Test drive – SEAT Ateca 2.0 TDI S&S 4Drive DSG7 Xcellence! Nu este prima dată când conduc Ateca. Acum, însă, mă aflu la volanul versiunii de top, de la care am mari așteptări. Test cu Seat Ateca 2.0 TDI 190 4Drive Xcellence.
Seat trăiește un vis: progresele înregistrate în ultimii ani au culminat cu cea mai prolifică jumătate de an din istoria mărcii. Între ianuarie și iunie 2018, ibericii au vândut 289.000 autoturisme, cu 17,6% mai mult decât în aceeași perioadă a anului trecut. Iar noutățile care ”bat la ușă” promit și mai mult: urmează în câteva luni SUV-ul de clasă medie Tarraco și apoi Cupra Ateca, versiunea sport a SUV-ului compact, echipată cu motor TSI de 2.0 litri și 300 CP, care promite un demaraj 0-100 km/h în 5,4 secunde și o viteză maximă de 245 km/h.
Azi, eu mă mulțumesc cu 7,5 secunde până la 100 km/h, pentru că am la dispoziție cel mai puternic Ateca diesel din oferta actuală. Motorul TDI de 190 CP, combinat cu transmisia DSG cu șapte trepte și cu platforma MQB ar trebui, teoretic, să ofere o dinamică excelentă, combinată cu consum mic de combustibil.
Din momentul în care apeși butonul Start/Stop realizezi că sub capotă se află un motor diesel, dar la relanti lucrează liniștit. La fel și la turații joase, unde este chiar și vioi: trage excelent sub 2.000 rpm și nici nu e nevoie să treci peste acest prag pentru a ține pasul cu traficul. Rulând în modul Normal (mai sunt disponibile și modurile Eco, Sport, Individual, Sport și Offroad), consumul urban pe care l-am obținut în București, într-un trafic lejer, tipic perioadei de concedii, s-a stabilizat la 7,5 l/100 km.
Transmisia DSG schimbă lin treptele, dar dacă selectorul Driving Experience nu se află în modul Sport, de la culcarea pedalei până la retrogradarea în treapta inferioară, timpul de reacție trece de o secundă. Și, dacă tot sunt la mici reproșuri, pedalele de accelerație și frână nu se află în același plan, ci sunt foarte decalate, fapt care știrbește din sportivitate și întârzie reacțiile șoferului. În rest – diametrul de bracaj de numai 10,9 m, poziția la volan fără reproș, vizibilitatea de top și suspensia adaptivă care în modul Normal filtrează bine denivelările se potrivesc foarte bine cu rularea urbană.
Totuși, adevăratele virtuți ale lui SEAT Ateca se simt la ieșirea din oraș. Pe autostradă, la 130 km/h, turometrul indică numai 2.000 rpm în treapta a 7-a, iar consumul afișat este de 7 l/100 km. Habitaclul rămâne relativ silențios, turbulențele aerodinamice și zgomotul motorului sunt moderate, iar direcția se întărește suficient pentru a garanta o rulare lipsită de griji.
Abia la ieșirea pe drumuri naționale virajate, unde poți accelera puternic, motorul devine mult mai zgomotos la interior, dar timbrul la peste 3.000 rpm este ușor sportiv, deci nu deranjează neapărat. Reprizele sunt fulminante, cuplul de 400 Nm se simte de la 1.800 rpm, iar la culcarea accelerației, transmisia turează motorul până după 4.000 rpm și schimbă treptele instantaneu, asigurând depășiri fără emoții. În deplină armonie cu propulsorul se află și suspensia, care în modul Sport limitează ruliul și care, în combinație cu direcția exactă și comunicativă, asigură o incisivitate atipică SUV-urilor. De fapt, întreaga experiență la volanul lui Ateca situează modelul spaniol în topul sportivității segmentului SUV-urilor compacte.
Dar nu numai sportivitatea definește caracterul lui SEAT Ateca, ci și unul dintre cele mai încăpătoare interioare din segment, iar în cazul echipării de top Xcellence, nivelul ridicat al dotărilor. Astfel, în prețul standard de 34.606 euro, primești printre altele climatizare automată, faruri full-LED, iluminare ambientală cu nunațe selectabile, deblocare a ușilor și pornire fără cheie, precum și unul dintre cele mai evoluate sisteme multimedia din clasă, cu meniu simplu, grafică spectaculoasă și display de 8 inci. Exemplarul de test era echipat, printre altele, și cu Full Link ce include MirrorLink, Android Auto și Apple CarPlay (158 euro), sistem de sunet Beats de 340 W, navi (386 euro), instrumentar digital Virtual Cockpit (preț necomunicat) și scaune sport tapițate cu Alcantara (93 euro).
Verdict AutoExpert
Cel mai puternic motor diesel din ofertă este rapid și economic, iar combinația cu transmisia DSG cu 7 trepte nu dezamăgește. Singurele reproșuri sunt legate de reacțiile mai lente în modurile Eco și Normal, respectiv de zgomotul cam mare în sarcină maximă.
- Accelerații viguroase
- Consum moderat
- Spațiu interior de top
- Transmisie ezitantă ocazional în modurile Eco și Normal
- Motor zgomotos la turații ridicate
DATE TEHNICE | Seat Ateca |
---|---|
Model | 2.0 TDI S&S 4Drive DSG7 Xcellence |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.968 |
Putere maxima/turatie (CP/rpm) | 190/3.500-4.000 |
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm) | 400/1.750-3.250 |
Transmisie | integrala |
Cutie de viteze | 7 trepte, automata |
L/l/h (mm) | 4.363/1.841/1.611 |
Ampatament (mm) | 2.630 |
Masa la gol (kg) | 1.598 |
Volum portbagaj (l) | 485 |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 7,5 |
Viteza maxima (km/h) | 212 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,3 |
Emisii CO2 (g/km) | 135 |
Pret cu TVA (euro) | 34.606 |