Sud coreenii de la Kia-Hyundai au fost printre ultimii care au renunțat la vanurile de clasă mică în favoarea SUV-urilor. Dar au venit cu două modele convingătoare cu tehnică de ultimă oră și foarte bine poziționate pentru a nu se concura reciproc. Test cu versiunea de top Hyundai Kona 1.6 DCT 4×4 Luxury.
Sud-coreenii de la Hyundai-Kia s-au mișcat destul de rapid în identificarea nișelor de piață însă în cazul SUV-urilor mici au stat destul de mult în expectativă. Poate și pentru că vanurile mici pe care le aveau în gamă, Hyundai iX20, respectiv Kia Venga, s-au vândut mai bine decât rivalii lor. Acum un an însă coreenii au decis să urmeze curentul SUV și au înlocuit vanurile cu SUV-uri. Se pare că cei de la Kia-Hyundai au înțeles chiar mai bine decât concernul VW, a căror strategie au copiat-o, cum să își poziționeze modelele pentru a nu se canibaliza deloc între ele.
Astfel, cele două SUV-uri de clasă mică, Hyundai Kona – Kia Stonic sunt poziționate diferit. Stonic este plasat în zona mass-market beneficiind și de două motoare aspirate cu putere mai mică, fără benzina 1.6 turbo de top și fără tracțiune integrală și având o gamă de prețuri între 13.709 euro și maxim 18.037 euro în timp ce Kona privește spre zona de lifestyle fiind disponibilă numai cu motoare turbo și cu tracțiune integrală la unele versiuni și având prețuri între 16.493 și 26.727 euro.
Noi am testat versiunea Hyundai Kona de top echipată cu motorul turbo de 1,6 litri de 177 CP cuplat la transmisia automată cu dublu ambreiaj și 7 trepte dezvoltată in-house și cu tracțiune integrală.
Am putea spune că sud-coreeanul Kona este pe jumătate american pentru că numele provine de la un district din Hawaii, iar designul a fost elaborat în centrul Hyundai din California de o echipă condusă de Luc Donckerwolke, noul șef de design al brandului coreean și un alt ex-executiv din grupul VW care l-a urmat pe Peter Schreyer.
Oficialii Hyundai declară că designul lui Kona reprezintă noua direcție de design a mărcii care va face ca modelele Hyundai să fie recunoscute foarte ușor în viitor. De altfel, și noul Santa Fe lansat ulterior, promovează aceeași linie.
Într-adevăr, Hyundai Kona are un design original cu care coreenii speră să urmeze succesul înregistrat de Nissan Juke, inventatorul acestui segment și promotorul unui design absolut neconvențional cu care a cucerit zeci de mii de clienți anual. Cei de la Hyundai consideră că un design neconvențional este cea mai bună cale să te faci remarcat în inflația de SUV-uri de clasă mică apărute în ultimii doi ani.
Cu 4,17 metri lungime, Kona se înscrie în gabaritul clasei SUV-urilor mici, iar ampatamentul de 2,60 metri se înscrie în standardul acestei clase, mulți rivali având exact același ampatament. Kona nu este cea mai lungă din clasă dar, cu 1,85 metri lățime, este printre cele mai late. Iar această valoare se regăsește și la interior, lățimea interioară la umeri în față și în spate de 1,36, respectiv 1,32 metri, fiind cea mai mare din clasă. Într-adevăr, în spate, pasagerii călătoresc confortabil și beneficiază de un spațiu generos în toate direcțiile. Și funcționalitatea este la un înalt nivel pentru că sunt spații generoase în buzunarele ușilor față, la baza consolei centrale și pe tunelul median.
Ca de obicei, ergonomia asiatică este la cel mai înalt nivel. Planșa de bord nu este spectaculoasă dar este extrem de funcțională cu aceleași comenzi cu butoane mari și clare și un sistem multimedia de top în standard la echiparea Luxury cu ecran tactil color de 8 inci, navigație, DAB, Apple CarPlay/Android Auto, Bluetooth și sistem audio Hi-Fi Krell cu 8 difuzoare. Numeroasele echipamente standard care includ și un pachet consistent de sisteme de asistență plus head-up display-ul justifică prețul ridicat pentru acest segment, însă nu și plasticele tari de pe bord. Ne așteptam ca măcar la versiunea de top să regăsim plastice moi, mai de calitate, deoarece la prețul de 26.430 euro cu promoția inclusă, Kona rivalizează cu SUV-uri dintr-o clasă superioară. Blocul climatizării are afișaj separat dedicat, iar comenzile au butoane mari și sunt illustrate sugestiv.
În jurul schimbătorului regăsim grupate butoanele pentru încălzirea scaunului și volanului, dar și cel pentru asistarea la coborârea pantelor și pentru sistemul automat de parcare. În fața schimbătorului, apar alte două butoane importante: drive mode pentru reglajul răspunsului direcției și motorului/cutiei în modurile Eco, Normal și Sport în stânga și cel pentru blocajul transmisiei integrale în raport fix. În afară de Duster și Renegade, nimeni nu mai are această facilitate în segment.
Sistemul 4×4 disponibil la versiunea turbo pe benzină testată, dar și la diesel, dispune de un cuplaj electrohidraulic fiind de tip 4×4 permanent. Practic, șoferul nu intervine deloc, sistemul distribuind automat cuplul față/spate în funcție de necesarul de tracțiune iar acest lucru este evidențiat pe displayul de 4,2 inci dintre indicatoare într-un mod foarte sugestiv. Când optezi pentru versiunea cu tracțiune integrală cum a fost cazul mașinii de test, primești automat și puntea multilink pe spate în timp ce versiunea 1.0 T-GDI vine cu punte spate semiindependentă.
Portbagajul nu este însă foarte mare și marginea de încărcare este destul de înaltă, fiind situată la 70 cm față de sol. Volumul măsurat al portbagajului, de 276 litri (oficial 361 litri) se înscrie în media clasei însă există și rivali cu portbagaje mai mari, vezi Renault Captur, spre exemplu.
La condus, Kona este o surpriză extrem de plăcută. Cu o poziție de condus relativ joasă pentru un SUV, Kona impresionează de la primii kilometri. Trenul de rulare este reglat mai ferm și astfel mașina se înclină foarte puțin în viraje. Pe modul Sport, direcția răspunde spontan și contribuie la maximizarea plăcerii în conducere. Mașina se simte ușoară la condus și nici nu arată cele 1.454 kg afișate în fișa tehnică. Tracțiunea integrală aduce un plus evident pentru ținuta de drum care are multe rezerve. La intrarea în virajele rapide, Kona subvirează moderat pentru ca apoi o parte din cuplu să fie transferat spre spate reducând la minim efectul de subvirare. Hyundai a preferat să ofere un sistem ESP nedecuplabil ceea ce poate reprezenta o problemă dacă vă afundați în nisip. Kona nu este însă un off-roader în ciuda prezenței sistemului de blocare a transmisiei care este de ajutor în teren greu.
Motorul turbo de 1,6 litri este un pachet de nervi. Răspunde extrem de rapid și imprimă reprize și accelerații fulminante. Cu acest motor, Kona este un fel de GTI printre micile SUV-uri. Poate doar Mini Countryman Cooper S rivalizează cu el. Cutia automată DCT cu dublu ambreiaj și 7 trepte funcționează precis și se armonizează perfect cu motorul. Nu are însă padele în spatele volanului, dar la nevoie treptele se pot schimba și manual cu ajutorul schimbătorului.
În ciuda trenului de rulare mai ferm, Kona oferă un confort la rulare foarte bun chiar încălțată cu jantele mari și pneurile neobișnuit de late pentru acest segment și cu talon mic, de 235/45 R18. În schimb, fac destul de mult zgomot la rulare, și acest zgomot este mai mare decât cel al motorului și cel la vânt.
Puterea mare își cere prețul său. Noi am înregistrat un consum mediu de 9,2 l/100 km, care este destul de mare pentru că, de exemplu, prin comparație, Honda CR-V, cu motor similar, putere puțin mai mare și o clasă mai sus, a consumat 8,4 l/100 km. Este însă unul dintre puținele minusuri pe care le-am găsit.
Și prețul este mare privit în valoare absolută. Însă de cei 26.430 euro cu promoție inclusă primiți o mașină superechipată, ca un pom de Crăciun, la care nu mai trebuie să comandați nimic decât vopseaua metalizată sau pe cea în două tonuri cum a fost cazul mașinii de test. Echiparea standard include pe lângă sistemul multimedia și audio Hi-Fi enumerate mai sus un pachet impresionant de sisteme de asistență cu asistent de bandă, asistent de unghi mort, asistent de oboseală, avertizare trafic la mersul cu spatele, senzori de parcare față/spate, asistent fază lungă, asistent coborâre și urcare pante. Plus jantele de 18 inci, clima automată, scaunele și volanul încălzit, head-up display și trapa electrică. Și la acestea se adaugă pachetul de 5 ani de garanție fără limită de kilometri care te scutește de multe griji.
Citește și – Prețuri Hyundai Kona in Romania: Cât costă noul SUV de oraș
Verdict AutoExpert
Hyundai Kona este un SUV de clasă mică extrem de reușit având un design care îți taie răsuflarea și se conduce la fel de bine precum și arată. Spațiul interior corespunde segmentului fiind chiar ușor peste medie. Poziționarea spre lifestyle și echiparea completă justifică în mare măsură prețul mai ridicat. Consumul ridicat este singurul minus evident dar cine vrea să facă economie are la dispoziție versiunea 1.0 T-GDI cu tracțiune față.
- Spațiu interior generos
- Ținută de drum foarte sigură
- Motor foarte performant
- Cutie DCT precisă și fină în schimbări
- Design atrăgător
- Echipare standard completă
- Consum mare
- Zgomot la rulare de la pneurile late
Test drive – Hyundai Kona 1.6 Luxury DCT 4×4 – galerie foto / Fotograf: Adrian Cobzașu
DATE TEHNICE | Hyundai |
---|---|
Model | Kona 1.6 Luxury DCT 4x4 |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.591 |
Putere maxima/turatie (CP/rpm) | 177/5.500 |
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm) | 265/1.500-4.500 |
Transmisie | integrala |
Cutie de viteze | 7 trepte, automata |
L/l/h (mm) | 4.165/1.800/1.550 |
Ampatament (mm) | 2600,000 |
Volum portbagaj (l) | 361-1.143 |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 7,9 |
Viteza maxima (km/h) | 205 |
Consum urban/extr./mixt (l/100 km) | 8,3/6,1/7,0 |
Emisii CO2 (g/km) | 158 |
Pret (euro cu TVA) | 26430,000 |