Teste auto

Test drive Kia XCeed PHEV

Noul crossover bazat pe Ceed primește de la Kia Niro PHEV grupul motopropulsor hibrid plug-in și bateria de 8,9 kWh, care îi conferă o autonomie electrică de peste 50 km. Test drive Kia XCeed PHEV.

Kia a venit cu o strategie de electrificare foarte coerentă. A dezvoltat o platformă dedicată pentru propulsii alternative, care stă la baza lui Kia Niro Hybrid, PHEV și electric, dar a transferat unele dintre sistemele de propulsii alternative utilizate pentru Niro și la alte modele – propulsia electrică la Soul și cea PHEV la noul crossover XCeed, grefată pe arhitectura lui Ceed. Derivat din hatch-ul Ceed, crossover-ul XCeed umple golul dintre Stonic și Sportage și, în momentul de față, este unul dintre cele mai frumoase modele Kia, fiind răsfățatul gamei coreene.

Kia XCeed PHEV – echiparea

Pe lângă modelul PHEV, crossover-ul coreean este bine pregătit în lupta cu emisiile, având și o versiune diesel mild hybrid. Dar să revenim la modelul PHEV, pe care l-am avut la test și care este disponibil într-o singură de echipare, numită Vision. Grupul motopropulsor e același de la Niro Plug-In Hybrid, lansat în primăvara anului 2017, și combină un propulsor aspirat pe benzină, de 1,6 litri și 105 CP, cu injecție directă și raport înalt de compresie, de 13:1, care funcționează în ciclu Atkinson, cu un motor electric de 61 CP, ansamblul furnizând în total 141 CP și 265 Nm, care sunt transmiși la puntea din față prin intermediul unei cutii automate cu ambreiaj dublu și șase trepte.

Cum funcționează? Șoferul are la dispoziție, în stânga schimbătorului cutiei automate, două butoane, EV/HEV și Sport. În modul implicit, la punerea contactului, mașina pornește în modul electric, EV, dar la rece va porni întotdeauna, pentru scurt timp, și motorul termic, ca să protejeze bateria de 12 V. Acesta se oprește însă după câteva zeci de secunde, iar mașina rulează doar în mod electric. În acest caz, trebuie să vă mulțumiți cu performanțele modeste ale motorului electric, care furnizează 61 CP și 170 Nm, dar pentru oraș este mai mult decât suficient.

Video: Kia Niro PHEV vs MINI Countryman PHEV 💡

Dacă apăsăm o dată butonul EV/HEV, trecem în modul hibrid, HEV, caz în care cele două motoare lucrează împreună. Apăsând încă o dată, trecem în modul Auto, care favorizează mai mult deplasarea doar cu motorul electric, motorul termic intrând destul de rar în funcțiune, iar atunci, o face aproape neobservat.

În toate aceste moduri, performanțele sunt destul de reținute, însă lucrurile se schimbă dacă apăsăm butonul Sport. Și aici, ca și în cazul modului Hybrid, funcționează ambele motoare. Dar în Sport accentul se pune pe dinamică, și nu pe economie, motorul electric pune la dispoziție toată puterea și cuplul de care dispune, iar răspunsul grupului motopropulsor devine mult mai viguros. Celor 147 Nm ai propulsorului termic li se alătură cei 170 Nm de la motorul electric.

Dacă, în Hybrid, XCeed urcă destul de greu de la 120 la 140 km/h, pe Sport accelerează rapid până la 160 km/h, viteza maximă. Spre deosebire de Toyota Prius, care are o cutie CVT lentă, transmisia DCT cu ambreiaj dublu și șase trepte de la XCeed răspunde mult mai prompt și nu turează excesiv motorul.

Autonomie electrică

Cu bateria plină, XCeed parcurge peste 50 km în oraș. Această valoare corespunde unui consum foarte redus de energie, de 17,85 kWh/100 km. Autonomia electrică foarte bună se păstrează și în afara orașului, unde, de asemenea, trece de 50 km. Spre comparație, există modele noi cu baterii având capacitate cu 60% mai mare care nu parcurg distanțe mai mari în modul electric. Surpriza plăcută apare însă după ce se termină bateria. Multe modele PHEV devin în acest caz foarte gurmande. Nu și XCeed PHEV, care beneficiază de un management inteligent al energiei.

Chiar dacă pe bord apare autonomie electrică zero, în baterie se menține un nivel de încărcare între 8 și 12%. Ce înseamnă acest lucru? În acest caz, XCeed PHEV funcționează economic ca un model full hybrid. Bateria nu se descarcă niciodată complet. Cei 8–12% care se păstrează în baterie alimentează motorul electric, care sprijină motorul termic la accelerații prin oraș. În acest fel se explică consumul foarte redus în oraș, de numai 4,92 l/100 km, chiar cu bateria descărcată.

Cât consumă Kia XCeed PHEV?

Mai trebuie precizat ceva. La prima vedere, consumul oficial, de 1,3 l/100 km (emisii de 31 g CO2/km), pare o păcăleală. Însă nu este, și iată de ce! Consumul WLTP se măsoară în primii 100 km, cu bateria încărcată. Consumul real în acest mod a fost de numai 2,15 l/100 km. Deci, dacă plecați cu bateria încărcată și nu aveți drumuri lungi de făcut, în primii 100 km nu veți consuma mai mult de 2,15 l/100 km. Apoi, dacă aveți de făcut o călătorie mai lungă, în următoarele sute de kilometri veți obține un consum de 5,1 l/100 km. Dacă însă vă deplasați preponderent în oraș, o condiție obligatorie este să încărcați mașina la priză. Astfel vă veți bucura de avantajele propulsiei electrice.

XCeed PHEV poate să se încarce cu 2,3 kW la priza de 220 V de acasă, în circa 4 ore. Poți să-l cuplezi și la un wallbox de 3,6 kW, circa 2.5 ore, cu același rezultat. Neavând opțiuni de încărcare mai rapide, este de preferat să fie încărcată acasă sau la birou. Singura critică legată de managementul sistemului de propulsie e că nu există un mod de menținere a energiei din baterie pentru o utilizare ulterioară. De exemplu, ai un drum de la București la Cluj și vrei să păstrezi energia din baterie pentru a o utiliza în aglomerația din Cluj.

➡ Acestea sunt cele mai economice hibride! 💡

Ca și la alte modele PHEV, bateria este montată în dreptul punții spate. Asta conduce la ridicarea podelei portbagajului și micșorarea volumului acestuia. Însă la XCeed PHEV, portbagajul își păstrează forma regulată. Volumul acestuia scade cu numai 58 de litri, rămânând 290 de litri la dispoziție. Adică mai mult decât suficient pentru o compactă. Însă pentru bancheta fracționabilă 40/20/40% trebuie plătiți în plus 154 de euro.

Pentru prețuri și detalii tehnice complete, apasă 2!

Pagină: 1 2

Etichete: Kia xCeedPHEV
Redactia AutoExpert

Leave a Comment

Adresa email nu va fi afisata public. Câmpurile cu steluță sunt obligatorii*

Articole recente

Urmaș al conceptului Oli, viitorul Citroen C4 va concura cu Dacia Duster

Marca Citroen a grupului Stellantis devine tot mai clar, de la un an la altul, un concurent pentru Dacia. Viitorul…

10 ore în urmă

În ancheta privind Tesla Autopilot, procurorii americani se concentrează asupra infracțiunilor informatice

Procurorii americani investighează dacă Tesla a indus în eroare investitorii și consumatorii cu privire la capacitățile sistemelor sale Autopilot și…

11 ore în urmă

Lubrifianții PETRONAS pentru vehicule IVECO – soluția optimă pentru maximizarea performanței flotelor

Flota dumneavoastră de vehicule comerciale se confruntă zilnic cu provocări variate, astfel că fiecare vehicul trebuie să fie în stare…

12 ore în urmă

S-au aflat finalistele Car of the Year 2025

Cel mai relevant premiu european din industria auto – Car Of The Year – a ajuns la etapa finaliste. Cei…

3 zile în urmă

Cupra Tavascan, MG HS și Ford Tourneo Courier, testate de Euro NCAP

Euro NCAP a dat publicității rezultatele unui nou set de teste de siguranță care au vizat modelele Cupra Tavascan, MG…

3 zile în urmă

Reper major la HORSE Romania: 1,5 milioane de module de transfer frontal

HORSE Romania, parte a companiei HORSE, la rândul său divizie a HORSE Powertrain Limited, entitatea formată de grupurile Renault, Geely…

5 zile în urmă