Porsche a mărit gama SUV-ului Cayenne adăugând o versiune Coupe pentru a concura cu modele ca BMW X6 sau Mercedes-Benz GLE Coupe. Iar în gama noului Cayenne Coupe există inclusiv o versiune plug-in hybrid numită simplu E-Hybrid.
Foto: Bogdan Paraschiv
Acum 20 de ani, Porsche dărâma barierele concepțiilor tradiționale și adăuga în gamă un SUV. Cayenne avea să fie hulit de majoritatea fanilor mărcii, era considerat o abominație în gama de modele sport a mărcii din Stuttgart.
Cayenne avea, însă, să devină unul dintre cele mai de succes modele ale mărcii. Lansat la începutul perioadei când SUV-urile premium începeau să prindă tracțiune la clienții cu buzunare largi, mare SUV avea să devină o referință în segmentul său.
Astăzi, Cayenne se află la a treia generație, iar Porsche a adăugat în gamă inclusiv un frate mai mic: agilul Cayman.
Însă, până anul trecut, Porsche a rezistat tentației de a crea un SUV coupe. Acest tip de automobil, inventat cel mai probabil de BMW cu orginalul model X6 avea să creeze un trend extrem de popular printre clienți de modele premium, în special din estul Europei.
Porsche a rezistat acestui trend timp de ani de zile, păstrând în gamă o singură versiune a SUV-ului Cayenne.
Până în 2019, când Porsche a introdus în gamă o versiune Coupe a modelului Cayenne.
Porsche Cayenne Coupe – SUV Coupe
Cu o linie ceva mai discretă față de concurenții direcți BMW X6 și Mercedes-Benz GLE Coupe, noul Cayenne Coupe completează fericit gama SUV-ului premium, preluând aceleași motorizări, inclusiv versiunea plug-in hibrid numită e-Hybrid.
Cayenne Coupe vine destul de târziu la petrecerea SUV-urilor coupe, BMW X6 fiind regele acestui segment, vânzările totale pentru modelul din Munchen apropiându-se de cifra 500.000 unități. Modelul GLE Coupe de la Mercedes nu s-a dovedit foarte popular, atrâgând doar 30.000 de clienți de la lansarea din 2015, iar mai nou Audi are în gamă modelul Q8, o versiune coupe-like a modelului Q7.
Coupe-ul bazat pe modelul Cayenne este o apariție aproape sobră în segment, remarcându-se prin parbrizul și luneta mai înclinate, portierele au ramă la geamuri, iar hayonul are un eleron escamotabil automat la viteze de peste 90 km/oră.
Pe baza modelului Cayenne Coupe cu motor turbo V6 de 3.0 litri și 340 CP, Porsche a adăugat un motor electric de 136 CP și o baterie de 14.1 kWh. Sistemul poate fi încărcat de la o priză casnică sau o stație de încărcare Type 2.
Priza de încărcare este amplasată lateral spate, simetric față de bușonul pentru alimentare cu benzină.
Electric pentru 45 km
Versiunea plug-in hibrid este o alegere bună pentru cei care au de făcut o navetă scurtă urmată de drumuri în oraș. Modelul hibrid poate merge folosind motorul termic pe autostradă, păstrând bateria încărcată pentru drumurile în mediul urban. În oraș, putem folosi doar motorul electric, rulând fără emisii, ideal pentru parcările subterane sau zonele aglomerate.
În mod full-electric, Cayenne Coupe e-Hybrid poate rula aproximativ 30-35 km (oficial 44 km) datorită bateriei de 14 kWh, fără ca motorul termic să pornească. Viteza de rulare în modul electric poate urca chiar și până la 135 km/oră. Încărcătorul on-board permite ca sistemul să tragă din rețea 3.6 kW, ceea ce înseamnă că sunt nevoie de patru ore pentru a încărca complet bateria. Opțional, se poate alege și un încărcător de 7.2 kW. Încărcarea rapidă nu este posibilă.
În modul electric, Cayenne Coupe e-Hybrid este chiar agil, motorul electric oferind suficientă putere, dar mai ales cuplu pentru un ritm susținut de deplasare.
Apoi, odată ce bateria este epuizată, sau la alegerea celui de la volan, motorul termic intervine viguros în stilul Porsche. Motorul V6 de 3.0 litri este identic cu cel care se regăsește pe versiunea de bază a modelului Cayenne Coupe. Sistemul hibrid este identic cu cel al modelului Porsche Cayenne e-Hybrid. Puterea combinată a celor două surse de putere este de 462 CP, suficient pentru a propulsa modelului Cayenne Coupe de la 0 la 100 km/oră în puțin peste 5 secunde.
În ciuda dimensiunilor considerabile și a greutății ce depășește două tone, Cayenne Coupe e-Hybrid este dezinvolt pe viraje, păstrând sportivitatea în limite decente. Dacă exagerăm, intervine subvirarea, dar un șofer normal nu va ajunge niciodată în această situație.
Cel de la volan poate alege modul de rulare prin intermediul unui selector rotativ amplasat chiar pe volan. Sunt disponibile modurile E-Power (full electric), Hybrid, Sport, Sport Plus și Individual.
Interior
Interiorul este identic cu cel al modelului Cayenne, planșa de bord fiind dominată de cele două ecrane ce încadrează turometrul analogic amplasat central. Contactul a rămas amplasat în partea stângă a volanului, în stilul tradițional Porsche. Consola centrală are un ecran tactil de dimensiuni mari cu un sistem de navigație bine pus la punct și o grafică excelentă.
Pe bancheta din spate, care poate fi configurată și în versiune cu două locuri individuale, pasagerii au loc suficient, inclusiv la cap, plafonul plonjat neafectând confortul celor care călătoresc. Cayenne Coupe vine cu plafon de sticlă oferit în echiparea standard, fapt ce oferă multă lumină naturală la interior și oferă senzația de spațiu.
Versiunea e-Hybrid a modelului Porsche Cayenne Coupe are un preț de pornire de 98.537 euro (TVA inclus), iar modelul de test avea un preț de 124.005 euro după aplicarea dotărilor opționale.
Verdict AutoExpert
Porsche Cayenne Coupe este alegerea stylish pentru cei care au nevoie de un SUV premium de dimensiuni mari. Iar pentru o alegere orientată spre latura eco a automobilismului, versiunea e-Hybrid oferă performanțe similare și posibilitatea de a rula electric atunci când avem nevoie. De reținut și faptul că Porsche mai oferă un hibrid în forma modelului Cayenne Turbo S E-Hybrid Coupe echipat cu sistem hibrid de 680 CP.- Look elegant
- Direcție precisă
- Confort excelent
- Subvirare la limită
- Preț de achiziție
Date tehnice | Porsche Cayenne Coupe |
---|---|
Model | e-Hybrid |
Motor termic | |
Motor/ nr. cilindri | V6, turbo |
Cilindree (cmc) | 2.995 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 340/5.300-6.400 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 450/1.340-5.300 |
Motor electric | |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 136/2.800 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 400/2.400 |
Putere totală ansamblu (CP) | 462 |
Cuplu total ansamblu (Nm) | 700 |
Transmisie | 4x4 |
Cutie de viteze | 8 trepte, automată |
L/l/h (mm) | 4.931/1.983/1.676 |
Ampatament (mm) | 2.895 |
Volum portbagaj (l) | 500 |
Masă la gol (kg) | 2.435 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 5.1 |
Viteză maximă (km/h) | 253 |
Consum mixt (l/100 km) | 4 |
Emisii CO2 (g/km) | 75 |
Preț (euro cu TVA) | 98.538 |