Noul rege al segmentului de SUV-uri compacte își face șah-mat concurenții cu noua armă letală: motorul turbodiesel de 2 litri cu 190 CP. Test cu versiunea de top, Highline.
Iureșul creat de Tiguan în segment i-a amețit pe toți adversarii: dacă în 2017, germanul ocupa locul doi în Europa, după best-sellerul Nissan Qashqai, era evident, uitându-ne la progresul de 31% obținut anul trecut, că 2018 va schimba liderul. Astfel, la jumătatea anului, Tiguan a urcat pe prima poziție, cu 145.385 unități vândute, cu peste 10.000 mai mult decât Qashqai. Inima noului rege bate puternic: în gamă se află trei versiuni ale binecunoscutului TDI de 2 litri: una de bază, care dezvoltă 140 CP, cea intermediară de 190 CP testată de noi și una de top, de 240 CP.
Combinația dintre motorul diesel de 190 CP și transmisia automată DSG, deși identică cu cea de pe Seat Ateca testat în ediția trecută a revistei, se dovedește mai rafinată: datorită unei antifonări excelente, sunetul motorului nu pătrunde puternic în habitaclu nici la sarcini mari, așa cum se întâmpla la sora sa spaniolă.
Este o atmosferă relaxată, iar la viteze de autostradă doar zgomotele aerodinamice și ale trenului de rulare devin sesizabile mai ales în spate. Jantele mari, de 19 inci (644 euro) poartă o bună parte din ”vină”, de aceea, dacă nu aveți înclinații vădit sportive, mergeți pe roți mai mici, mai silențioase și, foarte probabil, mai economice.
Chiar și cu jantele mari, la 130 km/h Tiguan se mulțumește cu puțin peste 7 l/100 km, iar motorul rulează relaxat cu 2.200 rpm. Scăderea vitezei până la 100 km/h coboară turația la 1.750 rpm și asigură un consum de 5,8 l/100 km. Șoferul primește un selector pe tunelul central, de la care poate alege unul dintre cele patru moduri de rulare principale: Snow, Normal, Offroad și Offroad Individual. În plus, în modul Normal, apăsând tasta Mode aflată în centrul selectorului, poate alege încă patru moduri adiționale: Eco, Normal, Sport și Individual, de la care poate seta diverși parametri de funcționare.
Eu am folosit cu precădere modul Normal, iar perechea motor/transmisie s-a armonizat perfect. Totuși, în Eco puteți obține consumuri mai bune în special pe drum național, unde la decelerări, propulsorul intră în modul de funcționare Coasting, sau altfel spus, transmisia este decuplată iar turația scade sub 1.000 rpm, scăzând consumul. În Normal, am rulat fără probleme cu o medie de 5,5 l/100 km, iar la depășirile rapide, transmisia a retrogradat ca la carte, asigurând o forță de împingere impresionantă. În modul Eco, atâta vreme cât ai peste 1.700 rpm și nu apeși prea tare accelerația, transmisia păstrează treapta, folosindu-se din plin de cuplul mare la turații scăzute. Doar la culcarea pedalei retrogradează instantaneu, oferind reprize rapide. De altfel, mașina trage încă de la 1.500 rpm, iar odată depășit pragul de 1.700 rpm o face cu o vigoare neașteptată.
La fel de bine se comportă și sistemul de direcție, exact și cu feedback suficient încât să încurajeze o rulare alertă, susținută și de ruliul mic în viraje. Singurul loc în care transmisia își pierde rafinamentul ocazional este orașul, când, în ambuteiaje, în treapta întâi, mai bruschează. Și suspensia suferă puțin, nu din cauza reglajului (filtrează bine denivelările), ci din cauza jantelor, care produc zgomot la denivelările scurte. Volanul are nevoie de o mână ceva mai hotărâtă (11,7 kg forță de rotire), iar diametrul de bracaj de 11,5 metri nu impresionează. Foarte bine se comportă, în schimb, sistemul Stop/Start, prompt în funcționare și fără să transmită vibrații în habitaclu, care m-a ajutat să obțin un consum în București de 9 l/100 km cu climatizarea pornită, fără a menaja motorul.
Exemplarul de test era excelent dotat: peste echiparea de top, Highline (35.441 euro), au fost adăugate sistemul de navigație Discover Pro cu display de 9,2 inci (1.790 euro), scaune ErgoActive cu masaj (477 euro), pachet Easy Open/Close cu hayon electric (602 euro) și alte dotări care au ridicat prețul final la 42.734 euro.
Verdict AutoExpert
Dai un ban, dar stai în față: Tiguan nu este un SUV compact accesibil, dar tranziția spre zona premium a brandului german este evidentă și în cazul său. Cel mai puternic motor din gamă este silențios și dovedește o excelentă forță de propulsie, iar mariajul cu transmisia DSG este perfect. Doar consumul urban pe care l-am obținut putea fi mai scăzut.
- Motor silențios și puternic
- Transmisie automată excelent reglată
- Consumuri bune în regim extraurban
- Suspensie echilibrată
- Preț mare de achiziție
Test drive – Volkswagen Tiguan Highline 2.0 TDI DSG – galerie foto/ Fotograf: Bogdan Paraschiv
Date tehnice | Volkswagen Tiguan |
---|---|
Model | Highline 2.0 TDI DSG 4M 190 CP |
Motor/nr. cilindri | L4, turbodiesel |
Cilindree (cmc) | 1968 |
Putere maxima/turatie (CP/rpm) | 190/ |
Cuplu maxim/turatie (Nm/rpm) | 400/1.900-3.300 |
Transmisie | integrala |
Cutie de viteze | automata, 7 trepte |
L/l/h (mm) | 4.486/1.839/1.673 |
Ampatament (mm) | 2,677 |
Volum portbagaj (l) | 615-1.655 |
Masa la gol (kg) | 1,735 |
Acceleratie 0-100 km/h (s) | 7,9 |
Viteza maxima (km/h) | 212 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,7 |
Emisii CO2 (g/100 km) | 149 |
Pret (euro cu TVA) | 35,441 |