Volkswagen vrea să deschidă un nou segment încercând să delimiteze clar noul Arteon de fostul CC. Joacă oare Arteon într-o nouă clasă sau este doar un Passat mai mare? Primele impresii în România la volanul versiunii 2.0 TDI DSG7 în echiparea Elegance.
Patriarhul Ferdinand Piech, fostul șef al concernului VW, ne-a declarat odată într-un interviu desfășurat la etajul 13 al sediului VW din Wolfsburg: ”Cu cât arunci mai multe undițe în apă, cu atât vei prinde mai mulți pești”. Acesta era crezul său, că este benefic să ai o gamă de modele cât mai largă. De aceea, Piech a forțat extinderea gamei VW deasupra lui Passat. Foarte ambițios, el a sărit două segmente până în clasa de lux cu Phaeton. Acesta a fost însă un eșec comercial dar nu și financiar pentru că platforma lui a stat la baza lui Bentley Continental și VW Touareg, ambele două modele de mare succes. A fost apoi Passat CC, coupe-ul cu patru uși lansat în 2008 într-un moment de explozie al acestui gen de caroserie și ulterior CC în încercarea lui VW a delimita acest model de gama Passat. Însă toate încercările lui VW a impune un model poziționat deasupra lui Passat nu au avut succes. Anul trecut în Europa, Passat a fost liderul clasei medii cu 206.813 unități în timp ce CC s-a vândut în numai 6.750 exemplare. Mult prea puțin!
Acum, VW a decis să mute și mai radical și vine cu un model cu nume complet nou – Arteon – care se plasează deasupra lui Passat. Întrebarea este dacă Arteon joacă într-un nou segment sau este doar un Passat mai mare?
VW poziționează Arteon înspre segmentul premium oferindu-l doar în echipările de top Elegance și R-Line, Elegance fiind omologul lui Highline de la Passat. Diferența de preț între Passat 2.0 TDI 150 CP DSG7 Highline și Arteon 2.0 TDI 150 CP DSG7 Elegance este de fix 3.760 euro. Dacă scădem prețul farurilor cu LED High care sunt standard la Arteon și care costă aproape 1.500 euro la Passat Highline și mai luăm în calcul și diferența de 787 euro între jantele mai mari, de 18 inch, standard la Arteon, față de 17 inch standard la Passat Highline, rămâne o diferență de numai 1.500 euro care este perfect justificată. Chiar dacă layoutul planșei de bord este similar cu al lui Passat, designul personalizat al lui Arteon și oferta suplimentară de spațiu merită cu prisosință diferența de preț. Dar hai să vedem în detaliu.
În primul rând, spațiul în spate este pur și simplu uriaș. Oferta de spațiu la genunchi în spate rivalizează cu cea a limuzinelor de clasă mare gen Mercedes Clasa E sau Audi A6 fiind identică cu cea din fostul VW Phaeton. Conform măsurătorilor, Arteon are un spațiu la genunchi în spate mai mare cu 1,5 cm decât la Passat dar și cu 1,5 cm mai mic decât la Skoda Superb. Și la cap este loc destul inclusiv pentru persoane de peste 1,80 metri înălțime chiar dacă înălțimea interioară în spate este cu 3 cm mai mică decât la Passat.Dacă ne uităm la dimensiuni, Arteon are un ampatament cu fix 5 cm mai mare decât al lui Passat în condițiile în care lungimea este cu 10 cm mai mare. Unii răutăcioși ar putea spune că formatul lui Arteon este identic cu al lui Skoda Superb, dimensiunile fiind aproape identice ca și soluția adoptată, cu hayon în loc de portbagaj separat. Sub hayonul uriaș se ascunde un portbagaj foarte mare cuprins între 563 și 1.557 litri. Nu am spus imens pentru că la Superb acesta este și mai mare, între 625 și 1.760 litri.
Din punct de vedere al designului exterior, Arteon oferă cu siguranță mai mult statut posesorului său decât un Passat. Capota tip “clamshell” care vine peste aripi, ușile fără rame la geamuri, noua grilă cromată a radiatorului ale cărei lamele se prelungesc pe toată lățimea mașinii încadrând noile faruri cu LED disponibile standard, semnalizatoarele cu aprindere secvențială ca la unele modele Audi dar ca și la noul Golf, pasajele roților mai bine puse în evidență și linia laterală marcantă diferențiază Arteon de ruda sa VW Passat. Însă silueta puțin mai plonjată și forma spatelui reduc vizibilitatea de jur împrejur comparativ cu Passat.
O diferențiere există și la nivelul sistemelor de asistență. Dacă se programează o destinație în sistemul de navigație, pilotul automat adaptiv reacționează la viraje, intersecții, iar în legătură cu noul sistem de recunoaștere a semnelor de circulație, frânează până la viteza impusă pe anumite tronsoane accelerând apoi din nou până la viteza inițială. Tot în legătură cu navigația, farurile dinamice cu LED “virează” cu două secunde înainte de viraj. Apoi, sistemul Emergency Assist este acum mai inteligent și dacă detectează că șoferul nu mai reacționează la comenzile direcției, frânează și schimbă banda, trecând pe cea de urgență concomitant cu reducerea vitezei până la 10 km/h. De asemenea, sistemul de protecție a pasagerilor la impact (poziționarea optima a scaunelor față, închiderea geamurilor și a trapei) funcționează acum și la impact din spate. Nu în cele din urmă, Lane assist păstrează acum mașina pe centrul benzii fără a se mai deplasa în interiorul benzii aproape de marcajele stânga sau dreapta.
Arteon este disponibil cu două niveluri de echipare de top Elegance și R-Line combinate cu două dieseluri și o benzină, noua cutie automată DSG cu 7 trepte fiind standard la toate motorizările. Elegance vine cu două dieseluri: 2.0 TDI 150 CP și 2.0 TDI 240 CP bi-turbo, ultimul standard cu tracțiune integrală. La R-Line sunt disponibile aceleași două dieseluri plus 2.0 Turbo pe benzină de 280 CP cu tracțiune integrală.
Noi am condus versiunea 2.0 TDI 150 CP DSG care va fi probabil cea mai vândută versiune. La condus, Arteon se simte ca un Passat și acest lucru nu este o coincidență deoarece ambele modele utilizează aceeași platformă MQB cu punte spate independentă. Subiectiv, Arteon pare o idee mai confortabil datorită ampatamentului ceva mai mare în ciuda jantelor opționale de 19 inch cu talon îngust prezente pe mașina de test. Ca și la Passat, se oferă opțional suspensia adaptivă DCC (1.019 euro) dar aceasta nu era disponibilă pe mașina de test. VW declară însă că banda de reglaj a lui DCC este mai largă la Arteon în sensul că pe modul Comfort este mai soft decât Passat, iar pe modul Sport este mai fermă decât la Passat. Însă și cu suspensia standard, Arteon absoarbe excelent denivelările scurte și oferă un confort demn de clasa premium chiar încălțat cu jantele mai mari de 19 inch și pneurile de 245/40 R19 cu talon îngust (511 euro). Ne-a plăcut foarte mult și răspunsul direcției și faptul că efectul subvirator este mult redus. Diferențialul electronic XDS care simulează funcționarea unui diferențial blocabil reduce mult subvirarea pe față în ciuda unei distribuții a maselor preponderent pe față, tipică unei tracțiuni față. La condus, Arteon pare mult mai compact decât cei 4,86 metri pe care îi afișează, este agil iar ruliul în viraje este redus.
Motorul turbodiesel de 2 litri și 150 CP este cunoscut de la alte modele VW și impresionează prin forța de împingere care rămâne substanțială și pe Arteon, deși acesta este cu circa 100 kg mai greu decât Passat. Arteon este silențios la drum lung și doar la accelerații mai viguroase se aude puțin motorul la interior.O contribuție la confortul conducerii dar și la reprizele foarte bune o are noua cutie automată DSG cu 7 trepte, care este o minune a tehnicii. Aceasta schimbă atât de lin și de precis și anticipează foarte bine la retrogradări încât nu vom regreta niciodată lipsa unei cutii manuale. Cutia DSG contribuie și la economia de combustibil, Arteon având nevoie de circa 6,6 l/100 km ceea ce reprezintă o valoare foarte bună și recomandă acest motor ca principal alegere pentru piața noastră.
Poziția de condus este joasă și confortabilă la fel ca în Passat, modelul de test beneficiind de scaunul șoferului ergoComfort cu reglaje pe 14 direcții și masaj. Noul sistem multimedia Discover Pro de 9,2 inch (1.844 euro) este spectaculos cu ecranul său de 9,2 inch și fără niciun buton fizic. În detaliu nu e chiar perfect pentru că unele submeniuri nu sunt atât de intuitive pe cât ne așteptam iar butonul de volum cu + și – nu e practice. Ne salvează însă comanda volumului mult mai simplă de pe volan, iar dacă se comandă indicatoarele de bord virtuale (519 euro) ergonomia se îmbunătățește, putând accesa numeroase meniuri pe displayul virtual dintre indicatoare.
- Design foarte atrăgător
- Spațiu interior generos
- Diferență de preț mică față de Passat
- Echipare standard foarte bună (Elegance)
- Diesel potent și cu consum rezonabil
- Tracțiune superbă
- Agilitate remarcabilă
- Unele detalii la sistemul multimedia
- Vizibilitate pe spate
- Motor ușor zgomotos în accelerații
Verdict AutoExpert
La o diferență de preț de doar 1.500 euro la echipare comparabilă cu Passat, Arteon merită cu prisosință luând în calcul numai modul spectaculos în care arată și care conferă un statut superior posesorului său. Apoi, oferta suplimentară de spațiu și disponibilitatea celor mai evoluate sisteme de asistență sunt alte atuuri importante. Nu are prestigiul lui BMW Seria 5 sau Mercedes Clasa E dar nici nu costă atât. Este tot o limuzină de clasă medie, dar una de top, cu un tren de rulare și dotări mult superioare unui Ford Mondeo Vignale de exemplu.DATE TEHNICE | VW Arteon |
---|---|
2.0 TDI 150 CP DSG Elegance | |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1.968 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 150/3.500-4.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 340/1.750-3.000 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | 7 trepte, DSG |
L/l/h (mm) | 4.862/1.871/1.450 |
Ampatament (mm) | 2.837 |
Volum portbagaj (l) | 563-1.557 |
Masă la gol (kg) | 1.643 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 9,1 |
Viteză maximă (km/h) | 220 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,3 |
Emisii CO2 (g/km) | 114 |
Măsurători AUTOEXPERT | |
Consum în test (l/100 km) | 6,6 |
Preț (euro cu TVA) | 36.296 |