasă la pensie și să facă loc unuia de generație nouă.
Fiat a ales calea mild hybrid pentru a deschide drumul către electrificare. Noul motor de un litru cu trei cilindri animă seria specială Hybrid Launch Edition. Aceasta include jante de aliaj de 16 inchi, logo specific și o culoare verde specială, așa cum s-a prezentat mașina de test. Avem o planșă de bord colorată și o cutie de viteze manuală. Însă aceasta a primit a șasea treaptă, precum și un buton pentru dezactivarea sistemului start/stop.
Noutățile aduse de Fiat 500 Hybrid
Ce e schimbat totuși? Noul propulsor cu trei cilindri oferă 70 CP și 92 Nm la 3500 rpm și funcționează plăcut, cu vibrații minime. Colegii din Italia spun că, dacă nu ai ști că motorul are trei cilindri, ai putea să juri că are patru. La decelerare se remarcă o frână de motor ceva mai accentuată. Nu poți să-i reglezi intensitatea, așa cum ar fi fost normal la un model mild hybrid. Din decelerare rezultă energia necesară pentru încărcarea bateriei litiu-ion. Aceasta are 0,13 kWh, 12 V, e produsă de Samsung și ascunsă sub scaunul șoferului.
Fiat 500 Hybrid are un mod de operare un pic diferit față de alte modele mild hybrid de pe piață. La o viteză sub 30 km/h, pe bord apare un indicator care te sfătuiește să treci cutia de viteze în neutru, iar dacă bateria este încărcată, motorul termic se va opri. 500 Hybrid rulează în mod coasting, dacă facem cele de mai sus. Odată ce ambreiajul este apăsat, motorul pornește imediat datorită demarorului/alternator pe curea.
Acumulatorul încărcat poate oferi 3,6 kW, care pot fi folosiți pentru un boost al accelerației. În viața reală, cel mai probabil vom uita să trecem cutia de viteze în N pentru a beneficia de acest mod. Dar probabil că, în viitor, Fiat va găsi un mod mai simplu de utilizare. Sistemul actual este neintuitiv și mai mult încurcă, în loc să ajute la eliminarea emisiilor poluante.
Bun de oraș
Versiunea mild hybrid a modelului Fiat 500 nu și-a pierdut însă atuurile clasice. Este un automobil de oraș, extrem de ușor de manevrat pe străduțe înguste. Butonul City, care face ca direcția să devină ca un fulg de nea, încă este la locul lui. Atunci când rulăm pe autostradă, a șasea treaptă din cutia de viteze permite menținerea turației motorului la valori normale.
În ceea ce privește distanțele de frânare, experții de la Quattroruote consideră că 500 Hybrid s-ar fi putut descurca mai bine. Modelul de oraș a avut nevoie de 39,8 metri pentru a se opri de la 100 km/h, fiind depășit de noul Hyundai i10, care s-a oprit în 37,8 metri. Un alt minus al modelului 500 Hybrid este faptul că nu poate fi echipat cu sistem pentru frânarea automată de urgență. De asemenea, nu există un sistem pentru menținerea benzii de rulare sau pentru monitorizarea unghiului mort.
Legat de consumul de carburant, rețeta aleasă de Fiat funcționează. Consumul de benzină este mai scăzut, modelul Fiat 500 Hybrid înregistrând o valoare medie de 5,5 l/100 km cu ocazia măsurătorilor efectuate de către colegii din Italia. Ca termen de comparație, un Fiat 500 1.2 FIRE a avut un consum mediu de 6,75 l/100 km la testul din 2007.
Prețuri și dotări
În România, noul Fiat 500 Hybrid are un preț de pornire de 13.474 de euro pentru nivelul de echipare Pop și poate ajunge până la 16.282 de euro (TVA inclusă) pentru Rockstar.
În echiparea de bază, mașina dispune de aer condiționat, sistem start/stop, stopuri LED, set complet de airbaguri, monitorizare a presiunii din pneuri, mânere cromate pentru portiere, jante de tablă pe 14 inchi și capace. Pentru a primi sistemul multimedia cu ecran tactil de 7 inchi și bluetooth, trebuie să ne orientăm către nivelul Lounge (14.818 euro). Acesta oferă și conectivitate Apple CarPlay și Android Auto, volan în piele și jante din aliaj de 15 inchi.
Diferența de preț față de versiunile dotate cu motorul clasic 1.2 este de 417 euro, indiferent de nivelul de echipare ales.
- Sistemul mild hybrid și motorul 1.0 cu trei cilindri reduc consumul
- Dimensiuni adecvate uzului urban
- Look atrăgător
- Diferență mică de preț față de 1.2 Fire
- Mod complicat pentru activarea funcției de coasting
DATE TEHNICE | Fiat 500 Hybrid |
---|---|
Model | 1.0 GSE 70 CP Pop |
Motor/nr. cilindri | L3, aspirat + mild hybrid |
Cilindree (cm3) | 999 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 70/6000 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 92/3500 |
Tracțiune | față |
Cutie de viteze | manuală, 6 trepte |
L × l × h (mm) | 3571 × 1627 × 1488 |
Ampatament (mm) | 2300 |
Volum portbagaj (l) | 185 |
Masă la gol (kg) | 1055 |
Acceleraţie 0–100 km/h (s) | 13,8 |
Viteză maximă (km/h) | 167 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,3 |
Emisii CO2 (g/km) | 120 |
MĂSURĂTORI QUATTRORUOTE | |
Accelerații | |
0–60 km/h (s) | 5,4 |
0–100 km/h (s) | 14,2 |
0–120 km/h (s) | 21,4 |
0–130 km/h (s) | 26,3 |
1 km cu start de pe loc (s) | 35,6 |
Reprize | |
70-90 km/h, în treapta VI (s) | 10,5 |
70-120 km/h, în treapta VI (s) | 36,4 |
Frânare de la 100 km/h | |
La gol, rece (m) | 39,8 |
Consum | |
La 90/100/130 km/h (l/100 km) | 4,23/4,74/6,45 |
În oraș/drum național/autostradă (l) | 5,55/4,83/6,13 |
Consum în test (l/100 km) | 5,49 |
Autonomie (km) | 635 |
Masă | |
Masă măsurată (kg) | 1121 |
Distribuție mase (%) | 64/36 |
Zgomot interior | |
La 50 km/h (dBA) | 62,7 |
În accelerare maximă | 77,3 |
Preț (euro, cu TVA) | 13.474 |