Test drive – Jeep Grand Cherokee Trackhawk! Poate părea surprinzător, dar nu Bentley, Porsche sau Lamborghini construiesc cel mai puternic SUV din lume, ci Jeep. Jeep Grand Cherokee Trackhawk este cel mai puternic SUV din lume cu 707 CP, dar și cel mai rapid cu o accelerație 0-100 km/h în doar 3,5 secunde. Primele impresii.
Test drive – Jeep Grand Cherokee Trackhawk
Jeep Grand Cherokee este unul dintre cele mai polivalente SUV-uri de lux. Prin construcția lui, este printre cele mai capabile SUV-uri de lux în teren accidentat, are și o versiune adaptată pentru off-road Trailhawk dar și două versiuni sportive. SRT este cea mai cunoscută, livrând 468 CP și 624 Nm din cel mai mare motor aspirat destinat unui SUV de mare serie, un V8 HEMI de 6,4 litri.
Dar de anul acesta, lui SRT i se alătură și Trackhawk, la care motorul V8 HEMI de 6,2 litri este supraalimentat cu compresor mecanic (același de la Dodge Charger SRT Hellcat) și livrează 239 CP și 251 Nm în plus, adică 707 CP și 875 Nm. Prin comparație, Lamborghini Urus are 650 CP și 850 Nm, Bentley Bentayga W12 608 CP și 900 Nm, Mercedes-AMG GLE 63 S 4Matic 585 CP și 760 Nm, BMW X5 M 575 CP și 750 Nm, iar Porsche Cayenne Turbo 550 CP și 770 Nm. Nume ilustre care pălesc în fața cifrelor lui Trackhawk.
Este oare Jeep Grand Cherokee Trackhawk la fel de capabil ca rivalii săi sau cifrele sunt doar pe hârtie? Cum ridici capota, ai măsura performanțelor. Deasupra motorului V8 este plasat un compresor mecanic, antrenat direct de la arborele cotit, raportul de reducere fiind de 2,36:1, adică se învârte cu maximum 14.600 rpm când motorul se apropie de turația maximă de 6.200 rpm. Înainte de fi introdus în cilindri, aerul trece pintr-un intercooler aer/apă și printr-o conductă de admisie uriașă, de 92 mm în diametru.
Ca și la alte modele Jeep, avem la dispoziție selectorul Selec-Track pentru modurile de rulare Auto, Sport, Track, Tow și Snow plus un mod individual Custom Mode. Acestea nu reglează doar răspunsul motorului, al cutiei, direcției și suspensiei ci și modul de distribuție al cuplului față/spate.
Jeep Grand Cherokee Trackhawk utilizează sistemul de tracțiune integrală cu diferențial central plus un diferențial cu alunecare limitată pe spate. Distribuția cuplului variază de la 40/60% față/spate la Auto până la 35/65% și 30/70% față/spate la modurile Sport și, respectiv, Track. Jeep susține că pe modul Track, cutia schimbă treptele în doar 160 ms. Pentru a susține cuplul enorm, arborele cardanic și diferențialul spate au fost reproiectate, iar jantele de 20 inci cu pneurile all-season Pirelli 295/45ZR20 Scorpion Verde sunt standard asigurând transmiterea eficientă a puterii la sol.
În modul Auto, mașina este docilă ca un SUV banal și surprinde foarte plăcut reglajul ideal al trenului de rulare. Pe micile drumuri întortocheate din jurul circuitului A1 Ring de la Spielberg, Austria, Trackhawk nu te zgâlțâie și amortizează foarte bine denivelările scurte. Nici nu ai zice că este un SUV supersport. De asemenea, ruliul este redus și, de la volan, mașina se simte mult mai ușoară decât arată cifrele și anume 2.433 kg.
Comutăm modul Sport și apăsăm mai tare pedala de accelerație la începutul unei linii drepte. Accelerația fulminantă îți dă capul pe spate și Trackhawk urcă pe nesimțite de la 80 la 200 km/h. Cilindreea nu poate fi înlocuită de nimic, spun englezii. Dar gândiți-vă că aici mai lucrează și compresorul mecanic. În doar 3,5 secunde, Trackhawk ajunge la 100 km/h, mai repede decât toți rivalii amintiți.
Și cu ocazia accelerației fulminante (Launch Control este standard), realizezi că Trackhawk are și o aderență foarte bună. Chiar și pe modul Track, roțile nu pierd aderența la accelerații rapide și surprinde plăcut și ținuta de drum. Deși nu dispune de delicatesele de la Cayenne și Urus cum ar fi direcția integrală sau barele stabilizatoare active, puntea spate nu are nici o reacție intempestivă și la limită aceasta este foarte neutră.
În situațiile limită, Trackhawk glisează cu totul, progresiv și previzibil fiind ușor de controlat în ciuda gabaritului și masei mari. Iar uriașele discuri de frână Brembo, de 400 mm pe față și 350 mm pe spate cu etriere de culoare galbenă cu șase pistonașe pe față și patru pe spate asigură o decelerație de la 100 km/h la zero în numai 35 metri, valoare demnă de mașini sport ca Porsche 911.
Cel mai puternic Trackhawk vine standard cu tapițerie de piele Nappa pe scaune cu logo-ul Trackhawk pe spătar și la baza volanului aplatizat cu trei spițe, piele cusută pe cozorocul instrumentarului de bord, uși, consola centrală și cotieră, sistem multimedia cu display tactil de 8,4 inci și pachet Metal.
În Italia, noul Jeep Grand Cherokee Trackhawk costă 128.000 euro, mult mai puțin decât mulți dintre rivalii amintiți mai sus.
Verdict AutoExpert
Trackhawk ne demonstrează că și Jeep poate construi SUV-uri foarte sportive nu doar capabile în teren accidentat. Trackhawk oferă performanțe de vârf bine puse în valoare de un tren de rulare mult mai bine reglat decât ne-am fi așteptat.
- Motor cu performanțe de top
- Confort la rulare neașteptat de bun
- Echipare standard completă
- Ținută de drum neutră la limită
- Masă mare
- Consum oficial mare
DATE TEHNICE | Jeep Grand Cherokee |
---|---|
Model | Trackhawk |
Motor/ nr. cilindri | V8, compresor mecanic |
Cilindree (cmc) | 6.166 |
Putere maxima/turatie (CP/rpm) | 707/6.000 |
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm) | 875/4.800 |
Transmisie | integrala |
Cutie de viteze | 8 trepte, automata |
L/l/h (mm) | 4.846/1.954/1.749 |
Ampatament (mm) | 2.914 |
Garda la sol (mm) | 203 |
Masa la gol (kg) | 2.433 |
Volum portbagaj (l) | 457-1.554 |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 3,5 |
Viteza maxima (km/h) | 290 |
Consum mixt (l/100 km) | 16,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 385 |
Pret(euro) | 128.000 |