Când designerii de la Volkswagen visează, „mașina poporului“ devine un obiect de cult. Și mai impresionant e că, în cazul de față, funcționalitatea egalează frumusețea. Nou-venitul Arteon Shooting Brake învie o epocă apusă. Foto: Bogdan Paraschiv
Volkswagen intră în clubul select al fabricanților de modele shooting brake, alături de mărcile premium Mercedes-Benz și Porsche. Bine, ideea nu e nouă, ci are rădăcinile înfipte în istorie, cu peste de 130 de ani în urmă. Pe atunci, un shooting brake era o trăsură cu cai care transporta protipendada, cu tot cu arme și copoi, la partidele de vânătoare. În timp, trăsurile au fost înlocuite de automobile break stilate, utilizate în special de lorzii britanici în același scop.
➡ Iată tot ce știm despre viitoarea Skoda Superb! 💡
Prin natura sa, deci, un shooting brake trebuie să fie spațios și elegant. Sunt fix cele două trăsături care definesc noua versiune Arteon. Apărută odată cu faceliftul de la mijlocul vieții modelului german, versiunea Shooting Brake se alătură celei Fastback, care era deja prezentă pe piață de 3 ani. Pașaportul către viața de mic aristocrat pornește de la 37.611 euro, dar eu mă plimb azi în cea mai scumpă „trăsură“, R-Line 2.0 TDI 200 CP 4Motion, de 48.645 de euro.
Standard, rulează cu grație pe jante de 18 inchi și scrutează șoseaua cu faruri full-LED și semnalizări dinamice. Opțional, poți pune jante de 19 inchi (586 de euro), ca ale mele, sau de 20 de inchi (989 de euro), dar și lumini LED Matrix, de 1308 de euro.
➡ Configurează aici un Arteon Shooting Brake R-Line! 💡
La interior, arată ca un Passat de top, cu instrumentar digital de 12,3 inchi și scaune ergoComfort, tapițate cu microfibră, standard. Pentru încă 2017 euro, primești navi Discover Pro cu ecran de 9,2 inchi și rezoluție excelentă. Toate arată bine, sunt spectaculoase și nemțesc de riguros asamblate. Însă nu sunt la fel de nemțește de utilizat, pentru că multe butoane au fost înlocuite cu suprafețe tactile, care sunt stilizate și și-au pierdut puțin utilitatea în favoarea designului, iar meniul sistemului multimedia este cam complicat. Au apărut și touchpad-uri cu feedback haptic pe volan, dar nici ele nu m-au bucurat prea tare… Pe scurt, nu susțin digitalizarea, care, deși arată futurist și place tuturor pasagerilor, îi complică viața șoferului.
Apoi, e spațiul interior. Uriaș! N-ai de ce să te plângi, indiferent cât de înalt ești. Portbagajul măsoară 565 l și, practic, n-ai cum să-i atingi capătul decât dacă urci cu genunchii în el. E drept că diferențele de spațiu interior față de versiunea Fastback sunt mici, iar portbagajul lui Shooting Brake are doar 2 litri în plus. Sigur, se naște întrebarea dacă merită să plătești 930 de euro în plus față de Fastback. Merită în trei situații: dacă încarci obiecte voluminoase și ai nevoie de deschiderea mare a hayonului, dacă știi să tragi cu pușca și ai nevoie de cei 75 l în plus la rabatarea banchetei, ca să transporți vânatul, sau dacă, pur și simplu, îți place mai mult cum arată.
Pe șosea
Ceea ce pot să confirm este că nu se simte ca un break în mers. Mai degrabă, ca un coupé. Este dinamic și incisiv pe viraje, iar suspensia e reglată echilibrat, dar, cu jantele de 19 inchi, nu te aștepta să „înghită“ liniile de tramvai cu talent. Pe autostradă, este ireal de silențios, mai ales că exemplarul meu a avut pachetul Acustic (555 de euro), cu geamuri laterale laminate. E greu să-l duci la limită pe viraje, în primul rând pentru că limita e sus, iar în al doilea rând, pentru că direcția ți-ar putea comunica mai bine nivelul de aderență. E analitic, neamț, calculat, fără sangre caliente.
Motorul e puternic, trage viguros de sub 2000 rpm și nu induce vibrații la interior. Doar ronțăie ca un TDI la turații joase. Prin București, n-a sărit de 8 l/100 km, nici pe temperaturi scăzute. La drum întins, 6 l de motorină sunt suficienți pentru 100 km. Cutia DSG s-a comportat ireproșabil, cu schimbări line și reacții rapide la culcarea accelerației.
- Design superb
- Ținută de drum exemplară
- Spațiu interior vast
- Portbagaj uriaș
- Digitalizare care cere obișnuință
DATE TEHNICE | Volkswagen |
---|---|
Model | Arteon Shooting Brake R-Line 2.0 TDI 200 CP DSG 4M |
Motor/ nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1968 |
Putere maximă/turaţie (CP/rpm) | 200/nc |
Cuplu maxim/turaţie (Nm/rpm) | 400/1.750-3.500 |
Transmisie | integrală permanentă |
Cutie de viteze | automată, 7 trepte |
L x l x h (mm) | 4866 x 1871 x 1462 |
Ampatament (mm) | 2837 |
Volum portbagaj (l) | 565/1632 |
Masă la gol (kg) | 1650 |
Acceleraţie 0-100 km/h (s) | 7,9 |
Viteză maximă (km/h) | 233 |
Consum WLTP mixt (l/100 km) | 5,6 |
Emisii CO2 (g/km) | 147 |
Preț (euro fără TVA) | 48.645 |