Test drive – Porsche Panamera 4 Sport Turismo! Sport? Limuzină? Break? Nu mai e nevoie să alegeți, pentru că, în ajunul aniversării a 70 de ani de la omologarea primului autoturism al mărcii, 356, Porsche scoate pe piață un multitalent care îmbină toate aceste calități, destinat familiștilor veșnic tineri: Panamera Sport Turismo.
Intactă: așa a rămas camera copilăriei mele. De fiecare dată când vizitez casa părinților, îmi iau cafeaua și evadez într-o lume atât de dragă mie, pe care refuz s-o las să se stingă. În camera mea, mirosul de ciocolată, caietul de-a treia de mate, colecția de surprize Turbo și, peste toate, posterul cu 911 mă privesc inocente din toate părțile… Îmi șterg din suflet grijile, mă înconjoară cu o căldură aproape maternă și mă duc înapoi în timp, amintindu-mi promisiunea pe care mi-am făcut-o în același loc, la 10 ani: „Când o să fiu mare, o
să-mi iau un Porsche!”. Anii au trecut, mirosul dulce de ciocolată s-a amestecat cu aroma tare a cafelei, iar eu mă aflu în același loc, cu același zâmbet încrezător pe față, mai „înțelept” cu trei decenii, întrebându-mă: „și-a pierdut Porsche aura de exclusivitate cu care mi-a marcat copilăria?”…
Test drive – Porsche Panamera 4 Sport Turismo!
„Nicidecum!”, îmi răspund, iar gândurile îmi sunt inundate de modele precum 911 GT3 RS în costum verde și Boxster GTS încălțat cu roți pe 20 de inci. Din păcate, sunt doar vise, pentru că puștiul de 10 ani fără griji, dornic de senzații tari, s-a transformat în cap de familie, cu copil și probleme cotidiene. Însă dorința de a evada s-a păstrat intactă, iar Porsche a știut mereu să se adapteze situației: mă îmbie să fug în lume cu…un Panamera break! Mă rog, nu e chiar break-ul pătrățos la care ne duce gândul, pentru că Porsche l-a înzestrat cu linii curbe, ce definesc proporții dinamice, păstrând nealterat ADN-ul sportiv al mărcii.
Toate dimensiunile exterioare au rămas identice cu cele ale modelului Panamera, mai puțin înălțimea care a crescut cu 5 mm. Rezultatul este o siluetă cu plafon plonjat și hayon extrem de înclinat, care aduce perfect cu rasatele shooting-break-uri folosite de burghezi în a doua jumătate a secolului trecut pentru a-și transporta armele și copoii către locul de vânătoare. Combinația dintre ampatamentul lung, de 2.950 mm și roțile uriașe de 21 inci (1.480 euro) emană exact acea sportivitate pe care o aștepți de la un Porsche, dar te face să te întrebi involuntar cât din latura practică a fost sacrificat pentru a obține un asemenea impact vizual.
Primesc un prim indiciu când apăs butonul, iar hayonul electric (standard) se ridică : un spațiu de 520 litri mi se deschide în fața ochilor, în care încap fără probleme bagajele pentru vacanța a patru persoane. Și asta nu e tot: deschiderea este impresionantă, iar marginea de încărcare are o înălțime de numai 62,8 centimetri. Nu de alta, dar să nu te lupți prea mult cu valizele. Iar dacă vrei să-ți iei și skiurile fără să le urci pe mașină, poți rabata spătarul banchetei în trei segmente (40/20/40%), fie trăgând o clapetă de pe tetierele banchetei, fie apăsând butoanele din portbagaj. Astfel, spațiul se extinde la 1.390 litri, îndeajuns pentru un tur în jurul lumii alături de jumătatea ta. Numai să ai tăria să încarci valizele colțuroase peste mocheta moale și fină cu care este acoperit portbagajul. Dacă îmi doresc mai mult, Porsche Panamera Sport Turismo îmi oferă extra două șine longitudinale în podea, patru inele pentru fixarea plasei de amarare a bagajelor, un sistem de compartimentare care să împiedice bagajele să se zbenguie la viraje și chiar o priză de 220 V la care să conectez frigiderul portabil.
Închid portbagajul: „neamțul este chiar mai impresionant decât mă așteptam”, îmi spun și deschid ușile din spate. Deschiderea este mai mare decât la Panamera, de aceea cobor mai ușor pe banchetă. Cobor, pentru că poziția în spate este extrem de joasă: și pasagerii din spate se simt ca într-un 911 cu patru uși. Bancheta este atât de bine profilată, încât pare mai degrabă că am la dispoziție două scaune sport individuale unite de un al treilea loc îngust, ce poate fi folosit doar pe distanțe scurte.
Pe locurile din lateral, chiar și cei mai înalți călători au loc atât la genunchi, cât și la cap, inclusiv în cazul prezenței plafonului panoramic (2.193 euro). Beneficiază inclusiv de șezut și spătar încălzite în trei trepte de intensitate, precum și de climatizare automată cu două zone de confort. În mijloc, însă, șezutul și spătarul înguste, precum și tunelul central proeminent nu încurajează călătoriile lungi „în cinci”, iar Porsche e total de acord cu asta și îl descrie pe Sport Turismo drept un shooting-brake cu 4+1 locuri.
În față, aceeași atmosferă high-tech ca și în Panamera, unde singurele taste adevărate rămân cele pentru reglajul temperaturii și al fluxului de aer. În rest – doar controale aflate sub suprafața piano a tunelului central, pe care le poți accesa apăsând iconițele. Practic, este o punte între butoanele fizice și controalele tactile, pentru că nu strică armonia liniilor, dar oferă feedback în utilizare. Mai sus – display-ul tactil de 12,3 inci al sistemului multimedia, care cere puțină obișnuință din cauza funcțiilor complexe cu care este dotată mașina. Nici nu trebuie să-l folosesc prea mult, pentru că nemții au poziționat cel mai important buton pe volan: selectorul rotativ al meniului Drive se află sub brațul din dreapta și mă îmbie cu trei programe presetate (Normal, Sport, Sport Plus) și unul personalizabil, Individual, de la care pot să-mi aleg răspunsul direcției, al accelerației, al cutiei PDK cu dublu ambreiaj și 8 trepte, respectiv al suspensiei pneumatice (2.242 euro peste suspensia adaptivă disponibilă standard).
Bine fixat în scaunele confort cu reglaje electrice pe 14 direcții (1.949 euro), rotesc cheia în contactul poziționat tipic Porsche, în stânga volanului, iar cei șase cilindri în V îmi fredonează o simfonie acută, domolită ușor de turbocompresor. Eșapamentul dublu devine însă vocal pe măsură ce urc în ture în modurile Sport sau Sport Plus. În modul Normal, nici nivelul sunetului, nici reacțiile la accelerare nu strică armonia tipică unei limuzine, deși cuplul maxim este atins de la 1.340 rpm. Totul se desfășoară în confort deplin, fără smucituri sau turbo-lag, cuplul este livrat liniar până spre 5.000 rpm, iar experiența la volan este tipică unui granturismo pursânge. Suspensia absoarbe bine denivelările, deși jantele de 21 inci mai scutură la trecerea peste denivelările scurte.
Per total, încerc o senzație de serenitate, care se risipește la cuplarea modului Sport Plus. Volanul gros opune mai multă rezistență, fiecare milimetru cu care apăs accelerația mă împinge în spătar hotărât, dar fără violența mașinilor sport pursânge, iar distribuția maselor pe punți echilibrează mașina mai bine decât pe Panamera. Atac astfel virajele cu încredere, în ciuda celor aproape două tone, ajutat și de eleronul spate activ, care adaugă o forță de apăsare de până la 50 kg pe puntea spate la viteze de peste
90 km/h în Sport și Sport Plus.
Acum admir posterul cu 911, în timp ce inspir aroma cafelei negre. Mă gândesc cum a reușit Porsche să-mi ducă visul mai departe, păstrând nealterată o bună parte din ADN-ul coupe-ului și adăugându-i exact atâta utilitate încât să-l transforme pe Panamera Sport Turismo într-un model exclusiv pentru familiștii ca mine. Visul meu continuă…
Verdict AutoExpert
O limuzină cu spațiu de break și gene de 911: așa aș descrie modelul Porsche Panamera Sport Turismo. Portbagajul mare și spațiul interior generos răspund excelent necesităților de spațiu ale familiilor cu patru membri, în timp ce performanțele dinamice fac cinste mărcii, chiar și cu motorizarea de bază.
Test drive – Porsche Panamera 4 Sport Turismo – galerie foto
DATE TEHNICE | Porsche |
---|---|
Model | Panamera 4 Sport Turismo |
Motor/ nr. cilindri | V6, turbo |
Cilindree (cmc) | 2.995 |
Putere maxim_/tura_ie | |
(CP/rpm) | 330/5.400-6.400 |
Cuplu maxim/turatie | |
(Nm/rpm) | 450/1.340-4.900 |
Transmisie | integralã |
Cutie de viteze | PDK, 8 trepte, dublu ambreiaj |
L/l/h (mm) | 5.049/1.937/1.428 |
Ampatament (mm) | 2950,000 |
Volum portbagaj (l) | 520-1.390 |
Masa la gol (kg) | 1.880 |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 5,5 |
Viteza maxima (km/h) | 259 |
Consum mixt (l/100 km) | 7,8 |
Emisii CO2 (g/km) | 178 |
Pret (euro cu TVA) | 103.632 |