La munte și la mare, în orice-mprejurare, dar mai ales…în oraș: Honda CR-V Hybrid 4WD nu se teme de niciun scenariu, ci vine pregătită cu un sistem hibrid cizelat la extrem și cu tracțiune integrală. Foto: Bogdan Paraschiv
CR-V a funcționat mereu ca un motor al vânzărilor Honda la nivel mondial, alături de compacta Civic, și nici anul 2018 nu a făcut excepție de la regulă: SUV-ul nipon, ajuns la a cincea generație, a reușit anul trecut să vândă peste 740.000 unități, plasându-se pe locul 3 în topul celor mai vândute SUV-uri din lume. Acum, japonezii au decis să aducă în premieră versiunea hibrid în Europa.
Îi admir noua siluetă în parcare, dar gândul mă poartă sub capotă: cum se mișcă sistemul hibrid care o propulsează? Am petrecut, în numele științei, câteva sute de km la volan și sunt gata să vă spun tot ce trebuie să știți despre sistemul de propulsie.
Care e filosofia?
În esență, sistemul are trei programe de funcționare: Eco (este favorizat consumul se combustibil indiferent de situație), Sport (performanțele dinamice primează) și Normal (când nici Eco, nici Sport nu sunt activate). Indiferent ce mod alegeți, mai există un buton EV care maximizează rularea electric, deci care ”stoarce” cât mai mult curent din baterie. Dacă alegeți modul Sport, puteți decide gradul de recuperare a energiei irosite la frânare, în patru trepte, folosind cele două padele din spatele volanului. Puteți folosi padelele și în celelalte două programe, doar că sistemul nu reține setarea, ci trebuie să ”tragi” de padele la fiecare decelerare. În funcție de nivelul selectat, la eliberarea accelerației, mașina decelerează mai ușor sau mai puternic.
Cum se mișcă?
În primul rând – perechea de motoare electrice dezvoltă 184 CP și 315 Nm, iar asta înseamnă că puteți ”escalada” rampe accentuate (precum cele de la ieșirea din garajele subterane) în regim pur electric. Pentru a-i înțelege clar puterea, vă amintesc că sportivul full-electric BMW i3s are tot 184 CP, însă doar 270 Nm. Practic, CR-V ar fi putut rula full-electric până la viteze foarte mari, dacă inginerii de la Honda nu s-ar fi lansat în descoperirea compromisului ideal dintre dinamică, economie de combustibil și spațiu. Și le-a ieșit perfect: mașina accelerează rapid, în special în oraș, unde motorul electric trage viguros de la 0 rpm, consumă extrem de puțin, așa cum vom vedea mai jos și are o baterie Li-ion mică (Honda nu menționează ce capacitate are), poziționată sub podeaua portbagajului, suficientă pentru 2 km de rulare pur electrică și care ”confiscă” numai 64 de litri din spațiul pentru bagaje.
Cât consumă?
Puțin. Foaaaarte puțin. Am pornit pentru testul de consum urban cu bateria încărcată la aproximativ 60% și am urmat traseul tipic Auto Expert, de 19 km, ce conține în mare parte bulevarde aglomerate din București (Aviatorilor, Stefan cel Mare, Mihai Bravu, Unirii, Iuliu Maniu, Kiseleff, etc.). Am activat modul Eco, fără a cupla opțiunea EV și am condus normal, fără menajamente și fără excese. La sfârșitul traseului, am obținut un consum de 5,7 l/100 km, remarcabil dată fiind masa de 1.726 kg și sistemul de tracțiune integrală. Am ajuns la capatul traseului cu același nivel de încărcare a bateriei, dovadă a corectitudinii testului. În test, am folosit toți consumatorii uzuali, mai puțin compresorul climatizării, iar temperatura exterioară a fost de 1°C.
Apoi, pe drum național, consumul s-a stabilizat la 5,0 l/100 km, în condițiile în care mașina a rulat pe aproape jumătate din distanță pur electric. Practic, la sarcini parțiale, singurul indiciu că a pornit motorul termic este stingerea simbolului EV Drive, pentru că motorul se aude numai la sarcini mari. Honda a înlocuit vechea transmisie eCVT cu una nouă, cu o singură treaptă. Astfel, au eliminat efectul elastic atât de enervant la vechile hibride. Totuși, motorul rămâne și acum la turație constantă, ridicată, când accelerezi puternic, o caracteristică ce amintește de CVT-uri, dar numai pentru că la acel regim cilindrii au umplerea perfectă, și, în consecință, motorul are un consum minim. Autostrada, singura zonă în care Honda CR-V Hibrid 4WD nu funcționează pur electric, relevă consumuri de aproximativ 8 l/100 km, onorabile pentru un SUV 4×4 echipat cu motor pe benzină de 2 litri și datorate în special aerodinamicii de top: grila activă și panourile plane de sub caroserie reduc semnificativ turbulențele.
Verdict AutoExpert
Consumul o recomandă în regim urban și pe drum național, tracțiunea integrală și garda la sol de 19,2 cm susțin escapadele montane, iar spațiul interior și portbagajul, în progres evident față de fosta generație, sunt ideale pentru concediile prelungite cu familia. Ne mai mirăm de unde vine succesul modelului nipon?- Consum extrem de redus
- Multiple modalități de setare
- Spațiu interior uriaș
- Portbagaj mare, chiar și în prezența bateriei
- Sistem 4×4, gardă la sol în progres cu 2,7 cm față de fosta generație
- La culcarea accelerației, motorul se turează constant la maximum, tipic CVT-urilor
DATE TEHNICE | Honda |
---|---|
Model | CR-V Hybrid 4WD |
Sistem propulsie | hibrid |
Motor termic | |
Motor/ nr. cilindri | L4, benzinã |
Cilindree (cmc) | 1.993 |
Putere maximã/turație (CP/rpm) | 145/6.200 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 175/4.000 |
Motor electric | |
Putere maximã (CP) | 184 |
Cuplu maxim (Nm) | 315 |
Autonomie electricã (km) | 2 |
Transmisie | integralã |
Cutie de viteze | e-CVT |
L/l/h (mm) | 4.600/1.855*/1.689 |
Ampatament (mm) | 2.662 |
Gardã la sol (mm) | 192 |
Greutate (kg) | 1.672-1.726 |
Volum portbagaj (l) | 497-1.694 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 9,2 |
Viteză maxima (km/h) | 180 |
Consum NEDC urban/extr./mixt (l/100 km) | 5,1/5,7/5,5 |
Emisii CO2 (g/km) | 126 |
Preț (euro cu TVA) | 37.500 |
*include oglinzile laterale |
Iată și prezentarea video a acestui test: