A șasea generație Jeep Wrangler conservă aptitudinile off-road de top dar vine în plus cu un comportament rutier net superior, o gamă de motoare noi, mai rafinată și mai modern și un interior luxos. Și nu a fost uitat nici tradiționalul mod de decapotare care este mai practic acum. Primele impresii de la Spielberg, Austria.
Peste 5 milioane unități au fost produse în 73 de ani, transformând Jeep Wrangler într-unul dintre cele mai de succes off-roadere din istorie. Cinci generații în 73 de ani înseamnă și un ciclu de producție foarte lung pentru această mașină simbol care își are rădăcinile în al Doilea Război Mondial. Pentru că Wrangler (se numește așa de la a treia generație YJ din 1987) este urmașul natural al lui Jeep Willys, construit în 1941 de Ford și Willys-Overland pentru armata americană.
La început, Jeep a fost exclusiv o mașină de muncă, iar cu timpul s-a transformat într-un off-road pur.
Comportament rutier în mare progres
Acum, la a șasea generație, Jeep a făcut o mutare interesantă. A păstrat calitățile legendare off-road dar a îmbunătățit substanțial ținuta de drum pe șosea. Wrangler continuă să utilizeze punțile rigide față și spate cu prinderi în 5 puncte care au fost optimizate pentru a oferi mai mult confort pe șosea și mai multă agilitate. Puntea față are un brat lateral și patru brațe longitudinale, iar puntea spate este prinsă cu două brațe inferioare și două superioare pentru controlul longitudinal și un brat pentru controlul lateral.
Poate nu întâmplător, testul din Austria s-a desfășurat în primă fază pe asfalt. Noul Jeep Wrangler nu se mai conduce ca un off-roader, ci se simte ca ujn SUV modern, mai ușor și mai adaptat pentru condusul pe șosea. Wrangler nu mai este acum doar o mașină de muncă sau de urcat pep ante imposibile ci este și un SUV modern pe șosea, oferind mai mult confort, ruliu și inerție mai reduse în viraje și un confort mai bun la rulare pe asfalt. Sunt mai multe modificări care contribuie la această senzație pe lângă trenul de rulare optimizat.
- Noua direcție electrică e mai incisivă și are un raport de demultiplicare mai scurt.
- Noul motor turbodiesel de 2,2 litri preluat de la Alfa Romeo apasă mai puțin pe puntea spate și s-a obținut o distribuție a maselor aproape perfectă (52/48%-50/50% în funcție de versiune)
- Wrangler este mai ușor cu până la 90-100 kg în funcție de versiune. Ușile și capote sunt din aluminiu, iar ușa portbagajului este din magneziu pe structură din aluminiu. La Sahara și Sport, și aripile sunt din aluminiu, în timp ce la Rubicon sunt din plastic, soluție mai potrivită în off-road greu.
Motoare de la Alfa Romeo
Wrangler este livrat în Europa cu două motoare moderne, ambele de la Alfa Romeo: 2,2 litri turbodiesel de 200 CP și 2.0 litri turbo de 272 CP, ambele combinate cu transmisia automată cu 8 trepte, de asemenea o premieră la Jeep Wrangler.
Se oferă în continuare versiunile cu două uși și Unlimited cu patru uși, ambele putând fi combinate cu trei niveluri de echipări Sport, Sahara și Rubicon. În premieră, versiunea Sahara dispune și de pachet Overland.
Două sisteme 4×4 dintre care unul profesional pentru Rubicon
Două sisteme de tracțiune integrală sunt disponibile: Command-Trac pentru Sahara și Sport și Rock-Trac pentru Rubicon. Ambele operează în patru moduri plus N (neutru):
- – 2H (tracțiune spate),
- – 4H Auto (cuplul se transferă automat în funcție de necesități)
- – 4H Part Time (transmisia blocată în raport 50/50% față/spate)
- – 4L (reductor cuplat).
Trecerea de la 2H la 4H Auto se poate face și în mers până la 72 km/h. De aici încolo apar diferențele ]ntre versiuni.
Sahara și Sport au reductor cu raport de reducere de 2,72:1 și opțional diferențial blocabil cu alunecare limitată Trac-Lok pe puntea spate. Raportul final este de 3,45:1.
Rubicon este dedicat aventurilor extreme fiind echipat suplimentar cu diferențiale blocabile față și spate, bară stabilizatoare decuplabilă față, reductor cu raport de reduecere mai mare, de 4,0:1 și un raport final mai mare de 4,1:1 la benzină și 3,73:1 la diesel.
Astfel, raportul total de reducere la Rubicon este de 77,2:1 la benzină și 70,3:1 la diesel, ceea ce îi permite să se aventureze aproape pe oriunde mai ales că vine încălțat cu pneuri MT de 32 inci standard. Sport și Rubicon vin standard cu jante de 17 inci iar Sahara vine cu jante de 18 inci.
Garda la sol este de 25,4 cm, iar unghiurile de trecere ale lui Rubicon cu două uși sunt impresionante: unghi de intrare 36,4 grade, unghi ventral 25,8 grade, unghi de ieșire 30,8 grade. Astfel, Rubicon poate trece prin vaduri de apă de până la 76 cm.
Rubicon Unlimited: aptitudini off-road de top
Noi am condus versiunile Rubicon cu două și patru uși pe un parcurs mai greu decât este amenajat la lansările cu presa. Jeep a vrut să ne arate că Wrangler nu este doar o jucărie, iar ploaia căzută masiv cu o zi înainte a făcut și mai greu traseul care a avut un parcurs separat pentru Sahara și Wrangler.
Punem contactul pentru a porni la drum. Imediat ce am pornit motorul, pe displayul dintre indicatoare un mic Jeep Willys aleargă de la stânga la dreapta. De altfel, emblema legendarului Jeep apare pe măciulia schimbătorului de viteze, la baza parbrizului și pe jante. Surprinzător, logo-ul Jeep a dispărut de pe capotă, fiind prezent doar pe laterale. Jeep e atât de încrezător în imaginea sa încât a considerat că cele șapte fante ale grilei radiatorului sunt suficiente pentru a recunoaște mașina de departe.
În off-road, Wrangler nu se mai simte masiv și pare mai ușor și mai agil. Impresionează foarte mult rigiditatea excepțională a caroseriei, mașina păstrând în continuare nu doar construcția cu șasiu separat ci și roll-bar-ul de protecție în caz de răsturnare.
- Ținută de drum în net progres pe șosea
- Interior rafinat pentru un off-roader
- Aptitudini off-road de top nealterate
- Motor diesel mai economic și mai rafinat
- Direcție mai incisivă
- Operațiuni de demontare/montare mai facile
- Comenzi geamuri pe consolă
- Operațiunile de demontare/montare necesită puțină obișnuință fiind ușor complicate
Începem parcursul off-road cu un macadam în urcare pe care îl abordăm cu 4H Auto fără probleme. Trecem apoi pe 4H Part Time când dăm de primele noroaie și constatăm că pneurile MT, standard la Rubicon, fac o treabă foarte bună. După încă 5 km, urmează zonele cele mai grele, devenite și mai complicate din cauza ploii. Cuplăm schimbătorul în N, trecem în 4x4L și ne cățărăm cu viteză mică urmând șleaurile create în noroi de mașinile de dinainte, întrerupte de gropi transversale pe unde și-a făcut loc apa. Wrangler urcă vitejește și pneurile MT oferă o aderență superbă. Ajungem la o pantă mai abruptă unde nu accelerăm suficient și începem să patinăm ușor.
Ne oprim în loc, cuplăm diferențialul blocabil spate și pornim din mijlocul pantei. Pneurile MT mușcă din noroi și trecem fără probleme. Ajungem în vârf de pantă la o porțiune cu gropi mari decalate stânga-dreapta. E momentul pentru a decuple bara stabilizatoare care ajută la alungirea cursei roților față. Wrangler trece printre groipe adânci pe 2 roți fără a pierde aderența. Categoric, nu ai ce să ceri mai mult unui off-roader.
Interior elegant pentru un off-roader cu sistem multimedia modern
La interior, Jeep Wrangler este mai luxos și mai elegant acum: scaune îmbrăcate în piele cu cusături contrastante roșii și având susținere bună, o planșă de bord verticală cu zona centrală vopsită în culoarea caroseriei și un sistem multimedia complet nou, disponibil standard cu ecrane de 7 inci sau opțional 8,4 inci, ambele cu Android Auto, plus mânere de viraj în montanții față dar și o bară de susținere în dreptul pasagerului față, foarte utilă. Indicatoarele de bord sunt montate în alveole separate iar între ele se află un display TFT de 3,5 sau 7 inci care poate fi configurat în mai mult de 100 feluri.
Sistemul multimedia se mișcă rapid, pe ecranul acestuia putând fi vizualizate și ce sisteme de tracțiune integrală sunt cuplate. Cutia de transfer are levier clasic lângă schimbătorul de viteze așa cum stă bine unui off-roader clasic, iar la baza consolei se află comutatorul pentru cele două diferențiale blocabile și butonul pentru decuplarea barei stabilizatoare.
Interiorul este și practic pentru că se poate spăla. Jeep a montat o ramă cauciucată la sistemul multimedia pentru a fi protejat.
Au rămas pe consolă comenzile pentru geamuri dar nu din motive de economie ci pentru a renunța la niște cabluri și a facilita demontarea ușilor. Pentru că Jeep Wrangler este ca un puzzle. Practic, poți demonta aproape toată mașina la fel ca jeep-urile din război.
O mașină ca un puzzle
La versiunea soft top se demontează mult mai ușor acum panourile cu geamurile laterale și luneta din pânză pentru că în loc de fermoare Jeep a găsit soluția unor șine, mai practice și mai potrivite pentru a evita pătrunderea apei.
Cu toate lateralele scoase dar cu acoperișul de pânză montat, avem modul Safari adică ideal pentru excursii în junglă, când acoperișul te protejează de soarele arzător, iar mașina deschisă îți oferă șansa să privești live girafele și elefanții.
Apoi, acoperișul de pânză se poate rabata cu o singură mână la fel ca la Mazda MX-5 și se asigură cu ajutorul a două butoane de blocaj.
Există în premieră și o versiune hardtop cu acoperiș de pânză complet retractabil. Bineînțeles și la versiunea hardtop se pot scoate panourile laterale, luneta, segmentele acoperișului.
De asemenea, se pot demonta și ușile, o manevră foarte facilă acum pentru că acestea sunt din aluminiu, fiind foarte ușoare. Și la fel ca și Willys din 1945 și parbrizul este rabatabil. Acesta este mai înclinat acum față de vechea generație și puțin curbat dar se rabate fără probleme pentru că Jeep a prevăzut două opritoare din plastic care să protejeze vopseaua capotei.
Pentru demontarea ușilor și a parbrizului, Jeep vă livrează și o mica trusă de scule, iar șuruburile sunt depozitate într-un loc în portbagaj, sub podea.
Pentru a se alinia normelor actuale, Jeep Wrangler dispune de sisteme de asistență moderne inclusiv asistent unghi mort, asistență pentru traficul din spate, senzori de parcare față și spate și camera de marșarier cu linii de demarcare. Trebuie să menționăm că senzorul de unghi mort a fost montat înmtr-un mic locaș lângă stop, singurul loc posibil, din cauza evazării foarte late a aripilor.
Noul Jeep Wrangler se va construi în continuare în SUA și se va vinde în Europa din septembrie 2018.
Verdict
Într-o eră în care spiritul off-roaderelor legendare este alterat prin adoptarea unor compromisuri (vezi puntea independentă la G-Class sau planurile de a construi un Land Rover Defender pe platformă de Range Rover) Jeep reusește combinația perfectă conservând senzaționalele aptitudini off-road și îmbunătățind substanțial confortul și dinamica pe șosea. Noul Jeep Wrangler este mai polivalent ca niciodată. În plus, are un interior elegant și luxos și o gamă de motoare rafinată și economică de la Alfa Romeo.
DATE TEHNICE | Jeep Wrangler | |
---|---|---|
Model | Rubicon 2 uși | Rubicon Unlimited |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 2.143 | 2.143 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 200/3.500 | 200/3.500 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 450/2.000 | 450/2.000 |
Transmisie | integrală | integrală |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată | 8 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.334/1.894/1.879 | 4.882/1.894/1.901 |
Ampatament (mm) | 2.459 | 3.008 |
Gardă la sol (mm) | 255 | 252 |
Unghiuri de atac/ieșire/ventral(grade) | 36,4/30,8/25,8 | 36,0/31,4/20,8 |
Masă la gol (kg) | 2.086 | 2.207 |
Volum portbagaj (l) | 192-587 | 533-1.044 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 9,6 | 10,3 |
Viteză maximă (km/h) | 160 | 160 |
Consum mixt (l/100 km) | 7,4 | 7,9 |
Emisii CO2 (g/km) | 195 | 209 |