Test drive – Renault Megane RS

Test drive - Renault Megane RS

Test drive – Renault Megane RS! „There’s no replacement for displacement”, spune o vorbă de duh iubită de petrolheads. Până zilele trecute, când a apărut Renault Megane R.S. în viața mea, eram cu totul de acord. Acum, însă, sângele meu a căpătat culoarea Volcanic Orange, evenimentele se desfășoară în modul Race, iar eu pot să afirm: există viață și după downsizing!

Nordschleife, 23 iunie 2008. Bucla nordică a circuitului Nurburgring vibra sub greutatea tonurilor guturale ale propulsorului de 2 litri și 227 CP, în timp ce Renault Megane R26R stabilea recordul printre hot-hatch-uri cu timpul de 8:16,9 minute. Șase ani mai târziu, pe 15 mai 2014, Renault Sport aducea pe legendarul circuit a doua generație: transformat într-un coupe pursânge și câștigând încă 48 CP, Megane 275 R.S. Trophy-R spulbera performanța predecesorului cu 23 de secunde, parcurgând bucla nordică în numai 7:54,36 minute!

Acum, însă, nemții au stricat sărbătoarea galilor: VW Golf GTI Clubsport S cu ai săi 310 CP a coborât recordul la 7:49,21 minute. Dar iată că a sosit timpul schimbării, iar RenaultSport aruncă în arenă un… hatchback cu cinci uși și motor de 1,8 litri? Fie avem de-a face cu o glumă, fie aroganța francezilor a ajuns până într-acolo încât să-i atace pe nemți pe teren propriu, cu un motor mai mic cu 200 cmc și cu două uși în plus.

Test drive – Renault Megane RS!

Atât de teamă mi-a fost că noul Renault Megane R.S. nu se va ridica la nivelul așteptărilor mele, încât acum, după trei zile la volanul său, încerc o senzație nedefinită, de ușurare amestecată cu euforie. Pentru mine a fost dragoste la prima vedere: exteriorul spectaculos, cu jante de 18 inci, străjuite de pasajele „umflate” cu 60 mm în față și 45 mm în spate față de cele ale lui Megane GT, m-a fascinat.

Garda la sol coborâtă cu 5 mm și prizele de aer distribuite judicios pe toată suprafața caroseriei fac trecătorii să ridice din sprâncene și să-i urmărească silueta până spre eleronul profilat din hayon. Mai jos, difuzorul din bara spate, care poate părea doar un element de stil, are rolul de a lipi mașina de șosea, cam la fel cum face eleronul supradimensionat al lui Civic Type-R, dar într-o manieră mult mai elegantă. Totul vine împachetat într-o culoare care strigă după atenție: Volcanic Orange.

Nimic din farmec nu se pierde la interior, unde, bine fixat în scaunul amplu profilat, îmi plimb mâinile peste volanul sport, acoperit cu Alcantara aderentă și piele. Poziția joasă la volan, pedalele din aluminiu, imitațiile din carbon și mai ales padelele supradimensionate ale transmisiei EDC mă fac să realizez că nu am de-a face cu un simplu Megane.

 

 

La apăsarea butonulului Start, cei 280 CP se trezesc la viață cu un răget puternic, urmat de o aparentă liniște. Modurile Comfort și Neutral păstrează nivelul sunetului la cote decente, tipice unui hatchback uzual, dar timbrul grav al eșapamentului dă de gol rezervele motorului. Prefer să folosesc modul Comfort la rularea urbană, pentru a nu primi șocuri în ceafă de la transmisia EDC și păstrez un stil decent de rulare, iar francezul mă răsplătește cu un consum de 9,9 l/100 km la ora 11 în București. Orele de vârf, combinate cu aerul condiționat, urcă valoarea spre 16 l/100 km.

 

De fapt, Megane R.S. se conduce atât de relaxat în modul Comfort, încât francezii au decis să nici nu mai figureze turometrul, ci doar vitezometrul în configurația standard a instrumentarului digital. Abia trecerea la Sport și Race schimbă layout-ul, oferind informații despre turația motorului și treapta aleasă de transmisia automată. Suspensiile puse la punct de RenaultSport filtrează mai mult decât decent denivelările scurte, chiar și ținând cont de jantele de 18 inci aflate în dotarea standard.

Fiecare amortizor are integrat în corp un al doilea amortizor, care începe să lucreze când cursa ajunge aproape de capăt. Astfel, suspensia nu zdruncină când ajunge spre capătul cursei, ci continuă să amortizeze șocurile cauzate de denivelările ample, iar asta se simte foarte bine la trecerea peste limitatoarele de viteză.

Dar marele premiu pleacă la sistemul de direcție 4Control, o realizare fabuloasă a francezilor. La viteze mai mici de 60 km/h (100 km/h în modul Race), roțile din spate virează în sens invers celor din față cu 2,7 grade, iar mașina, practic, întoarce dintr-o singură manevră în spații tipice hatchback-urilor mici (diametrul de bracaj este de 10,3 m). La viteze mari, roțile din spate virează cu 1 grad în sensul celor din față, iar stabilitatea pe virajele largi este uluitoare, așa cum aveam să aflu pe circuitul Academiei Titi Aur.

Demultiplicarea direcției este cu 20% mai mică decât a lui Megane GT, iar discurile de frână au diametrul de 355 mm (+ 15 mm față de ale fostei generații). În plus, alegerea programului Sport menține turația sus și amplifică sunetul evacuării și răspunsul transmisiei, iar radicalul Race dezactivează complet ESP-ul. În oricare dintre cele două moduri, sunt disponibile funcțiile Launch Control (care amorsează turbocompresorul și pregătește ambreiajul pentru cel mai rapid demaraj posibil) și Multi Change Down (la frânare, menținerea activată a padelei din partea stângă retrogradează automat mai multe trepte consecutiv). Toate așteptările cu care am ajuns pe circuit, după două zile de șosea au fost depășite, una câte una, de Megane R.S..

Programul Sport este arhisuficient pentru ca distracția să urce la cote maxime: direcția scurtă pune puntea față pe trasă cu o incisivitate remarcabilă, iar forțele din volan povestesc totul despre gradul de aderență în fiecare moment. Unii ar spune că mașina manifestă un ușor „torque steer”. Mie-mi place să-i spun feedback la cote maxime, pentru că, pe lângă forțele din roți la ieșirea din viraj, simți într-un mod fin inclusiv textura asfaltului în volan, aidoma unei mașini de curse. Nu vă imaginați că torque steering-ul este exagerat, pentru că te lupți cu volanul pe jumătate față de rivalul Focus ST, cam la nivelul lui Civic Type-R, dar la accelerările agresive în modul Race e oarecum acolo. Schimbul treptelor în zona roșie este însoțit de câteva bubuituri consecutive pe eșapament, care fac pielea de găină.

 

 

Din același film cu circuite de viteză provine și transmisia EDC cu dublu ambreiaj, care schimbă instantaneu și menține turația la peste 2.500 rpm. În practică, pare că fluxul de cuplu la roată se păstrează permanent la cote maxime, senzație sprijinită de golul turbo inexistent. Da, motorul se simte mai puternic decât o sugerează valorile de putere și cuplu din fișa tehnică, dar nu acesta este marele atu al lui Megane R.S.: deși reprizele se simt mai viguroase decât cele ale lui Focus ST, agresivul Civic Type-R trage ceva mai bine, indiferent de turație.

Ceea ce face francezul ireproșabil, cu un vârf de ac peste cei doi concurenți direcți pe care i-am condus, este să ia virajele la limită: aderența este ceva mai sus decât a adversarilor, iar senzația de siguranță este mai mare. Direcția 4Control și anvelopele Michelin PilotSport lipesc mașina de asfalt într-un mod ireal. Iar eu am avut la dispoziție doar șasiul Sport, cu diferențial blocabil electronic. Se poate și mai bine pentru circuit: șasiul Cup, cu arcuri, amortizoare și bare anti-ruliu mai rigide cu 10%, diferențial mecanic cu alunecare limitată Torsen și, opțional, discuri de frână din aliaj aluminiu/fontă, care reduc masa cu 1,8 kg/roată.

Pentru șosea, însă, șasiul Sport este varianta optimă. În viitorul apropiat, mă aștept ca francezii să se întoarcă pe Nordschleife cu un exemplar echipat cu șasiul Cup și câțiva cai putere în plus, încercând să-și revendice recordul pe bucla nordică a circuitului german.

Întoarcerea spre oraș, în modul Comfort, a păstrat consumul mediu pe DN în intervalul 7-8 l/100 km, iar Megane R.S. s-a metamorfozat din nou, dintr-un racer avid de tururi de circuit, într-un hatchback capabil să transporte patru persoane cu tot cu bagaje în condiții decente de confort pe distanțe lungi.

Verdict AutoExpert

Hot-hatch cu două fețe: noul Renault Megane R.S. s-a dovedit confortabil și ușor de condus pe drumuri publice, dar s-a transformat într-o veritabilă mașină de circuit pe pista Academiei Titi Aur. Încă o realizare de excepție a diviziei RenaultSport!

 

  • Motor foarte puternic
  • Transmisie EDC promptă
  • Ținută de drum excepțională
  • Suspensie confortabilă pentru un hot-hatch
  •  Direcție cu demultiplicare mică
  • Preț în creștere
DATE TEHNICERenault
ModelMegane R.S. Energy Tce 280 CP EDC
Motor/ nr. cilindriL4, benzină, turbo
Cilindree (cmc)1.798
Putere maximă/turație (CP/rpm)280/6.000
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm)390/2.400-4.800
Transmisiefață
Cutie de viteze6 trepte, automată
L/l/h (mm)4.364/1.874/1.435
Ampatament (mm)2.669
Volum portbagaj (l)384
Masă la gol (kg)1.430
Accelerație 0-100 km/h (s)5,8
Viteză maximă (km/h)250
Consum mixt (l/100 km)6,9
Emisii CO2 (g/km)155
Preț (euro cu TVA)31.500

 

Tu, ce părere ai?

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Explorați mai mult

Scroll to Top