După ce a vândut peste 35 de milioane de unități de-a lungul vremii, a opta generație schimbă radical filosofia, transformându-se din conformist în futurist. În test, versiunea mild-hybrid VW Golf 1.5 eTSI First Edition.
Foto: Bogdan Paraschiv
Cât curaj are VW! După ce, timp de șapte generații, Golf a mizat pe aspect și utilizare convenționale, intuitive, acum schimbarea de concepție este literalmente radicală: singurul buton pe care îl mai poți găsi pe bordul best-sellerului este cel de avarii.
În rest, operarea se face printr-o combinație de iconițe, ecrane și suprafețe tactile pe care se glisează degetul. Ori, fix pentru conformism îl alegeau cei mai mulți clienți. Totuși, nostalgicii să nu dispere: nu totul este revoluționar la noul Golf.
De exemplu, forma exterioară a rămas atât de fidelă ideii de hatch clasic, încât aproape că am suferit trecând neobservat prin trafic. Nici măcar posesorii de Golf nu m-au luat în seamă decât în blocaje, unde au avut mai mult timp să se dezmeticească. Și atunci au măsurat din priviri generația a 8-a, mai mult curioși decât entuziasmați.
Dacă în față calandrul superior a devenit o fantă îngustă, grila inferioară a crescut în dimensiuni, iar farurile au fost stilizate atractiv, din lateral și din spate diferențele față de fosta generație sunt prea fine ca să-l scoată în evidență.
Tocmai de aceea, când intri în mașină te aștepți la o evoluție ușoară, tipică celor 7 generații anterioare ale modelului. Ceea ce primești, însă, este… un șoc digital. Închizi ochii să-ți revii, îi deschizi, iar șocul e tot acolo: zero potențiometre și un singur buton fizic pe bord! Noroc cu volanul multifuncțional, plin de comenzi bine grupate, care mai aduce a Golf.
Iată două exemple despre cum se face operarea: ca să accesezi principalele comenzi (clima, modurile de rulare și sistemele de asistență) folosești blocul de comandă touch din centru. Apoi, folosind ecranul central, reglezi parametrii. Deci, pentru selectarea unor funcții elementare, precum modurile de rulare și fluxul de aer, trebuie să treci prin minimum doi pași.
Dacă, însă vrei să reglezi temperatura, e suficient să glisezi degetul pe zona touch concavă de sub ecran. Mult mai bine decât la restul sistemelor tactile, dar fără feedback și nu la fel de plăcut ca la butoanele și potențiometrele fizice.
Apoi, după senzația inițială de operare complicată, fără confirmarea nemțească cu ”țac” la apăsarea butoanelor, îți dai seama că, totuși, te simți al naibii de bine în mașină. Întregul design îți creează o impresie omogenă, de lucru bine făcut și chiar îți ia ochii. Te imaginezi într-un cockpit, ajutat de tunelul central înclinat spre tine și cu ecranul de 10 inci al sistemului de infotainment Discovery Pro (899 euro) privindu-te din unghiul perfect. Poți să-l configurezi exact ca pe un smartphone, cu zone diferite pe ecranul principal. Îți place. Te face să vrei să le arăți prietenilor ce OZN ți-ai luat. Mai ales că ai și al doilea ecran, instrumentarul digital de 12,3 inci (standard pe VW Golf 1.5 eTSI First Edition), care întregește efectul WOW. Îl poți configura simplu, din tastele de pe spița din dreapta a volanului, la fel ca la fosta generație: cu butoanele orizontale selectezi una dintre cele trei zone de pe ecran pe care vrei să operezi, iar cu săgețile verticale alegi informația pe care vrei s-o afișezi.
Golf 8 pare mai tehnologizat decât orice rival, iar comenzile digitale sunt excepțional de prompte: ecranul are rezoluție, grafică și cursivitate excelente, iar celor care se tem de probleme de soft și bug-uri în operare, le confirm că totul se mișcă fără întârziere, ca uns!
Și apoi sunt scaunele ergoActive pe care le primești standard la echiparea First Edition: le reglezi electric, memorează două poziții de conducere diferite și-ți fac masaj de tonifiere când pierzi vremea în blocaje. Iar pentru la iarnă, poți bifa încălzirea pentru cele patru locuri principale și volanul încălzit, parte dintr-un pachet extrem de cuprinzător, de 5.712 euro. Cât despre schimbătorul de viteze ”shift by wire” – o chestiune de gust.
Patru călători de 1,80 m pot călători fără restricții de spațiu, dar o a cincea persoană se va simți puțin jenată de tunelul central înalt, care îi limitează libertatea de mișcare a picioarelor. În rest, ai de toate la bordul lui Golf 8. Te deservesc patru mufe USB-C (câte două pe fiecare rând), patru mânere de viraj, două cotiere centrale și trei buzunare pe fiecare spătar al scaunului: două mici, pentru telefoane și alte gadgeturi, unul mare, pentru reviste.
În plus, geamurile laterale mari fac călătoria relaxantă, iar șinele scaunelor au în capete terminații din plastic, care protejează pantofii pasagerilor din spate. Tipic Golf, la fel ca și plasticele: bune în zona superioară, din față, ceva cam tari în rest. Iar buzunarele sunt căptușite cu fetru și cauciuc.
Volumul portbagajului a rămas, practic, neschimbat, iar cei 381 litri sunt suficienți pentru călătoriile în patru. Sub podeaua falsă se ascunde roata de rezervă de dimensiuni reduse, în laterale sunt două buzunare și două cârlige de agățare a pungilor, o priză de 12V stă gata să-ți păstreze sucurile din lada frigorifică la rece, iar hayonul se ridică la 1,86 m de sol, așa că nu sunt mari șanse să-l lovești cu capul.
Mai mult, plierea spătarului banchetei 1/3-2/3 formează o suprafață plană, poți plia doar cotiera centrală pentru a transporta obiecte subțiri și lungi și a păstra patru locuri funcționale, iar pragul de încărcare nu te pune mult la muncă (68 cm deasupra solului).
Adevăratele virtuți ale noii generații se simt, însă, în mers. Configurația cu jante pe 17 inci îl prinde de minune, oferind un echilibru confort/sportivitate perfect, iar anvelopele Goodyear Eagle F1 Assymetric 3 stau pe trasă ireproșabil. Standard, sunt disponibile patru moduri de rulare: Eco, Comfort, Sport și Individual (cu parametrii configurabili). Tura de consum prin București a relevat o valoare de 8,3 l/100 km în modul Comfort, mai mult decât decentă pentru haosul dâmbovițean din trafic.
Performanța nu vine întâmplător: VW Golf 1.5 eTSI știe să dezactiveze doi cilindri la sarcini mici, să facă coasting și chiar să oprească motorul când eliberezi accelerația, iar la apropierea de mașinile din față, de unele sensuri giratorii și de intersecțiile delicate, pe care le reperează folosindu-se de senzori și de sistemul de navigație, decelerează automat mai puternic încărcând bateria sistemului mild-hybrid!
O senzație incredibilă de conlucrare cu șoferul pentru creșterea siguranței și reducerea consumului. Totuși, sistemul de regenerare a energiei poate fi integrat ceva mai bine în tot, pentru că, la 25 km/h are un prag unde forța de frânare scade, deși șoferul menține presiunea constantă asupra pedalei de frână. Starter-generatorul pe 48V antrenat prin curea pornește mașina extrem de rafinat la semafor, aproape fără vibrații, iar plecările de pe loc sunt mai rapide și mai fine decât la fratele 1.5 TSI fără mild-hybrid.
Volanul se învârte ușor în Eco și Confort, iar suspensia adaptivă (parte din pachetul de 5.712 euro) filtrează corect în modurile Eco și Comfort, deci nu plusați cu jante pe 18 inci. Notă mare primește și vizibilitatea, cu o mică excepție: comandați-vă cameră de marșarier, pentru că linia inferioară a lunetei este cam înaltă și poate incomoda puțin la manevrele de parcare.
Pe drum național, consumul lui VW Golf 1.5 eTSI scade la un incredibil 4,2 l/100 km, pentru că aici au cele mai mari efecte coastingul și oprirea motorului la eliberarea accelerației. Dacă, însă, preferi autostrada, vei consuma 6,8 l/100 km la 130 km/h, moment în care turometrul indică 2.400 rpm în treapta a 7-a. Foarte mici sunt zgomotele aerodinamice și cele provenite de la motor, mai pregnante fiind cele de la trenul de rulare, în cazul asfaltului mai rugos. Apropo, exemplarul meu avea punte independentă multilink pe spate, dar dacă optezi pentru versiunile sub 150 CP, primești suspensie cu brațe retrase.
Sistemul mild-hybrid, cu bateria amplasată sub scaunul pasagerului trage bine indiferent de viteză, fără lag turbo, ”umplut” de impulsul electric. Dacă plănuiești o tură rapidă, sau pur și simplu pentru manevrabilitate crescută, cuplează modul Sport, și astfel vei limita ruliul și vei accentua feedback-ul direcției (altminteri vag în celelalte moduri de rulare). Aderența și controlul excepționale m-au fascinat pe toată durata testului și mi-au atestat încă o dată importanța unor anvelope de top!
Verdict AutoExpert
Cei care apreciați interioarele high-tech veți iubi noul Golf! Celorlalți, care preferați interioarele tradiționale, vă spun atât: dați-i o șansă și vă va schimba optica. Golf 8 este același familist rafinat și practic dintotdeauna, care s-a aliniat perfect tendințelor de digitalizare ale anului 2020.- Bord spectaculos, cu sisteme digitale excepționale
- Spațiu interior suficient, asemănător cu al lui Golf 7
- Compromis ideal între confort și ținută de drum
- Consum mic, rulare silențioasă, reprize convingătoare
- Controalele necesită o anumită perioadă de acomodare
DATE TEHNICE | Volkswagen |
---|---|
Model | Golf 1.5 eTSI DSG7 First Edition |
Motor/nr. cilindri | L4, turbo |
Cilindree (cmc) | 1.498 |
Putere maximă/turație (CP/rpm) | 150/5.000-6.000 |
Cuplu maxim/turație (Nm/rpm) | 250/1.500-3.500 |
Transmisie | față |
Cutie de viteze | automată, 7 trepte |
L/l/h (mm) | 4.284/1.789/1.456 |
Ampatament (mm) | 2.636 |
Volum portbagaj (l) | 380-1.237 |
Accelerație 0-100 km/h (s) | 8,5 |
Viteză maximă (km/h) | 224 |
Consum mixt (l/100 km) | 5,9 |
Emisii CO2 (g/km) | 134 |
Preț (euro cu TVA) | 25.929 |