Test drive – Kia Sportage vs Jeep Compass vs Skoda Karoq

Test drive - Kia Sportage vs Jeep Compass vs Skoda Karoq

Test drive – Kia Sportage vs Jeep Compass vs Skoda Karoq! O înfruntare transatlantică: europeanul Skoda Karoq, asiaticul Kia Sportage și americanul Jeep Compass într-un comparativ foarte interesant cu motoare turbodiesel de 2 litri, tracțiune integrală și cutii automate.

SUV-urile compacte sunt în mare vogă și moda lor nu a trecut ci dimpotrivă. Iar pentru mulți români, tracțiunea integrală, cutia automată și motorul turbodiesel reprezintă combinația perfectă pentru un SUV compact. Lansat la începutul lui 2015, Kia Sportage 2017 nu mai este un model foarte nou însă designul este foarte actual la fel ca și tehnologia. Deja modelul cu facelift bate la ușă. Cu un raport preț/dotări imbatabil este greu de bătut de lupii tineri. Și în acest segment sunt foarte mulți lupi tineri, doi dintre ei participând la acest comparativ. A doua generație Jeep Compass s-a lansat primăvara trecută și a ajuns în România în toamna lui 2017, iar Skoda Karoq a apărut la finalul anului trecut. Toate cele trei modele din test au motoare turbodiesel de 2 litri cuplate cu cutii automate cu 6 trepte (Kia), 7 trepte cu dublu ambreiaj (Skoda) și 9 trepte (Jeep) și transmisii integrale.

Test drive – Kia Sportage vs Jeep Compass vs Skoda Karoq!

Caroserie și interior

Karoq este urmașul lui Yeti și deși are 16 cm mai mult decât Yeti, este unul din cele mai compacte SUV-uri din clasa sa având doar 4,38 metri lungime și fiind aproape identic ca gabarit cu Seat Ateca. În ceea ce privește dimensiunile interioare, Karoq are înălțimea și lățimea interioară în față și spate comparabile cu ale rivalilor săi.Doar spațiul la genunchi în spate este mai mic cu câțiva centimetri decât la rivali și acest lucru se observă și când iei loc pe bancheta din spate.

În schimb, Compass și Sportage oferă un spațiu aproape identic în spate la genunchi deși Compass are un ampatament mai mic cu 34 mm și este mai scurt cu 86 mm. Sportage oferă cel mai bine profilat spătar al banchetei spate și acesta se poate înclina sub patru unghiuri, facilitate care nu există la rivali.

Prin rabatarea banchetei de la o manetă de la baza șezutului, se creează o suprafață perfect plană. Alături de Skoda (464 litri), Kia are cel mai încăpător portbagaj (465 litri) dar forma lui nu este regulată din cauza suspensiei spate care răpește spațiu și nu există sisteme de ancorare în portbagaj. În schimb, Skoda are un portbagaj cu o formă mai practică, plase de depozitare în lateral, cârlige de ancorare, lanternă și priză de 12V. Din păcate însă la Skoda, se creează un prag de încărcare nepractic prin rabaterea banchetei spate. Opțional, Skoda este singura care oferă trei scaune individuale în spate care culisează independent sau se pot chiar și scoate, facilitate preluată de la simpaticul Yeti (351 euro).

Jeep are cel mai mic portbagaj și acesta este chiar mic, volumul real de 305 litri fiind cu 150 litri mai mic decât la rivali. În schimb, podeaua mobilă poate fi poziționată pe trei niveluri, în poziția cea mai de sus formând o suprafață plană prin rabatarea banchetei iar bancheta este fracționabilă 40/20/40%. Skoda nu are cotieră centrală în spate în timp ce la Jeep spătarul scaunului din mijloc spate se poate transforma în cotieră. Prin rabatarea segmentului central se creează un spațiu pentru încărcarea obiectelor lungi, foarte practic.

 

În toate trei modelele se stă destul de sus, cu circa 15 cm mai sus decât într-un hatch clasic: 66 cm la Sportage, 65 cm la Compass și Karoq, ceea ce asigură o mai bună vizibilitate asupra drumului. Însă la Compass, unghiul întunecat este cel mai mare din cauza montantului față mai lat, oglinzii masive și montantului spate de asemenea lat care obturează vizibilitatea trei sferturi spate.

La prețuri care depășesc 30.000 euro cu ceva opțiuni, clienții au multe pretenții. Înainte de toate trebuie să menționăm că Skoda Karoq era în versiunea de bază Ambition (pentru o comparație corectă în tabelul de prețuri am luat în calcul versiunea de top Style), Kia Sportage a venit cu un nivel de echipare mai complet, Style, peste care mai există doar GT Line, iar Jeep Compass s-a prezentat cu echiparea de top Limited.

 

Deși Style nu e versiunea de top la Kia, Sportage are materiale foarte bune, moi în partea superioară a bordului, în timp ce fețele de uși sunt îmbrăcate complet în piele și plastic moale. De la mijlocul bordului în jos predomină un plastic tare care se întâlnește însă și la Skoda și Jeep dar în zone inferioare liniei centrale a bordului. În echiparea din test Ambition de la Skoda, fețele de uși sunt îmbrăcate în plastic tare și arată ceva mai ieftin.

 

 

 

În ceea ce privește ergonomia, se înfruntă școli diferite, însă toate trei modelele au în comun amplasarea ecranului tactil al sistemului multimedia în poziție optimă, deasupra consolei centrale între gurile de ventilație. Kia vine standard la Style cu sistem multimedia cu ecran de 7 inci și navigație incluse (hărți Tom Tom incluse, upgrade 7 ani, Android Auto și Apple CarPlay). Opțional, costă doar tunerul digital (108 euro), iar cine dorește poate comanda ecranul mai mare de 8 inci (155 euro sau 263 euro cu tuner digital).

 

La prima vedere se observă o aglomerare de butoane pe consola centrală, dar totul este logic: meniurile sistemului multimedia pe prima linie, comenzile climatizării grupate dedesubt compact pe alte două linii cu afișarea informațiilor pe o bandă în partea superioară a diplayului tactil și la bază comenzile pentru încălzirea și ventilarea scaunelor și pentru volanul încălzit.  Arată puțin old fashion dar totul este simplu și intuitiv. În fața schimbătorului, coreenii au grupat după modelul lui VW (cei de la Hyundai-Kia s-au uitat întotdeauna atent la VW pe care îi consideră principalii rivali) comenzile importante pentru trenul de rulare (drive mode, cel de blocare a transmisiei pentru off-road greu, de asistare la coborârea pantelor) și de parcare automată. Displayul sistemului multimedia nu are o rezoluție prea grozavă, dar sistemul TomTom se mișcă relativ rapid.

Skoda Karoq este cea mai avansată la capitolul sisteme multimedia beneficiind de baza de organe a platformei MQB utilizată și la VW Tiguan sau Seat Ateca. Versiunea de bază Ambition are ecran de 6,5 inci dar mașina de test era dotată cu sistemul Bolero de 8 inci (232 euro, standard la echiparea de top Style) care se poate comanda și cu navigație Amundsen (446 euro).  Acesta impresionează prin rezoluție, rapiditate în reacții și organizarea meniurilor. Fără îndoială, Skoda are cel mai modern sistem multimedia. Ergonomia este similară cu cea de la Seat Ateca, blocul climatizării fiind plasat mai jos și având indicațiile de la temperatură plasate deasupra butoanelor de reglaj.

Compass vine standard la echiparea de top Limited cu ecran tactil de 7 inci dar pentru a avea și navigație trebuie optat pentru pachetul Infotainment care include navigație, Apple car Play și Android Auto și ecran mai mare de 8,4 inci plus un sistem audio Hi-Fi de la Beats (1.250 euro). Meniurile se accesează tactil foarte intuitiv și americanii au preferat să dubleze absolut toate comenzile climatizării. La prima vedere pare redundant, dar având în vedere poziția aproape verticală a consolei centrale, este mai bine că se poate comanda climatizarea atât tactil cât și din butoane fizice. La baza consolei regăsim și selectorul sistemului de tracțiune integrală cu modurile Auto, Snow, Sand și Mud, iar prin apăsarea selectorului se activează și blocarea transmisiei (aceasta intervine și automat în anumite moduri).

Test drive – Kia Sportage vs Jeep Compass vs Skoda Karoq!

Dinamică și confort

Avem în față trei școli diferite. Jeep înseamnă în primul rând stil american și aptitudini de top în off-road, iar Compass se înscrie perfect în această filozofie. Modelul din test în versiunea Limited este echipat cu sistemul 4×4 Jeep Active Drive, care include selectorul pentru suprafețele de rulare amintit mai sus și posibilitatea de blocare a transmisiei, dar reductorul, care este o raritate în segment, o gardă la sol mai mare cu 2,5 cm (implicit și unghiuri de trecere mai bune) și asistent la coborârea pantelor sunt disponibile doar la versiunea Trailhawk.

Însă în teren accidentat, și versiunea Limited din test se simte solidă și are o bună rigiditate a caroseriei conferind acea siguranță de sine tipică unui Jeep. Construit pe platforma small wide a lui FCA, Jeep are o punte spate independentă dar direcția tipic americană, imprecisă în jurul punctului mort și foarte asistată nu îi conferă o agilitate ieșită din comun în ciuda volanului superb, mai gros și care oferă o priză foarte bună. La drum, Compass se conduce destul de boem, are un ruliu evident și amortizarea denivelărilor scurte este destul de deficitară.

În schimb, motorul turbodiesel de 2 litri și 170 CP este foarte potent și se simte foarte vioi. Urcă ușor în ture, are o curbă bună de cuplu în zona de turații medii și pare mai puternic decât arată cifrele. Îl ajută mult și excelenta cutie automată cu 9 trepte, care retrogradează când trebuie, câte trepte este necesar, este intuitivă și fină în schimbări. Este ușor zgomotos în accelerare dar la viteze stabilizate mai mari devine foarte silențios. Practic, nivelul general de zgomot este redus la viteze mari, cochetând cu cerințele din segmentul premium la care Jeep aspiră prin tradiție și prin prețul mai ridicat decât la rivalii din test. Sofisticata cutie automată cu 9 trepte și sistemul 4×4 care permite decuplarea totală a punții spate în condiții ideale de asfalt uscat contribuie la obținerea unui consum mai redus deoarece Jeep consumă cu 0,6 l/100 km mai puțin decât Kia.

Kia Sportage reprezintă profilul SUV-ului ideal de familie. Nu are aptitudini sportive dar excelează la confort și la rafinament.  Are cel mai puternic motor din test și accelerații la fel de bune ca Jeep dar nu dă senzația de forță brută pentru că puterea se livrează liniar și progresiv. Cutia automată clasică oferă mult confort și schimbă lin dar cu o mică întârziere. În schimb, consumă cel mai mult din test, diferența față de Skoda fiind de 1,5 l/100 km. La drum însă este cea mai confortabilă și absoarbe cel mai bine denivelările scurte, oferind un înalt nivel de confort pasagerilor care beneficiază și de o izolare fonică foarte bună. Direcția este de asemenea destul de asistată, la fel ca și la Jeep, dar este mai precisă în jurul punctului mort și oferă mai mult feedback.

Față de Jeep, Kia oferă un tren de rulare adaptiv, butonul Drive Mode permițând alegerea între modurile Sport și Normal care modifică răspunsul direcției și cutiei dar nu și al suspensiei. Iar în modul Sport cel puțin, direcția se simte mai angajantă și cutia schimbă mai sus în ture. Și Sportage prezintă un ruliu în virajele rapide, dar acesta este ceva mai  mic decât la Compass și comportamentul la rulare este mai omogen decât la Jeep. Cel puțin pentru șosea, Sportage are un tren de rulare mai echilibrat decât Jeep. Și deși coreenii nu se laudă cu acest lucru, transmisia 4×4 de la Kia dezvoltată de Magna are și mod de blocare în raport fix 50/50% la fel ca la Jeep.

Skoda Karoq beneficiază de excelenta platformă MQB utilizată și la Seat Ateca și VW Tiguan cu punte independentă spate la versiunile 4×4 și cele mai puternice, direcție electromecanică și cutie DSG cu dublu ambreiaj și 7 trepte ca opțiune la cutia manuală.

Karoq nu doar este ci se simte cea mai ușoară din test, este de departe cea mai incisivă și cea mai incitantă la condus. Direcția oferă cel mai bun feedback, este precisă și conferă o mare plăcere și siguranță în conducere. Oferă cel mai bun compromis pentru trenul de rulare, având un ruliu mic și un confort bun la trecerea peste denivelări. Suspensia este mai fermă decât la Sportage și Jeep, iar la trecerea peste denivelări este mai confortabilă decât Jeep dar ceva mai rigidă decât Sportage.

Skoda vine cu cel mai sofisticat tren de rulare cu cinci moduri de rulare – Eco, Normal, Sport, Snow și Individual care permite modificarea răspunsului cutiei și direcției. Deși o suspensie adaptivă există la această platformă, acesta nu este oferită deocamdată la Karoq.  Există și un pachet off-road (69 euro) care prezintă pe un afișaj busola și unghiul de înclinare a roților, foarte utile în off-road.  Motorul turbodiesel de 2 litri și 150 CP este cel mai puternic din oferta lui Karoq având însă putere și cuplu mai mici decât la rivali. Dar acest lucru nu îl împiedică pe SUV-ul ceh să accelereze la fel de repede ca rivalii săi, având o masă mai mică și fiind ajutat și de excelenta cutie DSG, foarte bine etajată. Aceasta schimbă rapid în modul Sport dar în oraș are uneori un mic gol pe modul Comfort la turații mici. În schimb, cutia contribuie alături de masa redusă la eficiența deosebită, Skoda Karoq având cel mai mic consum din test.

Test drive – Kia Sportage vs Jeep Compass vs Skoda Karoq!

Costuri

Încă de la prețul de bază Jeep este cel mai scump, lucru la care ne așteptam oarecum. Adăugând opțiunile luate în considerare, diferența se mărește și mai mult, Jeep fiind cu peste 8.000 euro, respectiv 11.000 euro mai scump decât Skoda, respectiv Kia. Explicația: majoritatea opțiunilor la jeep sunt disponibile doar în pachete care sunt scumpe. Kia Sportage este de departe cea mai ieftină și este cea mai bine dotată standard pe partea de accesorii de confort și funcționalitate. Însă aproape toate sistemele de asistență sunt opționale inclusiv senzorii de parcare pe spate. Skoda este puțin mai scumpă decât Kia, față de care are în plus faruri cu LED și un sistem multimedia mai modern. În schimb, Sportage este în continuare referința în materie de garanție, oferind cele mai bune condiții, de 7 ani.

Concluzii

Skoda Karoq 2.0 TDI DSG7

Modelul german e greu de ucis pentru că are cel mai mare și cel mai modulabil interior, este cel mai high-tech și are cel mai economic motor. Dotarea standard este în mare progres, dar prețul este încă peste al rivalilor.

 

 

 

Kia Sportage 2.0 CRDI 4×4 GT Line

Coreeanul impresionează printr-un rafinament de excepție, cele mai bune condiții de garanție, echipare standard bogată și printr-o dinamică bună conferită de plusul de cuplu. Păcat doar de consumul mai mare și direcția ușor fadă.

 

 

 

Jeep Compass 2.0 Multijet 170 CP AWD Limited

Motorul se bate cu succes cu rivalii mai puternici, fiind incitant și plăcut la condus grație unei mase mai mici și unei suspensii ferme și este cel mai bine dotat standard din test având cel mai bun preț comparat. Downsizingul nu a adus economia așteptată și interiorul este puțin mai mic.

Verdict AutoExpert

Așa cum spune și titlul, se înfruntă trei culturi diferite fiecare cu atuurile ei. Jeep este orientat spre cei care caută și puțină aventură iar poziționarea este ambițioasă între segmentul de volum și cel premium. Kia Sportage pune accent pe valorile de familie care înseamnă confort și spațiu plus un preț fără concurență. Skoda Karoq este ruda lui VW Tiguan și Seat Ateca beneficiind de tot ce are mai bun din punct de vedere tehnic grupul VW.

 

 

 

DATE TEHNICEKia SportageJeep CompassSkoda Karoq
Model2.0 DSL Style AT 4x42.0 Multijet 170 CP AWD Limited2.0 TDI DSG7 4Motion Style
Motor/nr.cilindriL4, turbodieselL4, turbodieselL4, turbodiesel
Cilindree (cmc)1.9951.9561.968
Putere maxima/turatie (CP/rpm)185/4.000170/3.750150/3.500-4.000
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm)400/1.750-2.750380/1.750340/1.750-3.000
Transmisieintegralaintegralaintegrala
Cutie de vitezeautomata, 6 trepteautomata, 9 trepteautomata DSG, 7 trepte
L/l/h (mm)4.480/1.855/1.6354.394/1.819/1.6474.382/1.841/1.607
Ampatament (mm)2.6702.6362.630
Diametru de bracaj (m)11,211,910,2
Tip pneuriContinental Sport ContactNokian WR SUV3Bridgestone Turanza
Dimensiuni pneuri245/45 R19255/55 R18225/55 R17 97V
Masa la gol (kg)1.6151.6191.591
Volum portbagaj (l)503-1.492438521-1.630
Acceleratie 0-100 km/h (s)9,59,59,3
Viteza maxima (km/h)201196195
Consum urban/extraurb./mixt (l/100 km)7,9/5,3/6,36,6/5,1/5,75,7/4,7/5,2
Emisii CO2 (g/km)166148138
Volum rezervor (l)626050
Masuratori QuatTroruote
Acceleratii
0-60 km/h (s)4,34,14
0-100 km/h (s)9,79,99,3
0-130 km/h (s)15,916,316
1 km cu start de pe loc (s)31,131,830,8
REPRIZE ”in D
Repriza 70-90 km/h (s)3,33,53,2
Repriza 70-120 km/h (s)8,79,18,6
Fr‰nare de la 100 km/h
La gol, rece (m)40,241,642,6
Sarcina maxima, rece (m)43,343,342,8
Sarcina maxima, cald (m)nc44,441,8
Consum
la 90/100/130 km/h (l)*5,58/6,25/8,475,25/6,09/8,124,91/5,83/7,64
In oras/drum national/autostrada (l)9,52/7,14/8,139,08/6,67/7,758,75/6,23/7,13
Consum ”in test (l/100 km)8,337,766,81
Autonomie (km)744773734
Masa si dimensiuni
Masa masurata (kg)1.8771.8901.795
Distributie mase (%)60-40%61-39%57-43%
Volum portbagaj (l)465305464
Zgomot interior
La 50 km/h pe asfalt (dB(A))53,754,253,2
La accelerare maxima (dB(A))71,872,971,5
COSTURI&GARANTIE (lei cu TVA)
Impozit anual (lei/an)179176177
Interval revizii (km)30.00020.000
Costuri revizii pentru 60.000 km2.0032.663
Garantie7 ani sau 150.000 km2 ani f_r_ limit_ de km4 ani sau 120.000 km
PRETURI/ECHIPARE (euro cu TVA)
Pret de baza27.72134.53329.318
Airbaguri frontale/laterale/cortinaserie/serie/serieserie/serie/serieserie/serie/serie
Airbag genunchi--serie
Climatizare automataserieserieserie
Radio/Bluetoothserie/serieserie/serieserie/serie
Sistem de naviga_ieserie1.250de la 446
Pilot automat/inteligentserie/-serie/1.160serie/294 (6)
Asistent de bandaserieserie-7
Asistent unghi mort541893 (2)659 (7)
Camera video spateserie-2232
Senzori parcare fata/spate356-/serie273
Sistem automat parcare464-2-
Scaune reglabile electric fata325-3456 (8)
Scaune ”incalzite fataserie (1)625 (4)serie
Tapiterie de piele6961.340 (3)1.329
Sistem acces Keyless464803 (5)serie
Bancheta fractionabilaserieserieserie
Suspensie adaptiva---
Jante aliaj 17/18/19 inchserie/-/387serie/393/589serie/308/737
Faruri xenon/LED448/-893/--/serie
Vopsea metalizataserie714386
Pret comparat (euro cu TVA)31.40242.80034.130

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Car Of The Year 2025 AutoExpert

Car Of The Year 2025 – Duel final

În perioada 08-09 ianuarie, cei 60 de membri ai juriului Car Of The Year testează pe circuitul Mettet, din Belgia, finalistele celui

Scroll to Top