După ce am testat și pick-up-uri orientate spre lifestyle, a venit acum rândul la trei modele pick-up destinate muncilor grele, care se simt mai în elementul lor în teren accidentat. Test comparativ Fiat Fullback, Toyota Hilux și Isuzu D-Max.
Piața pick-up-urilor este trasă înainte de avântul SUV-urilor și în ultimii 2-3 ani se observă o tendință de creștere a cererii pentru versiunile de lifestyle și aventură deoarece teoretic, dar și practic, un pick-up este mai rezistent decât un SUV cu caroserie autoportantă în teren accidentat.
Toate cele trei modele din acest test sunt relativ noi având în vedere că ciclul de viață al unui pick-up este în general mai lung decât al unui model obișnuit. Fiat Fullback este lansat în 2016 fiind practic copia celei de-a cincea generații Mitsubishi L200, lansată în 2015. Isuzu D-Max a primit acum mai puțin de 2 ani un motor economic de 1,9 litri turbodiesel în locul vechiului propulsor de 2,5 litri, iar Toyota a lansat a opta generație Hilux, complet nouă, în vara lui 2016. Toate au motoare turbodiesel cuplate la cutii automate cu cinci trepte la Fiat și șase trepte la celelalte două modele și pneuri de stradă.
Test drive – Fiat Fullback vs Isuzu D-Max vs Toyota Hilux
Dinamică și confort
Cu un gabarit care depășește lejer 5 metri și o masă la gol reală de peste 2 tone, cei trei cai de povară nu sunt prea ușor de manevrat în oraș. Dar nu acesta este terenul lor de joacă, ci macadamul și drumurile accidentate.
Totuși, pe șosea, Fiat Fullback face legea pentru că se simte mai agil și mai manevrabil decât celelalte două, iar în oraș raza de bracaj mai mică decât la celelalte două modele ajută mult în spațiile înguste. Fullback nu este doar cel mai ușor pe hârtie ci acest lucru este evident și la condus. În plus, având cel mai puternic motor din test, accelerațiile și reprizele sale sunt de departe cele mai bune din test, cu multe secunde înaintea rivalilor care nu sunt disponibile cu motoare mai puternice. Pe viraje, Fullback este mai ușor de condus și nu are acea inerție în viraje tipică mașinilor masive.
Noul Hilux este ca un urs scos din bârlog la condus pe asfalt. Este relativ greoi și această senzație este întărită de primele două trepte ale cutiei de viteze, foarte scurte. Are un mod Power dar acesta nu schimbă prea mult din comportamentul greoi. Masa mare și cel mai slab motor din test (doar 150 CP) nu permit mai mult. Au existat unele critici că noul Hilux are un motor mai slab decât al vechii generații, de 150 CP față de 177 CP. Probabil că Toyota s-a gândit la eficiență, deoarece noul motor consumă cel mai puțin din test, cu o medie de 10,31 l/100 km.
Isuzu are 13 CP în plus, dar 40 Nm în minus, iar ca dinamică are cifre ușor inferioare lui Toyota deși este mai ușor cu 100 kg. Pe viraje, D-Max subvirează destul de mult, direcția indirectă, tipic americană, tăind din fașă orice încercare de a conduce sportiv.
În teren accidentat, situația se schimbă radical. Toyota demonstrează de ce este atât de căutată pentru sporturi extreme pe tot mapamondul. Pe drumuri denivelate, cu pietre mari, pe macadam cu gropi, Toyota oferă indubitabil cel mai bun confort la rulare. Suspensia sa filtrează cel mai bine denivelările mari și asigură un confort superior celui de la volan. În teren accidentat, dezavantajul primelor două trepte scurte se transformă într-un avantaj uriaș. Pe două pante cu pământ abrupte din testul nostru, devenite alunecoase și noroioase după ploi, Hilux a fost singurul care a urcat fără să gâfâie doar cu 4×4 H fără a apela la reductor. De asemenea, mai trebuie menționată rigiditatea excepțională a șasiului lui Hilux care își arată eficacicitatea în teren greu. Nu troncăne nimic, nu sunt zgomote neplăcute sau vibrații. Toyota se simte ca peștele în apă în teren greu și pentru că are cea mai mare gardă la sol și cele mai bune unghiuri de trecere.
Și Isuzu oferă un confort relativ bun în off-road, dar suspensia este destul de moale și la trecerea peste denivelări succesive apare un balans longitudinal și trebuie să reduci viteza pentru a nu atinge cu scutul pe dedesubt. În schimb, la fel ca și Mitsubishi L200, Fullback este foarte rigid și pasagerii resimt în interior toate denivelările drumului. De aceea, la parcursuri mai lungi în off-road greu resimți mai mult oboseala datorită confortului redus la rulare. Iar în teren foarte greu, cea mai mică gardă la sol din test poate fi un handicap mai ales la parcursurile cu bolovani mari.
Motorul lui Fiat este cel mai silențios și cel mai avid de a urca în ture, iar cutia automată cu doar 5 trepte nu este un handicap. Cu cel mai mare cuplu din test, se simte cel mai vânjos. Grație primelor două trepte foarte scurte, motorul lui Toyota trage bine la turații joase, iar cuplul maxim de 400 Nm este obținut la cea mai joasă turație din test, de 1.600 rpm față de 2000, respectiv 2.500 rpm la Isuzu/Fiat. În plaja superioară de turație însă nu are vigoarea celui de la Fiat. Motorul lui Isuzu se turează ușor însă nu are aceeași forță de împingere ca și rivalii săi în zona inferioară de turație. Și consumă și cel mai mult din test deși diferențele de consum sunt mici de 0,5 l/100 km între modele.
Caroserie și interior
Plastice moi nu veți regăsi în interior la niciun model pentru că vorbim de mașini de muncă la care primează robustețea. Toyota are plastice cu o textură mai modernă, indicatoare de bord elegante și un sistem multimedia modern cu ecran tactil de 7 inci cu rezoluție bună, dar ergonomia este perfectibilă deoarece blocul climatizării este plasat cam jos, volumul se reglează nepractic din două comenzi tactile + și – și comanda pentru sistemul 4×4 este poziționată foarte jos în stânga pe consola centrală.
Fiat Fullback preia interiorul lui L200. Nu impresionează prin textura plasticelor, dar are o ergonomie foarte bună cu blocul climatizării plasat în partea superioară a consolei centrale și un sistem multimedia actual cu ecran tactil de 7 inci și navigație dacă se comandă kitul Fullback. Controller-ul sistemului 4×4 este excelent poziționat, volanul în piele arată ca la turisme și are și padele pentru schimbarea treptelor.
Isuzu arată la interior ca o mașină americană cu comenzi aerisite și butoane mari. Designul pentru blocul climatizării cu un display central rotund este original și toate comenzile sunt ușor de accesat. Ecranul sistemului multimedia are 8 inci dar rezoluția și contrastul ecranului puteau fi mai bune și nu are navigație. Există o funcție Mirror Link care poate transfera aplicațiile de pe telefonul mobil. În privința capacității de transport, Toyota Hilux are cea mai lungă și mai lată benă dar niciunul dintre cele trei modele nu poate transporta un europalet pe lat, distanța minimă dintre pasajele roților fiind sub 120 cm (109 cm Fullback, 110 D-Max, 111 cm Hilux). Isuzu are cea mai joasă înălțime de încărcare la benă. La interior trebuie remarcat că pasagerii din spate stau mai sus decât cei din față și că dimensiunile interioare sunt relativ apropiate, diferențele între cele trei modele fiind minimale.
Costuri
Dacă luăm în calcul modelele din test, atunci Isuzu D-Max este mai ieftin cu 9.000 euro decât rivalii lui din test, dar este bine echipat în materie de echipamente de confort venind standard cu climă automată, tapițerie de piele, scaun șofer reglabil electric, scaune față încălzite și jante de aliaj de 18 inci. Stă mai slab la sisteme de asistență și nu are faruri LED, navigație și diferențial blocabil spate. Diferența de preț și perioada lungă de garanție ca timp îl fac însă atractiv. Fiat și Toyota sunt aproape la fel de scumpe dar Fiat are în plus tapițerie de piele și scaun reglabil electric la șofer care nu se pot configura la Hilux. Hilux vine în schimb cu perioadă de garanție dublă.
Concluzii
Test drive – Fiat Fullback vs Isuzu D-Max vs Toyota Hilux
Toyota Hilux Double Cab 2.4D-4D Invincible
Este rege în off-road, noua generație confirmând tradiția de mașină indestructibilă care poate ajunge oriunde și care oferă mult confort în off-road și este cea mai economică. Câștigă acest test, dar motorul mai slab, comportamentul mai greoi pe șosea și ergonomia perfectibilă sunt minusuri în lupta cu referința Navara.
Fiat Fullback Double Cab 2.4 180 CP 5AT LX
Are cel mai bun motor, cu cele mai bune performanțe dinamice și cele mai bune frâne. Datorită masei mai mici și motorului vioi, este cea mai rapidă și cea mai agilă, fiind plăcută la condus. Este super echipată în versiunea de top testată, dar este scumpă. În teren accidentat are tracțiune foarte bună dar confortul la rulare are de suferit pe teren accidentat și are cea mai mică gardă la sol.
Isuzu D-Max 1.9 DSL AT Premium
În versiunea de top are dotări foarte bune de confort la un preț fără concurență. Este confortabilă în off-road și ergonomia este bună. Deși ne așteptam ca motorul mai mic să fie eficient, a consumat cel mai mult și nu are performanțele dinamice ale lui Fiat. Direcția indirectă și lipsa unor sisteme de asistență îl penalizează față de rivali.
Verdict AutoExpert
Pick-up-ul devine pe zi ce trece și un obiect de lifestyle dar menirea lui principală este de cal de povară. Și aici Toyota și-a făcut din nou foarte bine temele cu noul Hilux care este o referință de confort și capabilități maxime în off-road greu de la unghiuri de trecere până la rigiditatea șasiului și etajarea cutiei. Cine caută o mașină mai polivalentă care să fie mai agilă și mai plăcută pe șosea se poate orienta spre Fullback care îmbină multe calități. D-Max este singurul model Isuzu pentru Europa, dar influențele de mașină americană sunt evidente. Prin prețul său fără concurență este o opțiune interesantă pentru cei care acceptă unele compromisuri.
Test drive – Fiat Fullback vs Isuzu D-Max vs Toyota Hilux – galerie foto
DATE TEHNICE | Fiat | Isuzu | Toyota |
---|---|---|---|
Model | Fullback Double Cab 2.4 180 CP 5AT LX 4WD | D-Max 1.9 DSL AT Premium | Hilux Double Cab 2.4D-4D Invincible |
Motor/nr.cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.442 | 1.898 | 2.393 |
Putere maxima/turatie (CP/rpm) | 181/3.500 | 163/3.600 | 150/3.400 |
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm) | 430/2.500 | 360/2.000-2.500 | 400/1.600-2.000 |
Transmisie | integrala nepermanenta | integrala nepermanenta | integrala nepermanenta |
Cutie de viteze | automata, 5 trepte | automata, 6 trepte | automata, 6 trepte |
Tip pneuri | Bridgestone Dueller H/T | Toyo Open Country | Bridgestone Dueller H/T |
Dimensiuni pneuri | 245/65 R17 | 255/60 R18 | 265/60 R18 |
L/l/h (mm) | 5.285/1.785/1.775 | 5.295/1.860/1.785 | 5.330/1.855/1.815 |
Ampatament (mm) | 3.000 | 3.095 | 3.085 |
Unghi atac/ventral/iesire (gr.) | 30/nc/22 | 30/22,4/22,7 | 31/nc/26 |
Garda la sol (mm) | 200 | 225 | 293 |
Adncime vad apa (mm) | nc | nc | 700 |
Masa la gol (kg) | 1.875 | 2.020 | 2.170 |
Diametru de bracaj | 11,8 | 12,6 | 12,8 |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | nc | nc | 12,8 |
Viteza maxima (km/h) | 177 | 180 | 170 |
Consum mixt (l/100 km) | 7,5 | 7,8 | 7,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 196 | 205 | 204 |
Volum rezervor (l) | 75 | 76 | 80 |
MASURATORI QUATTRORUOTE | |||
ACCELERATII | |||
0-60 km/h (s) | 4,5 | 6,1 | 5,7 |
0-100 km/h (s) | 10,7 | 15,9 | 14,4 |
0-120 km/h (s) | 15,2 | 21,8 | 21 |
0-130 km/h (s) | 17,9 | 27,2 | 26 |
400 m cu start de pe loc (s) | 17,5 | 19,7 | 19,3 |
1 km cu start de pe loc (s) | 32,3 | 36,8 | 35,7 |
REPRIZE n D | |||
Repriza 70-90 km/h (s) | 3,9 | 5,9 | 5,5 |
Repriza 70-120 km/h (s) | 10 | 15,8 | 14,6 |
PERFORMANTE DINAMICE | |||
Viteza maxima (km/h) | 188,8 | 173,75 | 173,12 |
FRåNARE DE LA 100 km/h | |||
La gol, rece (m) | 44,6 | 50 | 47,2 |
Pe asfalt + piatra cubica, rece (m) | 49,1 | 52,3 | 54,3 |
Pe asfalt+gheata, rece (m) | 93,6 | 102,3 | 100,9 |
CONSUM | |||
La 90/100/130 km/h (l/100 km) | 8,06/9,00/12,5 | 7,82/8,60/11,70 | 7,57/8,20/11,23 |
Oras/drum national/autostrada (l/100 km) | 10,99/8,85/11,76 | 12,10/9,29/11,11 | 11,23/8,77/10,64 |
Consum in test (l/100 km) | 10,53 | 10,9 | 10,31 |
Autonomie (km) | 712 | 697 | 777 |
MASA | |||
Masa masurata (kg) | 2.105 | 2.153 | 2.257 |
Distributie mase (%) | 55/45 | 56/44 | 59/41 |
ZGOMOT INTERIOR | |||
La 50 km/h pe asfalt (dB(A)) | 51,5 | 52 | 51,6 |
La accelerare maxima (dB(A)) | 69,6 | 71,2 | 70,8 |
COSTURI&GARANTIE (lei cu TVA) | |||
Impozit anual (lei/an) | 366 | 284 | 359 |
Interval revizii (km) | 20.000 | 20.000 | 15.000 |
Costuri revizii pentru 60.000 km | 3.642 | 4.317 | 6.691 |
Garan_ie | 3 ani sau 100.000 km | 5 ani sau 100.000 km | 6 ani sau 200.000 km |
PRETURI/ECHIPARE (euro cu TVA) | |||
Pret de baza | 32.130 | 30.643 | 38.040,60 |
Airbaguri frontale/laterale/cortina | serie/serie/serie | serie/serie/serie | serie/serie/serie |
Airbag genunchi | serie | - | serie |
Climatizare automata | 6.892 (2) | serie | serie |
Radio/Bluetooth | serie/serie | serie/serie | serie/serie |
Sistem de navigatie | -2 | - | 817,54 |
Asistent franare de urgenta | -2 | - | serie |
Pilot automat | serie | serie | serie |
Asistent banda/unghi mort | serie/- | -/- | serie/- |
Camera marsarier | serie | serie | serie |
Scaune fata reglabile electric | (1), (2) | serie (1) | -/- |
Scaune incalzite fata | -2 | serie | serie |
Tapiterie de piele | -2 | serie | - |
Diferential blocabil spate | -2 | - | serie |
Jante aliaj 16/17/18 inch | serie/(2)/- | -/-/serie | -/-/serie |
Faruri LED/bi-xenon | -/(2) | -/- | serie/- |
Vopsea metalizata | 446 | serie | 546 |
Pret comparat (euro cu TVA) | 39.022 | 30.643 | 39.404,14 |