Lumea auto se schimbă sub ochii noștri. Ne place sau nu, viitorul va fi electric. Jeep, o marcă dedicată aventurii în aer liber, a ales calea electrificării propunând variante plug-in hybrid pentru toate modelele din gama sa. Iar acum are și un model complet electric, primul din istoria sa. Am condus noul Jeep Avenger la testul internațional din sudul Spaniei și iată primele noastre impresii.
Jeep a spart gheața și pune pe piață primul său model complet electric. Este un model de dimensiuni mici, cu o lungime de 4 metri, destinat atât uzului urban, cât și pentru ieșiri în natură. Are doar tracțiune față, deci este un Jeep adevărat? Am mers în Spania pentru a a face cunoștință cu noul Avenger, cel mai nou produs Jeep produs în Europa pentru Europa. Da, noul Jeep Avenger nu este comercializat în Statele Unite ale Americii. Iar cine vrea un Avenger cu tracțiune integrală va trebui să aștepte anului 2024 când această versiune va completa gama noului model.
Avenger folosește platforma eCMP2
Nu este un secret că Jeep a profitat la maxim de resursele oferite de Grupul Stellantis în concepția și dezvoltarea acestui nou model. Astfel, inginerii mărcii Jeep au utilizat platforma eCMP2 din cadrul grupului (comună cu modele ca Opel Mokka electric, Peugeot e-2008 sau Citroen e-C4), dar au modificat-o substanțial pentru a îi imprima caracterul Jeep. Astfel, Jeep a primit motorul electric de 156 CP și 260 Nm (produs de compania Emotors, un joint venture deținut de Stellantis și Nidec Leroy Somer) amplasat pe puntea față și noua baterie de 54 kWh.
Sistemul are o arhitectură la 400V. Jeep anunță o autonomie oficială de 400 kilometri, măsurată în ciclul WLTP. Este o cifră decentă, mai mică față de cea oferită de alți concurenți, dar totuși competitivă. Același lucru poate fi spus și despre capacitatea de încărcare, sistemul modelului Avenger permițând încărcări rapide DC la doar 100 kW, în timp ce chargerul onboard AC suportă încărcări de până la 11 kW. O încărcare de la 20 la 80% la o stație DC de putere maximă durează 24 minute.
Noul Jeep Avenger este un automobil compact, una dintre cele mai mici din clasa SUV-urilor de acest fel. Cu o lungime de 4084 mm lungime, Avenger este mai scurt ca un Nissan Juke sau un Peugeot 2008. Avenger are console față și spate extrem de scurte, aceasta fiind una din principalele modificări aduse de inginerii mărcii, pentru a îi permite modelului electric să aibă performanțe bune și pe teren accidentat. Este lat și are o gardă la sol de 200 mm, iar designul aproape pătrățos îi dă un aspect robust și gata de aventură.
Jeep cu tracțiune față
De altfel, Jeep Avenger nu se dă în spate când drumul nu mai este asfaltat. Cei de la Jeep ne-au demonstrat o încrucișare de punți trecută fără probleme de Avenger în ciuda faptului că doar puntea față este motrice. Apoi, în timpul testului am parcurs câțiva zeci de kilometri pe un drum de macadam și praf, unde Avenger este chiar distractiv. Chiar și pe o suprafață cu aderență scăzută cu praf și pietre, Avenger rămâne perfect controlabil. Avem sistem de hill descent control dacă avem de negociat o coborâre mai abruptă, iar cel de la volan are la dispoziție și moduri de rulare dedicate pentru Sand, Mud și Snow prin intermediul sistemului Selec-Terrain, pentru prima dată oferit pe un model cu tracțiune față.
Fără a intra în prea multe detalii, pe care le veți putea citi în numărul de mai al revistei AutoExpert, putem spune că Avenger este cea mai bună mașină electrică construită pe platforma eCMP2 a Grupului Stellantis. Suspensia este excelent reglată, direcția este precisă și oferă suficient feedback, iar poziția la volan este excelentă.
Interiorul este logic, iar calitatea materialelor este bună. Există și minusuri, un plastic tare pentru partea superioară a bordului și numeroase elemente împrumutate de la celelalte mărci ale grupului, ca diverse butoane. Dar sistemul de infotainment e superior la tot ce a folosit Jeep până acum, cu o grafică modernă și foarte plăcută, iar sistemul este customizabil și logic în operare. Ecranul central are 10.25 inchi, raspunde rapid la comenzi și suportă Apple CarPlay wireless și Android Auto.
Sistem multimedia excelent
Climatizarea dispune de comenzi fizice separate organizate în stil claviatură sub ecranul central. Un al doilea ecran de 10.25 inchi este amplasat în fața celui de la volan și are rolul de planșă de bord.
Avenger se simte rapid, mai ales dacă alegem să rulăm în modul Sport, accelerând de la 0 la 100 km/oră în 9,3 secunde. Este suficient de compact pentru a fi ideal pentru uzul urban, dar suficient de confortabil și la drum lung.
În timpul testului desfășurat în jurul orașelor Malaga și Fuengirola din sudul Spaniei, am parcurs toate tipurile de drumuri disponibile. De la autostrăzi la drumuri naționale și drumuri de munte înguste, piste neasflatate și traversări de orașe aglomerate. Am înregistrat un consum de 16,4 kWh/100 km, în condițiile în care s-a rulat în toate modurile disponibile (Eco, Normal, Sport și Sand) cu climatizarea pornită pe 22 grade (în Spania au fost 30 de grade la data testului). La finalul traseului de test, modelul Avenger mai afișa o autonomie de 298 km cu 76% din baterie.
Un Jeep Avenger costă între 38.900 și 43.900 euro cu TVA inclus pe piața din România, în funcție de nivelul de echipare ales. Prețurile nu includ prima oferită prin programul Rabla Plus.