LCV-ul ăsta are de toate. E curat, e puternic, are autonomie mare și tractează o valoare-record în segment. De ce i-ai mai duce lipsa dieselului? Test cu Renault Kangoo Van E-Tech. Foto: Renault, Bogdan Grigorescu
Știu că o să se arunce cu ouă și roșii spre mine, așa cum s-a aruncat spre ambasada Rusiei la București. Dar nu protesta, și în mine se ascunde un fan al motoarelor diesel pentru vehicule comerciale ușoare (LCV-uri). Cu toate astea, nu pot să nu remarc cât de adaptată este propulsia electrică la acest tip de vehicule. Unora le poate părea pură teorie, dar se aplică perfect la noul Kangoo Van E-Tech. Și, dacă o spun eu, care nu iubesc în mod deosebit acest gen de propulsie, atunci chiar înseamnă că ”se pupă bine”. Să dezvolt.
Știam cum se conduce un LCV electric – deja mersesem cu generația anterioară. Și tu ai văzut predecesorul actualului Kangoo E-Tech pe șosea, pentru că, din 2011 până acum, Renault a vândut 75.000 de Kangoo-uri electrice. Dar acum totul e nou. Platforma, bateria, motorul – toate. Nimic nu s-a păstrat. Să le luăm pe rând.
➡ Citește aici testul cu fostul Kangoo Z.E.! 💡
Kangoo Van E-Tech are la bază platforma CMF-C/D, la fel ca și fratele cu motor termic. Bateria stă sub podeaua compartimentului de marfă, de aceea, inginerii au reglat puntea spate special pentru a suporta greutatea suplimentară. Apropo de baterie, are 45 kWh, cu 12 peste cea a fostei generații. E nou-nouță și este fabricată de CATL fix în uzina din nordul Franței unde se asamblează mașina.
Este formată din 8 module, care pot fi schimbate individual, și alimentează motorul electric de 122 CP, poziționat clasic, în față. Diferențele la vedere sunt date doar de grila care nu mai are fante perforate și de siglele electrice de pe spate.
Condițiile testului
Eu ”l-am plimbat” prin zona Chantilly din nordul Parisului, cu 150 kg în benă. Deci, împreună cu două persoane la bord și echipamentul aferent, exemplarul meu a cărat în total puțin peste 300 kg, din cele maxim 600 pe care le poate căra versiunea scurtă, L1. Varianta lungă (L2), cară 800. Adică fix cât Kangoo cu motoare termice.
Autonomia și încărcarea
Ei bine, în aceste condiții, consumul pe drumuri locale (viteze între 50 și 80 km/h), cu climatizarea pornită și fără mod Eco cuplat, a fost de 15 kWh/100 km, echivalent al unei autonomii reale de fix 300 km, identică cu cea anunțată. Apropo de climatizare, opțional poți achiziționa o pompă de căldură care, la -8 grade Celsius, economisește în 6 ore 6,8 kW. Sau, altfel spus, la un plin de curent, câștigi 85 km autonomie, față de încălzirea clasică. Oricum, nu trebuie să-ți faci mari griji, pentru că ai încărcare la wallbox cu până la 11 kW (3h50m), la stațiile publice AC cu până la 22 kW (1h30m) și, opțional, la stațiile DC cu până la 80 kW (37 min).
Conducerea autonomă și modurile de rulare
Și are și sistem de rulare autonom de nivel 2. Adică ține banda și păstrează distanța până la mașina din față fără intervenția șoferului, oprește și pornește singur în blocajele de pe autostradă. Iar dacă-l comanzi cu sistemul ăsta, primești la pachet și instrumentarul digital de 10 inchi, în locul celor clasice, cu cadrane.
Și, da, are mod Eco, care anesteziază un pic accelerația, pentru că asigură doar 76 CP și nu permite depășirea a 110 km/h. Are și trei niveluri de regenerare a bateriei, primul fiind, de fapt, ”pe liber”, iar ultimul bun în oraș, deși mai e nevoie să calci frâna. Schimbi regenerarea din maneta schimbătorului, fix așa cum schimbi treptele la cutiile secvențiale.
Dinamica lui Kangoo Van E-Tech
Chiar și cu jumătate din sarcina maximă, cei 245 Nm trag excelent, iar reprizele sunt rapide, atât de bune încât poți chiar depăși fără emoții. E drept, am mers cu maxim 80 km/h. Și mai e ceva, lipsa zgomotului. Poți călători ore în șir fără să obosești, chiar dacă ai versiunea cu plasă despărțitoare pe care am condus-o eu, și care lasă cabina să comunice cu bena, creând o uriașă cutie de rezonanță. E important să ții cont de comportamentul pe șosea, și iată de ce. În octombrie, la Salonul Auto de la Paris, va fi prezentat și Kangoo E-Tech în varianta pentru persoane. Mă aștept să aibă fix aceeași tehnică în pântece, iar prestațiile să fie asemănătoare.
În loc de încheiere
Nu aceeași vervă îl caracterizează pe fratele mare, Master Van E-Tech. Și pe el l-am condus, că, na, tot eram în Franța. Despre el poți citi în revista Flote Auto, pentru că acolo ne ocupăm de utilitarele mari. Totuși, îți dau un pont și aici.
Începând cu acest an, va apărea și Master alimentat cu hidrogen, care va fi disponibil inclusiv în versiuni pentru persoane. Iar costul de achiziție combinat cu cele de utilizare vor rivaliza cu cele de la versiunea diesel. În plus, Renault va facilita achiziția de către companiile cu flote a stațiilor pentru fabricarea hidrogenului.
- +Reprize bune+Autonomie reală arhi-suficientă+Sarcină maximă și spațiu util neschimbate față de versiunile convenționale +Încărcare rapidă de 80 kW (e drept, opțional) -Nu am găsit puncte slabe evidente la primul contact (dar nu cunoaștem încă prețul)