Mașina asta a ciocnit cremenele. Așa a apărut scânteia numită crossover. În timp, flacăra s-a propagat până când a ajuns un incendiu care cuprinde tot globul. Azi, Nissan Qashqai model 2022 toarnă gaz pe foc, lansând a treia generație. Am condus ambele versiuni DIG-T, de 140 CP (cutie manuală) și 158 CP (cutie manuală și Xtronic), deci iată-mă cu impresii proaspete de la testele din Polonia. Foto: Nissan, Auto Expert
Am evitat să scriu despre Qashqai că a fost primul SUV din lume. Pentru că, dacă ești cârcotaș, o să-mi reproșezi că Toyota Rav4 a fost Adam, fiind lansat în 1994. Atunci, hai să-l numim pe Qashqai primul crossover din lume. Pentru că, dacă Rav4 era un off-roader intrat la apă, Qashqai era un hatchback înălțat, dinamic și perfect adaptat șoselei.
Acum, pionierul a ajuns la a treia generație. M-am trezit ieri la 2 noaptea și am schimbat două avioane ca să-l simt, iar azi încă două ca să-ți povestesc cum a fost. Nici n-am ajuns bine acasă, și deja m-am apucat să ”dau în taste”, pentru că a meritat fiecare efort făcut zilele astea! Deci…
Ce aduce nou Nissan Qashqai model 2022?
Stilul. Platforma. Calitatea. Dotările. Spațiul. Toate sunt noi și toate au progresat. Practic, numai motoarele 1.3 DIG-T au rămas de la fosta generație, dar chiar și ele au primit sistem mild-hybrid. Deci nu greșesc dacă spun că totul e nou.
Cum arată în realitate?
Surprinzător. Pare un concept-car prin futurismul elementelor de stil, dar îți dai seama instantaneu că e un Qashqai, datorită siluetei. Practic, designerii au procedat ca la carte. Au păstrat rețeta care a adus succesul modelului și au translatat-o în viitor. Pentru că această a treia generație pare venită din 2030.
N-a crescut în lungime decât cu 3,5 cm. 2 dintre ei vin de la ampatamentul mărit, iar 1,5 din consola față. Dacă ne referim la versiunea cu șine longitudinale, înălțimea a crescut cu 25 mm. Cât despre lățime, aceasta a progresat cu 32 mm. Practic, Qashqai model 2022 nu este impunător doar prin design, ci și prin proporții. De la volan nu-l simți mai mare, pentru că vizibilitatea e excelentă în față și lateral. Iar în spate te ajută camera video standard de la prima echipare.
Cum e la interior?
În primul rând, trebuie să-ți spun din capul locului că am mers doar cu echipările de top, Tekna și Tekna Plus. Deci nu știu cum arată versiunile mai accesibile.
Cele de top sunt de-a dreptul luxoase. Toate plasticele din jumătatea superioară sunt moi, iar volanul este îmbrăcat în cea mai fină piele pe care am întâlnit-o în segment. Plasticul de pe zona frontală a bordului și de pe tunelul central este o găselniță inteligentă. Practic, este finisat cu canale longitudinale, aidoma fibrelor unui lemn, dar e negru, ca un plastic get-beget. Rezultatul: o senzație (aproape) premium, fără kitsch-ul unei imitații de lemn și fără pericolul de a zgâria suprafețele, ca la cele lucioase (piano). Spațiile de depozitare sunt, în mare parte, căptușite cu cauciuc.
În rest, asamblări excelente, ergonomie de top și butoane. Din cele pe care le apeși. Și potențiometre. Din cele pe care le învârți. Totul e perfect!
Ecranele lui Qashqai model 2022
Are cel mai mare head-up display din segment, cu diagonală de 10,8 inchi. Vezi pe el tot ce te ajută la condus, de la indicațiile navigației, până la limitele de viteză și mesajele de avertisment. Are și un instrumentar digital de 12,3 inchi, configurabil, care știe să afișeze inclusiv harta navigației. Și, în sfârșit, are și un sistem multimedia de 9 inchi, a cărui grafică neimpresionantă nu pare din același film cu mașina. Are puțin lag și, împreună cu becurile incandescente din plafoniere care luminează habitaclul, pare nelalocul lui în povestea noului Qashqai model 2022. Oricum, la sfârșitul anului, odată cu versiunea hibridă E-POWER, va veni un nou sistem multimedia de top cu ecran de 10 inchi.
Poziția la volan? Înaltă și perfect armonizată cu spiritul de crossover. Scaunele? Foarte bine proiectate, cu sistem de masaj la interior. Spațiul? Mare. Am reglat scaunul șoferului pentru cei 1,78 m pe care-i am și m-am așezat pe banchetă. Mi-a rămas o palmă pe lung (aproape 15 cm) între genunchi și spătarul scaunului. Deasupra capului – 8 cm până la plafonul vitrat. Concluzia? Patru adulți pot călători excelent în a treia generație Qashqai model 2022. Există cotieră centrală, mufe USB-C și USB-A, guri de ventilație, mânere de viraj și buzunare pe scaune. Foarte important – ușile se deschid larg, la 85 de grade, deci accesul pe banchetă este perfect!
Cum e portbagajul?
Hayonul este realizat din material compozit (sau, pe românește, din plastic) și poate fi acționat cu un gest cu piciorul sub bară. În cazul meu, din 5 încercări, 3 au izbutit. Dar sunt sigur că poți să înveți punctul exact în care se află senzorul.
Odată deschis, remarci două lucruri. Primul – volumul. Ei spun că a crescut cu 50 l. Eu îți zic că e mare și pare arhisuficient pentru o vacanță cu familia. Bine, doar dacă nu ai două fete care vor să-și ia 50 de ținute cu ele… Apoi, remarci cât coboară sub podeaua amovibilă. Nissan a redesenat puntea și suspensia pe spate, iar acum fundul portbagajului a coborât cu 2 cm. Și asta independent de versiunea aleasă (suspensie semiindependentă cu brațe retrase sau independentă).
Ai două cârlige de agățat pungi, o priză de 12 V și o podea fragmentată în două segmente, care se pot monta și oblic, ca să nu se zbenguie bagajele în mers. Ce nu primești? Clape de rabatat bancheta. Trebuie să le acționezi pe cele de pe spătar. Bancheta nici nu glisează, ca să poți varia volumul portbagajului, nici nu se rabatează în trei segmente separate, ca să poți transporta obiecte lungi și să beneficiezi de 4 locuri simultan.
Cum merge?
Cea mai impresionantă versiune este, de departe, cea de 158 CP, cu transmisie Xtronic. Practic, nu am ce-i reproșa. Este o combinație de un rafinament suprem. Cutia nu se mai simte ca una CVT, ci este mult mai direct reglată. La condus, pare un mix între CVT și DCT, într-atât de bună e. Reacționează repede la culcarea pedalei și ține motorul la regimuri scăzute în sarcini parțiale. La 100 km/h, turometrul indică numai 1500 rpm. Senzația este accentuată și de izolarea excelentă a habitaclului. Motorul abia se aude la interior! Intri fără grijă în depășiri, chiar și fără să pui cutia în modul Sport. Iar după ruta pe drumuri extraurbane poloneze, consumul a stat sub 6 l/100 km.
Am mers și cu transmisia manuală. E bună, se mișcă fluent și e corect etajată. La 100 km/h în treapta a șasea are 2000 rpm. Mi-a consumat fix la fel ca Xtronic, și mi-a oferit mai mult control la accelerări și reprize. Una peste alta, însă, eu aș opta tot pentru excelentul Xtronic. Ambele versiuni de 158 CP cu tracțiune față au punte spate independentă multilink doar dacă optezi pentru jantele pe 20 de inchi (în premieră la Qashqai). Versiunile 4×4 primesc această punte indiferent de echipare. Cele cu jante mai mici au punte semi-independentă cu brațe retrase și bară de torsiune.
➡ Citește aici totul despre noul Qashqai! 💡
În sfârșit, am mers cu varianta de 140 CP. Aceasta vine numai cu transmise manuală, iar puntea spate este semi-independentă. Pe drumurile din Polonia, fără prea multă sare și piper, n-am simțit diferențe mari între cele două suspensii. Mai mult, motorul de 140 CP trage la fel de bine la sarcini mici și medii ca și cel de 158 CP. Numai cu accelerația la podea vei simți diferența. Deci, dacă ești un șofer ponderat și mergi mult în oraș, nu greșești alegând entry-levelul.
Suspensia este reglată matur, între confort și sportivitate. Iar noua platformă CMF-C, prezentă în premieră în Europa, este foarte rigidă. Dar ține cont că Polonia nu e tocmai țara unde să testezi dinamica unei mașini. Atât cât am reușesc s-o ”citesc”, nu e o mașină agilă, setată pentru șofer, așa cum ne-a fost prezentată la conferința de presă. Este, însă, reglată bine pentru familii.
Ruliul este bine ținut în frâu, iar direcția este foarte scurtă și promptă. Mare păcat, însă, că nu este și mai tare și mai comunicativă: nu prea știi ce aderență au roțile de pe față. Denivelările sunt, în general, corect filtrate, dar cele scurte se simt, indiferent ce jante ai. Pentru că cele mari, de 20 de inchi, sunt ajutate de suspensia multilink, care crește confortul. Per total, Qashqai model 2022 se simte echilibrat. Frânele sunt excelente, fine la dozare și puternice.
DATE TEHNICE | Nissan | Nissan | Nissan |
---|---|---|---|
Model | Qashqai DIG-T 140 | Qashqai DIG-T 158 | Qashqai DIG-T 158 Xtronic |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbo | L4, turbo | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1333 | 1333 | 1333 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 140/5000 | 158/5500 | 158/5500 |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 240/1650-4000 | 260/1800-4000 | 270/1800-3750 |
Transmisie | față | față | față |
Cutie de viteze | manuală, 6 trepte | manuală, 6 trepte | CVT |
L x l x h (mm) | 4425 x 1848 x 1625 | 4425 x 1848 x 1625 | 4425 x 1848 x 1625 |
Ampatament (mm) | 2665 | 2665 | 2665 |
Volum portbagaj (l) | 504/1447 | 504/1447 | 504/1447 |
Masă la gol (kg) | 1405 | 1422 | 1468 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 10,2 | 9,5 | 9,2 |
Viteză maximă (km/h) | 196 | 206 | 199 |
Consum WLTP mixt (l/100 km) | 6,4 | 6,5 | 6,4 |
Emisii CO2 (g/km) | 144 | 146 | 145 |
Preț (euro cu TVA) | nc | nc | nc |