Iată-l pe fratele mai mic al lui Mokka X, născut din proiectul comun dezvoltat de Opel cu grupul PSA, noul proprietar al companiei germane. Marile sale atuuri: spațiu din belșug și tehnologie avansată, concentrate în doar 4,21 m lungime.
Text: Carlo Bellati; Adaptare: Bogdan Grigorescu; Foto: Quattroruote
Interesantă povestea acestui model: Crossland X a luat naștere din colaborarea Opel – Peugeot, împreună cu fratele geamăn 2008. Numai că, după doar câteva luni, Opel a fost preluat de PSA după 88 de ani petrecuți sub umbrela GM, iar odată cu brandul german, francezii au cumpărat implicit și modelul Crossland X. Ca și 2008, și modelul german a fost gândit să fie exact ceea ce-și doresc clienții: un crossover citadin, mic și agil. Crossland X este cu 6 cm mai lung decât francezul, dar și mai lat și mai înalt. Cei 4,21 m lungime sunt garanția unui habitaclu generos dimensionat, care, totodată, este și extrem de modulabil.
Designul exterior este oarecum încărcat, însă intențiile lui Mark Adams, șeful departamentului de design Opel, au fost acelea de a crea un crossover veritabil și nu un hatchback înălțat: protecțiile de sub spoilerele din față și spate, pasajele ample ale roților și bandourile laterale ample i-au dus misiunea la bun sfârșit. Mai mult, în zona superioară se evidențiază plafonul plutitor, în stilul celui de pe micuțul Adam, vopsit opțional în culori contrastante cu cele ale caroseriei (pot fi alese nuanțele negru, alb sau gri).
Dacă afară nu se aseamănă evident cu niciun alt model Opel, interiorul preia elemente de la compacta Astra, principalele diferențe fiind poziția mai înaltă la volan și consola centrală mai puțin proeminentă, dar mai ergonomică. Există o mulțime de spații de depozitare, iar cel destinat telefonului oferă opțional chiar și încărcare prin inducție. Conectarea telefonului la sistemul multimedia este una dintre cele mai bune din segment, iar dacă o conversație depășește 12 minute, este afișat mesajul ”puteți fi distras de la conducere”. Scurt și la obiect. Crossland X nu monitorizează doar convorbirile telefonice, ci și gradul de oboseală a șoferului și în curând va recunoaște chiar și pietonii, acționând frânele la iminența unui impact.
Cu toții știm cât de important este un scaun confortabil pentru șofer, iar crossoverul german dispune de scaune certificate de centrul medical independent AGR. Le-am testat personal pe mai bine de 1.000 de km și sunt total de acord cu medicii germani: sunt foarte confortabile și bine profilate, au suport lombar și, în plus, o dotare foarte rară în segment – reglaj al lungimii șezutului. Șoferul se poate declara fericit: volanul se reglează amplu în plan vertical, și cu 5 cm în adâncime, iar ergonomia postului de conducere este exemplară.
Mai mult, poziția de conducere este înaltă, iar vizibilitatea excelentă, cu excepția zonei din stânga-față, unde este văduvită de montantul masiv la bază. Nicio problemă la manevrele în spații strâmte, unde pe lângă senzorii de parcare, există și cameră pentru marșarier cu lentilă wide, ce acoperă un câmp de 180 de grade. Este, deci, perfectă și pentru monitorizarea traficului lateral la ieșirea din parcare. La fel de impresionant este și fluxul de aer al climatizării automate cu două zone: deși nu există guri de ventilație pentru locurile din spate, temperatura pe banchetă se modifică la doar câteva secunde de la pornirea sistemului.
În spate pot lua loc chiar și trei pasageri de statură medie, dar ceea ce convinge cu adevărat este modularitatea: bancheta glisează pe distanța de 15 cm, spătarul său poate fi rabatat fracționat 40/20/40%, creând o suprafață plană, și, în plus prezintă și alte detalii practice, bine studiate.
Nu vă așteptați la minuni când vine vorba de conducere: dincolo de poziția bună, dar nu sportivă la volan, veți remarca probabil cursa lungă a manetei schimbătorului, care nu apreciază trecerile rapide prin cele șase trepte ale cutiei de viteze. Din păcate, ca și la 2008, transmisia automată nu este disponibilă nici opțional pe versiunile diesel. Treapta a șasea este foarte lungă și penalizează oarecum reprizele: pentru a depăși trebuie retrogradată o treaptă, dar pe autostradă, la 130 km/h, motorul are doar 2.200 rpm. Astfel, singurele zgomote care pătrund în habitaclu sunt produse doar de roțile pe 17 inch și de oglinzile laterale. Totuși, din cauza aerodinamicii perfectibile, consumul pe autostradă nu atinge valori impresionante, situându-se la 7,3 l/100 km, însă germanul își ia revanșa în oraș, unde consumă doar 5,6 l/100 km. Gropile omniprezente în centrele urbane sunt bine absorbite de suspensia care lucrează fin și eficient: nu se aude decât un ușor zgomot de la plasticele din habitaclu. Greutatea raportată la dimensiunile exterioare este normală, puțin mai mare decât la 2008, fără însă a se repercuta asupra valorilor accelerației.
Multimedia
Sistemul multimedia al lui Crossland X are în centru ecranul de 8 inch și beneficiază de conectivitate IntelliLink. Astfel, pot fi conectate dispozitive externe fie folosind cele două prize USB, fie prin Bluetooth, în timp ce mufa Aux a dispărut. Sunt disponibile interfețe Apple CarPlay și Android Auto, pentru o integrare completă a telefoanelor mobile. Firește, nu putea să lipsească apreciatul sistem OnStar care permite proprietarului, în schimbul unei taxe anuale (primele 12 luni sunt gratuite), să apeleze oricând și de oriunde, fără costuri suplimentare, un operator, care poate oferi tot felul de informații utile, precum disponibilitatea unui hotel și care poate, la nevoie, să trimită un echipaj al ambulanței sau al depanării, în funcție de natura problemelor.
Acesta poate chiar să blocheze de la distanță autoturismul, în cazul în care a fost furat. Cererea de asistență este extrem de simplă: trebuie doar apăsat butonul de lângă oglindă, iar operatorul va răspunde în câteva secunde. Împreună cu OnStar, este instalat și un hotspot wireless cu conectivitate 4G, care suportă până la șapte dispozitive și asigură un semnal puternic și fără fluctuații. Display-ul este foarte lizibil și sensibil la atingere, iar sub el sunt poziționate în mod fericit butoane fizice pentru comenzile cel mai frecvent utilizate. O bilă albă primește și panoul de comandă al climatizării, aflat în zona inferioară a consolei și care are butoane separate. Anumite informații importante, precum viteza curentă, instrucțiunile de navigație și semnele de circulație sunt afișate pe head-up display, în raza vizuală a șoferului.
Calitatea sub lupă
- Amortizor hidraulic pentru capotă, rar în acest segment
- Chedere duble pentru uși, de calitate bună și corect fixate
- Chederul portbagajului montat inestetic
- Mânerele de viraj nu revin lent spre plafon
Dacă mecanica este de origine Peugeot, caroseria lui Crossland X ne arată în mod evident că vorbim despre un Opel: designul, materialele și piesele componente sunt caracteristice constructorului din Russelsheim. La fel, calitatea asamblărilor este tipic germană, deși modelul este asamblat în Spania: lufturile dintre panouri sunt uniforme, chiar și în cazul pieselor mobile (uși, capotă și hayon).
Nici măcar stratul de vopsea nu lasă loc de critici, fiind acoperit cu lac transparent chiar și sub capota motorului, care beneficiază de prezența unui amortizor hidraulic, dotare atipică segmentului. În habitaclu, mânerele de viraj, odată eliberate, nu revin lent spre plafon: este un neajuns mărunt, care nu afectează senzația de calitate a interiorului. Zona superioară a bordului este acoperită cu plastic moale, iar asamblările sunt de calitate. Toate butoanele și potențiometrele sunt bine realizate și plăcute în utilizare.
De apreciat sunt și scaunele, bine profilate și corect dimensionate, precum și compartimentul pentru bagaje: dotările se află la nivelul concurenților, și doar câteva detalii dezamăgesc (precum centurile de siguranță fără reglaj în înălțime).
Caroserie
+ Materiale de bună calitate
+ Finisare de detaliu foarte îngrijită
+ Portbagaj practic, cu volum variabil datorită banchetei culisante
– Montantul din stânga față masiv limitează vizibilitatea
Grup motopropulsor
+ Motor turbo puternic și rafinat
+ Dezvoltare liniară a puterii
+ Cuplu mare încă de la turații reduse
– Ultima treaptă a cutiei de viteze este prea lungă, afectând reprizele
Confort
+ Confort la rulare foarte bun pe asfalt cariat
+ Scaune opționale certificate AGR, extrem de confortabile și bine dimensionate
+ Sistem multimedia complet, cu acces la internet și hotspot Wi-Fi
– Zgomote aerodinamice la viteze de autostradă
Conducere
+ Poziție înaltă la volan
+ Frâne echilibrate și rezistente la oboseală
+ Direcție precisă și promptă
+ Ruliu redus
– ESP-ul intervine prea puternic, afectând direcția
Costuri
+ Preț de achiziție atractiv
+ Consum urban foarte bun