Nu scoate niciun sunet, dar noua culoare Violet Blueberry o scoate în evidență ca pe un prădător veninos. A primit un plus de 16 CP și, până ca motorul tău cu combustie să reacționeze la semafor, deja a străbătut primii 50 de metri. O cheamă Renault ZOE R110.
ZOE: micuța care te face să zâmbești și să-i arunci ocheade în trafic. Vezi în ea salvatoarea planetei, pentru că nu emite nici un gram de CO2. Totuși, nu e atât de inocentă precum ar părea la prima vedere: cu infuzia de 16 CP, franțuzoaica a ajuns să dezvolte 108 CP.
După ce, acum câteva luni, am parcurs 2.000 km în două zile la bordul versiunii R90, de 92 CP, întâlnirea cu R110 a fost o mică revelație. Pentru a mă bucura de ea, a trebuit să dezactivez modul ECO de la butonul de pe tunelul central, altminteri diferențele dintre cele două două variante nu sunt sesizabile: ambele accelerează asemănător dacă nu culci accelerația la podea.
Cu sistemul ECO dezactivat, ZOE R110 este o mică bestie, iar diferențele față de R90 se simt chiar și în oraș: deși cifrele oficiale atestă o scădere cu doar două zecimi de secundă la accelerația 0-50 km/h (de la 4,1 la 3,9 secunde), senzațiile trăite la volanul noii variante sunt similare cu cele dintr-un montagne-rousse care coboară pe o pantă abruptă. Pasagerii simt nevoia să se prindă de mânerele din habitaclu, iar hohotele de râs sunt garantate!
Și mai clar se simt diferențele la depășirile pe drum național, unde R110 accelerează cu un entuziasm neașteptat. Practic, până la 100 km/h, mașina țâșnește cu o forță care nu dispare decât după ce depășești viteza legală: repriza 80-120 km/h este cu aproape două secunde mai rapidă decât la R90. Totuși, vitezele mari nu sunt pe placul motoarelor electrice, iar ZOE nu face excepție: autonomia scade vertiginos de la 100 km/h, iar motorul pare a se plafona după 120 km/h.
Că tot am ajuns la autonomie, se ridică o întrebare: infuzia de putere a afectat consumul? Depinde: în modul ECO, mașinile consumă la fel. Astfel, în aglomerația tipică Bucureștiului (viteză medie 13,9 km/h), fără climatizare, am obținut 12,5 kWh/100 km, echivalentul unei autonomii teoretice de 328 km. Un calcul simplu (0,16 lei/kWh, tarif de noapte), relevă un cost de 2 lei/100 km, echivalentul a 0,35 l/100 km benzină.
Am ieșit apoi pe DN1 și am activat pilotul automat: la viteză constantă de 80 km/h, consumul a fost de 12,1 kWh/100 km (autonomie 339 km), iar la 95 km/h urcă la 16 kWh, autonomia teoretică scăzând la 256 km. De ce 95 km/h? Pentru că atât este viteza maximă cu care poți rula în modul ECO. Sigur, la culcarea accelerației, mașina accelerează până la viteza maximă, de 135 km/h. Valorile autonomiilor sunt reale, pentru că bateria are o capacitate utilă de 41 kWh, care poate fi folosită în întregime.
Astfel, autonomia de 300 km relevată de testele WLTP este perfect plauzibilă. Mai există și varianta la fel de plauzibilă în care „te ia valul” și te avânți să scoți totul de la R110, dezactivând modul ECO și accelerând fără menajamente. Atunci, mașina consumă mai mult decât R90, fapt perfect normal, ținând cont de puterea în plus.
Dincolo de plusul de putere, ZOE a rămas același companion sportiv, cu centru de greutate mai coborât cu 3 cm decât la Clio și cu sistemul de direcție cu demultiplicare redusă (2,71 rotații de volan între capete) și asistare electrică provenită de la Megane. Distribuția maselor pe punți este perfectă, datorită amplasării centrale, în podea a bateriilor, astfel că mașina se comportă neutru pe viraje.
Totuși, trebuie ținut cont de greutatea mai mare cu aproape 400 kg decât a lui Clio care, combinată cu anvelopele cu rezistență scăzută la înaintare, pot face mașina să gliseze la virajele luate în forță. Bazându-se pe structura rigidă a caroseriei, inginerii și-au permis să regleze suspensia spre confort, de aceea nu sunt probleme la trecerea peste denivelările scurte, tipice orașului.
Noua versiune R110 poate fi comandată doar în echiparea de top, Intens, la un preț de bază de 35.150 euro. Acesta coexistă în oferta Renault cu varianta R90, care poate fi comandată doar în nivelul de echipare Life, de la 33.350 euro, deci are doar rol de model de top, nu de înlocuitor. Ambele versiuni sunt alimentate de aceeași baterie, cu capacitatea de 41 kWh și cu greutatea de 305 kg, amplasată în podea.
Verdict AutoExpert
Cifrele sunt nedrepte cu ZOE R110: deși pare doar marginal mai rapid decât R90, în realitate diferențele se simt cu adevărat! Micuța accelerează entuziasmant și păstrează o autonomie reală de peste 300 km. Iar diferența de preț de 1.800 euro, care include și echipamentele suplimentare, este perfect justificată.
- Accelerații și reprize entuziasmante
- Autonomie reală ridicată
- Direcție incisivă, suspensie echilibrată
- Spațiu interior și portbagaj superioare lui Clio
- Echipare de bază cuprinzătoare
- Greutatea mare se simte la limită pe viraje
Test drive – Renault ZOE ZE 40 R110 Intens / galerie foto/ Fotograf: Bogdan Paraschiv
DATE TEHNICE | Renault |
---|---|
Model | ZOE ZE 40 R110 Intens |
Motor | electric |
Putere maxima/turatie (CP/rpm) | 108/3.395-10.886 |
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm) | 225/500-3.395 |
Transmisie | fata |
Cutie de viteze | 1 treapta |
L/l/h (mm) | 4.084/1.730/1.562 |
Ampatament (mm) | 2.588 |
Volum portbagaj (l) | 338-1.225 |
Capacitate baterie (kWh) | 41 |
Masa la gol (kg) | 1.480 |
Accelera_ie 0-50/0-80/0-100 km/h (s) | 3,9/7,6/11,4 |
Viteza maxima (km/h) | 135 |
Consum mixt (kWh/100 km) | 13,3 |
Pret (euro cu TVA) | 35.150 |