Cele două best-sellere ale casei franceze pot, de-acum, să ruleze pur electric. Tehnologia Renault E-TECH și-a făcut loc sub capota lui Clio, dând naștere versiunii hibrid, și sub a lui Captur, în versiune plug-in. Le-am testat în premieră în Sofia și iată ce impresie mi-au făcut.
Clio și Captur, hatch-ul și SUV-ul de clasă mică Renault, sunt bestsellerele casei franceze. Mai mult, fiecare dintre ele conduce vânzările în Europa în segmentul din care face parte: Clio a fost comercializat în 119.568 unități în prima jumătate a anului 2020, iar Captur în 71.118 unități.
Ei bine, niciunul dintre ele nu avea sistem de propulsie electrificat. Situația s-a schimbat acum, odată cu implantarea tehnologiei Renault E-TECH sub capota acestora. Astfel, s-au născut Clio hibrid și Captur plug-in hybrid.
Elementul comun al celor două sisteme de propulsie este motorul nou-nouț aspirat pe benzină de 1.6 l și 91 CP, dezvoltat special pentru versiunile E-TECH. Acesta are două particularități interesante: are distribuție pe lanț și injecție indirectă multipunct. Ambele promit costuri de întreținere scăzute, datorită fiabilității dovedite de cele două soluții constructive de-a lungul timpului.
Benzinarul este cuplat la două motoare electrice, în fiecare dintre cele două cazuri: un HSG starter-generator cu rol identic cu cel de la sistemele mild-hybrid (pornește motorul termic în mers, pune umărul la accelerări și încarcă bateria) și un E-motor, sau motor electric principal, care asigură propulsia pur electrică și ajută la accelerări inclusiv când motorul pe benzină funcționează.
Dacă la Clio, HSG-ul dezvoltă 20,4 CP, iar E-motorul 49 CP, la Captur ambele sunt mai puternice: 34 CP pentru HSG și 67 CP pentru E-Motor. Aceste diferențe de putere se oglindesc și în puterea totală a sistemelor Renault E-TECH: 140 CP la Clio hibrid și 158 CP la Captur plug-in.
Deci avem două sisteme de propulsie formate dintr-un motor termic și două electrice. Fiecare dintre cele două sisteme este cuplat la o baterie: în cazul lui Clio, una de 1,2 kWh produsă de Hitachi, în cazul lui Captur, una de 9,8 kWh de origine LG. Dacă cea a lui Clio hibrid se încarcă doar la decelerări, bateria lui Captur plug-in se încarcă și la priză, cu maximum 3,7 kW, în minimum 3 ore.
Și la Clio, și la Captur, bateria stă sub banchetă. Renault spune că spațiul interior și portbagajul au rămas identice cu ale versiunilor tradiționale, dar eu am un amendament de adus: în ambele cazuri, spațiul de sub podeaua amovibilă a portbagajului este ocupat de subansamblurile sistemului de propulsie electrică, deci nu mai există roată de rezervă, iar spațiul de sub podea nu mai poate fi folosit în alt fel.
Și acum, cireașa de pe tort: cutia de viteze are 160 de omologări tehnologice (patente), deci îți imaginezi cât au lucrat francezii la ea. Nu are ambreiaj, deci ți-e clar că nu vei schimba kitul la fiecare (să zicem) 100.000 km, drept urmare vei avea costuri de întreținere mici. Merge după principiul celor din Formula 1 și oferă 15 moduri diferite de funcționare. Nu poți să schimbi treptele și nu trebuie să-ți bați capul cu nimic: cuplezi modul Drive și alegi programul de rulare din meniul MultiSense. Sau, în loc de Drive, cuplezi B (Braking) și crești nivelul de regenerare a energiei la frânare. Simplu, dar nu pentru șoferii cu adevărat sportivi.
Din scaunul șoferului poți admira layout-ul instrumentarului digital, care a primit detalii tipice propulsiei (indicator pentru nivelul de încărcare a bateriei, pentru fluxul de energie – Charge sau Power, și, în cazul lui Captur, pentru autonomia pur electrică).
Pentru impresii de conducere și date tehnice, apasă 2!